Tidernas spelår – Åttondelsfinaler

Robot
Tidernas spelår – Åttondelsfinaler

Favoritfall och skrällsegrar. Samt: en gyllene era tar form.

#tidernas-spelår


Medlem

Flera riktigt jobbiga val nu.

Medlem

Hur kan det redan vara såhär brutalt jobbigt att välja?
Hur ska kvart- och semifinalerna gå om beslutsångesten redan är på max?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Det börjar bli riktigt svårt att välja mellan vissa nu.

Redaktör
Ponny

Kan bara hålla med om beslutsångesten. 2002 vs 2004 var riktigt tuff för egen del. 2004 ÄR otroligt, men har några personliga älsklingar 2002. Känns som ett extra soligt spelår med Vice City och Mario Sunshine.


signatur

En Bamseponny av folket

Daz
Medlem

Inte undra på att folk säger att spel var bättre förr!

Många av de "nyare" åren som var med i turneringen åkte ut direkt. Bara 2015 som klarade sig helskinnad genom första ronden som jag skulle klassa som ett lite "nyare" år. 2018, 2023, 2020, 2022 och 2017 fick smisk direkt.

Själv tycker jag att 90 talet samt 2000 talet var en riktig guldålder för spel. Det släpptes massor med bra spel och spelutvecklare försökte innovera och skapa nya upplevelser.

Medlem

Börjar bli riktigt tufft nu, ser fram emot resultatet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan bara hålla med om beslutsångesten. 2002 vs 2004 var riktigt tuff för egen del. 2004 ÄR otroligt, men har några personliga älsklingar 2002. Känns som ett extra soligt spelår med Vice City och Mario Sunshine.

Själv röstade jag inte på den då, dom spelen ni listat inte tilltalar mig utan undrar mer hur dom åren gick vidare.

Men tur är väl att folk har delade åsikter.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Själv röstade jag inte på den då, dom spelen ni listat inte tilltalar mig utan undrar mer hur dom åren gick vidare.

Men tur är väl att folk har delade åsikter.

Gissar att man valt att lista de högst profilerade releaserna under det gångna året och spelar man mer nischade eller inte så mycket actionspel som generellt säljer bra kommer det inte med i texten för att hålla den någorlunda koncis.

Medlem

Helvete vilka svåra beslut man fick fatta här då. Många riktiga jäkla guldår. Underlättare väl inte att man var i tidiga tonåren och hade väldigt formativa år många av de här åren men.. ja. jösses.

Medlem
Skrivet av Daz:

Inte undra på att folk säger att spel var bättre förr!

Många av de "nyare" åren som var med i turneringen åkte ut direkt. Bara 2015 som klarade sig helskinnad genom första ronden som jag skulle klassa som ett lite "nyare" år. 2018, 2023, 2020, 2022 och 2017 fick smisk direkt.

Själv tycker jag att 90 talet samt 2000 talet var en riktig guldålder för spel. Det släpptes massor med bra spel och spelutvecklare försökte innovera och skapa nya upplevelser.

Storspelen mellan 2014-2024 har allt för ofta varit otroligt generiska och intetsägande. Folk hypar upp spelen för stunden men verkar glömma bort dem så fort nästa AAA-spektakel kommer förbi.

Det finns undantag, exempelvis Kingdom Come Deliverance och BG3. Men det kan inte jämföras med förr runt 90- / 00-talet, där det kunde släppas ett dussintals fantastiska titlar varje år.

Medlem

1987 vs 2000 är var en av de svåraste hittils.
Givetvis har 87 åldrats mer... men jösses vilka revolutionerande och genre definierande spel. 87 får min röst. Nintendo kopplar livtag runt spelindustrin. Ett livtag de egentligen aldrig tappat såhär snart 40 år senare.

Medlem

Varför nämns inte Final Fantasy VI i 1994-texten? Det är ju världens bästa tv-spel. Och även om man inte håller med om det måste väl dom flesta erkänna att det är mer välkänt än bl.a.:

Theme Park, The Elder Scrolls: Arena, System Shock, Beneath a Steel Sky, Wario Land: Super Mario Land 3, Sonic the Hedgehog 3, Under a Killing Moon

Släpptes det inte då?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan bara hålla med om beslutsångesten. 2002 vs 2004 var riktigt tuff för egen del. 2004 ÄR otroligt, men har några personliga älsklingar 2002. Känns som ett extra soligt spelår med Vice City och Mario Sunshine.

Men hörru Fredrik, såg nu att Doom 2 saknades på 1994!

Flakmonkey

Härlig tävling inte minst för att man minns åren då man kunde och spelade hur mycket som helst. Mitt år kommer garanterat bli 1999 med Unreal Tournament och System Shock 2 vilket är mina favoritupplevelser i MP respektive SP. Kul med lite match i matchen mellan 2000- och 1990-talet vilket inte är särskilt förvånande, med tanke på nostalgifaktorn. Lite trist dock att det är flera bataljer i nästa runda som är väldigt nära varandra. 1997 mot 1999 är imo inte riktigt lika intressant som tex 1998 mot 2010, eller 1987 mot 2000 för den delen

Medlem

Att vissa spel inte syns i deras listor är ju inte så konstigt, de kan ju inte lista alla som som kommit ut, det blir ju hur många som helst. Men visst, vissa är lite konstiga att de missat.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

97 vs 99 där var det svårt att välja, fick gå till 99 pga System Shock 2.

Medlem

Man känner sig nästan lite som en rutten förrädare mot sina gamla favoriter när man tvingas välja bort några av dem... Några riktigt jobbiga val nu. Usch!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Jimmydorf:

Varför nämns inte Final Fantasy VI i 1994-texten? Det är ju världens bästa tv-spel. Och även om man inte håller med om det måste väl dom flesta erkänna att det är mer välkänt än bl.a.:

Theme Park, The Elder Scrolls: Arena, System Shock, Beneath a Steel Sky, Wario Land: Super Mario Land 3, Sonic the Hedgehog 3, Under a Killing Moon

Släpptes det inte då?

Olika referensramar. Skulle jag be mina vänner nämna några spel från 94 så skulle definitivt Elder Scrolls: Arena , Beneath a Steel Sky och Sonic 3 finnas med, men Final Fantasy vet dom knappt vad det är.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jo nu du, nu var det inte lika självklart längre, var flera där jag vill välja båda åren.

Medlem
Skrivet av Jimmydorf:

Varför nämns inte Final Fantasy VI i 1994-texten? Det är ju världens bästa tv-spel. Och även om man inte håller med om det måste väl dom flesta erkänna att det är mer välkänt än bl.a.:

Theme Park, The Elder Scrolls: Arena, System Shock, Beneath a Steel Sky, Wario Land: Super Mario Land 3, Sonic the Hedgehog 3, Under a Killing Moon

Släpptes det inte då?

Texterna ser ut att gå på svenska releasedatum, och originalversionen av FF6 släpptes inte här alls.

Medlem

Fasiken vad svårt det blev nu. Kommer frågan upp om det bästa spelåret säger jag reflexmässigt alltid 1998 eller 2004, men i valet mellan 2002 och 2004 tvingades jag välja 2002.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sapiens:

Men hörru Fredrik, såg nu att Doom 2 saknades på 1994!

Skandal! Korrigerat nu, och bjöd på en dålig/bra ordvits som bonus.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jimmydorf:

Varför nämns inte Final Fantasy VI i 1994-texten? Det är ju världens bästa tv-spel. Och även om man inte håller med om det måste väl dom flesta erkänna att det är mer välkänt än bl.a.:

Theme Park, The Elder Scrolls: Arena, System Shock, Beneath a Steel Sky, Wario Land: Super Mario Land 3, Sonic the Hedgehog 3, Under a Killing Moon

Släpptes det inte då?

Skrivet av Daed:

Texterna ser ut att gå på svenska releasedatum, och originalversionen av FF6 släpptes inte här alls.

Precis så. Final Fantasy VI (eller "III" som det hette när jag importerade det till min SNES) kom långt senare. Det var kämpigt att vara gamer och gilla jrpg på 90-talet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Skandal! Korrigerat nu, och bjöd på en dålig/bra ordvits som bonus.

👍

Medlem

Som många redan sagt, men redan riktigt svårt att göra vissa val. Gud vad bra spelår en växte upp under ändå!

Medlem
Skrivet av Daz:

Inte undra på att folk säger att spel var bättre förr!

Många av de "nyare" åren som var med i turneringen åkte ut direkt. Bara 2015 som klarade sig helskinnad genom första ronden som jag skulle klassa som ett lite "nyare" år. 2018, 2023, 2020, 2022 och 2017 fick smisk direkt.

Själv tycker jag att 90 talet samt 2000 talet var en riktig guldålder för spel. Det släpptes massor med bra spel och spelutvecklare försökte innovera och skapa nya upplevelser.

Kan inget annat än instämma.

Tror mycket av det är att gaming helt enkelt blev för mainstream och kommersialiserad, på senare år. Stora megaföretag slukar mindre spelstudios, så fort de blir populära, och spottar ut skit som har skapats för att maximera vinst, istället för att köra på projekt som är skapta med äkta kärlek och passion, som förr.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som många redan sagt, men redan riktigt svårt att göra vissa val. Gud vad bra spelår en växte upp under ändå!

Slutet av 90-talet var grymt, en är glad att man var ungdom och gamer då, lanade hela tiden, typ konstant mellan 1997 och 2004. Man spelade verkligen quake 1 med bara tangentbord när det kom, sedan gick man gradvis över till att lägga till musen haha.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

16-delsfinalerna var ganska lätt att rösta sig igenom. Men det börjar redan nu bli mycket svårare... Undrar hur tufft det kommer bli i slutet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Precis så. Final Fantasy VI (eller "III" som det hette när jag importerade det till min SNES) kom långt senare. Det var kämpigt att vara gamer och gilla jrpg på 90-talet.

Alright, men jag kommer fortfarande att räkna det som ett 1994-spel och rösta på det

12
Skriv svar