Elden Ring: Shadow of the Erdtree

ZF
Medlem
Skrivet av Renfis:

Min fråga är, är Elden Ring samma spel som Dark Souls med nya miljöer eller finns det en chans att man gillar ER även om DS inte funkade?

Det är mer action-inriktat. Om det som grund väldigt metodiska kravet för att överleva utan att överlevla i DS var vad som kändes drygt så kan ER vara en väldigt stor skillnad.

Det är även möjligt att man kan uppskatta Bloodborne och DS3 även om det inte var fallet med DS.

Håll dig även borta från Demons Souls och DS2 om du känner att det var främsta problemet med första Dark Souls.

Blir man irriterad av att gå vilse eller inte förstå direkt vad man ska göra, då är de alla nästan likadana. Extra illa i ER av den öppna naturen såklart.

Medlem

Har det stöd för Ultrawide utan mods?

Medlem

Hysteriskt pepp på SotET! Fick ett mail idag från Webhallen, tyvärr ställer midsommar till det med min Elden Ring - Shadow of the Erdtree Edition leverans... (måndag). Men vad gör det?!? 😄 Laddar ner det och sponsrar From Software med både fysiskt och digitalt köp. Nöjd som ett ekollon!

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Hoppas dom snart annonserar något nytt som inte är fantasy.

Armored Core 6 ?kom ut mindre än ett år sen.

Tror faktiskt ER är min all-time favorit, spelat sedan slutet av 70-talet

Medlem

Praise the sun!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tycker synd om er som måste in i trådar och basha ett spel vi älskar. Det kommer inte göra oss mindre hype vill jag lova! Prova spelet istället och Git Gud!

Ps, hatar tesla.

Låt dem basha, så kan vi notera vilka som inte är riktiga gamers. 🤪


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Armored Core 6 ?kom ut mindre än ett år sen.

Tror faktiskt ER är min all-time favorit, spelat sedan slutet av 70-talet

Ja det kom ju, dock en helt annan typ av spel. Tänkte mera på soulsborne likande spel.

Roligt för dig!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Renfis:

Jag har hört Elden Ring hyllas till skyarna och det SER sjukt läckert ut... Jag har försökt spela Dark Souls men hade sjukt svårt att komma in i det utan att kunna sätta fingret på vad det var.

Min fråga är, är Elden Ring samma spel som Dark Souls med nya miljöer eller finns det en chans att man gillar ER även om DS inte funkade?

Jag kan bara tala för mig själv, men som jag nämner i recensionen är Elden Ring den första titeln i "serien" jag fallit för. Men det är ju förstås omöjligt att säga om det är ett spel för dig eller ej. "Ge det en chans", är väl mitt råd.

Skrivet av gundemannen:

Välskriven och intressant recension! Men blir att stå över denna. Elden Ring fångade mig inte speciellt mycket och expansionen är alldeles för den för att något sug finns kvar. Hoppas dom snart annonserar något nytt som inte är fantasy.

Tackar! Nej, är man inte såld på Elden Ring så finns det väl föga anledning till att skaffa denna expansion.

Medlem

Får bli att lira med min ng+ gubbe. Orkar inte börja om kommer säkert va extra svårt, skiter i

Olagligt taggad. Tack för en mkt välskriven recension!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Glömde fråga, har dom patchat in ultrawide-screen support samt låst up 60 fps taket? Har kört moddar nu med elden ring och det har varit en dröm att lira, kommer bli så svårt att låsa ner sig igen. Snälla FROM, hoppas ni ordnat detta.

Inte en chans. FromSoftware har avsiktligen valt att hårdkoda in dessa blackbars. Varför får du fråga dem själv om.

Våra mods tar bara bort dessa blackbars och uncappar fps-taket. Sen har jag även en mod till som manipulerar field of view. Jag har iaf förväntningarna att det fortfarande ska funka bra när expansionen är installerad. Känns lite långsökt om de ska ha refaktoriserat såna enkla tekniska detaljer.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Får bli att lira med min ng+ gubbe. Orkar inte börja om kommer säkert va extra svårt, skiter i

Olagligt taggad. Tack för en mkt välskriven recension!

Jag också, kommer att köra DLC på en NG+2 run. Dräpte bossarna idag för att göra mig DLC-redo. Jag tror i alla fall personligen inte att det blir mycket svårare än en fresh run där man dessutom har mycket sämre färdigheter och utrustning.


signatur

I'm like you, I have no name.

Har inte spelat Elden Ring eller spelen innan då jag har svårt för att dö en miljon gånger för att lära mig hur en boss agerar. Men, allas kommentarer och hype ger mig ett leende på läpparna jag hoppas de infrias för samtliga. Vet själv hur det känns när man är så taggad inför ett spel.

Medlem

Kan man spela expansionen direkt från lvl 1 med ny gubbe?

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Kan man spela expansionen direkt från lvl 1 med ny gubbe?

Ja, om du dödar radahn och mohg vilket kräver en del progress i spelet. Men det är många som kör level1-utmaningar i spelet. Rekommenderas dock inte om du är ny till spelet.

Här står Ove redo för DLC! Hållt på 3 veckor att förbereda. Level 195.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem
Skrivet av Deli:

I klass med Blood & Wine.. mjaa elden ring fansen är ju typ i klass med tesla-sekten.. högst mediokert..

FromSoft är allt annat än mediokert och snarare ledande i det de gör, de är absolut den bästa spelstudion i modern tid enligt mig. Men har du inte testat spelen så förstår jag, det kanske du borde göra och ge dem en ärlig chans.

Eller så kan du gå tillbaka till ditt Assassin's WatchCry 34 och fortsätta att checka av pluppar på kartan.

Also, git gud.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Kan man spela expansionen direkt från lvl 1 med ny gubbe?

Skrivet av theBoosing:

Ja, om du dödar radahn och mohg vilket kräver en del progress i spelet. Men det är många som kör level1-utmaningar i spelet. Rekommenderas dock inte om du är ny till spelet.

https://iili.io/dH24G9f.md.jpg

Här står Ove redo för DLC! Hållt på 3 veckor att förbereda. Level 195.

Jag skulle nog svara "Nej" på den frågan. Du kan inte gå direkt in i expansionen med en färsk level 1-gubbe, du måste ta dig till en viss punkt i spelet och döda 2 bossar varav en är optional innan du får tillgång till expansionen. Dessutom ska svårighetsgraden vara anpassad efter högre levlade karaktärer.

Medlem
Skrivet av Renfis:

Jag har hört Elden Ring hyllas till skyarna och det SER sjukt läckert ut... Jag har försökt spela Dark Souls men hade sjukt svårt att komma in i det utan att kunna sätta fingret på vad det var.

Min fråga är, är Elden Ring samma spel som Dark Souls med nya miljöer eller finns det en chans att man gillar ER även om DS inte funkade?

Det är i grunden samma typ av spel men det skiljer sig ändå kraftigt åt. Framförallt när det kommer till quality of life och kontroller. Det är väldigt mycket snällare och erbjuder stora möjligheter att göra annat om man fastnar på något svårt samt att summons hjälper mycket (fuck prestige!). Bara en sådan underbar sak som Stake of Marika (checkpoints) som är smart utplacerade gör stor skillnad när det kommer till frustration.

Jag dissade DS1 och DS2 back in the days. Har än idag inte spelat klart något av dem men jag håller Bloodborne, Sekiro, DS3 och Elden Ring som det bäst jag någonsin har spelat. Det finns en väg in för alla till Froms underbara värld, man måste bara hitta den.

Jag vet att det inte är för alla men jag kan verkligen inte rekommendera Elden Ring tillräckligt mycket. Världen blir en bättre plats desto fler Tarnished som vandrar på dess yta!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag skulle nog svara "Nej" på den frågan. Du kan inte gå direkt in i expansionen med en färsk level 1-gubbe, du måste ta dig till en viss punkt i spelet och döda 2 bossar varav en är optional innan du får tillgång till expansionen. Dessutom ska svårighetsgraden vara anpassad efter högre levlade karaktärer.

Jag har för mig att svårighetsgraden ska anpassas oavsett level? Och att den anpassningen endast gäller i Land of Shadows just för att spelares level är så spridda? Nu kanske det mer är tänkt att balansera neråt så att man inte är OP när jag tänker efter. Hade dock varit coolt om den gjorde samma sak uppåt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av ZF:

Blir man irriterad av att gå vilse eller inte förstå direkt vad man ska göra, då är de alla nästan likadana. Extra illa i ER av den öppna naturen såklart.

Elden Ring har fördelen att det har en karta och markeringar om var nästa boss är (grace of light eller vad det heter).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag som sökt dåligt, eller kan man inte köpa endast DLCt på skiva. Måste man köpa hela spelet igen med DLC edition? 🤔

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har för mig att svårighetsgraden ska anpassas oavsett level? Och att den anpassningen endast gäller i Land of Shadows just för att spelares level är så spridda? Nu kanske det mer är tänkt att balansera neråt så att man inte är OP när jag tänker efter. Hade dock varit coolt om den gjorde samma sak uppåt.

Inte riktigt så, du kommer fortfarande att behöva vara över level 100 för en ok upplevelse enligt flera källor.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Inte riktigt så, du kommer fortfarande att behöva vara över level 100 för en ok upplevelse enligt flera källor.

https://www.youtube.com/watch?v=DbGX4qk8h2w

Låter logiskt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Så jäkla taggad, måste bara komma på en bra ursäkt att smita tidigare från från firandet på midsommarafton 😁

Medlem

Tack till alla som svarat på min fråga om ER vs DS. Bra och relevant feedback!

Som sagt, jag har haft lite svårt att sätta fingret på vad det är med Dark Souls jag inte gillar, men av det jag sett från ER och av svaren jag fått så kanske det är värt ett försök ändå. Inte för att man har ens nästan lika mycket tid över till att spela som man önskade längre, men ändå 😅

Medlem

Mästare på världsbygge? Tycker de är jättefula, enformiga i färger och former och får mig mer att vilja spy än skapa fotoböcker. Otroligt överskattade. Förstår inte tjusningen med dessa spel...

Hallå alla Fragzonare!

Såhär.. Jag gillade Bloodborne skarpt (klarade aldrig ut det då jag byggde min karaktär lite konstigt), Gillade remaken till PS5an, men lite samma där, byggde fel och det slutade med att jag hoppade av när man var på det tornet.. Borde jag plocka upp ER? Och ge det ett gedigent försök?

Medlem
Skrivet av ornerforslofgrenM:

Hallå alla Fragzonare!

Såhär.. Jag gillade Bloodborne skarpt (klarade aldrig ut det då jag byggde min karaktär lite konstigt), Gillade remaken till PS5an, men lite samma där, byggde fel och det slutade med att jag hoppade av när man var på det tornet.. Borde jag plocka upp ER? Och ge det ett gedigent försök?

Helt klart. Du kan alltid respecca om du känner att din build inte blir bra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bulleboss:

Får bli att lira med min ng+ gubbe. Orkar inte börja om kommer säkert va extra svårt, skiter i

Olagligt taggad. Tack för en mkt välskriven recension!

Tack!

Skrivet av ornerforslofgrenM:

Hallå alla Fragzonare!

Såhär.. Jag gillade Bloodborne skarpt (klarade aldrig ut det då jag byggde min karaktär lite konstigt), Gillade remaken till PS5an, men lite samma där, byggde fel och det slutade med att jag hoppade av när man var på det tornet.. Borde jag plocka upp ER? Och ge det ett gedigent försök?

Gillade du Bloodborne så är det nog en lågoddsare att du även gillar Elden Ring. Men det går ju inte att garantera, förstås.

Medlem

Någon som kan confirm att det går igång om jag råkar bo i nya zeeland på xboxen ikväll? Sitter och tankar ner 18 gig nu iaf när jag flyttade dit

Medlem

Confirmed! Im in! Fetttt!!!

123
Skriv svar