Utvecklare från nedlagda Life by You riktar kritik mot Paradox

Robot
Utvecklare från nedlagda Life by You riktar kritik mot Paradox

Menar att spelet lades ner trots att de presterat bättre än väntat.

#Life-by-you, #Paradox, #nyhetstips


Medlem

Så det är nedlagt alltså? Jahapp...


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Så är det när riskkapitalister måste kapa kostnader för man gått utan eftertanke in i dyra projekt och uppköp.
Baksmällan kom för många.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas de kan fortsätta med spelet i framtiden på något vis i så fall, är nog rätt jobbigt att avsluta ett projekt man lagt år på.

Medlem

Har Paradox plötsligt börjat bry sig om prestandan nu? Optimeringen i Cities: Skylines 2 var ju rena sopbilsbranden när det släpptes för ett drygt halvår sen.

Låter snarare som riskkapitalisterna har presenterats med en analys att spelet kommer att ge mindre ROI än väntat och därför yxas hela studion bort så tillgångarna kan delas ut till aktieägarna istället. Isåfall är det riktigt jävla fult att skylla på utvecklarna och använda det som svepskäl för att göra dem arbetslösa.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har Paradox plötsligt börjat bry sig om prestandan nu? Optimeringen i Cities: Skylines 2 var ju rena sopbilsbranden när det släpptes för ett drygt halvår sen.

Låter snarare som riskkapitalisterna har presenterats med en analys att spelet kommer att ge mindre ROI än väntat och därför yxas hela studion bort så tillgångarna kan delas ut till aktieägarna istället. Isåfall är det riktigt jävla fult att skylla på utvecklarna och använda det som svepskäl för att göra dem arbetslösa.

Paradox har nog börjat bry sig, de måste typ göra det snart. Det för många av deras spel som har fått dåliga betyg på sista, som varit dåliga vid släpp m.m. och deras aktie har ju konstant dalat i ett år nu verkar det som. Cities Skylines som jag antar är deras största spelserie har ju blivit helt krossad om man jämför med ettan.

Men men, spelet var nog inte ens klart, alltså... fundera på detta:
Vi går från "Slipa lite på grafiken och fixa modtools" förra året och nu "Spel ledlagt och studion stängs ner". Jag skulle vilja veta vad som skedde där mellan eller hur spelet faktiskt var mellan första och tredje förseningen.

... Frågan är: Hur klart måste spelet vara för att släppas i early access?? ...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har Paradox plötsligt börjat bry sig om prestandan nu? Optimeringen i Cities: Skylines 2 var ju rena sopbilsbranden när det släpptes för ett drygt halvår sen.

Låter snarare som riskkapitalisterna har presenterats med en analys att spelet kommer att ge mindre ROI än väntat och därför yxas hela studion bort så tillgångarna kan delas ut till aktieägarna istället. Isåfall är det riktigt jävla fult att skylla på utvecklarna och använda det som svepskäl för att göra dem arbetslösa.

Jag tror inte det är grafisk prestanda man syftar på här utan mer business/sales -relaterat, dvs metrics kring hur mycket man tror det ska sälja.

Medlem

Paradoxen för paradox kanske är att pissa ut dlc smörja till ap-priser inte går hem generellt.

Medlem

Otroligt tråkigt. Har följt processen till och från via deras Youtube-kanal under det senaste året. Och även om spelet känts ovanligt "rough around the edges" emellanåt har jag fått intrycket av att dess utvecklare varit extremt lyhörda, transparenta och tillmötesgående.

Jag råkar vara av åsikten att man inte bör ha starka åsikter om sådant man vet mycket lite om. Däremot kan jag säga att om det Delventhal skriver stämmer, så har ju Paradox skött det hela riktigt uselt (viktigt att poängtera; vi har inte fått höra samtliga inblandade än). Hur svårt ska det vara att kommunicera och diskutera alternativa lösningar med sina medarbetare? Det handlar om grundläggande mellanmänsklig respekt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så är det när riskkapitalister måste kapa kostnader för man gått utan eftertanke in i dyra projekt och uppköp.
Baksmällan kom för många.

Så har hela branschen varit väldigt länge nu. Marknaden är större än någonsin men också kostnaderna. Jag förstår väl varför men jag tycker inte heller det är ett rimligt arbetssätt. Spel ska vara så mycket mer än en vinstaffär.


signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Redaktör
Ponny

Min lediga dag igår började med att jag läste om nedläggningen. Blev ledsen. Har verkligen drömt om en mer mogen, annorlunda Sims-utmanare. Kanske kan man skaka liv i projektet ändå? Tänker hoppas tills jag tvingas sluta hoppas...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

At the end of the day så är det bara och endast nästa kvartalsrapport som är viktigt för aktieägarna.

Vill du som spelföretag tänka långsiktigt så håll dig borta från börsen.

Medlem
Citat:

Everything you've seen of me so far is just 25% of my power level. Just wait until I go Super Saiyan. 🔥

ok? han kanske skulle testat lägga 100% istället, på spelet han fick betalt för att jobba på.

Medlem

Trist om spelet faktiskt hann bli klart dessutom. Starta upp fristående studio och byta namn på projektet? Allt jobb och assets måste ju finnas kvar hos utvecklaren, måste kännas surt som anställd och se ett releasefärdigt spel ligga och bränna på kontorsbordet

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Trist om spelet faktiskt hann bli klart dessutom. Starta upp fristående studio och byta namn på projektet? Allt jobb och assets måste ju finnas kvar hos utvecklaren, måste kännas surt som anställd och se ett releasefärdigt spel ligga och bränna på kontorsbordet

Eh, vad säger att spelet är klart? Det var ju försenat 3 ggr, att försena det en 4e gång var kanske spiken i kistan... dessutom ägdes studion av Paradox, det var deras studio, så alla assets måste ju så klart vara just paradox egna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Trist om spelet faktiskt hann bli klart dessutom. Starta upp fristående studio och byta namn på projektet? Allt jobb och assets måste ju finnas kvar hos utvecklaren, måste kännas surt som anställd och se ett releasefärdigt spel ligga och bränna på kontorsbordet

Det var klart för ett early access släpp vilket innebär att det riktiga släppet säkerligen var en 5 år fram i tiden eller mera.

Medlem

Tur att den koreanska plastsimulatorn fortfarande lever... Alltid velat cosplaya som korean i en plastvärld.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Eh, vad säger att spelet är klart? Det var ju försenat 3 ggr, att försena det en 4e gång var kanske spiken i kistan... dessutom ägdes studion av Paradox, det var deras studio, så alla assets måste ju så klart vara just paradox egna.

Spelet var tänkt att släppas i Early Access, så det behöver inte vara klar-klart då. Jag gissar att någon höjdare på Paradox provspelade och beslutade att det inte var värt att satsa på. Speciellt med tanke på att studion inte verkade få någon feedback. Rätt vanligt bland högre chefer att inte informera anställda längre ner i kedjan direkt, det får mellancheferna hantera. Även om det skulle släppas i EA, har man lite förbundit sig att släppa ett uppdaterat och "färdigt" spel senare och måste fortsätta supporta det en längre period.

Medlem
Skrivet av robbis:

Tur att den koreanska plastsimulatorn fortfarande lever... Alltid velat cosplaya som korean i en plastvärld.

Man borde kunna bli en streamer i det spelet, som tillbringar sin tid i en virtuell värld på sin dator som streamas till spelarens dator.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Man borde kunna bli en streamer i det spelet, som tillbringar sin tid i en virtuell värld på sin dator som streamas till spelarens dator.

Och man utger sig för att vara en kvinnlig streamer såklart för att få följare.


signatur

1# FZ Troll

ZF
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man borde kunna bli en streamer i det spelet, som tillbringar sin tid i en virtuell värld på sin dator som streamas till spelarens dator.

Låter som något för Meta Quest.

Inget konstigt egentligen. Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle och inte i ett humanistiskt. Så länge kapitalism är nummer ett kommer alltid pengar och vinst först.
Kreativitet, lojalitet, solidaritet etc. kommer alltid vara sekundärt.

Medlem
Skrivet av UtrotaEmbracer:

Inget konstigt egentligen. Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle och inte i ett humanistiskt. Så länge kapitalism är nummer ett kommer alltid pengar och vinst först.
Kreativitet, lojalitet, solidaritet etc. kommer alltid vara sekundärt.

Ja? Vilka företag kan leva utan pengar? Inga pengar = ingen lön. Finns få yrken där det är roligt, kreativt och bra utan ekonomiska incitament först. Du kan vara hur kreativ som helst men drar du inte in pengar till lönerna kommer studion inte bli långlivad.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Lofa:

At the end of the day så är det bara och endast nästa kvartalsrapport som är viktigt för aktieägarna.

Vill du som spelföretag tänka långsiktigt så håll dig borta från börsen.

Fast utan kapital från börsen eller riskkapitalister vad ska studion leva på? Sen är det väl klart att om någon lägger in sina pengar i något vill man ha avkastning, annars får man skänka pengar till ideella projekt om man nu inte vill ha något tillbaka.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Fast utan kapital från börsen eller riskkapitalister vad ska studion leva på? Sen är det väl klart att om någon lägger in sina pengar i något vill man ha avkastning, annars får man skänka pengar till ideella projekt om man nu inte vill ha något tillbaka.

Går alldeles utmärkt att driva ett spelföretag utan att vara börsnoterat eller blanda in riskkapitalister.

Inkomsterna kommer från produkterna studion säljer och dom kan själva välja hur dom vill investera dom utan krav från riskkapitalister/aktieägare som vill ha pengarna igår.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Går alldeles utmärkt att driva ett spelföretag utan att vara börsnoterat eller blanda in riskkapitalister.

Inkomsterna kommer från produkterna studion säljer och dom kan själva välja hur dom vill investera dom utan krav från riskkapitalister/aktieägare som vill ha pengarna igår.

Och hur får du pengar innan du har en produkt? Ska dom anställda jobba gratis tills produkten är ute vilket tar 3-6 år? Hur många nystartade studios utan externt kapital känner du till? Någon måste finansiera och denna kommer vilja ha utdelning på sikt av detta, få spelbolag som drivs ideellt vare sig det är börsnoterat, privat eller riskkapitalister.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

1
Skriv svar