Snabbkollen – Blir Dragon Age: The Veilguard flipp, flopp eller okej?

Robot
Snabbkollen – Blir Dragon Age: The Veilguard flipp, flopp eller okej?
Medlem

Vet ej, vet bara att det är inget för mig så avstog röst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Flopp för dem som gillade Origins, Succé för någon annan märklig grupp. Så okej.


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Vet inte om det floppar ekonomiskt och vad de har för mål. Jag tror att det blir ett bra spel men inget mästerverk.

Medlem

För mig blir det flopp ser inte alls ut som vad jag förväntade mig. Men försäljnings mässigt blir det nog succe finns nog en målgrupp för detta.

Releasehästryttare
Skrivet av dTexN:

Flopp för dem som gillade Origins, Succé för någon annan märklig grupp. Så okej.

Har märk att tjejer gillar dragon age oavsett spel, ja det är ju en "märklig grupp"

Skrivet av Ribcage:

Vet inte om det floppar ekonomiskt och vad de har för mål. Jag tror att det blir ett bra spel men inget mästerverk.

Ekonomisk kommer det gå jätte bra för spelet!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

För mig blir det flopp ser inte alls ut som vad jag förväntade mig. Men försäljnings mässigt blir det nog succe finns nog en målgrupp för detta.

du kanske ska prova spelet? du kan ju bli överraskad?

Medlem

Får av olika orsaker rätt bra betyg (75-80% Metacritic), men försäljningen blir dålig i förhållande till tidigare spel i serien och det orsakar en stor ekonomisk förlust med tanke på att det tagit ett decennium att utveckla för en jättestor studio.

Game directorn får sluta, men går vidare för att förstöra nån annan spelserie istället.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Meppe85:

du kanske ska prova spelet? du kan ju bli överraskad?

Gillar inte art stylen och har inte blivit så sugen på att prova när jag kollat videos så kommer nog inte att öppna plånkan när det finns så mycket annat som ser bättre ut. Men kommer garanterat att prova om det kommer på Gamepass eller nått i framtiden

phi
Medlem

Det blir ett typiskt 3 av 5-spel som inte lämnar några större intryck eller minnen. Inte dåligt men inte jättebra heller.

Medlem

Svårt, svarade succé! Kanske de visar att de är värda namnet Bioware!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Inaktiv

Kan nog bli bättre än Dragons Dogma, tycker det ser bra ut är försiktigt optimistisk

Medlem

Tror absolut det kan bli en succé. Oavsett vad är jag säker på att jag får många roliga timmar med det

Medlem

Absolut inget för mig, men förhoppningsvis faller det någon annan i smaken.

Medlem

Jag gillade ettan väldigt mycket. Men sen har jag fått en rätt dålig uppfattning om resten av spelen. Så jag är väldigt skeptisk tyvärr utan att veta riktigt hur spelet är.

Om handlingen fortsätter på samma nivå så kommer det bli kanon.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kommer inte gilla det, men det kommer sälja helt ok.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Meppe85:

du kanske ska prova spelet? du kan ju bli överraskad?

Provar du alla spel för att kanske bli överraskad? Finns förstås undantag men de flesta brukar se om ett spel är för dem eller inte innan köp.

Medlem

Det kommer säkert sälja ok men om det är något vi vet om dagens spelindustri är det att ok inte är ok.
Därför kommer det ses som en flopp av EA och det kommer få konsekvenser.

Medlem

Ge oss Dragon Age: Origins Remake EA!

Medlem

Röstade på helt okej. Men tittar man på Dragon Age: Inquisition, så var det en succe rent försäljningsmässigt, trots att jag minns att många klagade över att det inte var som det första spelet. Utgår man från infon nedan, så kommer säkert detta spel även bli en succé, kanske t.o.m större än det förra.

https://siliconangle.com/2015/01/28/dragon-age-inquisition-is...

Det är det samma vanliga med sociala medier, där det klagas vilt (t.ex. AC:Valhalla, som enligt vissa är det sämsta skiten), men sedan omsätter spelen runt en miljard $. Varje gång måste man påminna folk om att vi är en liten minoritet i en ekokammare. De flesta i världen fokuserar eller bryr sig inte om saker som gnälls över i medier, och köper spel som tilltalar dem, alt. har ett starkt varumärke sedan tidigare. Lite som att gå till donken, du vet vad du får och det är helt okej.

Medlem

Succé. Jag skulle vilja ha ett mörkare spel än vad vi sett hittills, men det kommer att bli ett bra spel.

Medlem

Jag har spelat de tidigare tre spelen och såg gameplay igår. Nu är jag gammal osv, och spelindustrin är i förändring. Även om det är praktiskt omöjligt hade man ju kunnat efterfråga någon form av försök till objektiv kvalitetsmärkning på spel. Det finns ett segment med spelare som köper precis vad som helst och tycker att det är bra för att det är lätt, färgrikt och triggar rätt impulser i hjärnan. Och sen finns det ett segment med folk som recensionsbombar precis allting som har minsta tillstymmelse till en mer allmän representation av ursprung, sexuella preferenser osv (även om även jag kan tycka att alla karaktärers brist på preferenser i just det här fallet inbringar en viss farhåga om att följeslagarna är statister snarare än drivs av ett eget narrativ). Det finns säkert många som tycker att just det här spelet blir bra, och det säljer säkert helt ok. Men jag vågar nog drista mig att påstå att det redan nu finns fog för att säga att det här inte blir ett kvalitetsspel, med djup i såväl spelmekanik, karaktärer, berättande, visuell ambition, osv.

Utan att veta hur det ska organiseras hade i alla fall jag önskat mig någon motsvarighet till litteraturpriser/kravmärkt som kunde kvalitetsstämpla bra spel utifrån några hyfsat objektiva och identifierbara kriterier. För så länge incitamenten i spelindustrin verkat röra sig mot att kränga allmängiltig kommersiell skit är jag rädd för att spel som kulturform på sikt får svårare att hävda sig. För övrigt anser jag att Dragon Age Origins var väldigt bra och resterande spel i serien därefter varit okej men inte tillnärmelsevis av samma kvalité.

Gnällkuk

Jag svarade flopp men det känns som 50/50 på helt ok och det. Vi har sett för lite och vet för lite. Äldre fans verkar i regel inte gilla det så hänger nog på hur många nya man kan locka.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Provar du alla spel för att kanske bli överraskad? Finns förstås undantag men de flesta brukar se om ett spel är för dem eller inte innan köp.

speciellt med tanke på att det här inte lär vara ett av de lägre prissatta spelen. Räkna med saftig peng. Alla har inte gamepass och allt finns inte på gamepass. Så att "prova alla spel för att kanske bli överraskad" är inte riktigt något man kan förvänta sig att folk ska köpa alla spel för att göra.

Medlem

RPGsite.net har suttit ned en timme med spelet och ger sina impressions.

https://www.rpgsite.net/preview/15945-dragon-age-the-veilguar...

Sammanfattingen i rubriken är ganska talande. Det är stora frågetecken om RPG mekaniken som verkar oerhört grund. Strukturen på världen verkar vara uppbyggd likt action spel med health checkpoints osv. Mekaniken runt att actions should have consequences verkar bara vara kopplat till copmpanions och inte till världen i sig.

Men de har bara fått se början av spelet inte mitt i det. Men än så länge ser det inte lovande ut för RPG fantaster.

Medlem

En ekonomisk flopp blir det nog.

Medlem

Valde flopp för att jag personligen inte gillar action elementet i fightingen. Jag hoppas också det blir en flopp så BioWare kanske tittar på vad Larian lyckades göra med BG 3. Kanske dom kan tänka om och våga satsa på ett nytt spel mer likt Origins. Men dom verkar ha hitta en ny spelarbas som är större än den gamla som också gillar mer action baserat rpg.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Röstade på helt okej. Men tittar man på Dragon Age: Inquisition, så var det en succe rent försäljningsmässigt, trots att jag minns att många klagade över att det inte var som det första spelet. Utgår man från infon nedan, så kommer säkert detta spel även bli en succé, kanske t.o.m större än det förra.

https://siliconangle.com/2015/01/28/dragon-age-inquisition-is...

Det är det samma vanliga med sociala medier, där det klagas vilt (t.ex. AC:Valhalla, som enligt vissa är det sämsta skiten), men sedan omsätter spelen runt en miljard $. Varje gång måste man påminna folk om att vi är en liten minoritet i en ekokammare. De flesta i världen fokuserar eller bryr sig inte om saker som gnälls över i medier, och köper spel som tilltalar dem, alt. har ett starkt varumärke sedan tidigare. Lite som att gå till donken, du vet vad du får och det är helt okej.

Du har en poäng. De stora massorna äter allt som ställs framför dem, ungefär som amerikaner smaskar i sig hamburgare.


signatur

Memento Mori

Ase
Medlem

Ser oroväckande konsollanpassat ut hoppas att det blir bra story & inte bara hack & slash eller fördummad action a la konsollspel.

12
Skriv svar