MS Flight Sim 2024 lyfter i november

Robot
MS Flight Sim 2024 lyfter i november

Yrkesvägledning för piloter som vill nischa sig.

#microsoft-flight-simulator-2024


Medlem

Uppfriskande att det heter 2024 och faktiskt kommer 2024. Förövrigt så tänkte jag på gta5s trailer där det besprutas över någon odling, där det står massa arbetare och plockar frukt, den senare delen verkar de skippat här.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men vad är skillnaden mot Microsoft Flight Simulator (2020) egentligen? Det är bara en uppgraderad och förfinad version med mer av allt, men det är i grunden inte nån skillnad?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men vad är skillnaden mot Microsoft Flight Simulator (2020) egentligen? Det är bara en uppgraderad och förfinad version med mer av allt, men det är i grunden inte nån skillnad?

Det känns som info som är ganska lätt att ta reda på utöver vad som framgår i trailern ovan. Men vi lär få se mer trailers och info fram till releasen senare i år.

Kanske snart dags för FZ att göra en förhandstitt för alla oss extra intresserade?

Hittade denna text som sammanfattar lite

"Generally, the aim of Microsoft Flight Simulator 2024 is to train and pursue your dream career in aviation. By completing challenges, you’ll climb the ranks and develop confidence in each aircraft and setting, while developing an understanding of how these scenarios actually play out as they would in real life. '

Medlem

Efterlängtat! Risken är att mitt grafikkort också lyfter när den toppar 5 fps på 101% användning

Medlem

November känns så långt bort. Hoppas att det kommer en beta innan.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det känns som info som är ganska lätt att ta reda på utöver vad som framgår i trailern ovan. Men vi lär få se mer trailers och info fram till releasen senare i år.

Kanske snart dags för FZ att göra en förhandstitt för alla oss extra intresserade?

Hittade denna text som sammanfattar lite

"Generally, the aim of Microsoft Flight Simulator 2024 is to train and pursue your dream career in aviation. By completing challenges, you’ll climb the ranks and develop confidence in each aircraft and setting, while developing an understanding of how these scenarios actually play out as they would in real life. '

Jag känner mig ännu mer förvirrad nu faktiskt. ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag känner mig ännu mer förvirrad nu faktiskt. ☺️

Aj då, skriver på svenska istället. De har lagt till flertalet olika arbeten med uppdrag kring det. Det är en stor del av nyheterna till uppföljaren.
Men vi får säkert höra mer framåt releasen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Aj då, skriver på svenska istället. De har lagt till flertalet olika arbeten med uppdrag kring det. Det är en stor del av nyheterna till uppföljaren.
Men vi får säkert höra mer framåt releasen.

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.

Det verkar vara ganska mycket och inte något enkelt uppdrag. Men visst, från utsidan är det ju samma karta och därför samma spel 😁

Medlem

De verkar ju ha återgått till samma affärsmodell som man körde på 90-00 talet. Vi hade Ju Flight Simulator 95, 98, 2000, 2002, 2004, alla verisioner var ju mer eller mindre en påbyggnad av föregående version.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.

Drar väl in mer pengar på något vis om de gör såhär. FIFA, f1 och alla andra spel som får en uppföljare varje år istället för en dlc lär ju få det för att de säljer bättre.

Medlem

Kanske blir detta året jag orkar ta mig an FS. Gillar flyga radiostyrt men inte pallat lära mig flyga flygsim (senaste decennium).
Har iaf lite tid på mig att skaffa styrdon och grejs. Det som lockar är att göra uppdrag vilket det verkar finnas gott om!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.

Ja, men om de släpper en ny version av spelet var fjärde år, som alla entusiaster känner sig nödgade att köpa, får de in pengar ungefär som en prenumeration utan att de behöver kalla det prenumeration.

Ett annat alternativ är att släppa expansioner som kostar 4/6 av originalspelet, men innehåller 1/6. Lite som Diablo IV t.ex.

Medlem

Hoppas på inbyggt karriär läge,
Vill ha mål med flygningen,, kört mycket med FSEconomy & andra addons,,,
Men skulle vara kul med inbyggt

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.

Det är en ny motor, med förbättrad grafik, fysik och aerodynamik, samt stöd för multithreading. Tekniken för att streama in från Bing Maps lär vara oförändrad.

KoP
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men vad är skillnaden mot Microsoft Flight Simulator (2020) egentligen? Det är bara en uppgraderad och förfinad version med mer av allt, men det är i grunden inte nån skillnad?

Nja.. det är väl svårt att tillföra något banbrytande i ett spel där premissen är att ratta olika motoriserade flygfarkoster (glidare räknas dock ej). 🤔

Sen har dom säkert tweakat grafikmotorn med mera.

Av trailern att döma såg det dock ut som att man fick flyga och styra luftballong. 🙂

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men vad är skillnaden mot Microsoft Flight Simulator (2020) egentligen? Det är bara en uppgraderad och förfinad version med mer av allt, men det är i grunden inte nån skillnad?

Microsoft anger följande som några av de förbättringar som kommer att ske;

https://www.flightsimulator.com/microsoft-flight-simulator-20...

Citat:

The development team is improving almost every aspect of the simulator. Some examples include:

  • Improved multithreading to improve performance

  • Faster download, load, and installation speeds

  • Improved aerodynamics and physics simulation

  • Improved aircraft systems including electrical, pneumatic, fuel, and hydraulics

  • New failure and wear & tear system

  • Deeper and wider avionics systems

  • Cockpit tablet available by default

We are improving the global digital twin in three different ways:

Static World:

  • Improved ground details

  • 3D tessellated ground materials

  • Enhanced 3D trees with greatly increased diversity

  • Improved cliffs

Living World:

  • Animal herds and migrations

  • Worldwide live ship traffic

  • Accurate live air traffic (models, liveries)

  • Improved vehicle traffic

Dynamic World:

  • Full seasons

  • Aurora Borealis / Aurora Australis

  • Tornados

  • Storms


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Microsoft anger följande som några av de förbättringar som kommer att ske;

https://www.flightsimulator.com/microsoft-flight-simulator-20...

Fler förändringar än många uppföljare har.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, men om de släpper en ny version av spelet var fjärde år, som alla entusiaster känner sig nödgade att köpa, får de in pengar ungefär som en prenumeration utan att de behöver kalla det prenumeration.

Ett annat alternativ är att släppa expansioner som kostar 4/6 av originalspelet, men innehåller 1/6. Lite som Diablo IV t.ex.

Vad finurligt uttryckt. Jäklar, de där proportionerna!

Fick mig att tänka på Elden Ring och Shadow of the Erdtree. Där har vi ju just ett DLC som kostar 400 kr mot 600 kr. Jag längtar enormt till Erdtree men känslan på förhand trots vetskapen om previews är att det mer motsvarar 1/6 av originalet än 4/6. Hur "stort" ett spel är handlar om mycket mer än antalet timmar det tar att köra igenom.

Jag suktar ofta efter DLC eftersom man är så desperat att få uppleva mer av ett bra spel, men din formel är tankeväckande gällande studions kostnader kontra priset.

Det här är ju lite min känsla gällande Flight Sim 2024 också, att det är ett spel som knappast kostat ens hälften av 2020 att utveckla, men de tar fullpris (samtidigt som utvecklingen av en riktig uppföljare pågår).

Det är ingen kritik, jag försöker bara få en känsla för vad Flight Sim 2024 är för nåt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad finurligt uttryckt. Jäklar, de där proportionerna!

Fick mig att tänka på Elden Ring och Shadow of the Erdtree. Där har vi ju just ett DLC som kostar 400 kr mot 600 kr. Jag längtar enormt till Erdtree men känslan på förhand trots vetskapen om previews är att det mer motsvarar 1/6 av originalet än 4/6. Hur "stort" ett spel är handlar om mycket mer än antalet timmar det tar att köra igenom.

Jag suktar ofta efter DLC eftersom man är så desperat att få uppleva mer av ett bra spel, men din formel är tankeväckande gällande studions kostnader kontra priset.

Det här är ju lite min känsla gällande Flight Sim 2024 också, att det är ett spel som knappast kostat ens hälften av 2020 att utveckla, men de tar fullpris (samtidigt som utvecklingen av en riktig uppföljare pågår).

Det är ingen kritik, jag försöker bara få en känsla för vad Flight Sim 2024 är för nåt.

Det var bara lite generellt klagomål från min sida. Tycker att det känns som att monetiseringen ökat i många spel. Som du säger lite får man själv bedöma mot hur bra spelet är och vad expansionen tillför spelet i helhet. Det kanske är så att spelet är väldigt kul och det känns ok belöna ett bra spel.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad finurligt uttryckt. Jäklar, de där proportionerna!

Fick mig att tänka på Elden Ring och Shadow of the Erdtree. Där har vi ju just ett DLC som kostar 400 kr mot 600 kr. Jag längtar enormt till Erdtree men känslan på förhand trots vetskapen om previews är att det mer motsvarar 1/6 av originalet än 4/6. Hur "stort" ett spel är handlar om mycket mer än antalet timmar det tar att köra igenom.

Jag suktar ofta efter DLC eftersom man är så desperat att få uppleva mer av ett bra spel, men din formel är tankeväckande gällande studions kostnader kontra priset.

Det här är ju lite min känsla gällande Flight Sim 2024 också, att det är ett spel som knappast kostat ens hälften av 2020 att utveckla, men de tar fullpris (samtidigt som utvecklingen av en riktig uppföljare pågår).

Det är ingen kritik, jag försöker bara få en känsla för vad Flight Sim 2024 är för nåt.

Skillnaden är att med MSFS har du fått 4 års uppdateringar med Sim updates (15 st), world updates (16 st), city updates (7st) som mycket väl kan likställas med DLC:er. Traditionellt sett har varje ny version av MSFS kommit med 3-4 års mellanrum.

Dessa uppdateringar har inte kostat en enda krona extra för användare. Hade det istället varit Paradox eller EA (the sims) hade de tagit ordentligt betalt för varje. MS har dessutom sagt att MSFS kommer fortsätta få uppdateringar även efter att MSFS2024 släppts och att en del förbättringar för MSFS2024 även kommer att implementeras i MSFS2024.

Sedan återstår det att se hur prissättningen blir och om det blir någon rabatt (inte så troligt) för t.ex. oss som äger dyraste versionen av MSFS.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men känns det inte lite som att de lika gärna kunde ha gjort DLC:s med de där jobben och byggt på 2020:s version av spelet?

För jag antar att grafiken och tekniken för att streama Google maps (fast Microsofts version) som karta inte uppgraderats, annars hade de skrutit om det i trailern.

De kommer att använda mer uppdaterade Bing maps än 2020 som ska ha bättre kvalitet tillsammans med machine learning, procedural generation med mera. Förhoppningsvis kommer markdetaljer få sig ett rejält lyft. Helt ny motor är vad de sagt, ljuset ser bättre ut, vattenfysiken och kvaliteten ser bättre ut, vegetationsfysik (grödorna reagerar när helikoptern flyger över dem i trailern). Se nedan för jämförelser mellan 2020 och 2024. Så vida första posten inte är handcrafted av Asobo så är det väldigt imponerande imo.

https://old.reddit.com/r/flightsim/comments/1dc46k0/20202024_...
https://old.reddit.com/r/flightsim/comments/1dc87nl/what_a_di...

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Skillnaden är att med MSFS har du fått 4 års uppdateringar med Sim updates (15 st), world updates (16 st), city updates (7st) som mycket väl kan likställas med DLC:er. Traditionellt sett har varje ny version av MSFS kommit med 3-4 års mellanrum.

Dessa uppdateringar har inte kostat en enda krona extra för användare. Hade det istället varit Paradox eller EA (the sims) hade de tagit ordentligt betalt för varje. MS har dessutom sagt att MSFS kommer fortsätta få uppdateringar även efter att MSFS2024 släppts och att en del förbättringar för MSFS2024 även kommer att implementeras i MSFS2024.

Sedan återstår det att se hur prissättningen blir och om det blir någon rabatt (inte så troligt) för t.ex. oss som äger dyraste versionen av MSFS.

Så Flight Sim 2024 har inte massa DLC som kostar pengar? I så fall är det ju mycket för pengarna. Helt annat än Paradox (usch).

Men vad för extra får man med "dyraste versionen" av MSFS då?


signatur

Memento Mori

Medlem

Väntar fortfarande på en ny Combat Flight Simulator. Det var längesedan nu.

Medlem

Detta är en av anledningarna att det blir Ryzen 9900X3D-9950X3D och RTX 5080-5090 för min del under 2025.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem
Skrivet av asdfg:

De kommer att använda mer uppdaterade Bing maps än 2020 som ska ha bättre kvalitet tillsammans med machine learning, procedural generation med mera. Förhoppningsvis kommer markdetaljer få sig ett rejält lyft. Helt ny motor är vad de sagt, ljuset ser bättre ut, vattenfysiken och kvaliteten ser bättre ut, vegetationsfysik (grödorna reagerar när helikoptern flyger över dem i trailern). Se nedan för jämförelser mellan 2020 och 2024. Så vida första posten inte är handcrafted av Asobo så är det väldigt imponerande imo.

https://old.reddit.com/r/flightsim/comments/1dc46k0/20202024_...
https://old.reddit.com/r/flightsim/comments/1dc87nl/what_a_di...

Wow, kul med så stora förändringar. Tack för infon!

Medlem

Hittade denna jämförelse mellan FSX, MSFS 2020, MSFS 2024 och verklighet på Reddit.

Man tyckte att MSFS 2020 redan var snyggt, men mot MSFS 2024 så ser det ju nästan ut som FSX

Medlem

"Fire-fighting" verkar coolt. Fick mig att tänka på denna video (och låten av Sabaton)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hittade denna jämförelse mellan FSX, MSFS 2020, MSFS 2024 och verklighet på Reddit.

<Uppladdad bildlänk>

Man tyckte att MSFS 2020 redan var snyggt, men mot MSFS 2024 så ser det ju nästan ut som FSX

Ser ju ut att som att vi först nu får åtnjuta den grafik som Microsoft föreställde sig vi skulle få, med DirectX 10, nästan 20 år sedan!
Inte ens 2020 räckte hela vägen fram!

1
Skriv svar