Skinn till Counter-Strike 2 sålt för 1 miljon dollar

Robot
Skinn till Counter-Strike 2 sålt för 1 miljon dollar

Du kan bli skinnad i Counter-strike 2.

#Counter-strilke-2, #Valve


Releasehästryttare
Medlem

Sjukt och jag gissar på pengatvätt också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fullt rimligt. De vanliga loot-lådorna är för billiga för high performance gamers.

Medlem

Man undra ju om dessa samlare faktiskt finns eller om det är fuffens bakom det hela? Känns tveksamt egentligen att nån betalar så mycket, att det finns miljonärer som budar över varandra för dessa skins.

Medlem

"Men pappa alla i skolan har det skinnet!"

Medlem
Skrivet av Devan:

Men herregud, det häpnadsväckande är inte att det eventuellt är pengatvätt inblandat, det uppseendeväckande är att folk är villiga att lägga flera miljoner kronor på ett kosmetiskt föremål i ett dataspel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man undra ju om dessa samlare faktiskt finns eller om det är fuffens bakom det hela? Känns tveksamt egentligen att nån betalar så mycket, att det finns miljonärer som budar över varandra för dessa skins.

Klart att det finns ett reellt marknadsvärde här på miljontals kronor. Alltså att människor som är genuint intresserade av Counterstrike (och som är rika) eftertraktar det här skinnet så pass att de värderar det till miljoner.

Det är inte som att pengartvättare kan trissa upp priset på nånting som egentligen saknar värde, bara för att de lägger in olagliga pengar i omsättning.

Gud, folk alltså. 🤭
(Inte just du Håkan, för du blev färgad av pengartvättsspåret och ställde bara resonerande frågor)


signatur

Memento Mori

Medlem

Varje minut föds en idiot.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Klart att det finns ett reellt marknadsvärde här på miljontals kronor. Alltså att människor som är genuint intresserade av Counterstrike (och som är rika) eftertraktar det här skinnet så pass att de värderar det till miljoner.

Det är inte som att pengartvättare kan trissa upp priset på nånting som egentligen saknar värde, bara för att de lägger in olagliga pengar i omsättning.

Gud, folk alltså. 🤭

Usch vilket drygt svar, speciellt slutet!

Varför kan rika trissa upp priset men inte de som lägger in olagliga pengar?

Händer väl med konst hela tiden av just den här anledningen. Går för miljoner fast färg och ram inte ens är mera än 1000kr

Medlem

Det finns folk för allt idag....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Nu fattar jag varför polaren inte kan sluta spela skiten.
Återhämtar sig från hasardspelberoende (onlinepoker).

Medlem
Skrivet av Kindra:

Usch vilket drygt svar, speciellt slutet!

Varför kan rika trissa upp priset men inte de som lägger in olagliga pengar?

Händer väl med konst hela tiden av just den här anledningen. Går för miljoner fast färg och ram inte ens är mera än 1000kr

Inte riktigt samma sak, en rik person kan köpa tjänsten av en känd konstnär idag för säg 500 000kr, när tavlan målats och sålts så värderas den upp till 2 miljoner och hamnar mest troligen i förvar någonstans som en tillgång. Sedan kan den doneras för skatteavdrag eller fortsätta förvaras.

Men kallar någon verkligen CS Skins för vapenskinn? säger vi verkligen skinn? xD

Medlem
Skrivet av Kindra:

Usch vilket drygt svar, speciellt slutet!

Varför kan rika trissa upp priset men inte de som lägger in olagliga pengar?

Händer väl med konst hela tiden av just den här anledningen. Går för miljoner fast färg och ram inte ens är mera än 1000kr

Du förstår ju inte heller. Spekulation (med vita pengar eller tvättade spelar ingen större roll) kan höja priset med några gånger på sin höjd, men det här skinnet skulle kosta miljoner kronor ändå.

Det hårresande med nyheten är inte att priset trissats från 2 milj kr till 10 milj kr genom spekulation, utan det att det existerar folk som tycker det är värt att lägga miljontals kr för att skryta med ett skin i Counterstrike.

Gud, folk alltså. 🤭


signatur

Memento Mori

Medlem

Sjukt. Sen fattar jag inte varför dom inte lagt till fler kartor och lägen som Team Deathmatch än. Dom gör minsta möjliga med spelet och mjölkar ungar på pengar

Medlem

Den ny ägaren kan känna sig väldigt “speciell”, för det är hen uppenbarligen.

Inaktiv

Förstår inte hur man kan tycka någe digitalt skin kan va värt 1mille dollar, nästan så man får lite skadeglädje att folk bränner pengar på sånt här men det tråkiga är väl att 1 mille bara är kaffepengar för dem...

Medlem

Galet att något som Valve kan göra en copypaste på kan gå för så mycket pengar. Får köparen tillbaka pengarna om Valve bestämmer sig för att skapa 10 exakta likadana till och paja värdet?

Skribent

Hade jag haft obscent mycket pengar hade jag gjort samma sak, mest av anledningen att jag kan.

CS2 blir mer och mer populärt i arabländerna, där det finns rejält med oljepengar. Saudi äger redan ESL och Dreamhack (och t.ex. Sturegallerian i Stockholm) och fortsätter investera i annat än olja. De kör flera turneringar per år med hundratusentals dollar i prispengar för att locka dit de bästa spelarna.

Kina är på G också, ska ha sin första CS-Major i november med mera - där finns det också människor med obscent mycket pengar.

För att sätta det i perspektiv så kan man köpa det mest sällsynta skin som finns i CS, eller betala Neymars lön för cirka 3 dagar.
https://www.sportingnews.com/us/soccer/news/neymar-salary-al-....

Skribent
Skrivet av NemezisDDH:

Galet att något som Valve kan göra en copypaste på kan gå för så mycket pengar. Får köparen tillbaka pengarna om Valve bestämmer sig för att skapa 10 exakta likadana till och paja värdet?

Göe Valve det tappar marknanden hela sin trovärdighet och pengamaskinen som Valve har kommer stanna. Skrev ett superlångt inlägg om det senast CS-skins var på tal.
#4495689

Kort citat nedan.

Citat:

Skulle Valve över natten göra ett rött skin extremt vanligt skulle folk tappa tron på marknaden och överge den, på samma sätt som folk övergett NFT:er eller säljer bort sina aktier hos företag som missköts. Trovärdigheten är borta. Det Valve vill är att hålla kvar folk på marknaden för att tjäna pengar. För att svara på din fråga i inlägget ovan så tar Valve ca 10-15% på alla transaktioner som sker på deras marknad. De har alltså ett incitament att inte rubba marknaden, även om de såklart kan göra det närsomhelst genom en knapptryckning eftersom de skapat den. Sidoparentes, men det är inte helt sant att ju mer sällsynt = högre värde.

Och ett annat inlägg, där jag faktiskt nämner just det skin som artikeln handlar om.
#4467660

Medlem

Fortfarande mer rimligt än ett battlepass eller kosmetiskt föremål låst till ett konto.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Hade jag haft obscent mycket pengar hade jag gjort samma sak, mest av anledningen att jag kan.

CS2 blir mer och mer populärt i arabländerna, där det finns rejält med oljepengar. Saudi äger redan ESL och Dreamhack (och t.ex. Sturegallerian i Stockholm) och fortsätter investera i annat än olja. De kör flera turneringar per år med hundratusentals dollar i prispengar för att locka dit de bästa spelarna.

Kina är på G också, ska ha sin första CS-Major i november med mera - där finns det också människor med obscent mycket pengar.

För att sätta det i perspektiv så kan man köpa det mest sällsynta skin som finns i CS, eller betala Neymars lön för cirka 3 dagar.
https://www.sportingnews.com/us/soccer/news/neymar-salary-al-....

Wow, de är så patetiska. ☺️

Att överbetala avdankade fotbollsstjärnor som (med rätta) inte har nån respekt för den saudiska ligan. Och tro de kan få européers respekt genom skrytsamma byggprojekt eller genom att ösa pengar på e-sport.

Så fake och så svagt allting. Luftslott som kommer skrattas ut av hela världen när det kollapsar.

Nästan lika dumma som alla de som ropar "pengatvätt" om dyra CS skins.

Det borde vara olagligt med lågbegåvade regenter som slösar bort pengar så lättvindigt.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Wow, de är så patetiska. ☺️

Att överbetala avdankade fotbollsstjärnor som (med rätta) inte har nån respekt för den saudiska ligan. Och tro de kan få européers respekt genom skrytsamma byggprojekt eller genom att ösa pengar på e-sport.

Så fake och så svagt allting. Luftslott som kommer skrattas ut av hela världen när det kollapsar.

Nästan lika dumma som alla de som ropar "pengatvätt" om dyra CS skins.

Det borde vara olagligt med lågbegåvade regenter som slösar bort pengar så lättvindigt.

Det är inte allt gällande Neymars kontrakt heller. Är rykterna sanna stod det 6-8 nya lyxbilar på flygplatsen när han landade.

Dessutom sägs det att han får ~500 000$ per inlägg på sociala medier som är positiva till Saudi och deras kultur.

Utöver allt det så ett hus med ~25 rum + en 40 m lång pool och ett gäng personal redo 24/7 för vad han nu kan vilja ha.

Det slutar inte där heller. Sägs att han har en privatjet med pilot på standby 24/7.

Sedan även då pengar per match samt säkerligen målbonus.

https://www.google.se/amp/s/www.augustman.com/my/sports/neyma...

Gnällkuk

Jag aldrig någonsin i hela mitt liv hört någon som översatt det till "skinn"?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det är inte allt gällande Neymars kontrakt heller. Är rykterna sanna stod det 6-8 nya lyxbilar på flygplatsen när han landade.

Dessutom sägs det att han får ~500 000$ per inlägg på sociala medier som är positiva till Saudi och deras kultur.

Utöver allt det så ett hus med ~25 rum + en 40 m lång pool och ett gäng personal redo 24/7 för vad han nu kan vilja ha.

Det slutar inte där heller. Sägs att han har en privatjet med pilot på standby 24/7.

Sedan även då pengar per match samt säkerligen målbonus.

https://www.google.se/amp/s/www.augustman.com/my/sports/neyma...

Hahaha, det är ju för kul. Fasen, jag hade inte hört nåt om såna där sjuka grejer. Pengar för positiva inlägg i sociala medier! ☺️

Alltså jag vill jättegärna att Saudi-Arabien ska vara starkt och lyckas transformera sin ekonomi bort ifrån oljan, men det är bara att bita i det sura äpplet och konstatera att de har dagisnivå gällande beslutsfattande. 😖

40 meter lång pool, privatjet och 6 lyxbilar på flygplatsen, haha. Det här är för mycket alltså!


signatur

Memento Mori

Medlem

Spelat cs 1.5, 1.6, source, cs go och cs2 i flera tusen timmar sammanlagt, aldrig köpt en enda kosmetika.
Helt ointressant del av counter-strike för mig.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Du förstår ju inte heller. Spekulation (med vita pengar eller tvättade spelar ingen större roll) kan höja priset med några gånger på sin höjd, men det här skinnet skulle kosta miljoner kronor ändå.

Det hårresande med nyheten är inte att priset trissats från 2 milj kr till 10 milj kr genom spekulation, utan det att det existerar folk som tycker det är värt att lägga miljontals kr för att skryta med ett skin i Counterstrike.

Gud, folk alltså. 🤭

Tack för ditt pedagogiska svar. Men jag förstår inte vad inte förstår?
Jag frågade bara varför det var så självklart för dig att pengatvättare inte kunde trissa upp priset. Men det är uppenbart att du inte vet det heller.

Så varför det kan det bara pressa priset lite grann och inte lika mycket. Du säger ju själv nu att det inte spelar någon roll?

Tvättade pengar är vita pengar btw…
Och spekulation är inte samma sak som pengatvätt…

Och du säger Gud, folk alltså. Snacka om att kasta Sten i glashus…

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Inte riktigt samma sak, en rik person kan köpa tjänsten av en känd konstnär idag för säg 500 000kr, när tavlan målats och sålts så värderas den upp till 2 miljoner och hamnar mest troligen i förvar någonstans som en tillgång. Sedan kan den doneras för skatteavdrag eller fortsätta förvaras.

Men kallar någon verkligen CS Skins för vapenskinn? säger vi verkligen skinn? xD

Förstår noll vad du försöker svara på i min fråga.
Har inte ens med pengatvätt att göra. Utan snarare en investering eller skattefiffel

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men herregud, det häpnadsväckande är inte att det eventuellt är pengatvätt inblandat, det uppseendeväckande är att folk är villiga att lägga flera miljoner kronor på ett kosmetiskt föremål i ett dataspel.

Hur skiljer det sig från när folk lägger 500 miljoner kronor på en inramad pappersbit med olika färger på?

Medlem
Skrivet av Kindra:

Tack för ditt pedagogiska svar. Men jag förstår inte vad inte förstår?
Jag frågade bara varför det var så självklart för dig att pengatvättare inte kunde trissa upp priset. Men det är uppenbart att du inte vet det heller.

Så varför det kan det bara pressa priset lite grann och inte lika mycket. Du säger ju själv nu att det inte spelar någon roll?

Tvättade pengar är vita pengar btw…
Och spekulation är inte samma sak som pengatvätt…

Och du säger Gud, folk alltså. Snacka om att kasta Sten i glashus…

Suck. Nej, jag sa aldrig att pengatvättare inre trissar upp priset. Självklart kan de göra det, och om det finns såna inblandade i köp av CS-skins så är det självklart att de deltar i att trissa upp priser.

Men när vi pratar om att ett enda CS-skin säljs för 10 miljoner kr så är eventuell pengatvätt obetydligt i sammanhanget och den kommentaren var ett totalt sidospår från första början.

Det vi borde kommentera och förundras över är hur tusan det kan finnas folk som är villiga att spendera miljontals kronor på ett virtuellt föremål i ett dataspel. Eventuell pengatvätt har marginell betydelse för marknadsvärdet.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar