Snart är det dags att rösta

Medlem
Snart är det dags att rösta

På söndag är det dags, jag har röstat i alla val sedan jag blev 18 och på valdagen. För mig står det mellan V, MP eller S. Jag gillar EU, V har varit EU skeptiska men har inte något mål att lämna EU längre, och så är Jonas Sjöstedt deras första namn.

Jag anser att Jonas Sjöstedt har varit den bästa partiledaren något parti någonsin haft i Sverige. Väldigt bra på debatter och rolig att lyssna på. När V röstade emot att skicka vapen till Ukraina röt Jonas ifrån och tyckte att V skulle rösta ja.

Förr var det roligt att se på debatter när Jonas och Jan debatterade, då fanns det humor, nu känns det som alla bara är arga.

Sen funderar jag på MP, då miljöpolitik gör mycket större skillnad på EU nivå än här hemma i Sverige. Sen har jag börjat bli mer för att införa Euro som valuta i Sverige, då handeln blir lättare och kronan är svag.

Jag hoppas på hårdare sanktioner mot Ryssland, och dra in bidrag till länder som inte följer EUs direktiv, som bland annat Ungern.

Jag brukar ta ledigt för att kolla valvakor, Sveriges och USAs. Sjukt spännande att hela natten och titta.

Medlem

Enligt tester så ska jag rösta på SD, KD eller M.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

En politik tråd .. dags för pajkastning ..

Medlem
Skrivet av Devan:

Vi gör det till nåt positivt istället

Jag förtidsröstade nästan direkt när det blev möjligt. Så himla smidigt och enkelt. 5 minuter i ett shoppingcenter så var det klart!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Enligt tester så ska jag rösta på SD, KD eller M.

Om du använde dig av Valkompass.eu så rekommenderar jag att du prövar någon annan mer balanserad sida, då den drevs i hemlighet av högerextrema Alternativ för Sverige, något som bara kom till ljuset för någon vecka sedan.
https://sverigesradio.se/artikel/hogerpopulistiska-partiet-al...

Ett tips på valkompass; på Expressen.se så finns en valkompass som TT har tagit fram som skapats av Christer Isaksson och Tommy Möller, Möller är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/valkompass-eu-val-20...

Releasehästryttare
Skrivet av Kazutoyo:

Om du använde dig av Valkompass.eu så rekommenderar jag att du prövar någon annan mer balanserad sida, då den i hemlighet drevs av högerextrema Alternativ för Sverige, något som bara kom till ljuset för någon vecka sedan.

Sås på det?

Redaktör

Kul att höra åsikter när de levereras så trevligt som hittills i denna tråd! Fortsätt gärna så, och låt politikerna sköta pajkastningen själva.


signatur
Medlem

Jag har skaffat en sådan där fantasy-tärning lagom för valdagen. Men det är klart, jag vet ju inte vilket nummer som passar på vilket parti...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Sås på det?

https://sverigesradio.se/artikel/hogerpopulistiska-partiet-al...

Medlem

Har röstat varje gång men funderar på att hoppa över det helt denna gång. Vad jag än röstat på så tycker jag allt är ett enda elände i sverige. Rösträtten? Vad skall jag med den till när det ändå aldrig blir något positivt utav det hela.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Jag kommer rösta för ett parti som inte böjer sig för knäna för EU som försöker skapa en federation. De har alldeles för mycket makt över oss idag med stor byråkrati och liten insikt.

Jag är för samarbete på samma sätt jag samarbetar med grannar utan att vi ska bo under samma tak där han får styra och ställa i mitt hus.

Titta bara på energifrågan. Sverige gör enormt mycket och sedan straffas vi konsumenter med extrema elpriser samtidigt som våra politiker monterar ned kärnkraften för vi förlitar oss på andra länder.

Eller migration. Det har fortfarande inte löst sig som skadat Europa något enormt.

Självbestämmande med mycket samarbete och inte en federation.

Skribent

Liberalerna tyckte valkompassen på Expressen, så det kan det nog bli. Är dock inte så insatt i sakfrågor som jag kanske borde vara.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har röstat varje gång men funderar på att hoppa över det helt denna gång. Vad jag än röstat på så tycker jag allt är ett enda elände i sverige. Rösträtten? Vad skall jag med den till när det ändå aldrig blir något positivt utav det hela.

De i Nordkorea hade varit överlyckliga om de hade någon rösträtt, du kan ju rösta på ett parti du tror skulle kunna göra Sverige bättre.

Medlem

Jag brukar förtidsrösta, men har inte hunnit. Som tur är har jag vallokal bara 5 minuter promenad bort så jag går och röstar på söndag.

Medlem

Hoppas du på hårdare sanktioner mot ryssen så lär VPK svika. De har konstant varit mest ryssvänliga av all svensk representation i EU och skyddar sina kompisar i drygt 43% av alla rysskritiska förslag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Testade också kompassen. Fick högst på M, L och S, men det var väldigt jämnt och spritt så jag for nog läsa på lite mer och göra ett eget val (no pun intended)!

Medlem

Röstade idag. För första gången i ett EU-val. Vet inte varför jag inte gjort det tidigare. Troligtvis glömska och iår blev man konstant påmind via media att det är valtider.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har röstat varje gång men funderar på att hoppa över det helt denna gång. Vad jag än röstat på så tycker jag allt är ett enda elände i sverige. Rösträtten? Vad skall jag med den till när det ändå aldrig blir något positivt utav det hela.

Jag tycker det har svängt mycket i politiken sett över de senaste 10 åren. Allt det har att göra med hur folk röstar. Sen kommer det ta tid att ordna upp allt elände, men med sin röstning kan man skicka signaler till tokstollarna i Riksdagen/EU.

Qus
Medlem

Det är dags att stoppa den muslimska invandringen till EU totalt.

Medlem

Gillar att göra flera valkompasser och läsa individuella kandidaters kommentarer på de frågor som ställs för att hitta en så bra matchning som möjligt, personröstat i förtid.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om du använde dig av Valkompass.eu så rekommenderar jag att du prövar någon annan mer balanserad sida, då den drevs i hemlighet av högerextrema Alternativ för Sverige, något som bara kom till ljuset för någon vecka sedan.
https://sverigesradio.se/artikel/hogerpopulistiska-partiet-al...

Ett tips på valkompass; på Expressen.se så finns en valkompass som TT har tagit fram som skapats av Christer Isaksson och Tommy Möller, Möller är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/valkompass-eu-val-20...

Det är expressen jag använde mig av. 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kul att höra åsikter när de levereras så trevligt som hittills i denna tråd! Fortsätt gärna så, och låt politikerna sköta pajkastningen själva.

Det höll någorlunda i nästan någon timme i alla fall. 😫


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Det höll någorlunda i nästan någon timme i alla fall. 😫

Nytt världsrekord på internet, tror jag!

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De i Nordkorea hade varit överlyckliga om de hade någon rösträtt, du kan ju rösta på ett parti du tror skulle kunna göra Sverige bättre.

Men Nordkoreanerna får ju lov att rösta? Senast 2014 röstade alla på Kim.

https://www.nbcnews.com/news/world/kim-jong-un-wins-100-votes-north-korea-election-n49011

Medlem

Jag har inte bestämt mig ännu och blev inte klokare efter "debatterna" på svt play så gjorde valkompassen på expressen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Får se om jag pallar. Gjorde SVTs valkompass och resultatet blev att det i princip kvittade vilket parti jag valde. Kanske röstar blankt iaf, orkar inte sätta mig in. Hur man än röster så blir man alltid screwed ändå på något vis. Brukar köra på M för jag inbillar mig att det gynnar småföretagare som jag själv, vad de tycker i olika frågor orkar jag inte kolla upp, det svänger ändå fram och tillbaka hela tiden.

Medlem

Vill slå ett slag för piratpartiet som jag iaf tycker har bra ståndpunkt i många utav dom frågor som står mig nära (integritetsskydd etc.). Framförallt då att vara emot massövervakning ala chatcontrol 2.0 som (S) Ylva Johansson gjort allt för att försöka driva igenom.

Inaktiv

På aftonbladet stog det;

"I Belgien är det lag på att alla, inklusive ungdomar från 16 års ålder, måste rösta i EU-valet och det kan resultera i böter för de som inte gör det"

Undrar hur höga böter det blir för soffpotatisarna

Själv har man redan förtidsröstat

Medlem
Skrivet av Grävling:

Vill slå ett slag för piratpartiet som jag iaf tycker har bra ståndpunkt i många utav dom frågor som står mig nära (integritetsskydd etc.). Framförallt då att vara emot massövervakning ala chatcontrol 2.0 som (S) Ylva Johansson gjort allt för att försöka driva igenom.

Har de någon chans att passera spärren för att få något mandat? Jag hoppas det. Integritetsfrågan på nätet behöver lyftas upp.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

För att sammanfatta väldigt grovt. Jag vet att detta är en mycket generaliserad beskrivning.

7 partier tycker att EU är vår tids frälsare och de kommer lösa alla våra problem.

1 parti vill ta tillbaka makten och självbestämmande.

12
Skriv svar