Varför två år på slutet av nittiotalet var de bästa åren någonsin för PC-spel.

Avstängd
Varför två år på slutet av nittiotalet var de bästa åren någonsin för PC-spel.

Half Life 1998
Unreal Tournament 1999

Finns inget ens som liknar de oerhörda sprången i utveckling nuförtiden och kommer förmodligen aldrig finnas.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Kan lägga till: Baldurs Gate, Fallout 2 och StarCraft som representerar för året 1998 på pc.

Heroes of Might and Magic III sam Age of Empires II släpptes 1999 har spenderat orimligt mycket tid med ovanstående spel.

Tittar man lite bredare så släpptes det många grymma spel runt 97-99 till många olika konsoller med en utvecklingskurva som är svår om inte omöjligt att uppnå i dagsläget.

Medlem

Glöm inte heller Grim Fandango som också släpptes 1998. Förmodligen ett av de bästa spelåren någonsin!

Medlem

Glöm inte heller Quake 3, som också släpptes 1999.

Testpilot

1998 spelade jag Banjo & Kazooie

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mutumba:

1998 spelade jag Banjo & Kazooie

Du och jag, @Mutumba.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Jag spelade faktiskt även Baldur's Gate 1998, men oj vad vår stackars pc från Siba (och 1995?) fick kämpa. Men det det väl värt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vet i fan med det där språnget dock... men visst, 3d från 2d är nog det största språnget tills någon sorts hologramvärld man kan vara i. Men 3d var så klart tidigare än 98.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tänker sticka ut hakan och säga att det tekniska språnget Half-Life gjorde jämfört med sina samtida marknadskonkurrenter var ganska litet när man jämför med Half-Life 2 och Source-motorns introduktion. Men det är inte så konstigt att 1998 och 2004 nämns om vartannat varje gång tidernas bästa spelår kommer på tal.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Jag hatade det sena 90-talet som spelare. Allt gick från fantastisk 2D till tokusel 3D och alla spel blev mörkare och mera "Edgy".


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det var också tider då spel enkom gjordes som PC spel och Playstation spel och Nintendo spel.
Man ser mindre at sånt nu för tiden och sen ska allt "passa alla".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny
Skrivet av SID 6.7:

Jag hatade det sena 90-talet som spelare. Allt gick från fantastisk 2D till tokusel 3D och alla spel blev mörkare och mera "Edgy".

Du har en poäng. Med Playstation-dominansen (på konsolfronten) skulle allt bli "häftigare". Moget = blod. Men så mycket kan man säga: Yoshi's Island har grafiskt sett åldrats bra mycket värdigare än tidiga 3d-spel som Resident Evil och Tomb Raider.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av alias:

Half Life 1998
Unreal Tournament 1999

Finns inget ens som liknar de oerhörda sprången i utveckling nuförtiden och kommer förmodligen aldrig finnas.

Half-Life var (och är) helt fantastiskt. 1999 var ju lite coolt för Quantic Dream släppte sitt debutspel, helt unika The Nomad Soul. Och Soul Reaver, tidernas coolaste vampyrspel, med inslag jag aldrig sett tidigare i ett spel. Den längsta resan kändes också eget. Gabriel Knight 3 var spännande, men jag fastnade på ett pussel med en karta.

Medlem

1999 lirade jag Planescape Torment. Finns nog ingen historia jag läst med sådan passion det året och oförglömliga karraktärer som den svävande döskallen Morte och många andra.

"You know, if I could click you, you wouldn't know a moment's peace" (Morte)

Infinity Engine stod för några av den tidens mest oförglömliga rollspel som kom från västvärlden.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Glöm inte heller Grim Fandango som också släpptes 1998. Förmodligen ett av de bästa spelåren någonsin!

Ja, Grim Fandango var så kul. Minns man var tvungen ladda ner en patch vid ett tillfälle, en hiss som gick för snabbt. Sanitarium spelade jag en bra bit också, udda spel, men det blev nåt fel så det gick inte att fortsätta.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, Grim Fandango var så kul. Minns man var tvungen ladda ner en patch vid ett tillfälle, en hiss som gick för snabbt. Sanitarium spelade jag en bra bit också, udda spel, men det blev nåt fel så det gick inte att fortsätta.

Japp. Hissbuggen var jag också med om och var speciellt ett problem i Windows 2000 och XP om jag minns rätt.

Inaktiv

För mig va Quake 3 Arena största o bästa spelet vid milleniumskiftet, sjukt många LAN helger o turneringar.

Medlem

Nästan varje år på 90-talet och början på 00-talet gav massiv utveckling.

Wolfenstein 3D 1992

Doom 1993

Duke Nukem 3D och Quake 1996

Unreal och Half Life 1998

UT och Quake 3 1999

GTA 3, Max Payne och Operation Flashpoint 2001

Mafia 2002

Half life 2, Doom 3 och Far Cry 2004

Därefter började utvecklingen sakta ner, där bland de sista riktigt stora tekniska sprången blev Crysis 2007 och GTA IV 2008.

Är ju inte förrän nu på senare år med HL Alyx VR och Cyberpunk path tracing man sett något större tekniskt kliv. Men det handlar ju främst om det grafiska eller om något ganska nischat tyvärr. Möjligheten för fantastisk AI och fysik har ju funnits hur länge som helst nu men det är ju nästan ingen som brytt sig om senaste årtionden.

Medlem

Fler grymma spel från 1998 är ju Metal Gear Solid, Thief, Rainbow Six och Spyro.
Håller med om att man hade fullt upp i slutet av 90 talet Men Half-Life tog nog ändå upp mest av tiden.

Medlem

Det häftigaste och bästa PC-spelen från slutet av 90-talet enligt mig är Thief: The Dark Project. Det visade verkligen hur roligt och enerverande det kunde vara att smyga i spel, där man är så mycket svagare än fienderna och där man var tvungen att smyga mot sista bossen, vilket då var unikt, andra "smygarspel" som Metal Gear och Tenchu blir rena actionspel under bossfajten. Plus att det under en kort tid var väldigt grafiskt imponerande med alla skuggor och ljus, har dock verkligen åldrats på det grafiska planet nu.

Under 1998-2000 så kom "immersive sims" som Thief, System Shock 2, Deus Ex och Thief 2, och alla imponerade på mig något enormt med dess stora detaljerade banor och många valmöjligheter. Och jag fantiserade om hur fantastiska och avancerade framtida "immersive sims" skulle vara tack vare den stora tekniska utvecklingen som hände då, men så kom Xboxen med bra mycket mindre RAM än dåtidens datorer och Deus Ex 2 och Thief 3 fick mycket mindre banor och tråkigare gameplay än föregångarna, och genren "immersive sims" har i stort sett vara i dvala sedan dess (men tittar fram då och då som 2017s Prey). Och den spelframtid jag drömde om gick förlorad.

Avstängd

Nu när jag pantsatt mitt 7900xtx så måste jag ta mig F*n spela Half Life från bvörjan till slut på integrerade gpun.. Det var nog ett par år sedan nu även om det är mitt mest rundade spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Avstängd

Förvånar mig att jag sett UT99 så få gånger. För migvar det fantastiskt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var också tider då spel enkom gjordes som PC spel och Playstation spel och Nintendo spel.
Man ser mindre at sånt nu för tiden och sen ska allt "passa alla".

En av de absolut sämst sakerna som hänt gaming. Det ENDA som är positivt är att spelen går att spela på flera plattformar idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av alias:

Förvånar mig att jag sett UT99 så få gånger. För migvar det fantastiskt.

Vadå sett? Det är väl bara att starta spelet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Vadå sett? Det är väl bara att starta spelet?

Eh, ja? sett det nämnt så få gånger. Starta spelen kunde man gjor tmed alla eller? Spela inte dum.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Eh, ja? sett det nämnt så få gånger. Starta spelen kunde man gjor tmed alla eller? Spela inte dum.

Jaha, men det är samma med Q3 ju. Alltså, de där spelen, de är asbra, jag gillar de skitmycket, men är inte alls förvånad att "ingen" pratar om dessa två längre. Utan singleplayer och hur spelade ser ut idag så är båda dömda att ligga i dvala, speciellt Unreal eftersom epic mer eller mindre skitit i sin egen serie, dessutom är det ju bortplockat från både gog och steam till favör för en plattform som ingen använder.

Vi har både spelat gamla UT och Q3 under våren ganska mycket på kontoret i LAN.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Jaha, men det är samma med Q3 ju. Alltså, de där spelen, de är asbra, jag gillar de skitmycket, men är inte alls förvånad att "ingen" pratar om dessa två längre. Utan singleplayer och hur spelade ser ut idag så är båda dömda att ligga i dvala, speciellt Unreal eftersom epic mer eller mindre skitit i sin egen serie, dessutom är det ju bortplockat från både gog och steam till favör för en plattform som ingen använder.

Vi har både spelat gamla UT och Q3 under våren ganska mycket på kontoret i LAN.

Skulle vilja jobba på ditt kontor..:)


signatur

7900XTX
7800X3D

1
Skriv svar