Ultrakill-utvecklaren tycker att det är okej att piratkopiera spelet

Robot
Ultrakill-utvecklaren tycker att det är okej att piratkopiera spelet

Bäst är så klart att stöda indieutvecklare, men publicitet funkar också.

#Hakita, #Ultrakill


Skribent

Vi skippar länkar, indirekta fingervisningar, uppmaningar om att piratkopiera andra verk, bikt angående ens egen piratkopiering och dylikt i kommentarerna. Övertramp tas bort utan förvarning.

Inaktiv

Är väl bara låsa möjligheten till kommentera till artikeln om man ändå inte får prata om det, spårar ju alltid ur ändå enligt era "regler"...

Skribent
Skrivet av anon_4660:

Är väl bara låsa möjligheten till kommentera till artikeln om man ändå inte får prata om det, spårar ju alltid ur ändå enligt era "regler"...

Det är fullt möjligt att diskutera artikeln utan att spåra ur i nämnda riktningar. Vad man tycker om vad utvecklaren säger eller hur piratkopiering påverkar spelbranschen är ett par förslag.

Medlem

Hade han sagt samma sak om spelet inte varit ett av de bäst säljande indieFPS-spelen som gjorts?

Men visst, hela basen för många som spelat mycket runt 2000 är ju att man kopierade och laddade ner, runt 2001/2 så spelade ju vissa nästan vart enda spel som kom ut.

Edit: Dessutom tycker jag nyheten är felskriven, för han tycker det är generellt ok, inte bara hans spel läser jag det som.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men herregud va löjliga ni är, seriöst, jag sa ju att jag inte laddar ner spel olagligt...

Nädu, dagens PK tramseri är löjligt.

Lägg inte upp denna typ av artikel om ni inte klarar av debatten och diskussionen kring det, idiotiskt.

Skrivet av Jonny Myrén:

Det är fullt möjligt att diskutera artikeln utan att spåra ur i nämnda riktningar. Vad man tycker om vad utvecklaren säger eller hur piratkopiering påverkar spelbranschen är ett par förslag.

Hur kan du på fullaste allvar tycka att man ska diskutera detta utan att dra in ordet "piratkopiering" överhuvudtaget? Naiv på riktigt eller? Eller inte alla hästar hemma? Asså vad fan är det frågan om.

KoP
Medlem

Känns bara som att han försöker vara lite edgy och plocka poäng med sina generiska uttalandet och argument som man har hört nämnas 100-tals gånger förr.

"Kultur ska vara tillgängligt för alla" bla bla bla.

Ponera att ingen spenderar en endaste krona på hans projekt och framtida projekt. Kan han ärligt säga att han är nöjd med tillvaron?

Skribent
Skrivet av totte1015:

Men herregud va löjliga ni är, seriöst, jag sa ju att jag inte laddar ner spel olagligt...

Nädu, dagens PK tramseri är löjligt.

Lägg inte upp denna typ av artikel om ni inte klarar av debatten och diskussionen kring det, idiotiskt.

Hur kan du på fullaste allvar tycka att man ska diskutera detta utan att dra in ordet "piratkopiering" överhuvudtaget? Naiv på riktigt eller? Eller inte alla hästar hemma? Asså vad fan är det frågan om.

Skippa påhoppen är du bussig. Jag har aldrig skrivit eller ens antytt att ordet piratkopiering inte får nämnas.

Jag har bett att man inte gör några uppmaningar/länkar till piratkopiering och att man inte sitter och skriver om sitt eget piratkopierande, inget annat.

Medlem

Vissa spelar bara spel om de kan piratkopiera dem, ungefär som Steam-spelare som hellre väntar ett år extra på ett spel istället för att ladda ner EGS, oavsett hur billigt eller enkelt det är att införskaffa. Det bästa du kan göra som utvecklare är att antingen ignorera dem eller be dem om lite word-of-mouth om de gillade spelet.

Medlem

För indies som har lyxen att inte behöva oroa sig för pengar har jag sett denna attityden ofta. Dom är glada om dom får sprida sitt spel och folk spelar det. Sälj osv är såklart bra men dom vill sprida sitt verk.

Jag kan till viss del förstå detta tänk, dom har oftast jobbat hårt och att se folk spela något man slitit så mycket på är extremt belönande. Men dom flesta behöver mat på bordet vilket betyder att dom behöver tjäna pengar på något sätt.

Men om jag någonsin lyckats faktiskt fullfölja utvecklandet av ett spel och faktiskt släppt det, så hade jag nog varit lite upprörd över förlorade potentiella intäkter. Men nu slipper jag oroa mig för det för jag är extremt lat och har sjukt svårt att fokusera för länge på ett spel haha.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Men herregud va löjliga ni är, seriöst, jag sa ju att jag inte laddar ner spel olagligt...

Nädu, dagens PK tramseri är löjligt.

Lägg inte upp denna typ av artikel om ni inte klarar av debatten och diskussionen kring det, idiotiskt.

Hur kan du på fullaste allvar tycka att man ska diskutera detta utan att dra in ordet "piratkopiering" överhuvudtaget? Naiv på riktigt eller? Eller inte alla hästar hemma? Asså vad fan är det frågan om.

håller helt med, tycker bara de blir värre och värre tyvärr

Medlem

Är lite annorlunda när man jämför skala på produkter. en solo dev som har ett relativt populärt spel kan nog ha råd att säga att det är ok att pirata hans spel, han har nog sålt över 2 miljoner kopior. Men för varje succé så finns det nog många som absolut inte har råd att många piratar.

Dessutom på större studios så kanske marginalerna är mindre och mångas jobb är i riskzonen.

Egentligen vill bara påpeka att en person som troligtvis nu är finansiellt säker för resten av dess liv har lyxen att säga att folk kan pirata hans spel.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Men herregud va löjliga ni är, seriöst, jag sa ju att jag inte laddar ner spel olagligt...

Nädu, dagens PK tramseri är löjligt.

Lägg inte upp denna typ av artikel om ni inte klarar av debatten och diskussionen kring det, idiotiskt.

Hur kan du på fullaste allvar tycka att man ska diskutera detta utan att dra in ordet "piratkopiering" överhuvudtaget? Naiv på riktigt eller? Eller inte alla hästar hemma? Asså vad fan är det frågan om.

Håller med till 100%. Behöver snart ha en handbok om vad som är tillräckligt PK att skriva om. Sjukt tröttsamt att så gott som alla medier tycker och tänker likadant om vad som är okej och inte okej.

Tyck och tänk som etablissemanget eller censureras och tystas!


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Håller med till 100%. Behöver snart ha en handbok om vad som är tillräckligt PK att skriva om. Sjukt tröttsamt att så gott som alla medier tycker och tänker likadant om vad som är okej och inte okej.

Tyck och tänk som etablissemanget eller censureras och tystas!

Womp womp.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Kontot avslutas

Om det är ingen som köper spelet, och alla piratkopierar spelet, så tror jag inte de tycker det är OK längre... Känns bara som ett underligt PR trick för att få lite lampljus på spelet som har glömts bort... tragiskt försök till PR

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mr_Qi:

Håller med till 100%. Behöver snart ha en handbok om vad som är tillräckligt PK att skriva om. Sjukt tröttsamt att så gott som alla medier tycker och tänker likadant om vad som är okej och inte okej.

Tyck och tänk som etablissemanget eller censureras och tystas!

Igen, det är ingen form av censur då detta är ett privatägt forum. Vi har rätten att moderera som vi vill och sätta våra regler, som du dessutom menar att du har läst, fast det vet vi ju inte stämmer

Det är otroligt lustigt att du inte verkar vilja läsa och ta till den infon som inte passar dig i smaken.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Håller med. För utvecklarna är det till och med bättre att du piratar spel än att du köper spelet via G2A eller andra gråmarknadssidor.

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

Om det är ingen som köper spelet, och alla piratkopierar spelet, så tror jag inte de tycker det är OK längre... Känns bara som ett underligt PR trick för att få lite lampljus på spelet som har glömts bort... tragiskt försök till PR

Det är dock vanligare än vad man tror att indieutvecklare säger såhär. Är de schyssta och öppna så är nog förhoppningen att de som väljer att pirata kanske köper spelet senare. Hade de gnällt om piratkoperingen öppet och sagt de personerna är de som orsakar att han måste bo på gatan eller något skulle de som piratkopierat troligen inte haft någon sympati.

De kan ju liksom inte stoppa det, och anti-pirat-grejer i spelen gör ju folk mest arga. Bättre att försöka vara lite positivt inställd och hoppas att folk kan belöna det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot

Intressant! Han har ju en poäng i det han säger, dock då under premissen att det faktiskt pratas om spelet i kompiskretsen. Sedan kan man ju tycka att den dryga slyngeln som är tvungen att ”xa/tweeta” en sådan där sak blev säkert mobbad som liten. Onödigt lixom och bara störigt.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Kontot avslutas
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är dock vanligare än vad man tror att indieutvecklare säger såhär. Är de schyssta och öppna så är nog förhoppningen att de som väljer att pirata kanske köper spelet senare. Hade de gnällt om piratkoperingen öppet och sagt de personerna är de som orsakar att han måste bo på gatan eller något skulle de som piratkopierat troligen inte haft någon sympati.

De kan ju liksom inte stoppa det, och anti-pirat-grejer i spelen gör ju folk mest arga. Bättre att försöka vara lite positivt inställd och hoppas att folk kan belöna det

Som sagt, om de inte får in pengar överhuvudtaget, så kommer det förmodligen vara en annan ton. Men ja, det är mer vanligt än vad man tror, plus det oftast är nischade spelutvecklare som säger detta

Redaktör
Skrivet av Mr_Qi:

Håller med till 100%. Behöver snart ha en handbok om vad som är tillräckligt PK att skriva om. Sjukt tröttsamt att så gott som alla medier tycker och tänker likadant om vad som är okej och inte okej.

Tyck och tänk som etablissemanget eller censureras och tystas!

Du fick en glasklar handbok av Jonny högst upp i denna tråd om vad som är ok och inte att skriva om. Det har inget med "PK" att göra - FZ har funnits sen 1996 och piratkopiering har aldrig varit okej att diskutera. (Åtminstone inte sen jag blev medlem 1998 eller så.)


signatur
Medlem
Skrivet av almblad:

Om det är ingen som köper spelet, och alla piratkopierar spelet, så tror jag inte de tycker det är OK längre... Känns bara som ett underligt PR trick för att få lite lampljus på spelet som har glömts bort... tragiskt försök till PR

Fast då har du inte läst vad skaparen skrev:
"You should support indies if you can, but culture shouldn't exist only for those who can afford it. ULTRAKILL wouldn't exist if I hadn't had easy access to movies, music and games growing up."

Det innebär att folk som inte har råd att betala för sig fortfarande ska kunna spela spelet då ett spel som är omtyckt som pratas om säljer bättre än att folk inte kan spela det och därför inte pratar om det.

Så nej "tragiskt försök" skulle jag inte säga utan snarare en klok inställning till hur kultur bör konsumeras.

Medlem

Kom igen grabbar. Ni förstår väl ändå att man inte kan snacka piratkopiering på en hemsida som har spelannonsörer? Ungefär som att en fredsförening skulle snacka om illegal vapentillverkning i källaren. Det finns andra forum.

Nog för att det är problem med att man inte får prata fritt på internet längre, det finns dock gränser.

Medlem

Jag avskyr tjuvar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag avskyr tjuvar.

Om köp av spel inte räknas som ägande så kan piratkopiering inte räknas som stöld.

Kontot avslutas
Skrivet av Sarato:

Fast då har du inte läst vad skaparen skrev:
"You should support indies if you can, but culture shouldn't exist only for those who can afford it. ULTRAKILL wouldn't exist if I hadn't had easy access to movies, music and games growing up."

Det innebär att folk som inte har råd att betala för sig fortfarande ska kunna spela spelet då ett spel som är omtyckt som pratas om säljer bättre än att folk inte kan spela det och därför inte pratar om det.

Så nej "tragiskt försök" skulle jag inte säga utan snarare en klok inställning till hur kultur bör konsumeras.

Fortfarande, folk måste betala för spelet för att utvecklingen ska gå plus, ingen indieutvecklare utvecklar ett spel och säger "oh nej, du kan köpa spelet om du vill, eller om ni vill stöda oss" där ingen har köpt spelet. Det är bara idioti att utveckla något gratis, men utvecklaren kanske är en sådan i så fall, som inte vill att spelet ska sälja bara för att något de tyckte var "acceptabelt" för 20-30 år sen. Idiotiskt utvecklare i mina ögon.

Men positivt för de som vill stjäla spelet, då de har fått grönt ljus från utvecklarna.

Testpilot

Om det är ett indiespel kan det nog faktiskt fungera rätt okej som "marknadsföring". Det är väl bättre att någon piratar spelet och spelar det än inte alls? Det gäller nog AAA också men där är det en större apparat.

I bästa fall kommer spelaren köpa spelet senare eller uppföljaren.

Kontot avslutas
Skrivet av Tomas Helenius:

Du fick en glasklar handbok av Jonny högst upp i denna tråd om vad som är ok och inte att skriva om. Det har inget med "PK" att göra - FZ har funnits sen 1996 och piratkopiering har aldrig varit okej att diskutera. (Åtminstone inte sen jag blev medlem 1998 eller så.)

Men att diskutera om företag som förespråkar piratkopiering om man inte har råd till att köpa spelet är det? Kom igen Tomas, ni visste att denna nyhet skulle spåra ur på långt håll.

Men men, valet är ert och som Uber sa så äger ni plattform och ni gör som ni vill

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

Men att diskutera om företag som förespråkar piratkopiering om man inte har råd till att köpa spelet är det? Kom igen Tomas, ni visste att denna nyhet skulle spåra ur på långt håll.

Men men, valet är ert och som Uber sa så äger ni plattform och ni gör som ni vill

Samtidigt tycker jag att en del av er krånglar till det. Som Tomas skriver, gav Jonny klara direktiv gällande vad som är okej och inte. Kort och gott: prata inte om vad och hur ni själva piratkopierar/t, utan håll er till vad utvecklaren pratar om och allt runt omkring det.

Vi är några som klarat av det utan problem, så resten borde också kunna göra det.

Allihopa av oss vet att folk piratkopierar. Vi behöver bara inte sitta och prata om att någon av oss eventuellt gör det och hur.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av almblad:

Fortfarande, folk måste betala för spelet för att utvecklingen ska gå plus, ingen indieutvecklare utvecklar ett spel och säger "oh nej, du kan köpa spelet om du vill, eller om ni vill stöda oss" där ingen har köpt spelet. Det är bara idioti att utveckla något gratis, men utvecklaren kanske är en sådan i så fall, som inte vill att spelet ska sälja bara för att något de tyckte var "acceptabelt" för 20-30 år sen. Idiotiskt utvecklare i mina ögon.

Men positivt för de som vill stjäla spelet, då de har fått grönt ljus från utvecklarna.

Håller inte med. Finns mängder med utvecklare som släpper spel och program gratis men som lägger en möjlighet att t.ex. donera om man gillar det som de skapat.
Se bara på program som Audacity, OBS, Cave Story och de fenomenala remakesen av Kings Quest 1, 2, 3.

Sedan kan man också vända på det att folk som kommer pirata spelet kommer göra det oavsett vad och i det här fallet så känner jag att jag vill donera mer för att det finns en utvecklare som faktiskt ser en poäng med att möjliggöra att spelet går att få tag på även om du inte har råd till det eller inte vill betala för det. Det kallas för att bygga upp en kundkrets.
En kund som ändå inte tänkt betala är trots allt inte en förlorad men istället ett potentiellt vunnet fan.

Om det är så att en 12-åring piratkopierar det första spelet men att sedan en utvecklare släpper en uppföljare så har den 12-åringen blivit äldre, är ett potentiellt fan av spelet/utvecklaren och kanske har en disponibel inkomst där de har fått fans för livet som i framtiden vill köpa alla deras spel.

Så var det för mig och utvecklaren av La-Mulana som släppte originalet gratis men så fort en remake kom så stod jag först i kö för att vilja köpa det.

Tror snarare att det är du som måste tänka utanför boxen och inte vara så bångstyrig.
Många skapar spel för att det är en passion och om de tjänar pengar på det är det extra roligt.
Att kalla det "idioti" är bara trångsynt.

123
Skriv svar