Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?

Robot
Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?

Spelen som får oss att stanna kvar och lyssna.

#diskutera


Medlem

Finns så otroligt mycket imo, men på "senaste" tiden tycker jag God of War 2018 gjorde ett fantastiskt jobb!

Medlem

The Witcher 3!

Medlem

Känns som att BG3 har förstört en för framtida spel, men innan det var nog favoriten ändå Mass Effect.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

BG3! Det ligger dock även färskast i minnet så kan vara lite recency bias. Men BG3!


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Detroit: Become Human. Få berättelser har gripit tag i mig så mycket. Både berättelsen i sig och hur den berättas.

Medlem

Rent spontant kommer jag på What Remains of Edith Finch, Dear Esther och The Vanishing of Ethan Carter är tre story-spel som fick mig att sitta och lyssna/läsa. Dom är relativt korta med, helt klart värt pengarna. Kanske finns fler spel där ute, men kommer inte på så på rak arm.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Brothers: A Tale of Two Sons.

Medlem

The Longest Journey / Dreamfall står lite i en klass för sig när det kommer till mångbottnat berättande.

Annars tycker jag det är rätt tunnsått med spelberättelser som skulle stå sig utan spelmoment. The Last Of Us fungerade som serie men mer pga av bra skådespeleri och skicklig regi än själva berättelsen.

Medlem

Bioshock 1 och Bioshock Infinite är nog några av mina favoriter när det kommer till story.
Ettan hade väldigt bra gameplay också, vilket Infinite hade tappat lite men story-wise är de båda definitivt among the top contenders för mig.

Releasehästryttare

Mass effect!

Red Dead Redemption 2
Mass Effect
God of War
Horizon
Baldur's Gate
Pentiment
C&C/Red Alert
Bioshock


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Måste nog säga Mass effect 1

KoP
Medlem

Zak McKracken and the Alien Mindbenders.

Medlem

Telltales Walking Dead, framförallt säsong 1

Medlem

Baldurs Gate 3 om jag ska nämna något den senaste tiden. Red Dead Redemption 2 är ett annat. Lite äldre titlar som Suikoden II och Final Fantasy Tactics har också bra historier.

Men min favorit historia är fortfarande utan tvekan under alla dessa år sedan det kom ut 1999, Planscape Torment.

Medlem

Ori and the Will of the wisps , helt otroligt spel och berättelse.

Medlem

Flera bra har redan nämnts så jag bidrar med några nya:

Night in The Woods. Maes coming of age-berättelse är verkligen grym på alla sätt.

Gemini Rue. Kanske lite för mycket lånat från andra sci-fi berättelser men genren är ju som den är. Väldigt välberättad och spännande.

Valiant Hearts: The Great War. Om man gillar krigsskildringar (ww1 här) som inte bara är om soldaterna på fronten, men även lite av det också.

Tellltales Walking Dead season 1. Bästa film-spelet enligt mig.

The Witcher 3: Heart of Stone. Mycket bättre main story än originalet och Blood and Wine imo. Mer fokuserad, sringent och koncis sett till narrativ och tematik.

Edit:
Lägger till Star Wars: Knights of The Old Republic!

Medlem

Diablo 2, Warcraft 3, Half-Life serien, Portal 1/2, Witcher serien, Metro serien, Fallout serien..

Alltså missförstå mig inte nu, det är själva universumen här.. storyn finns där om man stannar upp en stund.. allt är inte upplagt som en film eller serie.

Eller är jag ute och cyklar?

ZF
Medlem

Har alltid mer gillat spel där storyn mestadels berättas genom miljön och-eller artefakter. Så saker som Souls-lika, Ico-trilogin, Talos Principle.

När jag försöker komma på spel med vanlig linjär handling så tänker jag först på TLOU eller Mass Effect. Men vid närmare eftertanke är det inte särskilt mycket bevänt med handlingen i endera. Det är väldigt mycket fetch (eller leverans..) quests i väldigt tunna ramar. Men världsbyggen är såklart också en variant på att berätta handling genom artefakter.

Kanske är det skitsamma i slutändan.

Medlem

Jag tycker att uttalandet var lite galet från början. Som om realistiska ansiktsuttryck skulle krävas för att berätta en historia i ett spel. Det var i alla fall så jag uppfattade det.

Det är bara ett sätt att berätta på, som dessutom är svårt och dyrt.

Det är som om naturalistiska romaner, där man ägnar två sidor åt att beskriva trynet på en gris, skulle vara överlägset en tvåraders dikt.

Ibland stämmer uttrycket "less is more", man låter spelaren/läsaren/betraktaren fylla i luckorna. Då får man en helt annan typ av estetisk upplevelse.

Geeks Gaming

Vill svara ”all of the above” men även slänga in ett litet wildcard i form av ”to the moon” 😂😁😬😌😔😣😢😭

Medlem

Nu är man ett stort fan av en riktigt bra twist och då ligger ju Bioshock 1 och Infinite nära till hands. Men Cyberpunk 2077 har en resa som är riktigt bra, lika så W3: Wild hunt med tillhörande dlc. What Remains of Edith Finch är också riktigt bra.
Return to Grace, även det riktigt bra. Sen var jag riktigt imponerad av Beacon Pines!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Fallout
Baldurs Gate
Resident Evil 1
Dark Souls
Warcraft
Disco Elysium

Medlem

Soldier of Fortune 1


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

LA Noire eller Mafia 2 men To the moon som @NordhNet nämnde faller in som en stark outsider även för mig.

FM-guru
F.d. Sisyr

Spontant, Disco Elysium. Och då specifikt huvudkaraktärens förflutna och hur det har påverkat honom, och hur det fortsätter att göra det. Vansinnigt välskrivet om förlust (utan att spoila).

It's not a lake, it's an ocean

Dreamfall: The Longest Journey
Mänskliga karaktärer i en väldigt välberättad historia. Gillade även Dreamfall Chapters.

Detroit: Become Human
Väldigt trovärdiga karaktärer som jag verkligen brydde mig om, trots att flera av dem inte ens var mänskliga. Slutet tog på nerverna.

Telltale's The Walking Dead
Detta föll jag pladask för direkt, vilket tog mig lite på sängen. Säsong 1 var strålande med gott om scener som kändes i magtrakten. Men jag tycker att hela serien höll hela vägen in i mål (till skillnad från TV-serien då).

The Last of Us
En ny nivå i berättande i ett TV-spel. There was a sequel. Wasn't as good.

BioShock Infinite
Här är berättandet viktigt, men det är kombinationen av berättelsen, miljöerna och stämningen som gör Infinite till en oförglömlig upplevelse för mig personligen.

Jag har ännu inte spelat Baldur's Gate III, men är förstås väldigt nyfiken. Det ska ske i år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

World of Warcraft
Serious Sam
... Eller vänta nu.

Skämt åsido så ser jag framemot mer storys! Många ovan men for att nämna en så Mafia (sveket!!).

Medlem

Alan Wake 2. GTA4

Skriv svar