Apex Legends-proffs hackades mitt under pågående turnering
Antifuskorganisation uppmanar att vänta med EAC-skyddade spel.
Så en exploit i antifuskmjukvara gör att folk kan fuska?
You had one job!
Lite förvirrande när de har så fantasilösa på namn på antifusken. Är det här Easy Anti Cheat (EAC) från Kamu (ägs av EPIC GAMES) eller EA's egna utvecklade EA Anticheat som används? Det står fortfarande på APEX FAQ att det är just EAC (Easy anti cheat) som spelet använder, men även också Easy Anti-cheat's sida listar Apex Legends bland spelen.
Det jag tänker på är: Om det enbart är EA's antifusk som påverkats så gäller det ju bara deras spel de hunnit implementera deras egna antifusk i, men om det är Easy anti-cheat så borde det ju gälla tusentals spel, bara att detta var något som hände live som folk kunde se.
Någon hackare kan ju redan ha installerat ransomware etc på andra streamers datorer men kan avsiktligt ha valt streamers med lågt antal tittare för att inte riskera bli upptäckta.
Förstår inte hur det ör möjligt.
Blev anticheat programet en sorts trojansk häst så utomstående bara kunde installera fusk?
Låter som ett avancerat jobb alternativ USEL säkerhet hos EA
Risken med alla kernel level anti-cheats, anledningen varför många är emot skitet.
Chansen är låg, men det kan hända.
Sen om en spelare kan göra en sån sak, tänk vad utvecklaren av programmet kan kommma åt och göra på din burk?
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Ja det här är varför vi inte vill ha kernel level anti cheat.
Det finns vägar att kringå även det men det kräver en extra dator och en relativt dyr mikrocontroller.
Så de fiskarna kommer man inte åt utan att ha människor som tittar på misstänkt gameplay.
De som är uppenbara cheaters kan du plocka med relativt automatiserade system utan kernel-level access.
Det kostar att ha folk som tittar på folk som fuskar och göra avgöranden, men det är också enda seättet att komma till någon så när bukt med det här.
Vi kommer aldrig bli av med alla fuskare.
Målet är att hålla nivåerna nere så att de som inte fuskar känner att de inte spelar mot fuskare även lmm de skulle göra det.
P.L.U.R
Verkade som ingen här visste, för ingen skrev något svar men:
EAC är Easy Anti-Cheat, så det är inte EA's egna antifusk system. Så tyvärr gäller det ju alla EAC skyddade spel, inte bara EA's egna.
EAC skrev på X och att de för tillfället inte identifierat någon RCE sårbarhet i EAC koden.
Det kommer troligen bli lite svårare att hitta vad som hänt, speciellt eftersom EA inte själva har kontrollen över EAC, till skillnad mot EA-Anticheat (deras egna antifusk som bara verkar finnas i BF2042 än så länge).
Och sen om det var EA's egna antifusk som var problemet, skulle vi ens få veta det eller skulle de vara tysta om det...
Andra problem skulle ju vara t.ex. att spel-koden till Apex Legends, att det finns en backdoor någon hittat, eller om maskinerna som spelarna använde har andra sårbarheter som hackare utnyttjade.... Eller så är det helt enkelt så att spelarna aktiverade fusk och kanske inte lyckades gömma det (har ju hänt tusentals gånger på twitch-stream, och även live-turneringar) och för att inte riskera att få sparken så ropade de varg (eller skyller på någon annan lånat deras dator).
Verkade som ingen här visste, för ingen skrev något svar men:
EAC är Easy Anti-Cheat, så det är inte EA's egna antifusk system. Så tyvärr gäller det ju alla EAC skyddade spel, inte bara EA's egna.
EAC skrev på X och att de för tillfället inte identifierat någon RCE sårbarhet i EAC koden.
Det kommer troligen bli lite svårare att hitta vad som hänt, speciellt eftersom EA inte själva har kontrollen över EAC, till skillnad mot EA-Anticheat (deras egna antifusk som bara verkar finnas i BF2042 än så länge).
Och sen om det var EA's egna antifusk som var problemet, skulle vi ens få veta det eller skulle de vara tysta om det...
Andra problem skulle ju vara t.ex. att spel-koden till Apex Legends, att det finns en backdoor någon hittat, eller om maskinerna som spelarna använde har andra sårbarheter som hackare utnyttjade.... Eller så är det helt enkelt så att spelarna aktiverade fusk och kanske inte lyckades gömma det (har ju hänt tusentals gånger på twitch-stream, och även live-turneringar) och för att inte riskera att få sparken så ropade de varg (eller skyller på någon annan lånat deras dator).
Precis, vet att Ubisoft använder Easy Anti Cheat i några spel (The DIvision 2 t.ex.)
Här är länken till EAC svaret du nämnde, även Eurogamer skrev om det (länken nedanför).
https://twitter.com/TeddyEAC/status/1769725032047972566
https://www.eurogamer.net/apex-legends-tournament-hack-sparks...
Lista med spel på steam som använder sig av EAC
https://steamdb.info/tech/AntiCheat/EasyAntiCheat/
Ska vi vara rädda? kanske?
Om det nu är EAC som är problemet så får vi se hur snabbt Epic tar och fixar det.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Perfekt ursäkt om man blir påkommen. Lite oroväckande i vår uppkopplade värld
Det är ju väldigt enkelt att bevisa om man ljuger om en sådan sak.
Ännu en dag i paradiset.
Lista med spel på steam som använder sig av EAC
https://steamdb.info/tech/AntiCheat/EasyAntiCheat/
Ska vi vara rädda? kanske?
Om det nu är EAC som är problemet så får vi se hur snabbt Epic tar och fixar det.
"We have investigated recent reports of a potential RCE issue within Easy Anti-Cheat. At this time - we are confident that there is no RCE vulnerability within EAC being exploited. We will continue to work closely with our partners for any follow up support needed"
Dom kan ju såklart ljuga/ha fel, men av den information som finns nu är det inte EAC som är problemet, utan förmodligen Source/spelen i sig.
Men vill man är det väl bara att undvika onlinespel med EAC för tillfället.
The more I practice, the luckier I get.
Svårt att spela något Online spel nu som inte har Kernel access Anti cheat. Listan är lång
EAC är också den vanligaste som används.
https://levvvel.com/games-with-kernel-level-anti-cheat-softwa...