Bowser: Nintendo har inga fackföreningar då de anställda är nöjda

Robot
Bowser: Nintendo har inga fackföreningar då de anställda är nöjda

Skulle respektera om fackliga initiativ tas.

#nintendo

Medlem

Nej, men om Nintendo själva säger att alla är nöjda så är det väl så.

Medlem

Det är klokt.
Bättre att ta upp eventuella oegentligheter man har med arbetsgivaren privat och komma till en överenskommelse på tu man hand. Facket i alla fall här i Sverige känns ju som att kasta pengar i sjön.

Medlem

Alla är nöjda på mitt jobb också, de som inte är det jobbar inte där längre. Helt idyllisk tillvaro, dags att ta bort facket även från jobbet kanske, de behövs ju inte..

Medlem

I många fall så behövs facken
Kan kännas att man kastar pengar i sjön
Skulle vi vara utan facket inom vården i våran kommun så skulle vi inte ha nå personal kvar för cheferna försöker allt hela tiden för att göra våra liv till helvete, även om lagen säger nej

Men har man inget fack som kan föra en dialog mellan chefer och arbetarna, då blir det vanligtvis skit.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

"Våra anställda vill inte organisera sig fackligt för de trivs så bra!"
MVH
//Alla företag som aktivt motarbetar facklig organisation

signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är klokt.
Bättre att ta upp eventuella oegentligheter man har med arbetsgivaren privat och komma till en överenskommelse på tu man hand. Facket i alla fall här i Sverige känns ju som att kasta pengar i sjön.

Berätta att du är en chef utan att berätta att du är en chef.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Skulle vi vara utan facket inom vården i våran kommun så skulle vi inte ha nå personal kvar för cheferna försöker allt hela tiden för att göra våra liv till helvete, även om lagen säger nej

Men har man inget fack som kan föra en dialog mellan chefer och arbetarna, då blir det vanligtvis skit.

Har inte kommunanställda skitdåliga löner, förmåner, arbetstider och arbetsförhållanden?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majoren:

Det är klokt.

Skrivet av Kattarne:

Berätta att du är en chef utan att berätta att du är en chef.

Alla har ju olika erfarenheter, men mina chefer genom åren har nästan alltid gått att lösa saker med om man snackat om det sakligt. En av dem var också ett utav det största rövhålen jag någonsin träffat, men ett seriöst snack löste det.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Facket något man klagar på till man själv behöver deras hjälp...
Alltid intressant hur folk på företag går med när dom vet att varsel på gång osv,
Men sen är det väldigt olikt hur fack fungerar i olika länder,

Den svenska modellen har ju visat sig vara ett av dem bättre sättet att komma överens mellan arbetsgivare och arbetstagare

Medlem

Man förstår inte hur viktigt och bra kollektivavtal är för den anställde förrän man hamnar på en arbetsgivare som missbrukar sin makt.

Medlem
Skrivet av pazu:

Har inte kommunanställda skitdåliga löner, förmåner, arbetstider och arbetsförhållanden?

Till och böra med nej, det har inte alla kommunanställda. Finns ju sjukt mycket olika arbetskategorier i en kommun.

Jag har varit med om flertal tillfällen där vårdförbundet och kommunal varit till stor hjälp för vårdpersonalen. En sak är säker, det hade knappast varit bättre utan facken.

Medlem

Varför skapa ett fack när man kan byta jobb

signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Alla är nöjda på mitt jobb också, de som inte är det jobbar inte där längre. Helt idyllisk tillvaro, dags att ta bort facket även från jobbet kanske, de behövs ju inte..

Ja, jobba bort facket från sitt arbete så blir det ganska bra. Jag har en hel del försäkringar från mitt fack, så att den avgiften jag betalar för medlemsskap är billigare än om jag skaffar egen försäkring.

Jag vet även fack där medlemskap i facket för 500kr ger tillbaka 4ggr det i pensionspengar. De är väldigt nöjda med det avtalet som är fackanslutet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är klokt.

Min arbetsgivare är inte någon man pratar med. Jag är väldigt glad att jag har en medlare. Tidigare Arbetsledare har ibland sagt att dom inte tycker att anställda är värda något. Och alltid jobba/sagt saker så att man fick dåligt självförtroende. Som tur är så har jag det inte så längre. Skulle arbetsgivare få mer makt så kan du vara rätt säker på att du blir av med jobbet på ett eller annat sätt. När du kommer med ditt klagomål.

KoP
Medlem

Jo jo. Visst visst. Amerikanska (Nintendo of America i detta fall) arbetsgivare är ju kända för att genuint hata allt som har med fackföreningar att göra. 🙄

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Min arbetsgivare är inte någon man pratar med. Jag är väldigt glad att jag har en medlare. Tidigare Arbetsledare har ibland sagt att dom inte tycker att anställda är värda något. Och alltid jobba/sagt saker så att man fick dåligt självförtroende. Som tur är så har jag det inte så längre. Skulle arbetsgivare få mer makt så kan du vara rätt säker på att du blir av med jobbet på ett eller annat sätt. När du kommer med ditt klagomål.

I ett sådant läge tackar man för sig och går på dagen. Och lägger ut snusen på chefens skrivbord. Problemet löst.

Medlem
Skrivet av pazu:

Nu är ju min lön och kollektivavtal bra pga facket i min kommun

Skulle ha varit en annan fråga utan dem.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem

Din arbetsgivare är inte din kompis.

Skrivet av Majoren:

I ett sådant läge tackar man för sig och går på dagen. Och lägger ut snusen på chefens skrivbord. Problemet löst.

Ett grattis och en klapp på axeln till alla oss som är i en position där sådant är möjligt. Tyvärr har långt ifrån alla den lyxen.

Det är charmigt att kunna se saker ur ett annat perspektiv än enbart sitt eget.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Beror nog helt på var man jobbar. Är man eftertraktad i en bransch finns det oftast ingen anledning då arbetsgivaren är mån som sina anställda och vill vara attraktiv för att locka till sig nytt folk.

Medlem

Hehe, och jag antar att de kommit fram till hur "alla är nöjda" genom icke-anonyma enkäter. Eller kanske enkäterna är förifyllda sådana där den anställde kan välja att kryssa i "jättenöjd" eller "supernöjd" som svar på frågan hur de trivs på jobbet.

Ifall du behöver ett jobb och inte har någon anställningstrygghet så är det ju inte lika lätt att ta upp saker man tycker är dåliga, men visst, det måste ju naturligtvis inte vara så.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är klokt.

Right. Precis lika troligt som den där om hur man skulle kunna förhandla hyran själv med hyresvärden.

Medlem
Skrivet av Ender:

Right. Precis lika troligt som den där om hur man skulle kunna förhandla hyran själv med hyresvärden.

https://c.tenor.com/wIxFiobxxbIAAAAd/tenor.gif

Jo det vore nog fördel så vi fick upp hyrorna mer, så skulle man kanske slippa de skummaste figurerna som grannar. Det borde också förhandlas fram så det blir lättare att vräka besväriga.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo det vore nog fördel så vi fick upp hyrorna mer, så skulle man kanske slippa de skummaste figurerna som grannar. Det borde också förhandlas fram så det blir lättare att vräka besväriga.

Ska vi följa din tankegång i tråden får du väl skylla dig själv att du bor i ett område med så låga hyror. Varför flyttar du inte bara dit hyrorna är så höga att inga skumma figurer har råd att bo där? "Problemet löst."

Medlem

Det är inte tufft att tänka fuck facket i Sverige. "tänka som en american" Speciellt inte om du passerat 30.

Att sitta i amerikas knä är inte coolt. Förstår inte att vissa svenskar tycker om att vara baby hök åt USA. Om man inte förstår sig på omvärldens politik så bör man inte sätta en skylt på sin panna som säger detta. Bättre då att vara tyst, och läsa på ifrån en ordentlig fakta bok. 😜👍

Medlem

Det är ganska jobbigt att lyssna på människor som utgår från sin egen situation när de kommenterar samhällsbärande frågor.

Man behöver inte backa länge för att hamna i ett läge där kvinnor inte får rösta, homosexualitet är en sjukdom eller att man jobbar betydligt fler timmar, under farliga eller skadliga förhållanden där en betald semester eller föräldraledighet bara är en fantasi.

Att inte förstå att alla framstegen med rättigheter, skälig lön och demokrati har en kamp bakom sig är naivt och historielöst. Vad kul att just din bransch och just ditt jobb är en dans på rosor och att du känner att du tog alla steg du behövde för att hamna där. I många andras värld är arbetsgivaren ute efter att utnyttja dig till lägsta kostnaden och det enda man har är lagar och kollektivavtal som kan skydda en.

Högerskribenten Alice Teodorescu använde facket och var mammaledig när hon fick hjälp att lämna superhögertidningen Bulletin. Talande exempel på hur till och med högertroll tar dessa rättigheter för givet när de använder sin vakna tid för att bekämpa samma strömningar.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nu är det ju så att många av de "skumma" personer du säkert menar är det faktiskt du som är med och betalar så du vet.

Men som någon skrev så flytta till de finare områdena så kanske du slipper en del i alla fall.

Medlem

I situationer som denna är det ju än mer passande att chefen heter Bowser

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det är ganska jobbigt att lyssna på människor som utgår från sin egen situation när de kommenterar samhällsbärande frågor.

Man behöver inte backa länge för att hamna i ett läge där kvinnor inte får rösta, homosexualitet är en sjukdom eller att man jobbar betydligt fler timmar, under farliga eller skadliga förhållanden där en betald semester eller föräldraledighet bara är en fantasi.

Att inte förstå att alla framstegen med rättigheter, skälig lön och demokrati har en kamp bakom sig är naivt och historielöst. Vad kul att just din bransch och just ditt jobb är en dans på rosor och att du känner att du tog alla steg du behövde för att hamna där. I många andras värld är arbetsgivaren ute efter att utnyttja dig till lägsta kostnaden och det enda man har är lagar och kollektivavtal som kan skydda en. Alice Teodorescu använde facket ich var mammaledig när hon fick hjälp att lämna Bulletin. Talande exempel.

Ja det är lite fascinerande hur många det är som tar de rättigheterna för givet. Man kan tycka vad man vill om fackavgift och hur de slösar med pengar men faktum är att om fackens makt minskar så minskar våra rättigheter. Vi kan glömma den generösa föräldraförsäkringen, löner som (vanligtvis) följer inflationen, 4v semester och LAS, a-kassan. Inget av det här kommer att vara kvar så arbetsmiljömässigt så kommer vi vara ett u-land helt enkelt. Då har jag inte nämnt skyddsombudet som det redan pratas om ska försvinna. Vi kommer isåfall att få se en rejäl ökning av arbetsplatsolyckor.
Det är ju inte heller så att fackens uppdrag är slut. Det finns mycket kvar att göra.

123
Skriv svar