Hollywoodstrejken kan spridas till spelindustrin

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast kontext och sannolikhet behöver ju inte vara motsatser. Jag kan ju använda "kontexttänkande" för att komma fram till sannolikheten att något stämmer. Jag skulle säga att det är förvånansvärt likt hur vi fungerar, att vi hela tiden "gissar" vad som kommer härnäst. Annars skulle det jag skriver häst kan ghjj jkkwsigfw 9988vfuu 98cfv98vbj i9w23 9n 9y84 h9wttgj

Tror du har missuppfattat helt. Jag pratar om hur våra hjärnor faktiskt fungerar rent fundamentalt, inte om tankesätt.

Att påstå att vi hela tiden "gissar" vad som kommer härnäst skulle jag säga är felaktigt, då faktumet är att faktiskt vi 'vet" vad som kommer härnäst. Att vi kan skriva i ordnade strukturer är för att vi besitter en förståelse av språkets grammatik och syntax. Du vet redan när du börjar skriva vilka tankar du vill uttrycka, och din hjärna hämtar den information som behövs för att skriva dem, baserat på kontext, dvs vilka ord som beskriver det du tänker och de skrivregler som måst följas för att kunna skriva dem och göra dig förstådd, osv.

Medlem

Det är väl för fan vi konsumenter som ska strejka om någon ska göra det!

Så mycket ofärdigt skit som släpps numrera.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Är denna kommentar skriven utav en AI som tränades på förskolebarns historier? Språket låter lite så.

Ditt inlägg är ett typexempel på "jag har inget argument, men jag vill skriva något elakt."
Trodde man växte ifrån sådant när man var kanske 15

Svara istället på vad är det är jag säger som du tycker är fel? Du som ju vill framstå som så vuxen.

eld
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Men vad är det exakt de vill då i faktiska åtgärder?

Exempelvis. Det är väl redan nu förbjudet att ta någons röst och utseende och använda det i kommersiellt syfte mot deras vilja.
Med andra ord vill de kanske förbjuda andra att sälja sitt utseende och röst? Det låter ju inte lika fint att hindra andra från att "ta" vad de tycker är "deras" jobb.

Om alla jobb i hollywood inneburit "vi kommer äga rätten till din röst och ditt ansikte" så handlar det inte om val, det handlar om att de utnytjar folk, det är sånt de vill förhindra.

Skrivet av Alexraptor:

Tror du har missuppfattat helt. Jag pratar om hur våra hjärnor faktiskt fungerar rent fundamentalt, inte om tankesätt.

Att påstå att vi hela tiden "gissar" vad som kommer härnäst skulle jag säga är felaktigt, då faktumet är att faktiskt vi 'vet" vad som kommer härnäst. Att vi kan skriva i ordnade strukturer är för att vi besitter en förståelse av språkets grammatik och syntax. Du vet redan när du börjar skriva vilka tankar du vill uttrycka, och din hjärna hämtar den information som behövs för att skriva dem, baserat på kontext, dvs vilka ord som beskriver det du tänker och de skrivregler som måst följas för att kunna skriva dem och göra dig förstådd, osv.

Jag kanske missuppfattat vad du sa, möjligen, men jag vet mycket väl hur transformerarkitekturen fungerar, tränas, skiljer sig från och liknar våra hjärnor.

Att påstå att det bara är en "gissa vad som sannolikt kommer näst" är en förenkling som dessutom inte säger särskilt mycket. Att "skriva nästa ord" är *uppgiften* den har. Precis som oss människor, skulle jag säga. *Hur* vi gör det, och vad som "gissar" nästa ord, är en komplicerad process med intern representation av världen, erfarenheter och så vidare. "Träning av vårt neurala nätverk" kanske man kan uttrycka det. Precis som transformerarkitekturen justerar sina parametrar för att skapa ett mycker avancerat och flerdimensionellt mönster och förhållanden mellan olika koncept under träningen för att få den att bete sig på ett visst sätt.

Skrivet av eld:

Om alla jobb i hollywood inneburit "vi kommer äga rätten till din röst och ditt ansikte" så handlar det inte om val, det handlar om att de utnytjar folk, det är sånt de vill förhindra.

Det är väl upp till varje individ att bestämma om de vill att företagen ska få göra det. Om alla gillar det så är det väl inga problem.

Känns mest som att dessa personer inte vill att nya jobb ska skapas och gamla tas bort. Fult att hindra mig från att sälja min röst om jag vill.

eld
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det är väl upp till varje individ att bestämma om de vill att företagen ska få göra det. Om alla gillar det så är det väl inga problem.

Känns mest som att dessa personer inte vill att nya jobb ska skapas och gamla tas bort. Fult att hindra mig från att sälja min röst om jag vill.

Det hade inneburit att de måste kompensera dig för den tiden de äger din röst och ditt ansikte, du hade vunnit på detta.

Du sitter och argumenterar för rätten att bli utnyttjad.

Medlem
Skrivet av ELF:

Just den fetmarkerade biten. Funkar inte vi på exakt samma sett?

Men vi människor tar ju ofta beslut baserade på känslor istället för statistik och logik. Om man ska dricka en massa alkohol kommer man med största sannolikhet må piss dagen efter. En AI hade förmodligen avvägt fördelar och nackdelar och kommit fram till att det inte är logiskt att utsätta sig för skiten. Jag tänker att det vore gott med lite öl trots att jag några helger innan gjorde samma misstag


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av eld:

Det hade inneburit att de måste kompensera dig för den tiden de äger din röst och ditt ansikte, du hade vunnit på detta.

Du sitter och argumenterar för rätten att bli utnyttjad.

Med den logiken blir alla utnyttjade.

Jag bestämmer över min egen röst - på båda sätt. Om jag vill eller inte är upp HELT till mig. Ingen annan, skådis som företag, som bestämma över mig och vad jag gör med mitt utseende eller röst.

Om jag vill sälja det är det MITT val. Jag kanske har andra anledningar än bara pengar, det vet ju inte dem. Jag kanske vill bli igenkänd på gatan!

eld
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Med den logiken blir alla utnyttjade.

Inte så långt bort från sanningen.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag bestämmer över min egen röst - på båda sätt. Om jag vill eller inte är upp HELT till mig. Ingen annan, skådis som företag, som bestämma över mig och vad jag gör med mitt utseende eller röst.

Om jag vill sälja det är det MITT val. Jag kanske har andra anledningar än bara pengar, det vet ju inte dem. Jag kanske vill bli igenkänd på gatan!

Vill du verkligen bli av med alla rättigheter du just nu har som arbetare?

Medlem

Jag hoppas de strejkar. De är lätta att ersätta. Jag vill att de ska ersättas.

Spelen skulle bli klart bättre.


signatur

Memento Mori

Medlem

Bra. Alla arbetare förtjänar bra avtal!

Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Såvida människor vars arbete de tar ifrån får royalty för varje gång så hade det varit okej. Det enda de istället gör är att de kräver att t.ex. skådespelare ska 3d-scannas så de kan använda deras liknelse och röster i all evighet för en sketen engångssumma. Det är ett utnyttjande av människor.

Jag hoppas Hollywood lär sig en läxa av demonstrationerna.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag hoppas de strejkar. De är lätta att ersätta. Jag vill att de ska ersättas.

Spelen skulle bli klart bättre.

På vilket sätt skulle de bli bättre av att inte ha några författare alls tror du? Om AI skapar någonting så behövs det istället fler korrekturläsare då AI är värdelöst för realistisk dialog.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Men vad är det exakt de vill då i faktiska åtgärder?

Exempelvis. Det är väl redan nu förbjudet att ta någons röst och utseende och använda det i kommersiellt syfte mot deras vilja.
Med andra ord vill de kanske förbjuda andra att sälja sitt utseende och röst? Det låter ju inte lika fint att hindra andra från att "ta" vad de tycker är "deras" jobb.

I deras ord

"On the issue of AI, specifically, SAG-AFTRA wants to update its contract with protective language that will require informed consent and appropriate payment for the creation and use of digital replicas and for training AI systems with members' performances. Without those protections in place, the union claims AI poses an "enormous threat" to performance capture artists.

"Voice and performance capture AI are already among the most advanced uses of AI: the threat is here and it is real. Without contractual protections, the employers are asking performers to unknowingly participate in the extinction of their artistry and livelihoods," said SAG-AFTRA national executive director and chief negotiator, Duncan Crabtree-Ireland."

Skrivet av eddie the eagle:

I deras ord

"On the issue of AI, specifically, SAG-AFTRA wants to update its contract with protective language that will require informed consent and appropriate payment for the creation and use of digital replicas and for training AI systems with members' performances. Without those protections in place, the union claims AI poses an "enormous threat" to performance capture artists.

"Voice and performance capture AI are already among the most advanced uses of AI: the threat is here and it is real. Without contractual protections, the employers are asking performers to unknowingly participate in the extinction of their artistry and livelihoods," said SAG-AFTRA national executive director and chief negotiator, Duncan Crabtree-Ireland."

"Material som produceras av generativ AI får inte påverka kredit, rättigheter och ersättning." är en av de saker som strejkarna vill.

Om strejkarnas krav går igenom skulle det göra det svårt för personer att dra nytta av att sälja sitt utseende eller röst till en AI-generator eller liknande i Hollywood. Eftersom det material som genereras av AI inte skulle kunna påverka kredit, rättigheter och ersättning, skulle det i praktiken göra bidraget mindre värdefullt kommersiell.

Med andra ord vill de försämra för de som faktiskt VILL sälja utseendet och röst, samtidigt som de vill skydda sig själva. Ludditer.

Skrivet av eld:

Inte så långt bort från sanningen.

Vill du verkligen bli av med alla rättigheter du just nu har som arbetare?

Jag vill ha rättigheten att använda min kropp som jag vill. Oavsett om det passar några skådisar eller inte.

Jag har inte påstått något annat om andra rättigheter.

Skrivet av Whitepilledoomer:

"Material som produceras av generativ AI får inte påverka kredit, rättigheter och ersättning." är en av de saker som strejkarna vill.

Om strejkarnas krav går igenom skulle det göra det svårt för personer att dra nytta av att sälja sitt utseende eller röst till en AI-generator eller liknande i Hollywood. Eftersom det material som genereras av AI inte skulle kunna påverka kredit, rättigheter och ersättning, skulle det i praktiken göra bidraget mindre värdefullt kommersiell.

Med andra ord vill de försämra för de som faktiskt VILL sälja utseendet och röst, samtidigt som de vill skydda sig själva. Ludditer.

Är väl inte annorlunda än att företag här generellt följer kollektivavtal, de kan inte bara peka på någon från gatan om att göra ett litet jobb för en femhundring.

Skrivet av eddie the eagle:

Är väl inte annorlunda än att företag här generellt följer kollektivavtal, de kan inte bara peka på någon från gatan om att göra ett litet jobb för en femhundring.

Absolut, men vi behöver inte göra likhetstecken överallt. Ibland gäller vissa saker, som i kollektivavtal för arbetare, och ibland övertrumfar min rätt till mitt eget utseende. Det lustiga är ju att INGEN kommer få jobb i slutänden om strejkarna får som de vill. Företagen kommer helt enkelt hitta på icke-existerande utseenden istället som de skulpterat från ingenstans och sparka alla skådisar.

På vissa sätt skulle jag säga att det är just min rätt till mitt arbete jag vill bevara, precis som kollektivavtal för arbetare. Strejkarna vill ta bort min möjlighet att jobba för att de vill bevara sin elit.

Demokratiseringen av media kommer oavsett om ludditerna vill det eller inte.

123
Skriv svar