Rykte: Här är innehållet i den första Starfield-patchen

Robot
Rykte: Här är innehållet i den första Starfield-patchen

Och spelet ska funka på både Steam Deck och ROG Ally.

#Bethesda, #Starfield

Medlem

Det var mycket grejer 😟

signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Manchester United FC ❤️

Medlem

Många "could cause" = kan orsaka. Behöver inte.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Många "could cause" = kan orsaka. Behöver inte.

Det är ofta så med buggar, de drabbar inte precis varenda spelare, utan "kan orsaka".
Det finns säkert ett fåtal som spelat igenom Cyberpunk 2077 utan någon bugg eller crash, men det kan såklart hända(Could cause).

Men härligt att se att det förmodligen rullar på Steam Deck.
Går det i 720P i low settings som ändå ser ganska ok ut så är det ju väldigt positivt.
Om det gör det redan nu också så kan det säkert förbättras över tid genom både patchar och moddar också.

Skulle 480P vara en möjlighet för de som vill ha högre FPS, eller är det för grötigt idag?
Vissa Switch spel rullar ju på i den upplösningen.

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Det var mycket grejer 😟

Blir lätt så i stora/komplexa spel, inte ovanligt när det kommer till RPG - som jämförelse kunde inte Larian posta hela sin senaste patch-changelog (för "Patch 1" till Baldur's Gate 3) i Steams nyhetsfunktion, då den helt enkelt var för stor.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Första. Spelet patchas hela tiden. Version 7 eller något nu.

Medlem

Ja ni.. Bethesda. Om ett år kommer alla moddar på Nexusmods säkert göra spelet spelbart.

eld
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Ja ni.. Bethesda. Om ett år kommer alla moddar på Nexusmods säkert göra spelet spelbart.

Hade spelet varit så trasigt så hade leakers snackat om det redan.

Medlem

Blir att streama över xcloud till Steam Decken... NOIIIIICE!!!!!

signatur

1# FZ Troll

KoP
Medlem
Citat:

Fixed rare crash that could occur when viewing the credits after completing the game.

Jahapp, när man ändå har tagit sig igenom spelet så kan det ju få krasha bäst det vill. Värre om det krashar medans man spelar. 😄

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Blir lätt så i stora/komplexa spel, inte ovanligt när det kommer till RPG - som jämförelse kunde inte Larian posta hela sin senaste patch-changelog (för "Patch 1" till Baldur's Gate 3) i Steams nyhetsfunktion, då den helt enkelt var för stor.

Valfri scriptad scen i något random cod är bra mycket mer komplicerad och ser ruskigt bra ut kontra stela animationer och lite dialogval i kuta hit och dit simulatorer. Open world fans ser gärna förbi mängder av tekniska shortcomings som de annars sågat valfritt spel vid fotknölarna för. Det är alltid dubbla måttstockar och de är väl som tydligast med BG3 och SF oavsett tekniskt utförande. Lite samma med Elden Ring, vissa får fripass. Mer objektiv och professionell kritik hade inte skadat.

Medlem
Skrivet av heady89:

Valfri scriptad scen i något random cod är bra mycket mer komplicerad och ser ruskigt bra ut kontra stela animationer och lite dialogval i kuta hit och dit simulatorer. Open world fans ser gärna förbi mängder av tekniska shortcomings som de annars sågat valfritt spel vid fotknölarna för. Det är alltid dubbla måttstockar och de är väl som tydligast med BG3 och SF oavsett tekniskt utförande. Lite samma med Elden Ring, vissa får fripass. Mer objektiv och professionell kritik hade inte skadat.

Nja, det beror nog lite på vad man avser - om man ser till exempelvis kontinuitetsproblem ger varje möjlighet till spelarval en exponentiell ökning av potentiella slutgiltiga utgångar. Det gör att så väl testande som buggletande och -fixande är bra mycket mer omständligt i den här typen av spel.

Om du menar specifikt grafiska effekter eller animationer, visst, där kan spel som CoD lägga mer krut (och därmed öka komplexiteten) och i de fallen då öka risken för att något går snett. Men att ha fler spelarval är en rejäl huvudvärk när det kommer till testning och fixar. (Eftersom något i en specifik kombination av spelarval potentiellt kan påverka något i en helt annan kombination, beroende på vilka val och dess effekter som påverkar vilka.) Finns så otroligt många fler sätt att "ha sönder" någonting på.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, det beror nog lite på vad man avser - om man ser till exempelvis kontinuitetsproblem ger varje möjlighet till spelarval en exponentiell ökning av potentiella slutgiltiga utgångar. Det gör att så väl testande som buggletande och -fixande är bra mycket mer omständligt i den här typen av spel.

Om du menar specifikt grafiska effekter eller animationer, visst, där kan spel som CoD lägga mer krut (och därmed öka komplexiteten) och i de fallen då öka risken för att något går snett. Men att ha fler spelarval är en rejäl huvudvärk när det kommer till testning och fixar. (Eftersom något i en specifik kombination av spelarval potentiellt kan påverka något i en helt annan kombination, beroende på vilka val och dess effekter som påverkar vilka.) Finns så otroligt många fler sätt att "ha sönder" någonting på.

Visst, bryter du ner det så ligger det ju ett lager av väldigt mycket mer rörliga parametrar avseende spelarens input i denna typen av spel vilket också gör dem svårare att QA-testa. De når av förklarliga själ sällan i närheten av andra mer linjära spel i teknik, animation, grafik eller annan komplexitet som ligger bakom (förutsatt AAA-produktion), och det var mer den sortens komplexitet jag syftade till och hur en enda scen i spel X kan vara oerhört komplex på alla sätt och vis förutom just din input.

Personligen spelar sånt stor roll för min inlevelse, jag har ytterst svårt att bara se förbi jitteriga animationer, npc:er som "snaps in place", eller annat som fans av denna typen av spel säkert ser som en droppe i havet vs andra buggar man kan behöva leva med, men för mig dödar det inlevelsen totalt.

Sen ser jag det bara som positivt när exempelvis Digital Foundry ger en lite mer objektiv analys av säg Elden Ring, ett spel som gärna flyger förbi som en 10/10 hos journalister och fans trots alldeles uppenbara shortcomings bara på teknikområdet. Att någon får ut 500h av ett spel behöver inte ha någon bäring på komplexiteten bakom, tvärtom ligger det förmodligen enorm avsaknad av just komplexitet i olika lager för att ens kunna skylta med det jämfört med en komplext väldigt styrd upplevelse på 10h.

Medlem
Skrivet av heady89:

Visst, bryter du ner det så ligger det ju ett lager av väldigt mycket mer rörliga parametrar avseende spelarens input i denna typen av spel vilket också gör dem svårare att QA-testa. De når av förklarliga själ sällan i närheten av andra mer linjära spel i teknik, animation, grafik eller annan komplexitet som ligger bakom (förutsatt AAA-produktion), och det var mer den sortens komplexitet jag syftade till och hur en enda scen i spel X kan vara oerhört komplex på alla sätt och vis förutom just din input.

Personligen spelar sånt stor roll för min inlevelse, jag har ytterst svårt att bara se förbi jitteriga animationer, npc:er som "snaps in place", eller annat som fans av denna typen av spel säkert ser som en droppe i havet vs andra buggar man kan behöva leva med, men för mig dödar det inlevelsen totalt.

Sen ser jag det bara som positivt när exempelvis Digital Foundry ger en lite mer objektiv analys av säg Elden Ring, ett spel som gärna flyger förbi som en 10/10 hos journalister och fans trots alldeles uppenbara shortcomings bara på teknikområdet. Att någon får ut 500h av ett spel behöver inte ha någon bäring på komplexiteten bakom, tvärtom ligger det förmodligen enorm avsaknad av just komplexitet i olika lager för att ens kunna skylta med det jämfört med en komplext väldigt styrd upplevelse på 10h.

Ja, komplexitet finns givetvis i olika former och jag säger absolut inte att det inte kan påverka spelupplevelsen på flera sätt!
Däremot är det som jag nämnde i en exponentiell grad besvärligare att hitta, testa och fixa problem som baseras på fler och fler spelarval. Inte minst eftersom övriga aspekter där (så som varierande hårdvarukonfiguration eller spelinställningar, bara för att nämna ett par exempel) kan spela in samtidigt, vilket kan göra det *ännu* besvärligare. Desto mer variabler som läggs på, desto jävligare blir det att felsöka.

Sen vad man accepterar, lägger märke till och/eller påverkas av - det skiljer sig nog åt mellan spelare, även om man skulle köra den gemensamma nämnaren att alla råkar ut för en viss bugg, exempelvis. Och det är varken "rätt" eller "fel" per definition, jag har varit tämligen kritisk mot BG3 exempelvis baserat på vad jag upplever, vilka referensramar jag har och vad jag förväntar mig - det gör inte spelet mindre universellt hyllat.

Jag kan också hålla med om att omdömen sällan blir särskilt nyanserade och att det kan göra att de ibland blir lite missvisande, se på Steam som perfekt exempel - där har du två alternativ, rekommendera eller inte. Bra eller dåligt. Tyvärr finns den mentaliteten även i övrigt, det som inte är GOTY blir skräp. Well, börjar bli lagom offtopic nu, ber om ursäkt där.

signatur

1
Skriv svar