Läckt Oculus Quest 3-ritning skvallrar om mixed reality
Är bäst att de behåller funktionen med lokalt installerat samt trådlös överföring till datorn, annars får det vara för mig. Vill inte ha nåt cloudbaserat skräp.
Gissningsvis blir streamandet ett komplement, inte en ersättning.
Streama spel från molnet verkar otroligt spännande om de lyckats med den magin
VR spel är otroligt känsliga för minsta lagg. Märker man minsta lagg som hjärnan kan uppfatta mellan det du gör och det som händer så blir det spy ner hela golvet
Nja, visst märker man lagg och hack lätt. Men spy direkt?
Alltså det kan vara att jag är van men som van PC-spelare är man ju van att trixa med grafik. Ställer man för högt kan det börja hacka/lagga. Samma sak i VR, men tycker inte det på nått sätt är "mer tydligt" eller orsakar obehag. Man får helt enkelt ställa ner??
BTW så har jag streamat VR från min dator till min Quest 2 över internet. 12 mil mellan headset och dator, det fungerade förvånansvärt bra. Lite sk "blackbars" i "tyngre" spel men annars funka helt ok
Nja, visst märker man lagg och hack lätt. Men spy direkt?
Alltså det kan vara att jag är van men som van PC-spelare är man ju van att trixa med grafik. Ställer man för högt kan det börja hacka/lagga. Samma sak i VR, men tycker inte det på nått sätt är "mer tydligt" eller orsakar obehag. Man får helt enkelt ställa ner??
BTW så har jag streamat VR från min dator till min Quest 2 över internet. 12 mil mellan headset och dator, det fungerade förvånansvärt bra. Lite sk "blackbars" i "tyngre" spel men annars funka helt ok
Då måste du vara väldigt tålig om du inte mår illa av att rörelsen inte matchar verkligheten. Men de flesta andra mår illa av det.
Jag blir svimfärdig och mår illa om det händer att det är lagg mellan vad jag gör och vad som händer i VR
Då måste du vara väldigt tålig om du inte mår illa av att rörelsen inte matchar verkligheten. Men de flesta andra mår illa av det.
Jag blir svimfärdig och mår illa om det händer att det är lagg mellan vad jag gör och vad som händer i VR
Nja, alltså 1:1 rörelser är ovanliga idag.
Tyngd simuleras ju tex med ett sorts lagg/fördröjning i många spel.
Det är garanterad artificiell rörelse med sk smooth locomotion som gör dig illamående, det gpr att vänja bort
Nja, alltså 1:1 rörelser är ovanliga idag.
Tyngd simuleras ju tex med ett sorts lagg/fördröjning i många spel.
Det är garanterad artificiell rörelse med sk smooth locomotion som gör dig illamående, det gpr att vänja bort
Jag måste hålla med Karmak, lagg i VR är något man vill undvika pga komfort. Delay i rörelse kan påverka många väldigt negativt, och det finns en risk att sånt kommer ske om man streamar spel över molnet. Vissa kan vänja sig vid det, men tror väldigt många (inkl. jag) vill undvika det helt istället för att "vänja sig".
Om jag skulle skaffa Quest 3 så skulle jag inte köra med Moln-tjänst, utan fortsätta med PCVR och låta min egna dator hantera tyngden. Och om min dator inte pallar av det så uppgraderar jag antingen datorn, eller vrider ner inställningarna på spelet.
Jag måste hålla med Karmak, lagg i VR är något man vill undvika pga komfort. Delay i rörelse kan påverka många väldigt negativt, och det finns en risk att sånt kommer ske om man streamar spel över molnet. Vissa kan vänja sig vid det, men tror väldigt många (inkl. jag) vill undvika det helt istället för att "vänja sig".
Om jag skulle skaffa Quest 3 så skulle jag inte köra med Moln-tjänst, utan fortsätta med PCVR och låta min egna dator hantera tyngden. Och om min dator inte pallar av det så uppgraderar jag antingen datorn, eller vrider ner inställningarna på spelet.
"Lagg" visar sig inte på det sättet ni beskriver.
Utan det är mer stutter och blackbars.
Men det är klart nån form av rubberbanding, eller att man göra saker så fryser allt fast och sen gör allt man gjort görs sen i turbofart efter en stund skulle upplevas obehaglig. Men ingen spelar så och ingen skulle försöka ens.
Som jag skrev tidigare jag har klrt VR från min dator till Quest 2 över internet. Det gick hyffsat bra med flesta tutlar jag provade utom Boneworks som hade em helndelnsrutters och blackbars. Flesta spel hade tydliga blackbars men det gick att köra
Men när ni säger att rörelser kommer efter, det är en helt naturligt sätt i många spel att simulera tyngd.
Om ni tex spelar blade and sorcery eller twd saints and sinner vet ni vad jag menar.
Saints and sinners har tom en funktion att ens riktiga position visas i form av spökhänder när dom inte är 1:1 med spelet.
Tex när en yxa sitter fast i skallen på en zombie och man försöker dra ut den då är händerna och yxan kvar i skallen medans man på riktigt har händerna 50cm ifrån och försöker rycka.
Men ni kanske syftar på må annat jag vet inte.
Det var det här påståendet "Spy direkt" som jag fann väldigt överdrivet.
Man spyr inte av att det hackar till.
Det är motion sickness ni får med smooth locomotion, dwt gpr att.vänja bort
Då måste du vara väldigt tålig om du inte mår illa av att rörelsen inte matchar verkligheten. Men de flesta andra mår illa av det.
Jag blir svimfärdig och mår illa om det händer att det är lagg mellan vad jag gör och vad som händer i VR
Jag har väldigt svårt för det här, om jag gör eller känner så gör alla andra det med tänket.
Jag har ett gäng kompisar jag brukar spela vr med och det är två stycken som mår lite illa vid tex berg och dalbaner spel men alla andra klarar sig utan problem.
Vad har du för källa på att flesta andra mår illa av det?
Jag säger inte att det inte är så men det är absolut inte uppfattningen jag fått av mina egna upplevelser och interaktioner med andra spelare.
Jag har väldigt svårt för det här, om jag gör eller känner så gör alla andra det med tänket.
Jag har ett gäng kompisar jag brukar spela vr med och det är två stycken som mår lite illa vid tex berg och dalbaner spel men alla andra klarar sig utan problem.
Vad har du för källa på att flesta andra mår illa av det?
Jag säger inte att det inte är så men det är absolut inte uppfattningen jag fått av mina egna upplevelser och interaktioner med andra spelare.
Det är ett allmänt känt problem. Därför behöver VR spel ha låg latens, som mest 50ms
Du kan kolla upp vr sickness på wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality_sickness
Det är ett allmänt känt problem. Därför behöver VR spel ha låg latens, som mest 50ms
Du kan kolla upp vr sickness på wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality_sickness
Tackar för du tog dig tid att svara och skicka med en länk
Nu var det dock inte det jag frågade och även om jag är fullt meveten om var motion sickness är läste jag igenom artikeln och fann lite ny information som jag inte hade koll på så det var intressant.
Men nu provar jag igen, var har du för bevis på att långt över 50% av alla som provar vr upplever motion sickness? (För jag kan inte hitta nått på wikkipedia som stöder ditt utalande)
Tackar för du tog dig tid att svara och skicka med en länk
Nu var det dock inte det jag frågade och även om jag är fullt meveten om var motion sickness är läste jag igenom artikeln och fann lite ny information som jag inte hade koll på så det var intressant.
Men nu provar jag igen, var har du för bevis på att långt över 50% av alla som provar vr upplever motion sickness? (För jag kan inte hitta nått på wikkipedia som stöder ditt utalande)
Sa inte att de flesta får motion sickness som provar vr. Sa att de flesta skulle fått motion sickness om latensen var för hög
Detta är något som de flesta inte upplever eftersom allt fungerar bra. Den enda gången de skulle upplevt det är om de spelar på pc och får låg fps eller dålig trådlös uppkoppling
Men via cloud så blir jo såklart latensen mycket högre och det ser jag fram emot hur de fixat så man inte upplever det
Sa inte att de flesta får motion sickness som provar vr. Sa att de flesta skulle fått motion sickness om latensen var för hög
Detta är något som de flesta inte upplever eftersom allt fungerar bra. Den enda gången de skulle upplevt det är om de spelar på pc och får låg fps eller dålig trådlös uppkoppling
Men via cloud så blir jo såklart latensen mycket högre och det ser jag fram emot hur de fixat så man inte upplever det
Ah jag som helt misstolkat ditt inlägg och tackar och bockar för tillrättavisningen
Då förstår jag, och delar din nyfikenhet på hur dom tänkt lösa problemet
"Lagg" visar sig inte på det sättet ni beskriver.
Utan det är mer stutter och blackbars.
Men det är klart nån form av rubberbanding, eller att man göra saker så fryser allt fast och sen gör allt man gjort görs sen i turbofart efter en stund skulle upplevas obehaglig. Men ingen spelar så och ingen skulle försöka ens.
Som jag skrev tidigare jag har klrt VR från min dator till Quest 2 över internet. Det gick hyffsat bra med flesta tutlar jag provade utom Boneworks som hade em helndelnsrutters och blackbars. Flesta spel hade tydliga blackbars men det gick att köra
Men när ni säger att rörelser kommer efter, det är en helt naturligt sätt i många spel att simulera tyngd.
Om ni tex spelar blade and sorcery eller twd saints and sinner vet ni vad jag menar.
Saints and sinners har tom en funktion att ens riktiga position visas i form av spökhänder när dom inte är 1:1 med spelet.
Tex när en yxa sitter fast i skallen på en zombie och man försöker dra ut den då är händerna och yxan kvar i skallen medans man på riktigt har händerna 50cm ifrån och försöker rycka.
Men ni kanske syftar på må annat jag vet inte.
Det var det här påståendet "Spy direkt" som jag fann väldigt överdrivet.
Man spyr inte av att det hackar till.
Det är motion sickness ni får med smooth locomotion, dwt gpr att.vänja bort
Vrider jag på skallen och världen inte hänger med (för att min skallvridning skickas till en server som sen renderar bilden och sen skickar tillbaka den till mig) då ler jag. Inte
Vrider jag på skallen och världen inte hänger med (för att min skallvridning skickas till en server som sen renderar bilden och sen skickar tillbaka den till mig) då ler jag. Inte
det är det jag menar med blackbars
Renderingen kommer efter
det är det jag menar med blackbars
Renderingen kommer efter
Hmm OK. Oavsett vad det kallas är det sjukt obehagligt. Jag skulle kalla det lagg dock. Black bars är svarta ramar man kan se i ögonvrån om fov är för låg.
Hmm OK. Oavsett vad det kallas är det sjukt obehagligt. Jag skulle kalla det lagg dock. Black bars är svarta ramar man kan se i ögonvrån om fov är för låg.
Jag menar att det är så det visar sig när man vrider på skallen och det laggar.
Man ser som svarta kanter innan det ritas upp.