Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Tack för svar! Såg att den har anlänt till nån terminal i förmiddags i samma stad så förhoppningsvis har man den snart

Medlem

signatur

1# FZ Troll

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas att den till vänster bara åkte tillbaka till casen, annars har du fan svår mjäll

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Tack för svar! Såg att den har anlänt till nån terminal i förmiddags i samma stad så förhoppningsvis har man den snart

Förmodligen Malmö. Du borde ha den senast tisdag.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hoppas att den till vänster bara åkte tillbaka till casen, annars har du fan svår mjäll

Vet inte hur rent hem du har men tar det lite som en förolämpning. Den ena decken är snart 4 månader gammal och den andra kom idag. Och ja jag har ett stort skägg som bösar en del. Torr skäggbotten är nog en mer riktig förklaring om det är "mjäll" på decken i full blixt. Men det står jag för, min deck är välanvänd och mitt skägg är mäktigt. Att du kommenterar det beror antagligen på att du själv inte kan ha ett coolt skägg eller bara är dryg. Vet att du inte är ett troll efter alla år... Men chilla lite med vad du skriver i dina kommentarer. Någon kan ta illa upp. Peace

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag har en till Steam deck på gång nu i dagarna. Jag har bestämt mig för att inte slutföra köpet då vi har 2 i hemmet redan. Men tänker om det är någon som vill ha en steam deck nu så betalar du samma pris som mig men får den snabbare. Runt 4200 beroende på vad kursen ligger i dig avslut. Jag finns i Göteborg/kungsbacka o Varberg. Det är 64gbz versionen.

Pm gärna om ni är intresserade av en deck

signatur

1# FZ Troll

Skribent

Min fru köpte en Steam Deck i smyg och sa häromdagen att "förresten så har vi en Steam Deck nu". Så det var ju en trevlig överraskning. Jäkla trevlig maskin, jag kör Forager på den just nu. Funkar perfekt!

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Har sett på Tradera aktioner som inte når upp till nypriset av Steam deck, visserligen påstår säljaren att allt är helt nytt men man ser att de öppnat och testat. Det kan bli lite hit eller miss vid försäljning. Några höga överpriser är svårare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Har sett på Tradera aktioner som inte når upp till nypriset av Steam deck, visserligen påstår säljaren att allt är helt nytt men man ser att de öppnat och testat. Det kan bli lite hit eller miss vid försäljning. Några höga överpriser är svårare.

Beror nog på att det inte är lika lång väntetid längre så svårare att göra vinst som scalper

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Den är plomberad när man får den så svårt att öppna caset utan att bryta den

signatur

1# FZ Troll

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Vet inte hur rent hem du har men tar det lite som en förolämpning. Den ena decken är snart 4 månader gammal och den andra kom idag. Och ja jag har ett stort skägg som bösar en del. Torr skäggbotten är nog en mer riktig förklaring om det är "mjäll" på decken i full blixt. Men det står jag för, min deck är välanvänd och mitt skägg är mäktigt. Att du kommenterar det beror antagligen på att du själv inte kan ha ett coolt skägg eller bara är dryg. Vet att du inte är ett troll efter alla år... Men chilla lite med vad du skriver i dina kommentarer. Någon kan ta illa upp. Peace

Sorry, det var bara menat som ett skämt! Vet absolut hur fort en skärm blir dammig, behöver inte vara ostädat för det. Ber om ursäkt!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sorry, det var bara menat som ett skämt! Vet absolut hur fort en skärm blir dammig, behöver inte vara ostädat för det. Ber om ursäkt!

Det är lugnt. Tar inte illa upp, men en blixt på mobilen får dessutom partiklar att se värre ut än det är. Jag tar hand om mina enheter. Speciellt min steam deck.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Då var min deck betald och klar! Tycker det gick väldigt fort, jag bokade ett exemplar den 14e juli och fick mail i fredags att den fanns för leverans!
512gb versionen.

Medlem

Bokade för bara nån vecka sen och har nu fått mail att den är tillgänglig....så nu måste jag snabbt fatta ett beslut om jag ska köpa den eller inte, var inte riktigt beredd på att det skulle gå så här fort.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Bokade för bara nån vecka sen och har nu fått mail att den är tillgänglig....så nu måste jag snabbt fatta ett beslut om jag ska köpa den eller inte, var inte riktigt beredd på att det skulle gå så här fort.

Köp köp köp. Den är fan underbar.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det går ju fort som du säger, så det är ju inte SÅ farligt heller att skita i det och boka en ny. Min 256gb var redo förra veckan men kände samma som du. Så jag avbokade den och bokade en 64gb istället som nog är redo för leverans om ett par veckor max.

Medlem

Jag är sån sjuk velpelle. Beställde men avbokade någon månad sen då jag vart sugen på nytt grafikkort istället men ångrade nu det. Beställde idag igen men ångrade version så avbokade igen och beställde en annan igen lol. Nu 256gb.

Mitt velande hänger både ihop med vilken sorts spel jag är intresserad av och energikrisläget. Tänkte skaffa 4080 men känns inte som en bra ”investering” denna vinter.
Har även börjat gilla spel mer åt indiehållet som passar perfa på en steam deck då dom oftast spelas bra med kontroll och inte kräver mycket kräm..

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Jag är sån sjuk velpelle. Beställde men avbokade någon månad sen då jag vart sugen på nytt grafikkort istället men ångrade nu det. Beställde idag igen men ångrade version så avbokade igen och beställde en annan igen lol. Nu 256gb.

Mitt velande hänger både ihop med vilken sorts spel jag är intresserad av och energikrisläget. Tänkte skaffa 4080 men känns inte som en bra ”investering” denna vinter.
Har även börjat gilla spel mer åt indiehållet som passar perfa på en steam deck då dom oftast spelas bra med kontroll och inte kräver mycket kräm..

Köp den billiga varianten med en SD kort? Kommer vara perfekt för dina behov av indies.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Köp den billiga varianten med en SD kort? Kommer vara perfekt för dina behov av indies.

Kanske hade varit smartare men kände att jag kanske då skulle ångra att jag inte skaffa större i slutändan. Velig som sagt hehe. Måste bara lära mig linux nu så man kan installera lite annat stuff också utöver spelen.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Håller med, ångrar att jag köpte 512gb versionen för 7200 när jag kunde köpt 5st 512gb SD kort för de extra 3000kr.

Har en 512 version med 512gb kort, och nu fick vi precis en 64gb som jag skall köpa ett till 512gb kort till. Beställde från nätet för 600kr.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Någon som kör Windows 11 och hur funkar det? Har gamepass, vill köra lokalt istället för xcloud via browser och vore kul att testa.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Någon som kör Windows 11 och hur funkar det? Har gamepass, vill köra lokalt istället för xcloud via browser och vore kul att testa.

Själv ser jag ingen anledning till att köra Windows 11 på den då allt jag slängt på den har fungerat. Förstår om du vill köra gamepass lokalt, men själv ser jag ingen nytta då jag hellre kör streaming på både xbox o stadia pga hur bra det fungerar om du sitter på ett bra nätverk. När jag är på resande fot spelar jag installerade spel.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv ser jag ingen anledning till att köra Windows 11 på den då allt jag slängt på den har fungerat. Förstår om du vill köra gamepass lokalt, men själv ser jag ingen nytta då jag hellre kör streaming på både xbox o stadia pga hur bra det fungerar om du sitter på ett bra nätverk. När jag är på resande fot spelar jag installerade spel.

Okej jag förstår. Har 3års Gamepass så därför vore det najs att köra det. Testade xcloud på iphonen och det var rätt låg prestanda. Möjligt pg.a. kasst nätverk.

Tänkte också att jag är van vid Windows och noll koll på Linux om jag vill installera olika program ock sådant. Verkar iaf som TPM kommer till Steam Deck så det kommer bli 100% kompatibelt vilket är bra.

Kommer dock börja med Steam OS. Finns ingen riktig dual-boot ännu vad det verkar så väntar på det så jag kan ha både Steam OS och W11 på interna disken om jag vill ha det.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Okej jag förstår. Har 3års Gamepass så därför vore det najs att köra det. Testade xcloud på iphonen och det var rätt låg prestanda. Möjligt pg.a. kasst nätverk.

Tänkte också att jag är van vid Windows och noll koll på Linux om jag vill installera olika program ock sådant. Verkar iaf som TPM kommer till Steam Deck så det kommer bli 100% kompatibelt vilket är bra.

Kommer dock börja med Steam OS. Finns ingen riktig dual-boot ännu vad det verkar så väntar på det så jag kan ha både Steam OS och W11 på interna disken om jag vill ha det.

Linux som det är i dagsläget är typ som windows. Inte så mycket pillande som det var förr i tiden. Oftast finns det guider om man behöver skriva något i konsolen. Annars är det typ som en appstore där du laddar hem sakerna.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Jag kommer skifta till Windows så fort jag får min. Fokus på gamepass och andra launchers.

Finns massa artiklar online som förklarar hur smidigt det är med Windows och vad som drinkar bra och mindre bra.

Medlem
Skrivet av robbis:

Linux som det är i dagsläget är typ som windows. Inte så mycket pillande som det var förr i tiden. Oftast finns det guider om man behöver skriva något i konsolen. Annars är det typ som en appstore där du laddar hem sakerna.

Mjo verkar smidigt när jag kollat på videos.

Skrivet av Lirilesh:

Jag kommer skifta till Windows så fort jag får min. Fokus på gamepass och andra launchers.

Finns massa artiklar online som förklarar hur smidigt det är med Windows och vad som drinkar bra och mindre bra.

Trevligt, skriv gärna hur det funka med gamepass sen!
Kommer själv nog vänta på att den stödjer dualboot på samma disk så jag enkelt kan byta emellan och fortfarande ha tillgång till minneskort.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Alla andra launchers funkar ju typ redan förutom gamepass och det lär komma när som helst då xbox var snabba att lägga till stöd för kontrollerna i Edge.

Här verkar vara nåt annars... Inte testat själv

https://certsimple.com/how-to-run-xbox-game-pass-on-linux/

signatur

1# FZ Troll

Geeks Gaming
Skrivet av robbis:

Alla andra launchers funkar ju typ redan förutom gamepass och det lär komma när som helst då xbox var snabba att lägga till stöd för kontrollerna i Edge.

Här verkar vara nåt annars... Inte testat själv

https://certsimple.com/how-to-run-xbox-game-pass-on-linux/

Det fungerar inte genom en webbläsare, dvs via www.xbox.com/play ?

Medlem

Är 60 hz max man kan få när man spelar via remote play?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det fungerar inte genom en webbläsare, dvs via www.xbox.com/play ?

Nej det är bara cloud som är via xbox.com/play

signatur

1# FZ Troll

Skriv svar