Minne frigörs i Xbox Series S, kan gynna grafiken
Förstod aldrig kommentarerna om att series S är en ”flaskhals”. I och med att allt kommer till PC där du omöjligt kan veta en slutkunds prestanda. Jag tycker series S är perfekt som första konsol och ett billigt sätt att köpa en maskin som ger bra prestanda för pengarna. Att ge slutkunder valmöjligheter är aldrig dåligt.
Series S var aldrig en flaskhals det var youtubers och icke kunniga som hävdade det. Lite FUD.
Verktygen aka The Tools blir bättre och bättre. Spelen är på väg. Game Pass Family. Gapet minskar dagligen.
Men vad får den personen detta ifrån "Gneiting påpekar att nya konsolgenerationer brukar få en förhållandevis liten ökning minne,"?
PS2 hade 36MB Xbox 64MB som i nästa generation blev många gånger mer. Xbox 360 och PS3 körde 512MB och efterträdarna till dom fick 8GB. Det borde man ju kunna räkna som ganska stora ökningar av minnesmängd?
Minnesmängd är ju inte heller allt. Series S kanske har lägre mängd minne än One X men den har samtidigt alla fördelar från en modernare plattform. Ex en Processor som inte är usel (Vilket alla PS4 samt one konsoler har), SSD lagring och en modernare grafikarkitektur.
Förstod aldrig kommentarerna om att series S är en ”flaskhals”. I och med att allt kommer till PC där du omöjligt kan veta en slutkunds prestanda. Jag tycker series S är perfekt som första konsol och ett billigt sätt att köpa en maskin som ger bra prestanda för pengarna. Att ge slutkunder valmöjligheter är aldrig dåligt.
Du har ändå lite fel. Den kan vara en flaskhals.
Alla spel designas nämligen för en minsta gemensamma nämnare. På PC har alla spel minimum och rekommenderad hårdvara.
Xbox series S utgör dock bara en väldigt liten flaskhals tack vare i stort sett lika stark CPU och minne som X. GPUn är oerhört mycket svagare, men det kompenseras i stort sett av att man istället för 4K kör spelen i 1080p (och ibland lägre fps).
Memento Mori
Förstod aldrig kommentarerna om att series S är en ”flaskhals”. I och med att allt kommer till PC där du omöjligt kan veta en slutkunds prestanda. Jag tycker series S är perfekt som första konsol och ett billigt sätt att köpa en maskin som ger bra prestanda för pengarna. Att ge slutkunder valmöjligheter är aldrig dåligt.
Fast på en PC så får du sätta begränsningar på vad som ska krävas för att spelet ska fungera på datorn. När det gäller Xbox, så får man inte släppa spel på bara Series X.
Men vad får den personen detta ifrån "Gneiting påpekar att nya konsolgenerationer brukar få en förhållandevis liten ökning minne,"?
PS2 hade 36MB Xbox 64MB som i nästa generation blev många gånger mer. Xbox 360 och PS3 körde 512MB och efterträdarna till dom fick 8GB. Det borde man ju kunna räkna som ganska stora ökningar av minnesmängd?
Minnesmängd är ju inte heller allt. Series S kanske har lägre mängd minne än One X men den har samtidigt alla fördelar från en modernare plattform. Ex en Processor som inte är usel (Vilket alla PS4 samt one konsoler har), SSD lagring och en modernare grafikarkitektur.
Tror han jämnförde med vad dåtidens PC hade.
När PS2 och Xbox lanserades med 36MB och 64MB minne, hade datorer runt 256MB-1GB internminne + 32-128MB grafikminne att jobba med.
När PS3/Xbox360 lanserades med 512MB, hade datorer 2-6GB internminne + 256-876mb grafikminne att jobba med.
Egentligen var det inte förrän 8:e generation skillnaden i minnesmäng mellan PC och konsol inte var lika stor längre. Dock fick Xbox One bara slött DDR3 minne, som skulle kompenseras med en snabbcash-lösning. Men det blir ju ännu en speciallösning utvecklare måste anpassa och testa alla spel efter.
Och det blir liknande problem med Series S, speciellt i framtidens krävande nextgen titlar. En remedy-utvecklare pratar om detta runt 14:40.
Tror han jämnförde med vad dåtidens PC hade.
När PS2 och Xbox lanserades med 36MB och 64MB minne, hade datorer runt 256MB-1GB internminne + 32-128MB grafikminne att jobba med.
När PS3/Xbox360 lanserades med 512MB, hade datorer 2-6GB internminne + 256-876mb grafikminne att jobba med.
Egentligen var det inte förrän 8:e generation skillnaden i minnesmäng mellan PC och konsol inte var lika stor längre. Dock fick Xbox One bara slött DDR3 minne, som skulle kompenseras med en snabbcash-lösning. Men det blir ju ännu en speciallösning utvecklare måste anpassa och testa alla spel efter.
Och det blir liknande problem med Series S, speciellt i framtidens krävande nextgen titlar. En remedy-utvecklare pratar om detta runt 14:40.
https://youtu.be/mLMKP8Smxn8&t=880s
Jo förhoppningsvis har fz varit slarviga med formuleringen.
Påläst kille. Jag kommer inte ihåg Xbox One X problemet.
Ju mer information man fr desto bättre.