Sonys vd efter Bungie-köpet: "Vi är inte färdiga"
Jim Ryan antyder fler köp, och betonar att Bungies spel inte blir Playstation-exklusiva.
Jag postade just inlägget nedan som ett svar på en fråga om vilka andra uppköp Sony kan tänkas göra i en annan nyhet men diskussionen passar nog bättre här så jag kopierar mig själv:
Realistiska är väl studior man jobbar/jobbat med som Ember Lab, Kojima Productions, IllFonic och Lucid. Iron Galaxy gör de nya versionerna av Uncharted 5 och Lost Legacy och gamle PS-höjdaren Adam Boyes är chef där så där finns en chans. Svenska Arrowhead verkar hålla på med Helldivers 2 så där finns det kanske också möjligheter.
Sony finansierar de nystartade studiorna Haven, Firewalk (Probably Monsters) och Deviation och om samarbetena fungerar väl kan nog uppköp komma på tal.
Jag hoppas att de håller sig borta från att köpa stora utgivare då det behövs fler sådana på marknaden - inte färre samt att de flesta av dessa spel kommer till PS ändå. Att köpa för att ta bort spel från andra ser jag helst att man undviker.
Om de ger sig på utgivare tror jag Capcom ligger nära till hands. De har många starka varumärken. Sony köpte nyligen EVO och vill kanske ha en fighting-serie som Street Fighter i sin ägo. Även Arc System Works skulle kunna vara en kandidat av detta skäl.
Kadokawa kanske kan vara något man vill köpa upp men då är det nog främst för Anime- och Manga-rättigheter där Sony växer så det knakar. Spelstudior som From och Spike Chunsoft skulle dock följa med vid ett köp. Även "japanska YouTube" Niconico skulle ingå. Sony äger redan en liten del av företaget och man har flera samarbetsavtal.
Spännande och konstig inledning på 2022.
Kan inte annat än att hålla med.
Sony behöver inte släppa allt till xbox, men PC ja tack
Klistrar in mitt inlägg från nyhetskommentarerna till den ursprungliga nyheten om uppköpet. Skrev den innan denna artikel lades ut.
Jim Ryan hintar om att mer är att vänta. Vad tror ni är realistiska framtida uppköp? Det känns som att alla stora utgivare har nämnts, däribland Capcom, Square Enix och Take Two, men jag tycker det låter som dyra och inte särskilt troliga uppköp. Kanske någon mindre utgivare eller spelstudio? Med Bungie täpper ju Sony igen en lucka, som många av er redan varit inne på. Finns det fler sådana att fylla?
Jag postade just inlägget nedan som ett svar på en fråga om vilka andra uppköp Sony kan tänkas göra i en annan nyhet men diskussionen passar nog bättre här så jag kopierar mig själv:
Realistiska är väl studior man jobbar/jobbat med som Ember Lab, Kojima Productions, IllFonic och Lucid. Iron Galaxy gör de nya versionerna av Uncharted 5 och Lost Legacy och gamle PS-höjdaren Adam Boyes är chef där så där finns en chans. Svenska Arrowhead verkar hålla på med Helldivers 2 så där finns det kanske också möjligheter.
Sony finansierar de nystartade studiorna Haven, Firewalk (Probably Monsters) och Deviation och om samarbetena fungerar väl kan nog uppköp komma på tal.
Jag hoppas att de håller sig borta från att köpa stora utgivare då det behövs fler sådana på marknaden - inte färre samt att de flesta av dessa spel kommer till PS ändå. Att köpa för att ta bort spel från andra ser jag helst att man undviker.
Om de ger sig på utgivare tror jag Capcom ligger nära till hands. De har många starka varumärken. Sony köpte nyligen EVO och vill kanske ha en fighting-serie som Street Fighter i sin ägo. Även Arc System Works skulle kunna vara en kandidat av detta skäl.
Kadokawa kanske kan vara något man vill köpa upp men då är det nog främst för Anime- och Manga-rättigheter där Sony växer så det knakar. Spelstudior som From och Spike Chunsoft skulle dock följa med vid ett köp. Även "japanska YouTube" Niconico skulle ingå. Sony äger redan en liten del av företaget och man har flera samarbetsavtal.
Tyvärr så är tredjepartsmarknaden så som den har sett ut tidigare över i och med uppköpen av Zenimax och nu Activision. Microsoft kommer inte sluta här utan de kommer fortsätta köpa upp studios tills de får ett nej från någon myndighet (p.g.a monopol) och när det avslaget kommer så skulle marknaden redan vara för uppdelad och skev. Det är många kunder där ute som varje år bara köper CoD/battlefield och ett sportspel. Så även fast tredjepartsmarknaden inte upprätthåller Sonys höga kvalitetskrav så behövs dessa aktörer för att finansiera övriga projekt. Många uppköp i år kommer motiveras av ekonomiska skäl och inte av de konstnärliga.
Om de ger sig på utgivare tror jag Capcom ligger nära till hands. De har många starka varumärken. Sony köpte nyligen EVO och vill kanske ha en fighting-serie som Street Fighter i sin ägo. Även Arc System Works skulle kunna vara en kandidat av detta skäl.
Även om många turneringar fortfarande körs på Playstation så har fightingspel växt ordentligt på PC på sistone.
Att göra Street Fighter eller Guilty Gear PS-exklusivt skulle vara ett steg i fel riktning.
Arc Systems borde börja släppa sina spel på Xbox också.
Kadokawa är nog troligt som tidigare nämnts. Man hoppas bara att sony håller sig borta från att censurera kadokawas spel om de införlivas i koncernen. Spike Chunsoft till exempel släpper massvis med titlar som tidigare har censurerats när Sony släppt dem i väst. Säkerligen med åtanke på den amerikanska marknaden som Sony tydligen anser är mer känslig. Även remakes på vissa av dem har censurerats direkt under utvecklingen med tanke på släpp i väst. Tex Yu-No.
Jag hoppas att Sony släpper sina IPn på fler plattformar. Att de ändrar taktik.
Men jag gissar hej vilt och antar:
Mindre studioköp som princip redan är PS-exklusiva. Dessa kommer vara fortsättningsvis att vara exklusiva. Efter ngt år PC-släpp.
Redan etablerade studios, typ Bungie, multiplattform rakt av.
Jag tvivlar ju på att alla spel från alla Sonys studios blir multiplattform bara för att Bungie fortsätter vara multiplattform.
På samma område så tvivlar jag på att alla spel från alla MS studios kommer vara Xbox/PC/Cloud exklusivt.
Edit: sen hur hårt ska man dra ”mulitplattform”?
Om MS släpper sina spel på Xbox/PC samt cloud (så man kan spela på mobil, tv, smart brödrost), är dom då mer multiplattform än Sony som kanske ”bara” släpper sina titlar på först och främst PS och efter femtioelva år på PC?
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Ser inte Destiny som speciellt starkt varumärke, känns lite "meh" i jämförelse med MS uppköp av Acti/blizz
Jag tvivlar på att Sony ser just Destiny som köpet, utan den rätt stora communityn samt kunskapen Bungie har som deras andra studios saknar.
Edit: och självklart kan det kännas lite ”meh” att jämföra köpet av Bungie med Acti/Blizz, men köpesumman talar ju för att det inte är en jämförelse man kan göra imo
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Det är ett konstigt köp av Sony då Bungie har visat sig svåra att jobba med tidigare, de har ju provat med både Microsoft och AB, men vi får se om Sony har bättre tur här. Sen att de ger de all frihet i världen känns lite tveksamt, hur kommer andra studios som Sony redan äger reagera? Vad händer om Naughty Dog eller Insomniac vill ha samma frihet säger Sony bara nej rakt ut. Sen kan det ju påverka framtida uppköp, vad händer om Square Enix vill ha egen frihet för vi såg ju att ni gav det till Bungie, annars vill vi ha bättre betalt. Känns som ett av Sonys mest riskabla drag hittills faktiskt, men framtiden får utvisa.
När den första chocken och oron över ord som "live service" och "beyond consoles" lagt sig så kan jag förstå köpet av Bungie mer då det är uppenbart att Sony vill ta fram fler MP-spel. De har väl en 5-10 stycken i görningen just nu om man ska tro alla rykten och det räcker ju att man får en rejäl hit för att pengarna ska rulla in kontinuerligt.
Sony har ju faktiskt nästan ingen erfarenhet alls av MP-spel och live service modellen och då får de snabbt tillgång till både personal och know-how från Bungie, som kan hjälpa de egna projekten.
MP-spel och "live-service" tror jag vi kommer få se "day and date" släpp på till PC av naturliga skäl då man vill ha så stor spelarbas som möjligt. SP spelen hoppas jag de fortsätter med och fortsatt gör exklusiva, åtminstone ett par år, så att man kan krama ur maximalt av PS5 hårdvaran utan att behöva ta hänsyn till att också kunna rulla på en low-spec PC utan SSD t.ex. Portning kan få ske senare.
Efter Bungie känns det som att vad som helst kan hända. Någon publisher är nog inte omöjligt att de köper och jag hoppas på Konami eller Capcom, även om det verkar svårt att köpa upp japanska bolag då deras konkurrens-lagstiftning tydligen är betydligt snårigare. Att köpa en publisher kan ju också vara ett sätt att kunna kohandla med MS om att få tillgång till viktiga titlar från deras uppköp i utbyte mot andra.
Fattar knappt var pengarna kommer ifrån när det snackas om såna här hiskeliga summor.
Pengarna kommer från oss som köper spelen.
Fattar knappt var pengarna kommer ifrån när det snackas om såna här hiskeliga summor.
Sms-lån.
Kunskapsförmedlare.
Hoppas Sony köper take2 och slutar släppa gta på andra plattformar... det kommer nog inte ms gilla, men det gillar nog playstation.
Hehe jaa vilket liv det skulle bli om GTA 6 endast kom till PS5 i 5-10 år.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM