Bakom Fortnite-succén vittnar de anställda om 100-timmarsveckor
Med tanke på att de drar in hundratals miljoner dollar per månad i VINST och detta tack vare sin enormt hårt arbetande personal så är det ju självklart att Epic Games betalar alla som crunchar vars $100K per månad, är ju bara en bråkdel av vinsten ändå.
Right? Right? Inte? Varför inte? Är liksom en fantasisiffra som inte hade varit omöjlig.
Om de fått en bonus på $10K dollar per skalle per månad så hade det varit sjukt bra bonus, vilket knappt hade synts på sluträkenskapen ändå.
Låt säga $10k x 100 aktivt crunchande personal (bara påhittade siffror) hade kostar $1.000.000 extra per månad. Alltså 0.3% mindre cash på banken per månad.
Den tiden är nu, med vissa avarter. Har aldrig gjorts så mycket spel som nu, speciellt spel som du pratar om. Öppna ögonen.
hahaa bra där vad dricker och röker du för nått som får dig att drömma sådana fina drömmar, 80% av spelen om inte mer nu förtiden skriker ge oss cash, mer än "detta är en produkt vi är stolta över" att ni får spela detta spel som är våran vision, typ som Darksouls spelen eller senast Sekiro. Dom finns men det finns sjukt få mot för typ förr då var det tvärt om 80% av spelen som kom var gjorda för kärleken till att spela spel i sig, inte för att få in cash.
Gå in på steam eller nu förtiden smart telefon marknaden och säg mig ser du inte hur mycket skit som kommer som allt från early access till kopior av kopior som är allt för få in snabba cash istället för att det verkligen kommer spel som är värda att spela för dom är verkligen top notch.
Hoppas f-n stackarna får en seriös del av kakan iaf. :/
Du är rolig du, att folk i QA skulle få en del av kakan De kanske får en kaka i fikarummet på sin höjd.
Du är rolig du, att folk i QA skulle få en del av kakan De kanske får en kaka i fikarummet på sin höjd.
Fikarum? Du är rolig du. De kissar i flaska.
Cptn BaseballBatBoy!
Inget ovanligt när det kommer till spelbranschen. Förr i tiden kunde folk som jobbade i spelbranschen sova över på sina jobb under skrivborden. Då var det ingen som klagade utan dom förklarade sin passion till branschen och att dom älskade det dom gjorde.
Pallar man inte med idag är man inte tillräckligt passionerad för det man håller på med och borde kanske överväga att byta bransch.
Inget ovanligt när det kommer till spelbranschen. Förr i tiden kunde folk som jobbade i spelbranschen sova över på sina jobb under skrivborden. Då var det ingen som klagade utan dom förklarade sin passion till branschen och att dom älskade det dom gjorde.
Pallar man inte med idag är man inte tillräckligt passionerad för det man håller på med och borde kanske överväga att byta bransch.
De enda som är passionerade över sitt jobb är designers och indieutvecklare. Sitta på nåt corporate bs och hacka kod dagarna i ända är döden för själen. Gjort det i tio år nu, passionen dog efter två.
Det är en av rötterna till problemet, med det enorma överskottet av kompetens på en oreglerad arbetsmarknad så blir det så.
Det är så här i sverige också, det pumpas ut enorma mängder utbildade utvecklare.
Jag gick en spelsutvecklingsutbildning för 4 år sedan. Lagom till vår examen så kom det en rapport från nån myndighet där dom visade att av de som går klart någon av de svenska utbildningarna, så var det bara runt 30% som fick någon slags anställning med lön efter examen, och bara futtiga 4% som hade jobb kvar i branchen eller närliggande brancher efter 3 år.
Ändå så skriker branchen hela tiden att det inte utbildas tillräckligt mycket folk i Sverige...
Branschen skriker efter duktiga programmerare. Det blir man inte på en spelutvecklingsutbildning.
Då är det bättre att plugga ren datavetenskap eller dataingenjör.
Om man vill jobba med spel som något annat än programmerare måste man vara bra på något: att rita, att 3d modellera, att animera, att level designa osv. Att ha gått en utbildning hjälper då föga om man inte har skillsen.
Det här är väl därför det är mycket buggar. Om man pressar dem som jobbar till bristningsgränsen blir resultatet påskyndat. Men dem pumpar ju ut nya grejer praktiskt taget exakt varje vecka, så att det behövs mycket arbetskraft är inte så konstigt. Jag önskar bara att dem kunde lägga ett par veckor på att fixa andra delar av spelet, och kanske inte lägga till nya saker hela tiden. Jag spelar inte FN längre, men jag tittar på turneringar och scrims ibland. Att se datorer med delar som de flesta bara drömmer om gå ner under 60FPS så fort det blir lite trångt i de sista cirklarna är lite oroande. Dessutom så gör servrarna på sig så fort det blir mycket folk på en liten yta. Vilket leder till extremt laggig gameplay och att det är mer tur än färdighet så fort det händer mycket. Tycker dock att det är hemskt hur dem behandlar sina anställda, detta är inte ok.
Synd, trodde branschen hade ändrats.
Fortfarande dåliga löner i Sverige?
Jag har 25-30 år erfarenhet från programmering, närmar mig 40 så ta det med en nypa salt; men jag har en massa år i olika roller (främst embedded). Har 5 årig utbildning (MSc) från ett bra universitet. Grundläggande programmering var väl inget man pluggade utan det ansågs man kunna inhämta vid sidan av utbildningen, många som slutade pga. det. Så blev mest metoder och teori (mkt matte). Men är förvånad ändå på hur lite programmering man faktiskt gör på visa utbildningar. Att vara bra på att tänka för man anser sig vara ett geni kompenserar sällan år av craftmanship.
Man kanske kan vara på kontoret många timmar men kroppen fuckar ur till sist. Så antar det är extremt monotoma uppgifter?! Kan först att man kör hårt de sista veckorna men lär inte vara några revolutionerande insikter. I längden gör man ju inte så här, det går inte.
Själv föredrar jag 38-40h flexibla veckor.
Det görs troligen sjukt mycket mera spel nu av folk som bara vill göra spel och har en vision, skillnaden mot 1992 är väl att då kunde inte ALLA göra spel med hjälp av en sjyst liten modul till en färdig motor + ett hipp-happ till kunskap och sedan släppa spelet så att alla i hela världen kan spela det.
Det är också sant. Men dom flesta nu tittar på vad andra gör. Och försöker göra spin offs eller sin egen variant på spelet eller något slags reskin. Är inte ofta man ser något originellt. Iallafall jämfört med innan
Känns som ett av de äldsta problemen. Antingen ovilliga men troligtvis är det inte lätt att skala styrkan från 10 till 500 Pers..
Det var ju deras egna beslut att skala upp allting dock. Det var inte som att spelet slog igenom och helt plötsligt behövde dom mer utvecklare automatiskt utan dom valde att skala upp i helt orimliga förhållande.
Inget ovanligt när det kommer till spelbranschen. Förr i tiden kunde folk som jobbade i spelbranschen sova över på sina jobb under skrivborden. Då var det ingen som klagade utan dom förklarade sin passion till branschen och att dom älskade det dom gjorde.
Pallar man inte med idag är man inte tillräckligt passionerad för det man håller på med och borde kanske överväga att byta bransch.
Förr i tiden gjorde spel av en liten passionerad grupp som verkligen brann för det och kunde sätta sina egna scheman samt så var utvecklingstiden mycket kortare. Det är lite som att jämföra en konstnär som gräver ner sig i sitt arbete mot en som tvingas att arbeta helt ovettiga förhållande av sin chef. Två olika saker.
Plus det spelar ingen roll hur passionerad man är, jobba för mycket för länge så kommer du krascha. Dom människorna som kan jobba 100 timmars arbetsvecka är en på miljonen och inte något man ska rätta folk efter. Även en 50 timmars arbetsvecka kan fucka med kreativiteten och produktivteten.