Zelda: Breath of the Wild – Switch-versionen har bäst prestanda i bärbart läge
Trist att den dockade versionen är sämre, illa gjort av Nintendo.
Hoppas det inte blir samma problem med alla spel de släpper, vill ju inte ha en svajande fps i spelen för i så fall kan jag skippa konsolen helt.
Känns i alla fall rätt att vänta med ett köp av konsolen till sensommaren/tidig höst så kanske de flesta barnsjukdomar med system och liknande är borta.
Kan man vänta sig något annat dag ett? Troligtvis optimeringsfråga, låt vänta någon uppdatering så blire nog sweet!
Vad menar du? Varför skulle man som konsument inte vänta sig något annnat? Shit happens, men inställningen att det skulle vara en regel snarare än ett undantag bekymrar mig.
Funderar lite.. I Arma3 på PC så kan det bli enorma drops när man vänder sig om och exponerars av ett större landskap framför en.. men återgår till "normal" fps ganska snabbt. Gissar att minnet i Switch gör en liknande "nyberäkning" av det man ser längre bort..
just thinkning here.
Kan man vänta sig något annat dag ett? Troligtvis optimeringsfråga, låt vänta någon uppdatering så blire nog sweet!
Och varför ska man som konsument inte förvänta sig att spel och hårdvara funkar som det ska från Dag 1? Varför ska man behöva vänta dagar/veckor eller tom månader innan det funkar till 100% ?
Det vore som att gå och köpa sig en ny bil, men man får broms-pedalen om en vecka, eller locket till bensin-tanken eller något liknande. Det ska vara komplett på Dag 1. Punkt.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Kan man vänta sig något annat dag ett? Troligtvis optimeringsfråga, låt vänta någon uppdatering så blire nog sweet!
Och varför ska man som konsument inte förvänta sig att spel och hårdvara funkar som det ska från Dag 1? Varför ska man behöva vänta dagar/veckor eller tom månader innan det funkar till 100% ?
Det vore som att gå och köpa sig en ny bil, men man får broms-pedalen om en vecka, eller locket till bensin-tanken eller något liknande. Det ska vara komplett på Dag 1. Punkt.
Haha, bilindustrin anammar spelutvecklarnas filosofi. Femmans växel levereras med en firmware upgrade om 3 veckor.
Det är säkert väldigt bra även om jag tvivlar på alla 10/10....För kunde det inte göras bättre på en starkare hårdvara?
Det är dock inte hårdvaran som gör spelet bra
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Det är dock inte hårdvaran som gör spelet bra
Nej men hårdvaran kan göra spelet sämre.
Det ska dock rätt mycket till för att hårdvaran ska göra ett spel sämre. Om ett spel är dåligt optimerat - fine, det kan jag köpa. Men annars är det (enligt mig) spelets gameplay som avgör kvaliten och inte hurvida den använder 4k superduper gfx.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Om man har en Wii U redan är det värt att lägga ut 3700 kr + ytterligare flera hundra för nya Zelda för Zwitch?
Tycker nya Zelda för Wii U bör duga bra, de ser ju typ identiska ut i övrigt.
Jovisst. Är det bara Zelda du är intresserad i så duger det med Wii U. Men vill man ha de tekniska fördelarna och de nya speltitlarna som kommer till Switch så får man ju punga ut pengar
Everybody needs help.
Det är dock inte hårdvaran som gör spelet bra
Nej men hårdvaran kan göra spelet sämre.
Det ska dock rätt mycket till för att hårdvaran ska göra ett spel sämre. Om ett spel är dåligt optimerat - fine, det kan jag köpa. Men annars är det (enligt mig) spelets gameplay som avgör kvaliten och inte hurvida den använder 4k superduper gfx.
Felet i den här diskutionen ligger i att det nästan alltid bara handlar om ytlighet, pga det är det som blivigt fokus på dem senaste åren.
Grym AI och fysik kräver också fet hårdvara, speciellet om ska ha det i ett openworld lir med dussintals eller kanske hundratals objekt sammtidigt, där alla NPC:er har speciella beteende mönster, livscykler mm. Nästan inga moderna spel har speciellt bra AI eller fysik eller använder det på något intressant sätt eftersom de lagt allt krut på att få det att se ut så fint ut som möjligt, fast då bara på ytan.
Sen finns det också självklart vissa grafiska effekter som kan göra en enorm skillnad, vad vore tex Stalker utan dynamiska ljuskällor och skuggor.
Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.
Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.
Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.
Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.
Håller med till 100%.
Hade verkligen hoppats på att nintendo denna gång skulle släppa en "vanlig" konsoll med mer fokus på kraftfull hårdvara. Om inte annat för att underlätta för tredjepartsutvecklare. De verkar ha hakat upp sig på "innovation". Dock visar det sig ofta att det bara är en gimmick som försvårar för spelaren.
T.ex. var, enligt mig, Wii Us display bara ett störande moment när man spelade.
Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.
Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.
UE 4 körs på switchen, och presterar redan idag rätt galna saker på bara mobiler så ser inte att det skulle vara ett problem. Jag som konsument tycker nintendo gjorde ett bra val att inte släppa ännu en konsol i samma segment som ps4 och xbone då det ger mig mer möjligheter till hur jag kan spela mina spel. Om du absolut inte vill ha några andra funktioner en vad en traditionell konsol erbjuder så har du idag redan två bra alternativ som har ett väldigt bra utbud. Jag är väldans sugen på zelda, men får bli att skaffa horizon först, för det ser galet bra ut det med! Kan inte minnas när vi hade en sån här bra spelvår senast!!
/Patrik
Kan man vänta sig något annat dag ett? Troligtvis optimeringsfråga, låt vänta någon uppdatering så blire nog sweet!
Och varför ska man som konsument inte förvänta sig att spel och hårdvara funkar som det ska från Dag 1? Varför ska man behöva vänta dagar/veckor eller tom månader innan det funkar till 100% ?
Det vore som att gå och köpa sig en ny bil, men man får broms-pedalen om en vecka, eller locket till bensin-tanken eller något liknande. Det ska vara komplett på Dag 1. Punkt.
Fast nu finns det ju firmware updates även till bilar. Såatteee.
Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.
Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.
"TYPER AV SPEL",
Jag jobbar med spel, har gjort det otroligt länge, jag vet vad jag pratar om.
Mycket fantastisk innovation i det grafiska har gjorts den senaste tiden och med ps4 pro och microsofts kommande hårdvara så har vi möjligheten för spelgrafiker att göra mycket vacker grafik.
Men det är inte här gameplay-innovation uppstår, och gameplay är inte längre begränsad på något sätt av hårdvaran. Otroliga spel släpptes på dom förra generationens konsoller och switchen är snabbare och portabel, samt har mycket mer RAM.
Så åter igen: det finns ingen typ av spel som inte kan göras till switch, det finns inget sorts gameplay som begränsas av en switch.
30 fps, jo ja tackar ja. Får hoppas på en switch plus om något år så man får uppleva det i 60fps iaf
Konsolen har inga some helst problem att köra spelet i 60FPS, men de valde att göra spelet på det här sättet eftersom att de även gjordes till WiiU, så för att slippa två helt separat utvecklade spel så skar man på prestandan på switch versionen.
"TYPER AV SPEL",
Jag jobbar med spel, har gjort det otroligt länge, jag vet vad jag pratar om.
Mycket fantastisk innovation i det grafiska har gjorts den senaste tiden och med ps4 pro och microsofts kommande hårdvara så har vi möjligheten för spelgrafiker att göra mycket vacker grafik.
Men det är inte här gameplay-innovation uppstår, och gameplay är inte längre begränsad på något sätt av hårdvaran. Otroliga spel släpptes på dom förra generationens konsoller och switchen är snabbare och portabel, samt har mycket mer RAM.
Så åter igen: det finns ingen typ av spel som inte kan göras till switch, det finns inget sorts gameplay som begränsas av en switch.
Du har säkerligen rätt avgående det, men enligt vad jag har läst har väl switch en prestanda som är 75%/30% (Ännu sämre när den inte är dockad) mindre än Ps4/Xbox. Och då måste det väl ändå innebära att man blir tvingad att göra en hel del restrektioner i samma motor? Evt kanske göra en helt annan version av samma motor till switch? Och då lär det bli en kostnads fråga för företaget som gör spelet.
Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.
Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.
"TYPER AV SPEL",
Jag jobbar med spel, har gjort det otroligt länge, jag vet vad jag pratar om.
Mycket fantastisk innovation i det grafiska har gjorts den senaste tiden och med ps4 pro och microsofts kommande hårdvara så har vi möjligheten för spelgrafiker att göra mycket vacker grafik.
Men det är inte här gameplay-innovation uppstår, och gameplay är inte längre begränsad på något sätt av hårdvaran. Otroliga spel släpptes på dom förra generationens konsoller och switchen är snabbare och portabel, samt har mycket mer RAM.
Så åter igen: det finns ingen typ av spel som inte kan göras till switch, det finns inget sorts gameplay som begränsas av en switch.
Det finns inget sorts spel som inte kan göras på en Gamecube eller en Pentium 2.
Är bara ha ASCII-grafik för 2d-spel och Star Fox-polygoner för 3d-spel.
Du har säkerligen rätt avgående det, men enligt vad jag har läst har väl switch en prestanda som är 75%/30% (Ännu sämre när den inte är dockad) mindre än Ps4/Xbox. Och då måste det väl ändå innebära att man blir tvingad att göra en hel del restrektioner i samma motor? Evt kanske göra en helt annan version av samma motor till switch? Och då lär det bli en kostnads fråga för företaget som gör spelet.
De flesta motorer är redan tillgängliga för switch så det är inte största problemet, problemet är att du har designat ett spel runt ett hårdvarumål och att försöka flytta det målet på efterhand är väldigt väldigt jobbigt, så har det alltid varit.
Min poäng var väl mest det att göra ett spel så öppet som horizon till 3ds hade varit kämpigt, men att göra det till switchen hade mest handlat om att designa det visuella efter en målbild som är närmre förra generation, ingen uppoffring i gameplay behövs, och spelet kommer mycket väl bli otroligt snyggt, dock inte ps4 nivå.
Nu sitter vi dock med en bärbar konsoll som du mycket väl skulle kunna få en port av gta5 till eller rent teoretiskt ( pga konsol-exklusivitet) något så snyggt som the last of us.