257 minuter framför datorskärmen är optimalt för inlärningen
Lär mig fortfarande nya saker från nätet så det är inte så konstigt, ta engelskan tex där lär man ju sig massor av både genom surfing och gaming.
En kombination av att träna fysiskt med något och sedan spendera timmer med datorn än bra skit.
Vad menar forskarna på att dessa 257 minuter ska spenderas på för att stärka inlärningsförmågan? Netflix? DOS? Pornhub? FZ?
Och spelar det någon roll vad det är för typ av spel som spelas under 1 timma och 40 minuter? Jag kan tänka mig att Harpan och DOOM skulle ge två väldigt olika resultat, eller?
Illustrerad Vetenskap länken fungerar inte (just nu?)
Andra källor skriver lite mera, och det låter där att tiden är en kombination av alla möjliga aktiviteter, inte enbart "pluggandet" (minus spelandet). Hittar ingen original artikel av forskarna, orkar dock inte heller just nu....
Precis som alla andra artiklar om att skärmtid är bra/dåligt för kroppen så säger denna ingenting. Speciellt denna då de säger att mycket skärmtid "kan" öka den kognitiva förmågan. men de säger också att det kan påverka de fysiska aktiviten negativt då man sitter framför en skärm istället för att röra på sig.
summa summarum: Forskare har fått pengar för att göra en undersökning och har inte kommit fram till någon vettigt alls mer än att 15 åringar tycker om att kolla på en skärm,
Vad menar forskarna på att dessa 257 minuter ska spenderas på för att stärka inlärningsförmågan? Netflix? DOS? Pornhub? FZ?
Och spelar det någon roll vad det är för typ av spel som spelas under 1 timma och 40 minuter? Jag kan tänka mig att Harpan och DOOM skulle ge två väldigt olika resultat, eller?
Jag tror det har göra med generell internetanvändning. Trots att spela spel, kolla på video och sociala medier är några av de vanligaste sakerna att göra för barn i tonåren (enligt Svenskarna och Internet) är det också förvånansvärt vanligt för dessa barn att söka information och läsa nyheter på FZ (eller andra sidor ).
Skribent på FZ och allmänt olycklig.
Sitter hellre framför datorn 24h om dygnet, än att gå ut i en Värld som påminner mig om ett vandrande Aftonbladet.
Du och jag kommer lätt överens, det känner jag nu.
Blev nyfiken på studien så kollade närmare på den... vet ärligt talat inte hur Illustrerad vetenskap (och i förlängningen; FZ) fick för sig att det är inlärning som undersöktes som en variabel
Studien analyserade statistiska samband mellan skärmtid (de skiljer mellan TV/film, spel, vanlig internetanvändning och smartphones) och mentalt välbefinnande (mättes med Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, googla så dyker enkätfrågorna upp). Inget om inlärning direkt. Tycker slutsatsen handlar mer om att det inte tycks finnas en linjär korrelation mellan skärmtid och mentalt välbefinnande, lite kan vara bättre än ingen alls. Hade också tagit siffrorna om "optimal skärmanvändning" med en stor nypa salt, finns många begränsningar med studien.
tldr: Illustrerad vetenskap och FZ bör tagga ned på rubrikerna
Blev nyfiken på studien så kollade närmare på den... vet ärligt talat inte hur Illustrerad vetenskap (och i förlängningen; FZ) fick för sig att det är inlärning som undersöktes som en variabel
Studien analyserade statistiska samband mellan skärmtid (de skiljer mellan TV/film, spel, vanlig internetanvändning och smartphones) och mentalt välbefinnande (mättes med Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, googla så dyker enkätfrågorna upp). Inget om inlärning direkt. Tycker slutsatsen handlar mer om att det inte tycks finnas en linjär korrelation mellan skärmtid och mentalt välbefinnande, lite kan vara bättre än ingen alls. Hade också tagit siffrorna om "optimal skärmanvändning" med en stor nypa salt, finns många begränsningar med studien.
tldr: Illustrerad vetenskap och FZ bör tagga ned på rubrikerna
Håller med... Länk till forskningsartikeln: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0956797616678438