The Evil Within

SoL
Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Bra recension och det här låter - tyvärr - typ som jag förfasat. Känns lite grann som en taskig imitation av Outlast och Shadows of the Damned (som i sig var en halvdassig version av RE4).

Imitation av outlast? Finns väll inte en enda likhet? Outlast är de bästa skräckspel jag spelat på väldigt länge.

För övrigt så är de bara o vänta in silent hills nu så

Medlem
Skrivet av SoL:
Skrivet av Rocky Dennis:

Bra recension och det här låter - tyvärr - typ som jag förfasat. Känns lite grann som en taskig imitation av Outlast och Shadows of the Damned (som i sig var en halvdassig version av RE4).

Imitation av outlast? Finns väll inte en enda likhet? Outlast är de bästa skräckspel jag spelat på väldigt länge.

För övrigt så är de bara o vänta in silent hills nu så

Kanske inte, det var mest ett generellt intryck jag fick av de trailers jag gluttat på. Något med stilen och äckel-känslan som kändes halvbekant, men det är klart mer SotD:igt.

MEG
Medlem

Känns som att Mikami ville ha med allt, lite som att gå på fest och får serverat smörgåstårta, gräddtårta, prinssestårta, fikabröd samt toppat med en flaska whiskey och du MÅSTE äta upp allt

signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

Aja trist, tänkte att detta kunde vara något. Pass på denna.

Medlem

Häng inte upp er på en recension, spelet har blivit lovordat på andra håll. Jag gillar spelet, att säga att de BARA kantas av blod och gore känns orättvist då stämningen ganska ofta påminner om Silent hill 2/3 samt Hellraiser filmerna. Gameplayet är knackigt och styrningen emellanåt horribel men styrningen tycks vara ett delvis medvetet drag för att fånga oldschool känslan i ett Survival-horror spel. Jag är inte helt såld men tycker absolut inte de är dåligt.
Välskrivet annars, gillar kopplingen till Slayer under bilden i mitten

Medlem

Äh vilket dravel, kändes precis som re4 med byn och motorsågsinavlet. Grymt spel enligt mig bara kommit typ halvvägs men ändå.

Medlem

Dom svarta 'borders' gör det här spelet till en riktigt dålig upplevelse.

Medlem

I en stream igår så sa killen att spelet var osammanhängande och att det var mycket att springa runt och gissa.
Då visste jag att det verkligen inte var ett spel för mig.

Grafiken tycker jag var rätt grötig och ofta något filter som gör färgerna stela och tråkiga.

Skrivet av devilrat:

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av JohnnyGreed:

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?

Bland annat. Det har hänt en hel del i branschen sedan de gamla Resident Evil-spelen, och jag tycker att man kan kräva bra kontroller i ett spel som innehåller så mycket action som The Evil Within.

Kanske värt att nämna att jag bara kört pc-versionen. Ska spela lite till PS4 ikväll och återkommer med intryck om det visar sig vara stora skillnader.

Är det inte dumt att skriva:
Testplattform: PC, Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4
Ifall ni egentligen bara testat det på en av plattformarna? Alla portningar är ju inte perfekta.

Medlem

så här går det om man inte läser på innan man gör ett köp

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av qrasch:

Äh vilket dravel, kändes precis som re4 med byn och motorsågsinavlet. Grymt spel enligt mig bara kommit typ halvvägs men ändå.

Håller med, förstår inte allt gnäll.
Detta kändes som en bättre version av Resident Evil 4 enligt mig. Fastnade aldrig riktigt för det.
Ibland känns det som många är alldeles för dåliga på tv-spel/datorspel (med tanke på rätt mycket onödigt gnäll som jag aldrig hade problem med) och egentligen borde hitta en annan hobby.

Visst, spelet kunde varit lite mer "tekniskt" ibland, vissa animationer var fula och så. Men det var då inte det jag satt och störde mig på konstant och började gråta över när jag spelade. Folk stör sig alldeles för mycket på småsaker nu för tiden.

Medlem

Att spelet är en dålig konsol port är given, läst att andra klagar över pc versionen.Men att ge spelet 2 i betyg är katastrof,äger det själv på ps4 och tycker det är ett jäkligt bra spel, läskig stämning,bara miljöerna man rör sig i är stämmningsfulla och ljudet är underbart. Har inga som helst problem med kontrollen i spelet, tycker den funkar kanon. Kanske dumt att recensera en dålig port av ett spel och sen ge det en 2:a i betyg. Finns faktiskt människor som sitter på konsol också och där har jag inte märkt några problem.

Medlem
Skrivet av Gidde:

Att spelet är en dålig konsol port är given, läst att andra klagar över pc versionen.Men att ge spelet 2 i betyg är katastrof,äger det själv på ps4 och tycker det är ett jäkligt bra spel, läskig stämning,bara miljöerna man rör sig i är stämmningsfulla och ljudet är underbart. Har inga som helst problem med kontrollen i spelet, tycker den funkar kanon. Kanske dumt att recensera en dålig port av ett spel och sen ge det en 2:a i betyg. Finns faktiskt människor som sitter på konsol också och där har jag inte märkt några problem.

det är fz PC-sektion du är i klart det ska recenseras för PC då och inte på ps4

signatur

//monster

Medlem

Har mycket kvar innan slutet men spelet uppför sig ungefär som jag hade förväntat mig innan jag köpte det, trodde kontrollerna skulle va mycket sämre än vad dem är på PC.

Dock skulle jag aldrig betala €60 för detta, blev ett köp från G2A istället för halva priset vilket jag kan tycka att det är värt.

Medlem

Jag gillar spelet. Tycket det är riktigt snyggt, skön atmosfär, roliga vapen. Är däremot besviken på att det inte är ett dugg läskigt, speciellt när dom hypade spelet som en återgång till klassisk survival horror, kasst optimerat och aspect ration fattar jag inte riktigt hur dom tänkte med. Känns väl som ett Resident Evil 4 fast lite mer creepy och mörkare.

Medlem

Få spel som underhållande som TEW personligen. Riktigt mycket variation i gameplay, intressant bandesign, en massa bossar och framför allt behandlar det inte spelaren som om man vore dum i huvet genom stora självlysande markörer och att vara svinlätt som majoriteten av dagens AAA spel. 9 av 10

Skribent
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av JohnnyGreed:

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?

Bland annat. Det har hänt en hel del i branschen sedan de gamla Resident Evil-spelen, och jag tycker att man kan kräva bra kontroller i ett spel som innehåller så mycket action som The Evil Within.

Kanske värt att nämna att jag bara kört pc-versionen. Ska spela lite till PS4 ikväll och återkommer med intryck om det visar sig vara stora skillnader.

Perfekt! Stort tack att du tar dig tid! Har ju väntat på detta till PS4:an men nu blir man ju fundersam. Tycker det känns som ett perfekt spel på konsoll om man gillade gamla RE.

Har nu testat ett par kapitel i PS4-versionen och tycker det är ungefär samma upplevelse, om än något bättre optimerat.

Sen kan du ju tycka om spelet ändå, fastän jag inte gör det. Många här bland kommentarerna verkar till exempel gilla det.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av JohnnyGreed:

Märkligt... Vartenda spel som släpps verkar vara rena dyngan numera? Har fortfarande inte köpt ett enda spel till PS4:an och som det ser ut nu så lär jag knappast köpa detta heller. Antar att jag blivit för gammal då jag tycker att nästan allt känns fördummat eller ointressant. Saknar tiden då man blev helt trollbunden av bra spel.

Varför köpte du Ps4 om du inte var intresserad av ett enda spel?

Mest för barnens skull då de väntar på LBP3. Har lånat lite spel av folk jag känner men hitills finns det inget jag tycker är roligt. Hade sett fram emot Evil Within men efter det jag läst om det så verkar det ju rätt trist. Ska dock testa innan jag förkastar det.

Aja ok, ungarna kanske gillar flera spel, de kan ju sitta med Ps4 så får du datorn ifred. Kanske fler PC spel du gillar

Medlem

Lyssna inte på den här recensionen alltså. Är på chapter 8 och är älskar spelet! Är stort stort fan av re serien (förutom 5 och 6) och silent hill. Skulle säga att spelet är en blandning av re 4 och silent hill 1.

Tror aldrig jag kommenterat en recension förut så här, men det här va bara för mycket! Nu vet jag i framtiden att jag och han som recenserade det här spelet absolut har helt olik smak! Så allt han ger dåliga betyg får jag kolla in ! Nej, tillbaka till the evil within! Och inte så länge kvar till nysläpp av shinji mikamis andra pärla "Resident Evil:REmake" ! Hoj!

Edit: Jag spelar PS4 versionen.

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Lyssna inte på den här recensionen alltså. Är på chapter 8 och är älskar spelet! Är stort stort fan av re serien (förutom 5 och 6) pant silent hill. Skulle säga att spelet är en blandning av re 4 och silent hill 1.

Tror aldrig jag kommenterat en recension förut så här, men det här va bara för mycket! Nu vet jag i framtiden att jag och han som recenserade det här spelet absolut har helt olik smak! Så allt han ger dåliga betyg får jag kolla in ! Nej, tillbaka till the evil within! Hoj!

Lyssna inte på dig skulle jag snarare säga. Recensionen är förvånansvärt klockren

Medlem

Nej nej, kolla in Gametrailers recension istället, den är på pricken, 9/10! Sen kollar ni in The evil within tråden på NeoGAF , där finns många som gillar survival horror

Inaktiv

Vad hade du förväntat dig då Mattias?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av qrasch:

Håller med, förstår inte allt gnäll.
Detta kändes som en bättre version av Resident Evil 4 enligt mig. Fastnade aldrig riktigt för det.
Ibland känns det som många är alldeles för dåliga på tv-spel/datorspel (med tanke på rätt mycket onödigt gnäll som jag aldrig hade problem med) och egentligen borde hitta en annan hobby.

Visst, spelet kunde varit lite mer "tekniskt" ibland, vissa animationer var fula och så. Men det var då inte det jag satt och störde mig på konstant och började gråta över när jag spelade. Folk stör sig alldeles för mycket på småsaker nu för tiden.

Så jävla sant. Som sagt, ni som gillar RE serien och Silent Hill, ni som gillar riktigt bra survival horror spel överlag, ta inte den här recensionen på allvar!

Medlem

Köper nog detta också till PS4, just nu spelas Alien.
Komiskt att spelet fått så blandade betyg, GT och IGN hyllar det.
Jag är ett fan av Silent Hill och RE4, så detta kan bara inte bli fel.

Ang. seg styrning sitter nog hälften av befolkningen på dåliga TV-apparater med för hög input-lag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av devilrat:

Gametrailers gav det 9.8 om jag inte minns fel.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av radiuz:

Köper nog detta också till PS4, just nu spelas Alien.
Komiskt att spelet fått så blandade betyg, GT och IGN hyllar det.
Jag är ett fan av Silent Hill och RE4, så detta kan bara inte bli fel.

Ang. seg styrning sitter nog hälften av befolkningen på dåliga TV-apparater med för hög input-lag.

Haha, Aa det måste vara hög input lag:) haha stollar:D

Slutar oftast med att jag ger upp smygandet, släpper r1 o kubbar så bra jag kan för att se vad som händer. Antingen pga den fruktansvärda kameran de skapat till detta "smygspel", de sega kontrollerna, eller det allt för få pixlarna i gräset (som för övrigt är en meter överallt) är i vägen.
Vad som händer i 90% av fallen är att snuten slänger armarna över knäna, lutar sig framåt för att få luft igen efter att staminabaren tömts på 3 sekunder. Samtidigt som fienderna hinner samlas i en ring runt mig och inspekterar ivrigt sin mat i väntan på att spelaren ska kunna kontrollera sig själv igen.

Det enda de lyckats med är stämningen. Grafiken är sämre än ett tidigt ps3 spel och är grymt besviken över spelet. Hade sett fram emot det här:(
Ska ändå spela igenom det i helgen o hoppas storyn kan höja betyget.

Medlem

Ganska uppenbart att vi inte skulle få ett rent skräckspel, ni har verkligen ingen förmåga att se igenom marknadsföring om ni trodde något annat, tycker det verkar vara ett ganska bra Re4-like, köper inte skiten för 50€ dock

signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Ja fattar inte hur GT kunde ge detta 9.3 ? Om det inte är userscore som visas på deras förstasida. Jag köpte detta som en passionerad spelare av skärckgenren, och pga att vi nu fått två AAA titlar inom en vecka på området. Alien Isolation är otroligt mycket bättre på området. Även om Evil Within är mer inriktat mot action så är det dåligt genomfört.

I Evil Within stör jag mig på småsaker som sabbar hela upplevelsen. Saker som:

* Kameran är alldelse för nära, total ointelligent, och i vägen hela tiden.
* I storyn så är det b-linjer levererade av precis alla skådespelare, och huvudkaraktären verkar inte ens rädd att han befinner sig i helvetet, det framstår som om detta är det mest naturliga han någonsin gått igenom... "oh look, i better run" , "oh she seems pissed"
* I storyn ges ingen ambition att ge någon vettig förklaring till vad som sker och karaktärerna verkar helt oberörda att de just nu befinner sig i gu vet var...(inledningsvis iaf)
* Spelet har krashat två ggr på xbox1 ?
* Massa ologiska grejer typ man samlar hjärngegga och uppgraderar sig..
* Stela animationer från och till, konstig clipping/interaktion med vissa banor i spelet, öppna dörrar är gjort som re4 bara för att... ? otroligt stelt
* Verkligen inte skrämmande, det beror främst på att allt levereras så B, och inte att det är något fel på monstren m.m i sig...

Alltså spelet hade potential och det är inte fult, men ack vilken dålig leverans och genomförande. Tyckte de verkligen att detta var bra själva ? Jag ångrar inte köpet då jag stödjer genren och det är ett okej spel, men det är lååångt ifrån ett optimal skräckspel och mäter sig inte i närheten av de tidiga resident evil.

Man vill inte verka kaxig , men mycket känns så himla klyschigt. Hade jag fått bossa över alla dessa assets och själva dirigera spelet, så skulle jag säkerligen kunna ge dem ett manus som är bra mycket mer skrämmande, och som bygger upp stämningen.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Ja fattar inte hur GT kunde ge detta 9.3 ? Om det inte är userscore som visas på deras förstasida. Jag köpte detta som en passionerad spelare av skärckgenren, och pga att vi nu fått två AAA titlar inom en vecka på området. Alien Isolation är otroligt mycket bättre på området. Även om Evil Within är mer inriktat mot action så är det dåligt genomfört.

I Evil Within stör jag mig på småsaker som sabbar hela upplevelsen. Saker som:

* Kameran är alldelse för nära, total ointelligent, och i vägen hela tiden.
* I storyn så är det b-linjer levererade av precis alla skådespelare, och huvudkaraktären verkar inte ens rädd att han befinner sig i helvetet, det framstår som om detta är det mest naturliga han någonsin gått igenom... "oh look, i better run" , "oh she seems pissed"
* I storyn ges ingen ambition att ge någon vettig förklaring till vad som sker och karaktärerna verkar helt oberörda att de just nu befinner sig i gu vet var...(inledningsvis iaf)
* Spelet har krashat två ggr på xbox1 ?
* Massa ologiska grejer typ man samlar hjärngegga och uppgraderar sig..
* Stela animationer från och till, konstig clipping/interaktion med vissa banor i spelet, öppna dörrar är gjort som re4 bara för att... ? otroligt stelt
* Verkligen inte skrämmande, det beror främst på att allt levereras så B, och inte att det är något fel på monstren m.m i sig...

Alltså spelet hade potential och det är inte fult, men ack vilken dålig leverans och genomförande. Tyckte de verkligen att detta var bra själva ? Jag ångrar inte köpet då jag stödjer genren och det är ett okej spel, men det är lååångt ifrån ett optimal skräckspel och mäter sig inte i närheten av de tidiga resident evil.

Man vill inte verka kaxig , men mycket känns så himla klyschigt. Hade jag fått bossa över alla dessa assets och själva dirigera spelet, så skulle jag säkerligen kunna ge dem ett manus som är bra mycket mer skrämmande, och som bygger upp stämningen.

Bra sammanfattninu och håller med om allt förutom att du säger det inte är fult. Jag spelar på ps4, hade inte tänkt köpa ps4 än men gjorde det för det här spelet. Det kunde lika gärna varit ps3 jag spelat på, last of us va bra mycket snyggare än det här. Satt helt paff ibland, bilarna i början är fyrkantiga, hjulen snurrar ju för fan inte ens när de åker iväg. 2014 och "next gen".

123
Skriv svar