Warren Spector ber John Carmack skapa trovärdigare AI
Han tycker att branschveteraner som John Carmack och Tim Sweeney spenderar alldeles för mycket tid på att skapa våld istället för mänskliga känslor.
#deus-ex, #id-software, #epic-games, #disney
Det är klart att bättre AI vore ett jäkla steg upp för spel men han vänder sig till fel killar tycker jag, både Carmack och Sweeney är ju en kodare in i fingertopparna som löser matematiska problem, det behövs nog snarare en psykolog med kunskap i spelutveckling för att skapa ett mer trovärdigt AI sen kanske duktiga kodare kan hjälpa till med att optimera det.
Lustig kommentar från Warren eftersom grafikmotorer inte har något med AI och göra. Däremot om man kollar på t.ex. Rage, så är fienderna betydligt smartare än många andra shoot-em-ups. Fienderna i Rage rör sig bättre, faller på rätt sätt och är definitivt smartare. De aktar sig, kallar på hjälp och beteer sig faktiskt mycket verklighetstroget.
En annan poäng är ju att AI är krävande. Om man ska ha ett fint spel (med bra känsla) har man inte många processorkärnor kvar att arbeta med. Delvis för att utvecklare måste se till att spelet även rullar fint på äldre datorer.
Sen vet jag inte om Carmack är den mest mänskliga utvecklare jag vet om ) no offence till Carmack
"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack
Så jäkla bra är det inte om NPC i mina spel blir emo och jag måste dalta med dem för att få dem att göra bara den mest grundläggande sak jag vill.
http://nerdapproved.com/wp-content/uploads/2011/12/stormtrooper-bad-day-at-work.jpg?cb5e28
Fattar ingenting av denna artikel. John Carkmack med Rage satsade rätt stenhårt på bättre och grymmare AI vilket de levererade. Jag antar vad denna gubbe menar är att de ska satsa mindre på våld och mer på Disney liknande grejjer. Jag kan hålla med om att iD satsar en väldans massa tid och pengar och talang på våld som är rätt meningslöst, men å andra sidan så har dom gjort det sen år tillbaka.
Få saker kan förstöra spelupplevelsen så totalt som en dålig AI, det dödar direkt all inlevelse och gör spelet drygt
En bra AI däremot kan utföra underverk, speciellt om resten av spelet håller hög nivå.
I The Witcher 2 där olika AIs har olika karaktär, där fyllot raglar fram efter en krogrunda eller däckar i en bänk/buske. Eller vakter i Deus Ex, som försöker slå ihjäl en irriterande fluga, eller nyser pga förkylning. Små saker som gör dem mänskliga, som ger en djupare spelupplevelse
High five till Warren, men Doom 4 skulle inte funka som The Sims, men han har en poäng. Det borde vara lite av alla världar i spel.
Säger det åter igen:
Gå tillbaka till rötterna, Id software. Gå tillbaka till det ni är bäst på, fps. Saknar den tiden då man faktiskt längtade efter ett fps från idsoftware.
Ser inget fel i att utveckla AI:n för fps.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Lustig kommentar från Warren eftersom grafikmotorer inte har något med AI och göra. Däremot om man kollar på t.ex. Rage, så är fienderna betydligt smartare än många andra shoot-em-ups. Fienderna i Rage rör sig bättre, faller på rätt sätt och är definitivt smartare. De aktar sig, kallar på hjälp och beteer sig faktiskt mycket verklighetstroget.
En annan poäng är ju att AI är krävande. Om man ska ha ett fint spel (med bra känsla) har man inte många processorkärnor kvar att arbeta med. Delvis för att utvecklare måste se till att spelet även rullar fint på äldre datorer.
Sen vet jag inte om Carmack är den mest mänskliga utvecklare jag vet om ) no offence till Carmack
Lite kvalificerat skitsnack det där... Spelen behöver inte bli så snygga att du inte har en hel processorkärna över till AI nuförtiden. När 486:or och Pentiums var det som gällde så drevs ju allt av CPU:n så ville du ha 3D-grafik kanske AI:n fick bli nedbantad. Men idag när 90% körs på GPU:n så finns inte detta problem längre. Det är bara lathet från utvecklarna eftersom bra AI är så förbannat svårt.
Dessutom så kräver bra AI bra animationer också för att kunna uttrycka allt som AI:n känner.
Då spelaren själv skapar storyn genom konsekvenser med A.I'n, då har vi något nytt och betydligt mer spännande än dagens linjära spel.. Finns ju Sims och Elder Scrolls, men dom är ju inte riktigt där än..
+1 på typhor. Det vore ett sådant kliv i kvalitet med en AI som fungerar bättre. Nu är det ju heller inte AI vi har idag, egentligen, men ändå.
Jodå, AI är det, bara till en något lägre grad än många av oss kanske traditionellt förknippar med begreppet. AI innefattar att ta egna beslut baserat på sin omgivning, kontra skriptning, där en programmerare i förväg bestämmer allt en NPC-karaktär skall genomföra.
Avancering inom just AI känns riktigt prioriterat i framförallt RPG-spel, eller ens spel med RPG-inslag - där man bra mycket lättare lever sig in om det finns varierande karaktärer med väldigt varierande beteende.
Gillar lite referensen till ett fyllo i Witcher 2; tänk om beslutet att dricka var tagit av en AI p.g.a. omständigheter i spelvärlden (regn/dåliga förhållanden/"någon" som fick för sig att råna honom *host* etc. etc.), att alkoholen sedan fick AIn att bli "försämrad" (alltså ta steglöst mer udda beslut), och att denne interagerade med andra karaktärer och sin omgivning i allmänhet annorlunda.
Där är vi inte än, men någon gång kommer vi nog att hamna både i närheten och längre fram än det. Fram för AI.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Där är vi inte än, men någon gång kommer vi nog att hamna både i närheten och längre fram än det. Fram för AI.
Det tror jag också!
Bra AI kräver ju som bekant en del resurser att utveckla, vilket en hel del av spelföretagen inte har möjlighet till, så det kunde nog behövas ett gäng skarpa hjärnor som specialiserar sig i det hela och sedan delar med sig.
Ser fram emot när något företag gör just det och sedan lanserar första "riktiga" AI-motorn som kan licensieras av andra. Lite som en grafik- eller fysikmotor, fast i det här fallet programvara som hanterar artificiell intelligens för mindre eller större grupper av varelser, anpassningsbar till viss nivå för olika typer av världar. Tror det kommer att bli en riktigt hit!
Seriöst det är väl ingen AI i Sims? Det handlar väl om att göra karaktärerna mer mänskliga, inte att man ska byta klänning på dem och försöka para ihop dem med grannen.
Menar som att en vakt kan stå som en zombie medans man har världens fight med vakten 5 meter bort, eller att en fiende kan lura dig med skenmanöver, kanske springer han väg och hämtar hjälp, kanske spelar han död och överraskar dig osv osv...