Dum och enkel fråga säkert
Hej FZ! Tänkte bara fråga om PCI Express X16 är samma sak som PCI Express 3.0? Asså om det är bara två olika fraser för en och samma sak? Om det inte är det hur tar man reda på om ens moderkort kan läsa PCI 3.0 kort och om det skulle gå att på något sätt på ett moderkort som inte har support för det ordna det med unofficiall drivers eller bios update?
Mitt moderkort är: gigabyte h67ma-usb3-b3
Det finns tre olika "versioner" av PCI-E.
PCI-E 1.0
PCI-E 2.0
PCI-E 3.0
Det är ganska enkelt, varje ny version har dubbel bandbredd (ny version x8 = gammal version x16), så PCI-E 2.0 x8 = PCI-E 1.0 x16, samtidigt som PCI-E 3.0 x8 = PCI-E 2.0 x16.
Alla versioner är bakåtkompatibla, så version ett av PCI-E kan fortfarande använda ett grafikkort som kan utnyttja v3.0, det får bara mindre total bandbredd.
PCI-E 1.0 x16 duger fortfarande, det är småskillnader som inte märks speciellt mycket, däremot märks det om man använder sig utav flera grafikkort, då behövs det mer bandbredd och har man då "för lite" så får man sämre FPS.
De enda korten idag som använder (kan utnyttja) 3.0 är HD7970 och HD7950, om jag inte har helt fel. Kort och gott är PCI-E x16 bara själva porten, sen kan porten i sig stödja olika versioner av PCI-E (en x16 port accepterar alla grafikkort, oberoende av vilken PCI-E version de kan använda sig utav). Inga stora skillnader, några FPS som max... Som sagt är det mest relevant vid CrossFireX/SLi. Ditt moderkort har troligen PCI-E 2.0, man behöver en Ivy Bridge-processor för att kunna använda sig utav PCI-E 3.0 ändå.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Det finns tre olika "versioner" av PCI-E.
PCI-E 1.0
PCI-E 2.0
PCI-E 3.0
Det är ganska enkelt, varje ny version har dubbel bandbredd (ny version x8 = gammal version x16), så PCI-E 2.0 x8 = PCI-E 1.0 x16, samtidigt som PCI-E 3.0 x8 = PCI-E 2.0 x16.
Alla versioner är bakåtkompatibla, så version ett av PCI-E kan fortfarande använda ett grafikkort som kan utnyttja v3.0, det får bara mindre total bandbredd.
PCI-E 1.0 x16 duger fortfarande, det är småskillnader som inte märks speciellt mycket, däremot märks det om man använder sig utav flera grafikkort, då behövs det mer bandbredd och har man då "för lite" så får man sämre FPS.
De enda korten idag som använder (kan utnyttja) 3.0 är HD7970 och HD7950, om jag inte har helt fel. Kort och gott är PCI-E x16 bara själva porten, sen kan porten i sig stödja olika versioner av PCI-E (en x16 port accepterar alla grafikkort, oberoende av vilken PCI-E version de kan använda sig utav). Inga stora skillnader, några FPS som max... Som sagt är det mest relevant vid CrossFireX/SLi. Ditt moderkort har troligen PCI-E 2.0, man behöver en Ivy Bridge-processor för att kunna använda sig utav PCI-E 3.0 ändå.
Tog och letade lite efter jag såg ditt inlägg och kan bekräfta att det är 2.0 som jag har. Då undrar jag bara hur mycket fps drop det blir med ett 2.1 och ett 3.9 kort, och om det blir instabilare att köra ett kort som har högre version nivå än vad mitt moderkort har? Sedan så vad är ivy-bridge processor? Kollade på wiki och google men fattar inte riktigt. jag har nu en Intel core i7 3.4 ghrz och tror det är en 2600 köpte den i i januari om jag inte misssminner mig.
Det du har är en Sandy Bridge-processor (nya/senaste generationen i7). Det är namn på olika arkitekturer, namngivna av Intel. Ivy Bridge är en ny generation av processorer, som inte är jättemycket bättre än Sandy Bridge. Intel använder sig av någon tick-tock grej som innebär att varannan ny generation innebär mycket mer prestanda jämfört med den föregående, medans varannan inte innebär så stor skillnad i just prestanda.
Tror du kan få ut kanske 1-2 mer FPS med 3.0 x16 jämfört med 2.0 x16. Det är som sagt pytteskillnader, för att märka större skillnader, 10FPS+- så "måste" (finns väl något enstaka spel där det märks mer än så, med ett kort) du ha 2 eller fler grafikkort. Själva versionen av PCI-E har ingen betydelse förutom just högre bandbredd, stabiliteten är densamma oavsett om grafikkortet stödjer en högre version än moderkortet/processorn.
Största skillnaden är dock PCI-E 2.0 x16 och x8, PCI-E 2.0 x16 och högre så bör det inte märkas mycket alls.
Efterföljaren till din processor är 3770K (Ivy Bridge) och du har alltså 2600K (Sandy Bridge).
Ivy Bridge lanseras nu i mars.
Du kan köpa nya grafikkort utan problem (eller ångest), jag kommer själv att byta till Sandy Bridge-E senare det här året, och såvitt jag vet så är det "bara" PCI-E 2.0 x16 på dessa, jag kör dessutom med dubbla grafikkort och tvivlar på att jag kommer att uppgradera/byta ut grafikkorten i år.
Long story short, du kommer antagligen inte att märka något om du kör ett PCI-E 3.0 grafikkort på din PCI-E 2.0 x16 port mot en PCI-E 3.0 x16 port. Det som är bra med PCI-E 3.0 dock är ju att x8 = PCI-E 2.0 x16, och eftersom inte dessa processorer har mer än 16 (kan vara lite fler, inte helt hundra...) PCI-E linor så finns det inget sätt att uppnå x16-läge med två grafikkort, men x8 på PCI-E 3.0 innebär ju detsamma som PCI-E 2.0 x16 så då löser det ju sig.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!