Id släpper Doom 3:s källkod i år
Fira höstmörkret med att bygga om den sotsvarta actionskräckisen.
#nyhetstips, #id-software, #doom-3-2, #rage
problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.
Jag gillade doom 3 iaf, vet inte varför många säger att doom 3 bör vara något skräck spel. Doom 95 var inte det Bara något spel som skapade debat från religösa fanatiker.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.
Tycker nog tvärtom. DOOM ska vara horder av fiender med inslag av skräckmoment! Skräck som när man mötte en Cyberdemon första gången och tänkte satan, jag är död!
problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.
Håller med, det och att fiender spawnade bakom en, det enda som gjorde att man hoppade till var just detta, den mest enklaste form att skrämma någon på, eftersom de alltid spawnade på samma ställen vart man "skrämd" endast en gång. AvP däremot skrämmer skiten ur mig varje gång jag spelar det, är nog det spel som jag blivit mest skrämd av.
Jag gillade doom 3 iaf, vet inte varför många säger att doom 3 bör vara något skräck spel. Doom 95 var inte det Bara något spel som skapade debat från religösa fanatiker.
Därför att utvecklarna själva sa att Doom 3 var mer skräck än action ;). Det kan mycket väl hända att motorns begränsningar fick dom att helt gå ifrån Doom 1-2 och istället göra ett spel med mycket mer mörker och att detta var anledningen till att Doom 3 blev mer skräck inspirerat än de första spelen.
Oavsett anledning så är Doom 3 bara till namnet en uppföljare till Doom 1-2 för det finns annars inget mycket gemensamt mellan dom (förutom fienderna).
ja det var ju tur att jag läste detta, blev lite sugen på Steam rean på alla Quake och Doom spel som går nu under QuakeCon.
Nu är det ju inte lika lockande längre!
IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;
Doom i ett nötskal! xD
IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;
Nja, det hade väl blivit mer så här
if (Player.ItemPickUp == True){
Door.OpenBehindPlayer = 1;
Monster.Sound.PlayShriek = 1;
}
Så fort man plockade upp ett item så öppnades alltid en dörr bakom en. Blev lite tjatigt i längden
"Nerf rock, paper is fine" - Scissor
IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;
Nja, det hade väl blivit mer så här
if (Player.ItemPickUp == True){
Door.OpenBehindPlayer = 1;
Monster.Sound.PlayShriek = 1;
}
Så fort man plockade upp ett item så öppnades alltid en dörr bakom en. Blev lite tjatigt i längden
Ja, det blev faktiskt tjatigt med dörrar som öppnas bakom spelaren. Man blev snarare förvånad när det inte öppnades en dörr.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.
Instämmer helt! Det blev på tok för förutsägbart vart och när fienderna skulle dyka upp. Färre fiender men som gör mer skada skulle göra spelet mycket roligare. Om man gör så att fiendernas spawn point slumpas fram som i Left 4 Dead så skulle fler fiender vara toppen och pulsen skulle skjuta i höjden Ska bli intressant att se vad folk kommer göra med källkoden i alla fall
Problemet med Doom 3 var att när man lyste med ficklampan någonstans där det varitk becksvart, så fanns det ingen färg... Det resulterade i att alla banor där det var mörkt blev gråskaliga...
Nä det bästa med Doom 3 var att det kom ut en Classic Doom-mod som hade episdoe 1 banorna från det första Doom, det var skitscary fast jag visste var allt fanns och var alla fiender var.
En sak som gjorde doom3 väldigt oläskigt, utöver det som alla andra har nämnt, är att det var så fruktansvärt linjärt. Det fanns bara en väg att ta så man visste att man skulle klara sig när man tog den. Det var inte som i System Shock 2 där man var tvungen att tänka "omgwtfshit cyborgninjor jagar mig, var ska jag springa?!" eller där man alltid behövde fråga sig om det fanns någon bättre väg att gå så man slapp slösa de få skotten man hade i sin pistol på att förstöra ett turret som satt ivägen.
problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.
Tycker nog tvärtom. DOOM ska vara horder av fiender med inslag av skräckmoment! Skräck som när man mötte en Cyberdemon första gången och tänkte satan, jag är död!
Eller skräck när man mötte de 2 helvetesbaronerna första gången och hörde deras vrål.
Men ja, jag hoppas Doom 4 kommer bli mångtal fiender på skärmen samtidigt och med en nivåstruktur som Doom 1 hade. Helt perfekt. Eller varför inte en Remake på Doom 1/2?
En sak som gjorde doom3 väldigt oläskigt, utöver det som alla andra har nämnt, är att det var så fruktansvärt linjärt. Det fanns bara en väg att ta så man visste att man skulle klara sig när man tog den. Det var inte som i System Shock 2 där man var tvungen att tänka "omgwtfshit cyborgninjor jagar mig, var ska jag springa?!" eller där man alltid behövde fråga sig om det fanns någon bättre väg att gå så man slapp slösa de få skotten man hade i sin pistol på att förstöra ett turret som satt ivägen.
Ligger mycket i det. Om doom3 hade haft eller om doom4 kommer ha olika gångar, kanske rent av återvändsgränder så blir det mycket häftigare. Jag har alltid känt en pirrande skön rädsla när något jagar en och man har ont om ammo och hälsa och man inte vet vart man ska gå ;).