Ghost Recon-teamet: F2P framtiden för pc-spel
Ghost Recon Online-utvecklarna säger att online-distribution åter gjort pc till en intressant spelplattform.
#ubisoft, #ghost-recon-online-1
Tja, MMO verkar ju vara det som säljer överlägset bäst, i princip det enda att satsa på. F2P säljer bäst av dem, alltså vore det logiskt att tro att fler spel inom andra genre skulle sälja bättre som F2P (TF2), speciellt då PC spelarna är kända för att vilja "testa ett demo först" och betala sen, eller aldrig.
Bättre låta dem spela, sen tvinga dem betala för ingame-saker, svårare att pirata sig runt det
Team Fortress 2 var stort redan innan det blev F2P. TF2 är Valves "testspel" där de testar olika mekaniner och betalningssätt men även för att se vad folk gillar och inte gillar. Valve kan också göra i princip vad de vill
Och att "testa ett demo först" är det enda man vågar göra ibland när man vet att det är en jävla port.
Det vore skönt med mer F2P titlar, men tvekar på att alla kommer ha råd att släppa sina stortitlar som F2P. T ex BF3 tror jag varit så dyrt att utveckla så de måste ta betalt.
Hur som helst, så länge det inte är månadsavgifter så funkar det med ett pris på cd-nyckeln
Game long and prosper
TF 2 var stort ja, men det kommer troligen bli ännu större nu, annars hade nog Valve aldrig erbjudit f2p modellen
Sen är det skitsnack med po0rtar, folk piratade lika hårt på 90-talet då spel inte portades alls, och spel som är PC exklusiva (SC2, TW m.fl.) blir lika hårt tankade som portar, det spelar ingen roll. Tror det handlar om att många PC spelare är unga och saknar insikt om vad piratandet gör, respekt för spelutvecklarna eller pengar att köpa spel (då annat prioriteras).
Bättre att prata skit än vara en skit, även om tycks tycka det motsatta?
700 000 ex är rent uselt, 5 miljoner är helt okej även om det är långt från vad konsol-exklusiva säljer. SC2 sålde påå namnet, inte kvalitén, men är man en p12 så inser man väl inte det. Meninglöst att påpeka hur sjukt mycket konsolspel säljer, att konsolversioner av multiplatformsspel som regel säljer bättre etc. och att MMO, ncasual spel och ibland RTS tycks vara det som säljer på PC, kan det bero på att MMO och RTS i dagsläget nästan bara finns på PC?
Skulle ett RTS ges en bra kontrollmetod och släppas på konsol skulle det garanterat sälja bra där också, men det är väl för avancerat resonemang för dig. ^^
5 miljoner är OKEJ?! 5 miljoner är riktigt många exemplar. Hur kan man ens säga att det är lite? Bad Company 2 sålde mer till PC än vad det gjorde till 360 t.ex. Så jag vet inte om MMO och RTS bara finns till PC, hört talas om BF3?
Och hur ska RTS som Total War funka på konsol då det kräver en ganska kraftfull maskin samt har alltid varit PC-exklusivt. 700 000 är dessutom inte uselt, inte alls, med tanke på att det inte ens är mainstream.
SC2 har sålt för att det är ett jävligt bra spel och stort inom Esport också.
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=m%F6g
Välkommen till Skåne.
F2P är skit, Räknade ut i HoN (Som tidigare var ett vanligt betal spel) att om jag skulle köpa alla heroes, och några extra funktioner, skulle det gå loss på över 9000kr? 9000!!? Jag satt bara och stirrade på kalkulatorn och stängde ner spelet. Men det är klart, en och annan dum jävel går väl på det. Köper man lite då o då under ett par år så etc etc. Möjligt att det genererar mer pengar för minsta ansträngning i slutändan.