PS3-versionen av Eternal Sonata filmad
jo det skulle vara trevligt om det släpptes i Sverige annars är det bara att importera från USA, regionfritt och billigare
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
ELLER HUR! När man kör det där på 360n, tar just den där fighten (som är en av de första stora) fan 20 minuter -- jobbig som faaen :\
Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?
ELLER HUR! När man kör det där på 360n, tar just den där fighten (som är en av de första stora) fan 20 minuter -- jobbig som faaen :\
Ehm... vilken "fight" menar du? Den första bossen i skogen? Håller precis och spelar igenom Eternal Sonata och ingen av de "fighter" som visas här tog mig 20min. Tog knappt 5min... så... hur dålig är du egentligen...?
Spelade igenom detta till 360n ett par gånger (för att få 1000/1000 hehe) och det är svårt att inte bli charmad av stilen. Även om storyn (speciellt slutet) är lite för sockersöt för sitt eget bästa. För att inte tala om att dom skriver spelaren på näsan med en massa självklarheter.
Bara spelat igenom det en gång på 360. Underbart vackert spel och underbar musik. Storyn är överlag bra, med undantag för slutet som inte bara är sockersöt utan direkt dålig. Utan spoilers så är problemet helt enkelt att spelet har en intressant intrig som succesivt överges till förmån för metafysiskt sockersött dravel Även om det är standard i japanska rollspel att det går till på detta sätt görs det ovanligt klumpigt i Eternal Sonata. Sedan kan man tycka vad man vill om de parallella berättelserna, men mellansekvenserna har extremt dåligt tempo.
Själva spelet är dock underbart. Det dras ned något av repetitiva monster. Ofta får man tyvärr möta på ett ställe bara en eller två typer av monster. Dessa upprepas senare i kanske en annan färg. För lite variation och för enkelt att lära sig taktiker för att kontra dem.
Hade man istället varierat fler typer av moståndare samtidigt skulle man som spelare behövt anpasssa sig mer. Byta utrustning mellan striderna, ha balanserade karaktärer osv. Som det är nu kör man en fajt, inser tidigt vad som är bästa taktiken de närmaste timmarna och sedan kör man det. Blir repetivt tyvärr.
Dock är stridsystemet det bästa sedan Chrono Trigger. En underbar blandning mellan action och turbaserat. Såväl tajming som tankeverksamhet behövs för att synka flera karaktärer till att samarbete på bästa sätt.
Eternal Sonatas stridsystem kommer framförallt till sin fulla rätt när man kör coop. Helt otroligt kul då det höjer svårighetsgraden ett par snäpp då man måste ha bättre synk och tajming m.m.
Trots sina minus ett helt underbart spel och det som drar ned är alltså sega mellansekvenser, upprepning och blandad kvalitet på de engelska rösterna (japanska något bättre).