David Brevik är en av de tongivande skaparna bakom Diablo och Diablo II, och i ett kommande avsnitt av Videogamer Podcast snackar han lite om sin karriär och vad han tycker om dagens actionrollspel.

Han säger att han gillar titlar som Book of Demons, men att för många Diablo-liknande spel fokuserar på att det ska gå snabbt och att spelarna ska känna omedelbar tillfredsställelse, snarare än att ge dem en långsammare, mer betydelsefull resa som låter dem knyta band till sin karaktär.

Jag tycker inte att det typ är lika personligt och realistiskt som i Diablo II. Tempot i Diablo II tycker jag är suveränt. Det är en av anledningarna till att det har levt kvar. Jag tycker helt enkelt inte att det är särskilt lockande att döda skärmar fulla av saker på ett ögonblick och plöja ner saker och gå runt på banan och döda allt. Jag tycker helt enkelt inte att det är en häftig upplevelse. Jag tycker att det är rätt löjligt.

Vidare menar han att även MMO-spel har börjat luta i den riktningen, där allt kretsar kring hastighet och hur snabbt man kan nå högsta level, vilket berövar spelare på tillväxt såväl som själva resan.

När man kortar ner den resan och gör den lite löjlig, anser jag att man har gjort hela upplevelsen billigare.

I dag jobbar Brevik på spelutgivaren Skystone Games.