Det råder stor enighet om att Red Dead Redemption 2 är förkrossande bra. Rockstar kramar all kraft ur Xbox One- och PS4-konsolerna, och åstadkommer ett spel som imponerar enormt också på det tekniska planet. Fast i fråga om HDR tycks de ha tagit genvägar.
Sweclockers Emil Åkered skrev i sin snabbguide i helgen att du bör stänga av HDR-läget för att göra spelet snyggare på PS4 Pro. HDR tycks nämligen göra spelet suddigare och framförallt mer färglöst, vilket är tvärtemot vad rätt använd HDR gör: ger högre detaljrikedom i bildens mörkare och ljusare områden.
Digital Foundry har tagit en närmare titt på spelets HDR-teknik, och man kommer till ungefär samma tolkning som herr Åkered – HDR fyller ingen funktion i Red Dead Redemption 2. Man tror att spelet renderats i SDR (standard dynamic range) och sedan förpackats som HDR, vilket gör att det dynamiska ljusomfång som korrekt HDR ger inte kan visas, eftersom det helt enkelt inte finns.
Det här gäller både PS4 och Xbox One, menar Digtal Foundry, och tillägger att sån här "fejkad" HDR har förekommit i andra spel, bland annat i Nier Automata.
This is not the first game to present us with what you might call 'fake' HDR - earlier this year the Xbox One port of Nier Automata also pulled a similar trick, effectively transplanting the standard dynamic range image into an 'HDR container'. Once active, your screen registers an HDR output from the console, but it just contains the SDR image within it. All of our tests suggests the same thing is happening in Red Dead 2 on both Xbox and PlayStation systems.
Rockstar har såvitt känt ännu inte kommenterat uppgifterna.
HDR eller ej – klart är att Red Dead Redemption 2 är ett fenomenalt spel.