Fortnite och Playerunknown's Battlegrounds, de två stora namnen i Battle Royale-genren, släpptes båda i gratis mobilversioner i mars i år, och visade sig snabbt vara populära (trots stökiga kontroller för alla över 12).
Nu visar siffror att mobil-Fortnite drar in långt mer pengar än mobila PUBG. Fyra till fem gånger mer, för att vara exakt. Bloomberg har med hjälp av Sensortower tagit fram siffror som visar intänkter och användarantal sedan de släpptes till mitten av juni, och de säger att försäljningen av skins och utseendeförändringar drog in 92 miljoner dollar (ca 800 miljoner kronor) i Fortnite. PUBG-folket tjänade "bara" omkring 19,6 miljoner dollar (171 miljoner kronor, lite mindre än en femtedel).
Intressant nog finns Fortnite bara till Apples Ios-enheter i nuläget (en Android-version är på gång, oklart när), medan PUBG finns till både Ios och Android. Därmed har PUBG laddats ner till betydligt fler enheter än Fortnite. Det visar en avsevärt högre betalningsvilja hos Ios-spelarna.