För en timme sedan ryckte Treyarch täckelsen av Call of Duty: Black Ops 4 på ett event i Los Angeles. FZ:s Gustav Höglund är på plats, och nedan listar han de största nyheterna. I natt eller tidigt i morgon bitti bjussar han på gameplay-intryck, så håll ögonen öppna.
Call of Duty får Battle Royale! Läget kallas "Blackout" och innehåller karaktärer, vapen och fordon från hela spelserien. Kartan innehåller bitar av kartor från tidigare spel och är "tusen gånger större än någon karta tidigare". Ingen information om antal spelare eller hur läget kommer fungera i detalj. Beslutet att lägga till Blackout togs mitt i utvecklingen av Black Ops 4.
Ingen traditionell kampanj, singleplayer fylls istället av "Specialist missions" som knyter an till karaktärerna i multiplayer. Den andra delen av singleplayer är zombieläget som kommer tillbaka, större än tidigare.
Spelet har tydligare PC-inriktning än någon titel tidigare och släpps exklusivt på Battle.net, precis som Destiny 2 (ingen Steam-release, alltså). Beenox och Blizzard har hjälpt till att utveckla PC-versionen och Treyarch utlovar gott om inställningargodis för de som föredrar mus och tangentbord.
Vid release finns tre separata scenarier till zombieläget. Gladiatorstrider i Rom, Titanic med zombier samt en remaster av en tidigare bana. Helt ny handling och karaktärer som osar 1930-tal. Det ser storytungt och utflippat ut.
Zombieläget går den här gången att finjustera efter tycke och smak. Tutorialbanor, svårighetsgrader och mutationer går att flippa av och på för att skräddarsy upplevelsen. Det finns dessutom bottar, om man vill spela ensam.
Den traditionella multiplayern skippar wall-running och skuttande över hustak, Treyarch vill ta tillbaka Black Ops till marken igen. Det ser mer ut som gamla titlar än Titanfall.
Tydlig inriktning på specialistklasser med unika förmågor, föremål och vapen. Det känns väldigt Rainbow Six: Siege. En klass kan sätta upp barikader, en annan kan täcka delar av kartan med rörelsedetektorer, en tredje kan spärra av delar av kartan med napalm. Tänk en mix av Siege och lite Overwatch.
En annan nyhet är hälsomätare! Regenererande hälsa säger tack och hej, med andra ord. Nu kan man istället hela sig själv, vilket Treyarch presenterar som ett till lager av taktik. Nu måste man inte bara hitta tid att ladda om, men också avgöra när det är läge att trycka en spruta i bröstet. En specialist fungerar som "Medic" och kan ge sina lagmedlemmar bonushälsa.
En tredje nyhet är "Fog of War" på minikartan. Spelare kan bara se fiender som befinner sig i upplysta delar av kartan. Med detta vill Treyarch premiera lagarbete och kommunikation.
Alla dessa förändringar i multiplayerformulan är designade för att sakta ned tempot och skapa en mer taktiskt upplevelse, menar Treyarch. Jag tycker fortfarande att det ser Call of Duty-snabbt ut, men jag återkommer efter att jag suttit ned med spelet. Rapport kommer i natt!
Call of Duty: Black Ops 4 släpps den 12 oktober (notera - oktober, inte november. Tacka Red Dead Redemption 2 för det). Aktuella plattformar är PS4, Xbox One och pc, den sistnämnda alltså enbart via Battle.net.