I årets Reboot Develop-konferens talade Gear of War-veteranen Cliff Bezinski en hel del om han syn på stora spellanseringar. Något han påstår helt enkelt är en ohållbar modell om ditt namn inte är Activision eller EA.
Triple A-spel börjar kännas lite som den amerikanska restaurangscenen. De är varken dåliga eller bra. De bara finns, säger han.
Problemet Cliff återkommer till är att det är alldeles för dyrt att utveckla stora spel. Det kostar flera hundra miljoner dollar och kräver flera år av tid, något som gör det mer eller mindre omöjligt för andra mindre studios att slå sig in på marknaden. Vilket leder till att vi kanske har ett knappt tiotal serier som går i cirkulation.
En annan aspekt är att de kostar en hel del för konsumenterna. Att betala 500–600 kronor för något är inte alltid ett lätt beslut och då vill du hellre satsa på något du känner igen, såsom Call of Duty eller Uncharted. Dessa är inte dåliga spel, men det gör det väldigt svårt för nya IP:s att våga ta steget.
Istället vad många gör, han inkluderad, är att satsa på Double A. Alltså spel som både ser bra ut och spelar bra, men där man drar åt budgeten mer i vissa aspekter. Några exempel han nämner är Warframe, Rocket Leauge och Rust som antigen är F2P eller har en liten mindre prislapp.
När är senaste gången du köpte en tripple A?