Artikelarkiv
88735 artiklar i arkivet.
88735 artiklar i arkivet.
Det är tyst. Än är det många timmar till solnedgången och solen gassar fortfarande mot marken, värmer den torra jorden och ger liv åt växterna. Vinden blåser stilla och det är tyst. Nästan helt tyst, bortsett från det låga skrapande ljud som kommer från den mexikanske vakten som går fram och tillbaka med sitt gevär vid sin vaktpost. Han väntar på att hans skift ska ta slut. Att hans kollegor ska komma och hämta honom så att han äntligen kan gå hem. Han ler när han minns att han sparat en flaska tequila, bara för att han skulle kunna festa lite ikväll. En stilla fest i sin ensamhet.
Tribes var ett av de första spelen som i stort sett helt gick ifrån möjligheten att lira singelplayer och satsade istället helhjärtat på multiplayer. De få möjligheterna att spela ensam som fanns bestod i några enkla och tråkiga träningsuppdrag. Tribes2 följer i sin föregångares fotspår och satsar på att ännu en gång fånga stora delar av online-scenen.
Strategiska krigsspel ser vi rätt ofta, men inte lika ofta med samma kaliber som Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Fisk plockade på sig sina vapen och drog ut i krig.
Att ett spel är avancerat behöver inte betyda att det är bra. Det är något vi fått erfara när vi spelat Battle Isle: The Andosia War. Shock drar fram pekpinnen och undervisar i den svåra konsten att utveckla ett strategispel.
Trenden hos spelutvecklare idag är att lägga ner mycket arbete på en bra och genomtänkt story. Realismnivån i titlarna ökas för att spelaren lättare ska kunna leva sig in i rollen som sin karaktär. Utvecklarna lägger stor vikt vid att spelupplevelsen skall vara sammanhängande och innehålla mer än ändlöst skjutande. Åtminstone alla utvecklare utom en. Croteam verkar ha missat dagens speltrender, då deras Serious Sam anammar den gamla shootemup-stilen. Quas har fått leta upp sin gamla Doomuniform och dra ut på monsterslakt än en gång.
Precis när du slutat skaka efter att ha sett filmen Hannibal så kommer nästa förskräckelse. Spelet Severance ligger på ditt skrivbord och en kraftig barbar med blödande sår, ett grymt grin och ett stort svärd visar tydligt vad detta spel handlar om. Ond och bråd död.
Efter en två månaders lång speltorka med bara några få spelbara titlar var jag glad när Akellas Age of Sails 2 ramlade ner i mitt knä. Utgivaren Talonsoft har en imponerande hylla med titlar som Jagged Alliance 2, Airport Tycoon, Codename Eagle, Hidden and Dangerous och ska släppa bland annat Mafia, så visst verkar Age of Sails 2 lovande. Spelet tar dig till Amerikas frihetskrig och till de stora sjöslagen som utkämpades då. På den tiden handlade det inte om att försöka sänka varandra med ubåtar, missiler eller andra smått fega tillvägagångssätt, då utkämpades slagen med gigantiska flermastade segelfartyg med över femtio kanoner på varje sida.
Att med spel som verktyg försöka förmedla olika känslor till spelaren är en trend som växer sig allt starkare. Ett bra exempel är onlinerollspelen där många verkligen känner för karaktären de gestaltar. I actionspel har detta varit svårare, men i takt med att grafiken utvecklas börjar det bli allt lättare. Ett bra men samtidigt något misslyckat exempel är Alien vs Predator, vilket många tyckte var så läskigt att de knappt kunde spela det. Clive Barker försöker sig på något liknande med Undying, dock med målet att spelaren i alla fall ska våga sig igenom spelet.
Spelutvecklaren Bungie har uppmärksammats något extremt under de senaste månaderna på grund av deras kommande spel Halo. Men i skuggan av Halo har ett annat spel sakta men säkert växt fram utan att göra så mycket väsen av sig. Först på sista tiden har Bungie börjat göra ordentligt med reklam för att omvärlden ska uppmärksamma Oni, ett avancerat mangainspirerat fightingspel med en ordentlig story.
Området där vi befinner oss ligger öde. Inte ett ljus så långt ögat når och det enda som kan höras är det knastrande ljud som uppstår när vi försiktigt smyger omkring bland metallskräpet. Det sällsamma månljuset skapar en speciell stämning, och vi kan nätt och jämt se vad vi har framför oss.
Det är numera ovanligt med spel där upphovsmannens namn, helt eller delvis, finns med i titeln. Kan faktiskt inte minnas ett enda sedan det klassiska Sid Meyers Civilization. Den här gången handlar det om Alice, ni vet den där lilla tjejen med fantasi så det räckte till och blev över? Till följd av några djupt tragiska upplevelser, tiden efter hennes sagolika tripp till Underlandet, har drömvärlden nu genomgått en destruktiv förändring. Agge har greppat kniven och konfronterat en störd flickas värsta mardrömmar...
Det fanns ett ställe där problem var något som man löste med ett leende på läpparna. Där kontinenterna beboddes av hyperoptimistiska Smarties, vars kultur var både enkel, lättförstådd och rolig. Världen, som man kunde hitta halvvägs till planeten Majorca, var semesterparadiset nummer 1 för alla välbärgade Meccaryns.
Spelutvecklarna försöker sig på de mest märkliga kombinationer av genres för att locka spelare. Att slå ihop FPS (first person shooter) spel med strategi är en av trenderna som vi först såg i Battlezone. Deus Ex försökte blanda ett actionspel med ett taktiskt smygspel likt Thief, och dessutom med en smula rollspel. Vad sägs då om blandningen mellan ett klassiskt realtidsstrategi-spel och ett Diablo-liknande rollspel? Phantagram försöker sig på just detta med deras senaste spel Kingdom under Fire. Quas har dragit på sig den universiella hjälteuniformen som fungerar i alla situationer.
Så som många riktiga gamers redan insett så är kommunikationen viktig för att kunna nå framgång i lagspel. Det finns många alternativ där ute som låter spelarna kommunicera med varandra, men vad är det som gör Microsofts alternativ så speciellt? Skuggan har tagit med sig mikrofonen och givit sig ut i strid.
De verklighetstrogna FPS (first person shooter) spelen haglar tätt och ribban för ett bra spel höjs varje gång ett nytt släpps. Nu är det Project IGI, en blandning mellan Bond och Delta Force, som försöker ta sig över ribban och säkra sig en plats bland toppen. Quas har dragit på sig kamouflagejackan, laddat revolvern och gett sig in i Ryssland för att tampas med Spetznats.
Krig har alltid fascinerat folk och ofta varit föremål för vilda diskussioner. Nu har du chansen att gå längre än att diskutera krig och istället uppleva dem. Denna gång får du denna ypperliga chans i Rowan Softwares Battle of Britain där du går tillbaka 60 år i tiden och ska besegra antingen sega engelsmän eller segersäkra tyskar i andra världskriget. Valet är nämligen ditt om du vill strida mot Tyskland eller med Tyskland mot England. Cal har tagit sig an rollen som en ny Winston Churchill som ska rädda Storbritannien.
Strategispel har varit något som svenska speltillverkare skytt som pesten förutom Levande Böcker som närmast haft patent på genren inom Sverige. Nu är det dags för tredje spelet i serien Svea Rike och frågan är om Levande Böcker lyckats kombinera nöjet att spela samtidigt som man lär sig om Sveriges historia återigen?
Det går att göra ganska snabba stålar på Star Trek-spel. För oavsett kvalitet, kan man vara ganska säker på att det står ett par tusen köpare beredda att öppna plånboken.
Deep Space Nine: The Fallen tar emellertid inga genvägar det här är ett fullfjädrat actionäventyr, som i många avseenden är bättre än TV-serien någonsin varit...
Phat drar på sig rymdtrikåerna och ställer in phasern på grillning.
Efter lyckade lanseringar är uppföljare snarare regel än undantag på dagens spelmarknad, för vem vill överge ett vinnande koncept? Att en uppföljare skall överträffa orginalet är dock inte lika självklart. Frågan vi har ställt oss denna gång, är om Digital Illusions nya racinglir har kraft att lysa upp i vintermörkret? Agge har bränt gummi i STCC2!
Ahh, det ljuva sextiotalet. Spåren finns kvar, i själ och hjärta hos många människor. Vem har inte sett filmhjältar som Austin Powers och James Bond, båda väl förklarande hur livet gick till på den goda tiden. I Monoliths senaste spel No One Lives Forever spelar du sextiotalsagent ute på hemliga uppdrag. Shock tog sig en noggrann titt på de trendiga kläderna och det hippa språket.
Phantasmagoria anses av många fortfarande vara ett av de läskigaste spelen som någonsin sålts. Tätt på plats nummer två följer Resident Evil-serien som också den satt skräck i många. Nu har Resident Evil 3: Nemesis släppts till PC och Shock gjorde ett tappert försök att överleva mitt bland en massa zombies. Hur det gick? Inte särskilt bra...
Under fyra år har vi sett Lara Croft leta efter skatter och tampats med monster om och om igen. I fjärde delen av hennes äventyr trodde många att det var slut i och med att hon försvann spårlöst, men det verkar som att Eidos vill utnyttja sin hjältinna ännu en gång i Tomb Raider Chronicles. Är det här bara ett sätt att klämma ut lite mer pengar ur en uttjatad spelserie eller är det ett seriöst försök att skapa ett bra spel?