Vad spelgränssnittet än antyder så är Mass Effect inte heller ett renodlat actionspel och kan därför inte heller bedömas på de grunderna. Med det sagt är ändå striderna stundtals lika intensiva som överraskande, inte minst då ett samtal eller en dörröppning helt utan förvarning kan utmynna i dragna vapen.

Prata med hjul

Historieberättandet är dock särpräglande på ett annat sätt. En betydande del av handlingen förs framåt genom samtal med de hundratals karaktärer som befolkar spelvärlden. Kommunikationen sker genom dialogval som presenterar sig själv med utgångspunkt av vad du tidigare sagt. Systemet innehåller vanligtvis en ödmjuk replik och en mer aggressiv, vilka inte sällan är varandras raka motsatser. Ställda mot varandra kan alternativen därför uppfattas som både komiska och snuttifierade, men å andra sidan finns de där för att låta varje spelare själv sätta sin prägel på samtalen. Sympatiskt nog har BioWare lagt ned visst krut på röstskådespelarna. Kvalitén är genomgående hög trots att man använt sig av hundratals olika röster. I kombination med ansiktsuttryck och kroppspråk är dialogsystemet tveklöst det mest levande jag någonsin upplevt i ett spel. Stjärna i kanten.

"... det mest levande jag någonsin upplevt i ett spel"

Gissningsvis har BioWares grafiker haft fria händer att designa det myller av världar man förlagt handlingen till. Det är svårt att ta miste på den designglädje som går att urskilja i den variation spelmiljöerna uppvisar. Oavsett om du bevittnar inflygningen genom atmosfären på en planet, dammet i luften på en krigshärjad värld eller ljuskäglorna som letar sig in i sönderskjutna och bunkerliknande skyskrapor så är slutsatsen densamma - den visuella framtoningen imponerar.

Av den anledningen blir dessvärre bristerna tydliga. De är förvisso inte många, men de finns där likväl. Bilduppdateringen faller betänkligt ibland. Det är inte ofta, men det händer. Dessutom så saknas inslag som borde ha funnits med - interaktion med dörrar, hissar och annat saknar helt animationer. AI-styrda personer som i vissa situationer står på "fel" plats teleporteras bekvämt men oförklarligt dit de förväntas vara. Bristerna är dock utan tvekan underordnade den detaljrikedom som utmärker den visuella framtoningen - särskilt om man betänker hur omfattande Mass Effect är.

Dialoghjulet i bruk.

Mass Effect är nämligen stort. Så stort att det enligt BioWare skall ta 20 - 30 timmar att klara. Efter att ha suttit i en dryg vecka med spelet vill jag påstå att siffran är i underkant. Tillsammans med alla de sidospår som öppnar sig är spelupplevelsen snarare dubbelt så lång för den som verkligen vill suga på karamellen. Spelets sedvanliga 1000 så kallade achievement points är fördelade på 45 olika bragder tänkta att locka till omspelande när du klarat huvudkampanjen. Och visst - även om huvuddragen är desamma även andra och tredje gången du spelar Mass Effect så torde dialogvalen och rollspelssystemet vara skäl nog för de verkligt hängivna att på nytt ta sig genom galaxen.

Annars talar allting för att Mass Effect kommer att förses med nytt material via Xbox Live de kommande månaderna. Ett ännu tomt tillval för nedladdningsbara tillägg finns redan i huvudmenyn och med en på goda grunder förväntad försäljningssuccé finns det inga skäl att tro att inte fler uppdrag på nya planeter väntar på andra sidan årsskiftet. På samma sätt finns det inte heller anledning att tro att det inte kommer att spekuleras om noveller och spelfilmer i spelets spår.

Cineastiskt, BioWare!

Frågan är dock om inte spelet i sig också kan sägas vara filmen. Att sitta framför Mass Effect är en upplevelse som stundtals är cineastisk. Ingredienserna finns redan där - den högtravande musiken, politiska motsättningar som komplicerar arbetet, jargongen med besättningsmedlemmarna och jakten på en ensam avfälling som hotar hela galaxen. Det är stort, pompöst, engagerande och självsäkert. Därför har det sällan känts så enkelt att dela ut FZ:s guldpokal. Mass Effect må ha sina skavanker, men sett till helhetintrycket kan de tveklöst avskrivas som bagatellartade. Skall du köpa ett enda rollspel i år, se till att det blir Mass Effect.