Arsenalen har alltid varit en av seriens styrkor och Insomniac levererar som förr – en stor mängd vapen och tillbehör förgyller upplevelsen. Vissa är absolut nödvändiga, som dammsugaren Vac-U och Hookshoot som gör att alla fyra spelare kan haka i varandra när det det ska svingas och flygas. Andra underlättar striderna rejält, till exempel elvapnet Darkstar Fission Tether och blixt och dunder-bössan Thundersmack, men dessa är inga måsten. Vill du satsa på få vapen och uppgradera dem till max lägger du dina surt förvärvade bolts på det i vapenbutiken istället för på nytillskotten. Vapnen uppgraderas alltså inte längre genom att använda dem mycket, vilket är en liten men viktig detalj.
Ju fler spelare desto större bossar, gammalt djungelordspråk.
Att kalla Ratchet & Clank-serien ickelinjär vore att ta i, men All 4 One är definitivt ett mer linjärt spel än tidigare delar. Det följer en tydligt utstakad väg och dina valmöjligheter är kraftigt begränsade. Bandesignen bjuder däremot på betydligt mer variation. Huvuddelen av banorna är ren plattformsaction, men du ställs även inför ideliga pussel samt mer unika situationer. Du tvingas bland annat åka med ett jetpack genom ett ventilationssystem fyllt till bredden med sylvassa sågblad och på en annan bana åker du vattenskidor samtidigt som du jagas av ett gigantisk fiskmonster. Man måste beundra mixen, men känslan av väl mycket räls och för lite frihet går inte att komma undan.
Arvstyngden
Presentationsmässigt tar serien tyvärr ett steg tillbaka. Ljudbilden sitter visserligen där den ska och designen på karaktärer, vapen och miljöer är av högsta klass, men tekniken bakom är inte lika finslipad som den brukar. Förmodligen beror det åter på co-op-kravet, och det känns svårt att njuta fullt ut av ett Ratchet & Clank med så stora bilduppdateringsproblem som All 4 One efter att ha kört de tidigare delarna på PS3. Problemen blir dessutom extra stora med fyra spelare, vilket gör det hela kaosartat och störande.
Jag är en aning besviken efter att ha tagit mig igenom All 4 One, men det betyder inte att det är ett dåligt spel. Jag har kul, men inte lika kul som med Tools of Destruction, Quest for Booty och A crack in Time, och det var där förväntningarna låg. För mig visar spelet mer än något annat att co-op inte alltid är ett plus, det kan som här tvinga fram för många negativa designval.
Om du är ute efter en actionplattformare med härliga karaktärer och underhållande handling kan du göra betydligt sämre val än All 4 One. Men jag rekommenderar dig verkligen att ta dig igenom de tidigare PS3-titlarna först.