Inlägg av Aeschylus

Inlägg som Aeschylus har skrivit i forumet

Satt en hel natt när spelet först kom ut.. Helt plötsligt var det morgon.

TERA har ett underbart stridssystem. Tyvärr är mycket annat ganska förlegat men stridssystemet är antagligen det bästa jag prövat på i ett MMO, det är F2P nuförtiden och är väl värt en titt. Man ska bara försöka ta sig förbi pedovibbarna...

Förstår inte riktigt kommentaren om att det knappt är något som CoH 1. Det där med att man det räcket att vara i närheten av en kontrollzon istället för att stå och "använda" den är ju knappast en anledning. Det känns ju mest som en naturlig utveckling.

Själv spelat mycket CoH 1 och en del CoH 2 och spelen är snarlika men CoH 2 har ett något högre tempo och är mer action betonat.

Spelet är annars precis som vanligt förutom lite extra features. Du bygger din bas på samma sätt, tar över områden på samma sätt, uppgraderar squads och fordon på samma sätt och vinner matcher på samma sätt. Spelet är en utveckling av CoH 1, inte ett nytt spel i sig.

Supreme Commander: Forged Alliance och Forged Alliance Forever

Nå, vem är jag?
En enkel strategifantast som lärde sig engelska som liten pojk för att kunna läsa uppdragsgenomgångarna i C&C. Jag har spelat mycket strategispel på diverse olika nivåer från WC3L i WC3 till bara för skoj skull i många andra.

Vad vill jag uppnå med detta inlägg?
Få mer människor att se storheten med Forged Alliance. Ett av de, enligt min personliga åsikt, bästa strategispelen som någonsin skapats.

Vad är Forged Alliance Forever?
När GPG släppte la ner supporten till FA så övertog en grupp i dess community patcharbetet men skapade också en portal som fungerar som serverlobby, tutorial för nybörjare, diverse replayfunktioner och annat smått och gott. Denna portal kallas för Forged Alliance Forever eller FAF. Vid peaks är det uppemot 1000 spelare online vilket inte är dåligt för ett strategispel som släpptes 2007.
www.faforever.com

Supreme Commander, SupCom:FA eller Supreme Commander 2?
SupCom:Fa. Vanilla Supreme Commander har väldigt långsamt väldigt sköldpaddeaktigt gameplay.
Supreme Commander 2 är nerdummat och förtjänar egentligen inte att nämnas i samma andetag som SupCom 1.
Forged Alliance sätter högre tempo än vanilla och gör map control till något mycket viktigt.

Gameplay?
De flesta har nog hört talas om Supreme Commander. Det är ett strategispel med stora ambitioner och stort fokus på macro men som ändå lämnar utrymme för micro.

Man börjar med sin ACU, en mech som representerar dig själv på slagfältet. Förlorar du denna har du förlorat spelet. Det finns många olika taktiker för att slå ut en fientlig ACU och på så sätt kanske vända ett underläge till en vinst. Ekonomin är väldigt "flytande" och du betalar inte för saker upfront utan istället medans de byggs, när en enhet är 100% klar har du betalat 100% av kostnaden. Ju mer byggare du har desto snabbare kan du bygga något, men då måste du såklart ha ekonomin för att klara av det.

Spelet det liknar mest är Total Annihilation och StarCraft 1. Striderna är oftast utspridda över ett stort område med pushes, counterpushes och konstanta harass inslag. Detta till skillnad från till exempel StarCraft 2's deathblobs.

Spelet gör sig mycket bra både som lagspel och en mot en.

Dock så är såklart inte solen utan sina fläckar och elefanten i rummet när man diskuterar Forged Alliance har alltid varit lärnningskurvan. Spelet är svårt att lära sig, men Forged Alliance Forever har många bra tutorials och communityt är oftast vänligt inställt mot nybörjare.

Avslutning.
Spelet kostar inte mer än 80-90kr på gamersgate och steam (allt man behöver är Forged Alliance) och är det någon som känner för att lära sig spelet så hjälper jag gärna till. Det är ett väldigt bra spel som förtjänar all uppmärksamhet som det kan få. Jag kan nås på: aeschylus940 på steam och Falkius på Forged Alliance Forever.

Fastän jag håller med ovanstående om att en SSD är underbar känns det inte riktigt som att den går in i en gaming-dators budget ifall den ligger på cirka 5000kr.

Du borde testa det igen definitivt! De har precis slagit samma några servrar och detta har livat upp spelet ordentligt. Människor överallt och PVP servern har blivit farlig!

Tyvärr var jag väldigt besviken på GW2.

Till en början tyckte jag det var riktigt bra men kände ganska fort att combat-systemet egentligen var ungefär samma sak som alla andra MMO's men med en "odödlig någon sekund" knapp och ganska få förmågor att använda. TERAs combatsystem kändes väldigt mycket mer flytande, reaktivt och gav bättre respons.

Det jag gillade mest var PvP-Tournament systemet med drop in tournies och så vidare.
Quest-systemet verkade innovativt till en början men blev snabbt uttjatat och repetivt precis som ett vanligt hub system. Det jag ändå vill ge en liten eloge till är story-questsen vilka jag upplevde var riktigt roliga och faktiskt fick mig att sitta och lyssna på konversationerna istället för att bara klicka igenom allting.

Det hade bra idéer men tyvärr är jag av den uppfattning att de inte utförde dem så väl.

TERA Online

Goddag!

Jag har genom åren haft väldigt mycket speltid i diverse MMO's, från Tibia när jag var en liten påg till WoW och nyligen fick jag upp ögonen för ett spel som heter Tera.

Tyvärr verkar jag ha fått upp ögonen för det något sent då det verkar som att spelet inte är så populärt dom jag anser det borde vara.

Efter ungefär en veckas spelande kan jag bara konstatera att detta är något jag aldrig riktigt upplevt i ett MMO. Det alldeles underbara combat systemet. Äntligen ett MMORPG där skicklighet belönas! Stridssystemet kan närmast liknas vid diverse action spel blandat med det vanliga "WoW" gameplayet. Du har alla de vanliga förmågorna som existerar i andra MMO's men sätter du använder dem är mer actionbetonat. Timing och förutseende är A och O.

Ett exempel här är när jag tidigt i spelet stötte på ett av de första BAM'sen (Big Ass Monster) när jag var runt lvl 16-18 eller så. Det var på ett quest som man egentligen behövde vara fem personer på men som gick alldeles utmärkt, med några försök att ta på sig ensam. Precis som i ett actionspel så kunde man lära dig monstrets timingar och undvika större delen (100% om man är bra!) av dess attacker. Efter en lång stunds fight så låg monstret dött på marken och jag kunde inte låta bli att tänka "Tillåts jag att ha så här kul som en låg level karaktär?".

En annan anekdot var när jag och en vän ett par levlar senare försökte oss på spelets första instans, återigen här så var det designat för en vanlig MMO grupp (tank/healer/dps) och vi var 2 DPS karaktärer som även var lite underlevllade för instansen i fråga. Men med teamwork och timing så kunde vi sakta men säkert rensa hela instansen! Det var den roligaste stunden jag haft i ett MMO på mycket mycket längre med många nagelbitande ögonblick.

Spelet har dock sina problem såklart. Questandet är i gammal vanlig stil med en Quest-hub där man plockar upp sina quests och sedan ger sig på den lokala faunan tills det är dags att gå vidare till nästa Quest-hub och repetera. Detta vägs dock till stor del upp av att man även belönas av att undvika attacker och lägga dina på rätt tillfälle mot vanliga mobs. Du dödar dem mycket snabbare och får mycket lägre vilotid ifall du är skicklig. Men det är också här spelet har förlorat en del spelare misstänker jag utan att ha några som helst belägg för detta. För ifall man inte klarar av att se inkommande attacker och inte orkar lära sig stora monsters anfallsmönster så blir man överkörd. De stora monstren får man knappt ner någon procent innan man är död och i den vanliga grinden så blir det alldeles för mycket tid där man antingen är död eller regenererar HP.

Ett annat problem är att battlegrounds inte existerar förutom på max lvl. Så ifall man vill PVP'a innan max level har nåtts så är det dueller och world-pvp (ifall man är på en pvp server) som gäller.

Jag har som sagt bara skrapat på ytan på detta underbara spel, men hoppas att det kommer bara bli bättre och bättre.

Vad är då min mening med denna tråden? Jo jag hoppas att kanske några till kommer få upp ögonen för detta spelet, det är ett riktigt bra spel och förtjänar en större spelarbas. Ge det en chans och ladda ner 7-dagars trialen på www.tera-europe.com

//Martin.

Skrivet av Javas:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av LordDiamos:

Kan tänka mig följande situation:

Insomniac: Now promise to take good care of our little Spyro.

*shakes hands*

"http://actionfigurecanada.files.wordpress.com/2009/10/call-of..."

Ser ut som din önskan redan blivit uppfylld.

Bobby Kotick: Oh we will! *smiles normal smile*

*Turns around*

Bobby kotick: *maniacal smile and whispers* we will...

/ Lorddiamos

Ja, det har de ju onekligen lyckats med. Spyro är populärare än någonsin förr.

Att du vågar kalla "den där" för Spyro? Det är absolut inte Spyro THE dragon som är med i Skylanders...det är snarare hans retarderade kusin som blev slagen med en spade i barndomen vilket resulterade i hans fula tryne.

Jag kallar honom för Edelbert the retarded dragon.

Vad kommer Activision börja med nu då? Cod leksaer :S

Ifall du letar efter lite nyare spel så är Wargame: European Escalation som tidigare nämnts ett helt underbart spel. Det är släkt med R.U.S.E men på väldigt långt håll och är enligt mig ett MYCKET bättre spel.

Det är även ett spel som i multiplayer belönar såväl micromanagement av enstaka enheter som långtgående planering om hur du vill att matchen ska fortgå.

Dock är det mycket bättre i multiplayer än singleplayer vilket är värt att beakta ifall du känner dig illa till mods över att spela online.

Vet inte riktigt.. detta låter mest som en flirt till spelarna. Skulle inte förvåna mig om det var någon under utvecklingen som föreslåg att Diablo III skulle bli till exempel ett RTS men även detta "var inget att diskutera".

Att folk kommer med idéer är väl i stort sett hela meningen med den tidiga utvecklingsprocessen?

Jag minns att Demigod råkade ut för liknande siffror.

Hela den här diskussionen är dock som att sparka på en död häst.
Pirater kommer alltid att försöka rättfärdiga det med "De förlorar ändå inget om vi piratkopierar deras spel då vi ändå inte hade köpt det" eller att "Jag ville bara testa". Även ifall endast en extra av dessa olegitima användare köpt spelet istället så går det att säga att företaget har förlorat inkomst.

Dessutom så leder massiv piratkopiering till problem för de som spelar spelen legitimt med. Demigod är ett bra exempel där onlineinloggningen under spelets första vecka var bombarderad av försök att logga in med piratversioner vilket ledde till svåra problem för deras nätverkstjänst med lagg och inloggningsproblem för legitima användare. Utöver detta kan de allt mer drakoniska DRM-systemen förstås förklaras med en allt grövre piratkopering.

Men det som är kärnan av problemet är enkelt: Det handlar om moral och etik. Har du inte råd med "lyxprodukter" så bör du inte heller konsumera dessa.

Funderade på att köpa detta då jag faktiskt tyckt om alla andra delar i MoW serien men... Sen kom det fram att för att få spela VS multiplayer så var man tvungen att förboka eller köpa special edition så slocknade all min lust efter detta, tyvärr.

Inte för att vara sådan men detta oroar mig mer än det släcker min oro.

Var väl inte så jätte längesen S:TW2 utannonserades?

Jag har köpt varje TW spel som släppts men tycker de gått mer och mer åt arkadhållet med varje släpp.

Sen att Empire var en buggkavalkad med en AI som man behöver ett starkare ordval än "urbota korkad" för att beskriva.

Shogun 2 släpps inte innan AI:n är perfekt

Jag tycker inte om att vara negativ men känner att jag blivit lite blåst av CA speciellt över hela Empire katastrofen. Har ett visst minne av alla deras "AI-videos" innan släppet där de försökte förklara varför AIn till just Empire skulle bli så fenomenal. Spelet kom och AIn var horribel.

Ungefär samma stil i ett PC-Gamer reportage för längesedan om M:TW2 där det sades att de var tvungna att dumma ner AIn för att den inte skulle vara så smart att det blev för svårt att spela mot den.

De där inställningarna ljuger lite, det är resources per minut, iaf inte riktigt så glasklart.

Ifall ni bara vill dumma er med mycket enheter så sätt matchtiden till något lågt och sätt resources till 600, då borde ni få tillräckligt med resurser.

Den mest underbara nyheten gällande Bungie vore om de skulle bestämma sig för att ta tag i sin gamla Myth serie, svårt att hitta ett mer stämningsfullt RTS.

Jag är nog en av dem som inte var särskilt förtjust i den förändring SupCom 2 kom med.

Jag var jätteförtjust i 1an och FA, speciellt då FA.

SupCom 2 har dock gått alldeles för långt åt mainstream RTS hållet att det känns som att man spelar slumpmässigt utvald C&C klon istället för SupCom.

Blev så brutalt besviken på Empire att det antagligen inte blir några fler köp av spel från Creative Assembly, och detta från någon som köpt alla tidigare spel i serien.

Jag har sedan Medieval 1 demot varit en stark förespråkare för CA och TW serien. Empire var för mig riktigt efterlängtat och ett av de få spelen på många år som gett mig den där "pirr i magen" känslan när jag väntat på det.

Spelet kom, var buggigt och med dålig spelkänsla, inte närheten samma djup som jag hade blivit ledd att tro, med ett enormt fokus på Storbritannien.

Patcherna har hjälpt, men inte på långa vägar så mycket som skulle behövts, och det är inte ofta jag rör spelet längre, man blir bara deprimerad. Vet att man inte bör tro på hype men Empire var ändå mils avstånd från den, och nu kommer N:TW som en pungspark på posten.

CA kommer inte få se mer av mina pengar, tyvärr, och detta från någon som köpt alla deras tidigare TW titlar.