Inlägg av AmaLilith
Inlägg som AmaLilith har skrivit i forumet
Ja det såg inte bra ut för några år sedan.
https://enoughproject.org/wp-content/uploads/2017/11/CMCR_Com...
Men vem vet, Sony har kanske höjt nivån senaste tiden ¯\_(ツ)_/¯.
Eller du kanske tänkte på själva nivån på PS5 Pro?
Om man vill höja nivån den så blir det 300kr extra.
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt? Om du tycker att jag har fel i det jag skriver så säg det. Just nu är det ganska osammanhängande. Du började härja om koreanska sweatshops vilket typ inte varit en grej på väldigt länge (typ 30 år? Längre?)
Att Sony låg högt på listan över konfliktmineraler för 7 år sedan är såklart förjävligt. Jag vet inte riktigt vad det har men min text att göra dock.
Eller så är det kanske så att du är här för att provocera och i så fall grattis jag tog det betet.
Ajdå det var inte bra att jag hade dålig koll på omvärlden, jag får väl följa med Sony på studiebesök nästa gång de åker på affärsresa till Demokratiska Republiken Kongo ;).
Ruskigt låg nivå nu.
Ganska säker på att grafikkortet skickar en lågupplöst bild till en sweatshop i Korea, så skickar de tillbaks en tolkning i form av en högupplöst bild.
Så nej? Uppenbarligen har du ganska dålig koll på omvärlden också.
Du, det där var så omoget.
Alan Wakes' #2 på PS5 Pro kan faktiskt köras i 60fps 864p.
Och med Sonys nya uppskalningsteknik PiSSeR, kommer spel likt Ratshit and Wank: Rip a fart ha ett strålande skimmer.
Vet du hur uppskalning fungerar?
För min del är det väl en känsla av att de vill ha tio tusen för en maskin vars selling point är att den ska spela spelen i den kvalitet de lovade att PS5 skulle göra när den lanserades 2020.
Det är ju en mid-gen refresh med allt vad det innebär, men med mer fokus på ordet "mid" än någonsin tidigare utan något som motsvarar 4K-revolutionen som motiverade de förra pro-maskinernas existens för många. Förut har det också funnits en känsla av att konsolerna har hunnit bli rätt trötta och i behov av en booster shot när pro-maskinerna kommit och det gör det inte nu tycker jag. Många känner att Sony knappt har börjat fokusera utvecklingen av spelen exklusivt mot den här generationens hårdvara och knappt har börjat kräma ut det som går ur PS5. Otroligt snygga och väloljade spel som Ratchet & Clank, Spiderman 2, Stellar Blade och Astro Bot får det att kännas som att de spel som släpps och underpresterar i sin performance snarare är ett resultat av lata eller nonchalanta spelutvecklare som inte orkar optimera spelen för maskinerna än trött hårdvara. Samma visa som det alltid har varit med multiplattformstitllar.
Det gör det rätt enkelt för de flesta av oss (åtminstone de av oss som inte sitter en halvmeter ifrån 85 tum-skärmar och större) att känna oss rätt nöjda i väntan på PS6.
Förstår hur du menar.
Det är dock så att det inte går att klämma ut så mycket mer ur PS5 än vad det görs just nu.
Vi vet vad Zen2 kärnorna kan göra maximalt och vi vet vad RDNA2 kretsen är kapabel till.
De spel som ser bäst ut och presterar bäst är de som enkom har PS5 som mål-hårdvara. Tänk ett spel som Ratchet, där kan utvecklarna redan från början designa hela spelet runt den beräkningskraft som finns att tillgå och sedan hårt begränsa eller anpassa vad som är möjligt efter det.
Med multi-platformspel typ Wu-kong är spelet tänkt för PC primärt och utvecklas med betydligt kraftfullare hårdvara som mål. När det sedan portas över handlar det mer att tillräckligt mycket måste prioriteras bort för att nå en acceptabel nivå prestandamässigt och visuellt. Tittar vi på just UE5-spel är det otroligt tunga och då blir bildkvaliteten och detaljnivån lidande för att det ska flyta på en rimlig nivå. Därefter används den visuellt ganska gräsliga uppskalaren FSR för att det ska se skapligt ut men det lämnar oss oftast med ett grynigt resultat fullt med artefakter.
Såklart finns det utvecklare som är mindre eller mer bra på att porta spelen till konsolen med det handlar sällan om lathet och mer om att få en ambitiös titel att fungera dugligt på ganska medelmåttig hårdvara.
Det är tyvärr inte fallet om någon extra kraft som kan låsas upp över generationen likt fallet med ps3. Vi vet vad PS5 kan redan nu och det ser vi i de exklusiva storspelen. Multi-plat titlar kommer vi tyvärr behöva acceptera som ett gäng kompromisser.
Vill man inte kompromissa är den enda lösningen en maskin för 30-40 lakan. Men då är diskussionen en helt annan.
"Jag vet inte riktigt hur du får det till att de utnyttjar sina kunder."
När man skriker om vad folk skriker om ska man vara säker på att man vet vad folk skriker om.
Jag tror ni båda har missat en hel del i debatten om ni tror det är enbart detta folk är arga över och detta är det som gör att jag höjer rösten starkt annars hade jag inte brytt mig:
Om de nu börjar med att plocka bort skivläsare för att låsa in folk i deras digital ekosystem, som i sin tur innebär att de kan höja priserna på spel så småningom, samtidigt som man inte kan sälja spelen, kan detta vara början på ett skifte. Även om du kan köpa till vet de att majoriteten inte kommer köpa och det kommer inte ens finnas så många tillverkade.
Det inte är inte enbart för att komma under 800 euro.
Hänger ihop med min tråd om att vi än idag inte kan sälja våra digitala spel och hur sjukt det är.
Det är så varenda företag jobbar med förändringar: Små små förändringar under lång tid för att i slutändan ha den spelbransch vi har idag t.ex: Fylld av MTX-skit.
Det var folk som sa som dig "Men vad är det å bli arg över" när du kunde köpa en oskyldig hästutrustning i Elders Scrolls.
10 år senare och vi sitter här med Diablo Immoral.
Är det fallet här? Jag tycker det är rätt tydligt vad deras intention med att ta bort en skivläsare är. Kommer de ta bort den till PS6? Tveksamt. PS7? Ja.
Som jag sa tidigare är jag absolut inte en försvarare av att skivläsaren inte ingår, jag använder skivläsaren frekvent så skulle gärna se att den sitter kvar. Min teori till varför de väljer att ta bort den är för att kunna sätta ett pris som är på 699 usd istället för 799 usd. Eftersom de samtidigt väljer att göra SSD-enheten dubbelt så stor är det en avvägning. Digitala spel inbringar såklart mycket mer pengar till Sony så matten är enkel. Där jag ställer mig emot valet är att de entusiaster som är beredda att punga upp för PS5 Pro skulle nog de flesta föredra en skivläsare som alternativ.
Jag tror dock inte att volymen av Pro-enheter som kommer att säljas är tillräcklig för att det ur ett ekonomiskt perspektiv är försvarbart att tillhandahålla 2 olika SKU:s.
Men okej, köper du en PS5 är du redan inlåst i Sonys ekosystem. Det finns såklart brister med en helt och hållet digitalt system där enbart en aktör är verksam och sätter reglerna. Det är samma diskussion som skett länge gällande till exempel Apple och Epic Games. Att kunna köpa och sälja sina skivor är inte en garant för en öppen marknad.
Jag fattar vad det är du är arg över och jag håller med.
Om vi tillåter oss att titta på det hela med lite mer makroperspektiv är spelindustrin enbart en del i hela tech och underhållningsindustrin med produkter som tjänster. Problemet är inte att konsumenter köper produkter, problemet är bristande reglering och investerarägda jättebolag som enkom har tillväxt till varje pris som målsättning. Vi som potentiella kunder bör såklart enbart köpa det vi tycker är moraliskt försvarbart men för att få till en verklig förändring krävs det en kombination av reglering och konsumentvilja.
Det är fint att du bemärker det jag säger och tar bort det viktigaste: Att han klagar på att vi klagar och att det är sjukdomen vi ska rikta ilskan på istället för Sony. Som jag skrev tror jag aldrig han skrivit något liknande i försvar till ett annat företag. Det är den slutsats vilket för mig gör det tydligt att han är en fanboy.
Det här skriver jag som inte ens har en konsol utan jag bara avskyr företag som utnyttjar sina kunder.
Personligt hållen =/= Sony-fanboy sedan barnsben. Det är ett spektrum.
Han får så klart skriva vad han vill och om vi vill ha fanboys om varje spel som även gör recensioner är ju det okej om du tycker så. Jag tycker inte man lyckas vara neutral och även fast han är transparent om det lyckas han inte heller. En annan persn som är mer neutral tycker jag passar bättre.
Fast jag tror folk hade reagerat om en Sony-fanboy hade skrivit kritiska Xbox artiklar baserat på hur folk reagerar här
Tror du missförstår vad jag menar och ber i så fall om ursäkt för att jag uttryckt mig undermåligt i artikeln.
Klagomålen är inte sjukdomen, jag menar att PS5 Pro är ett symptom på sjukdomen som är skenande priser på hårdvara. Min poäng är att ilskan är missriktad. Produkten är dyr ja, riktigt dyr till och med men det är inte av illvilja mot konsumenten som ett företag väljer att sälja premiumvaror.
Förmodligen finns det en tillräckligt stor efterfrågan på bättre hårdvara för att Sony ska känna att det är värt att lägga ned flera år RnD på utvecklingen av en kompletterande konsol och dessutom utveckla en egen AI-baserad uppskalare.
Jag vet inte riktigt hur du får det till att de utnyttjar sina kunder. Släppet av Ps5 Pro innebär inte att den vanliga PS5 blir sämre. Den dyker upp som ett mer kompetent alternativ för den kundgrupp som värdesätter de aspekterna. Jag gillar inte hur många UE5-titlar i dagsläget för göra enorma kompromisser i bildkvalitet för att flyta smidigt på konsol, jag gillar inte hur FSR ser ut och att det fram till nu varit enda alternativet för uppskalare och jag gillar inte den undermåliga RT-hårdvaran som finns i RDNA2-grafikdelen i PS5. Samtliga av dessa problem löser PS5 Pro och då är det en produkt som passar mig bra.
Att tro att konsoler kommer gå ned i pris över en generation som tidigare är tyvärr inte möjligt längre. Det blir inte billigare att tillverka en systemkrets på samma sätt som tidigare samtidigt som priser på allt annat har ökat markant de senaste åren. Material och transport är svindyrt. Därtill äger Sony massor av studios som utvecklar en drös spel som är skitdyra och tillväxten för hela branschen har stannat av då den är mer eller mindre mättad. De som köper PS5 Pro är förmodligen inte nya kunder utan den skara entusiaster som redan äger en PS5
Jag tycker inte att jag oskäligt försöker försvara Sony, gör dom fel ska dom ha kritik. Att släppa en premiumprodukt riktad mot entusiaster är i min mening inte att göra fel. Jag tycker att det finns markant större problem i spelindustrin att rikta sin frustration mot än det här.
Hoppa gärna in i eftermiddag och ställ frågor eller bara häng, det kommer bli superkul att vara med igen!
Håller inte med. För inte så länge sedan sade man att AI inte kunde vara kreativ. Nu kan AI skapa konst och musik. Fantastisk musik som ger gåshud. Vad AI kan göra om 5 eller 10 år kan man knappt föreställa sig. Det är nästa industriella revolution, men den inbegriper allt, inklusive kultur.
Våra hjärnor är också bara maskiner. Att se kreativitet som något är unikt för den mänskliga hjärnan är felaktigt. Vi syr ihop våra kreationer utifrån de upplevelser vi har haft och den kunskap vi har. AI gör exakt samma sak.
Att påstå att hjärnan enbart är en maskin är snävt och mekaniskt sätt att förstå saken. Visst bryter man ned det till sina fundamentala beståndsdelar är det som sker i hjärnan en kanske inte alltför komplex process. Däremot är det betydligt mer komplext om man ska försöka definiera vad till exempel ett medvetande är och hur det fungerar. Där behöver vi nästan sträcka oss utanför det mekaniska och biologiska och även ta in filosofiska sammanhang.
Först bör vi kanske definiera vad jag menar och inte menar. En generativ AI kan absolut tränas att utföra en kreativ uppgift, skapa musik, en bild eller en video men i dagsläget är de inte kreativa. De kan skapa ett resultat som är nära det som en människa kan skapa men den är begränsad till datan just den modellen har tränats på. Kan en generativ AI som skapar musik ta tidsandan i beaktning? Experimentera med nya ljud och ta inspiration från låtskrivarens erfarenheter och tankar? Nej, inte just nu. Den kommer aldrig kunna skriva en "Born to Run" som har någon betydelse trots att den kanske kan efterlikna Bruce Springsteen med exakthet. Tittar vi på den här rapporten så menar de forskarna att en teoretisk AI enbart kan vara kreativ under vissa förutsättningar:
"Theoretical Result on AI’s Creativity: We theoretically show that AI can be as creative as humans
under the condition that AI can properly fit the sufficient amount of conditional data created by human
creators. This implies that AI, through its ability to learn from historical data, has the potential to
evolve into an entity capable of generating novel, creative outputs. These outputs, while not currently
existing, are likely to be generated by a new human creator in the future"
och
"Practical Training Guidelines: Theoretical analysis of the training procedure emphasizes the importance of collecting the generative conditions of creation data, in contrast to the prevalent approach of
simply accumulating large datasets. And it suggests that fitting a substantial amount of conditional data,
without marginalizing out the generative conditions, is crucial for the emergence of creative abilities."
För att återskapa en teoretisk kvantifierbar mänsklig kreativitet krävs att du i teorin utöver stora mängder data även tränar modellen med information om förutsättningarna och processen som leder fram till att en människa skapar en bild eller musik eller dylikt.
Återigen detta är fortfarande högst teoretiskt och ingenting som sker idag.
Det går absolut att säga att AI idag absolut kan skapa musik som låter bra eller en bild som är trevlig att titta på men den kan inte fatta kreativa beslut, den kan inte veta varför någonting fungerar estetiskt men något annat inte gör det. Inte förrän den har fått sagt till sig att inte göra så.
Om jag promptar en AI att skapa en bild på Påven med AIK-halsduk är det jag eller modellen som är kreativ? Om jag ber modellen att skapa en Hip Hop 4/4 beat i 80 BPM som låter som en Roland TR-808 är det jag eller modellen som är kreativ?
Svag punkt för mig.
Jag gillar uppenbarligen inte kul.
Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.
Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.
Behöver och behöver, det beror på vad man vill få ut av maskinen. I mitt fall vill jag spela allt i 4k med Path Tracing om det finns med hög bildfrekvens och då är alternativen få.
Vill man ha ut över 60 FPS i high 1440p utan att nämnvärt bry sig om RT behövs det givetvis inte.
Yoko Taro är en mycket mycket märklig man.
Det är särskilt oväntat att så skulle vara fallet.
Att själva processorprestandan inte får sig ett jättestort lyft skvallrar ju om just detta.
Ett spel som är begränsat eller "flaskhalsat" av processorn och med standardversionen av PS5 rullar i 30 FPS kommer då på förekommen anledning inte kunna dubblera sin bildfrekvens med typ 10% extra kraft för processorn. Däremot så lär de kunna rulla i 30 FPS med fler effekter och högre upplösning.
Ponerar vi däremot att ett spel redan idag når 60+ FPS fast med avkall på upplösning eller Raytracing kommer PS5 pro möjliggöra att de kommer att kunna fortsätta hålla 60 FPS med betydligt läckrare grafik.
I slutändan är inte 60 FPS ett självändamål. I vissa fall är 30 FPS det aktiva valet som utvecklarna behöver välja för att kunna få fram sin vision på den relativt enkla hårdvara som dagens konsoler besitter. Allt från hur grafikmotorn och i princip allt under huven på spelet och hur det utnyttjar de tillgängliga processortrådarna kommer avgöra om målsättningen blir 30 eller 60 FPS.
TLDR: är det grafikdelen som är flaskhalsen kommer PS5 Pro att ha större inverkan på bildfrekvensen än om det är processorn som är stoppklossen.
Ser riktigt läckert ut!
"vi får hoppas att de skippar den pay 2 win-mekanik som dessvärre är vanlig i sydkoreanska MMO-spel"
Det lär bero på huruvida spelet primärt är riktat mot den koreanska marknaden eller ej. En stor del av spelen som produceras för inhemska spelare har betalmodeller skapta för att passa in i sättet som spelarna spelar. Generellt har folk inte en gaming-rigg hemma och spenderar sin speltid på Pc bang, alltså internetcaféer. Det är därför typ ekonomiskt självmord att släppa spel som du behöver betala för att börja spela. Att betala för för att få snabbare tillgång till föremål eller fördelar i spelet snabbare är en så vedertagen metod att man kan räkna med att så lär vara fallet även denna gång.
Det ska dock sägas att många spel som lanseras i väst byter utgivare och ibland justeras då även betalmodeller eller hela spelets ekonomi som en del av lokaliseringen.
Välkommen Calle!
I dessa tider med dyra komponenter är det extra intressant med mer prisvärda alternativ från alla tre läger.
Tack! Ja jag håller med. Om senaste ryktena stämmer kommer AMD:s nästa generation primärt satsa på midrange kort till ett mer attraktivt pris. Jag hoppas att Intel Battlemage ger en utmaning i detta segment också!
Bra avsnitt! Jävligt kul att Calle var med, riktig kunnig kille som pratar lugnt och sakligt. Roligt att ha med både hårdvara, spel och båda ihop! Det var dock lite synd att ni inte pratade mer om dagens konsolers spec och vad Calle tror om spec på ps5 pro och ev framtida konsoler!
Tackar ödmjukast!
Hoppas att jag får anledning att återkomma och snacka lite kommande konsoler. Det ser spännande ut med de nya generationerna och/eller pro modeller och vad de kan erbjuda.
Ok, förstår, visst är Nvidia långt före när det kommer till raytracing men det är ju inte så att ett 7900 XTX inte klarar av raytracing alls. Ska ligga runt 3080ti i rt prestanda.
Bra sammanfattning av GPU'er annars. Uppskattas nog av många.
Så är det såklart. 7900 XTX är kompetent i RT.
Den ligger dock ungefär 30% +/- efter 4080S.
I rastrering är den i snitt 3-4% snabbare och går att få för runt 12000 för vissa modeller.
Så för runt en tusenlapp i skillnad skulle jag personligen välja 4080S då jag ofta och gärna aktiverar RT. Dock är det som sagt mer värdefullt för vissa med ren råprestanda i raster och man vill spara en slant och då är XTX rätt val helt klart.
Detta är såklart förutsatt att 4080S köpes för riktpris på 12999kr eller i närheten av det. Finns modeller som kostar fasligt mycket mer och de är väldigt svårmotiverade. Samma sak med de 15k+-modellerna av XTX.
Lite förvånad att inte 7900 XTX utan 7900 XT jämfördes med 4080 Super. 7900 XTX är ju oftast billigare än 4080 Super. ??
Jag fattar hur du menar.
Det framkom kanske inte så väl i hur jag tänkte.
Min poäng var att XT generellt är ett bättre köp nu när den är prissänkt då man får ”mer för pengarna”.
XTX är fortfarande lite för nära 4080S i pris för att den ska vara en given rekommendation då den är så pass mycket svagare i ray tracing och har sämre energieffektivitet. Så i min bok får man mer för 12-13k med ett 4080S.
Däremot om du verkligen inte bryr dig alls om RT och får en superdeal på ett XTX är det ett jäkligt bra kort. Tror inte att någon blir missnöjd med det heller.
Förövrigt: tack för alla glada tillrop, och tveka inte att höra av er här eller på SweC om det är något ni undrar över eller bara vill säga hej!
Liquid Snake och/eller Liquid Ocelot