Inlägg av Ruffles
Inlägg som Ruffles har skrivit i forumet
Begriper inte skrytet över att ha slösat massor av tid och pengar.
Är det slöseri att köpa spel? En konstig kommentar på ett spelforum.
Jag har landat på 94. Mestadels retrotitlar (15 Mega Drive-spel, 20 360-spel, 31 OG Xbox-spel osv). Till samlingen, även om jag avser att testa en del av dem.
Har även köpt en till Sega Saturn model 1 och samlarutgåvan av Indiana Jones and the Great Circle, Epic Mickey Rebrushed och Alone in the Dark (tekniskt sett inköpt ifjol men spelet blev ju försenat). Ska försöka lugna ned mig lite under 2025.
Knappt någonting alls. Jag går alltid omkring i illusionen att jag kommer få tid att spela, men innerst inne vet jag att det inte blir så. I år kände jag mer än tidigare att jag hade velat få en stund för mig själv och bara spela. Men jag får acceptera att julen faktiskt är en familjehögtid och barnens högtid först och främst.
Har det till Gamecube och sedan igen till Wii U. Tror det får räcka så.
Det är kul att spelet verkar så populärt, men också bara tydligare och tydligare att jag ska hålla mig undan!
Inget flyktbeteende nu!
Om det är svårt att upprepa en succe så talar ju det för att xbox kommer hänga i även nästa generation och sälja bättre än dom gjort under denna och förra. Jag menar ngn gång ska dom väl kunna få till det🫣, men vem vet, den som lever får se...
Vi har nog passerat det stadiet nu. Microsoft är inte särskilt intresserade av att sälja konsoler längre, de håller på att överge den affärsmodellen helt och hållet. Förmodligen blir deras egna IP:n endast tidsexklusiva vilket innebär fler Xbox-spel till Nintendo och PlayStation i framtiden.
Nintendo kommer fortsätta att göra roliga spel som funkar. Det verkar alltid vara svårt för många som gör spel till Playstation och Xbox. Så där gör det inget om en av dom försvinner.
Microsoft är primärt en utgivare i dag, så de kommer inte "försvinna". Tvärtom. Däremot kommer deras konsol fortsätta minska i inflytande och betydelse.
Å andra sidan har deras bärbara konsoler dominerat den marknaden på sidan om sedan urminnes tider. Så om Switch 2 har det bärbar DNAt (som det verkar), ja då blir det storslam igen.
Det är ju också tänkbart att Nintendo fortsätter dominera den japanska marknaden men att Switch 2 kanske inte blir samma succé i väst. Vi får se. Att upprepa en succé är alltid svårt.
Xbox är ju på väg bort som exklusiv plattform, Satya Nadella skyr exklusiviteter som pesten och nu ska vi tro att ett "riktigt" Xbox-fan spelar på mobilen och paddan också. Microsoft kommer tjäna storkovan som stor utgivare på andra plattformar. Så det blir PlayStation och Nintendo kvar.
Som gammal Xbox-spelare sedan 2002 tycker jag förstås att det är tråkigt att Microsoft tappat bollen på det här sättet. Det var faktiskt bättre under Xbox One-åren, tro det eller ej. Men nu är det som det är, och under 2024 har jag spelat överlägset mest på min PS5. Game Pass är fortsatt en bra tjänst, även om priset börjar närma sig smärtgränsen, och Microsoft kanske fortsätter att släppa konsoler på något sätt, precis som de fortsätter att släppa laptops trots att allt färre köper dem.
Jag ska inte berätta det för tidigt den här gången, vis av erfarenhet...
Jag har faktiskt Ensam Hemma till Mega Drive, men har inte testat det än. Känns som att jag inte missat något.
Jag spelar ju inga open world-spel (nästan). Har inte kollat på PS5, som jag spelat mest på i år, men på Xbox är det tydligen Alone in the Dark jag lagt mest tid på. Inte konstigt med tanke på att jag nästan kört ut det tre rundor.
Indiana Jones and the Great Circle är som en varm kram från 80-talet
Machinegames har levererat en av årets stora positiva överraskningar. Indiana Jones and the Great Circle är vad de senaste filmerna borde ha varit.
Det sägs att den som tvivlar inte ska få något av Herren. Ändå var vi många som kände tvivel inför ett nytt Indiana Jones-spel. Hur relevant skulle det kännas? Och skulle det verkligen fungera i förstapersonsvy? Nu har jag som tvivlade privilegiet att konstatera att Machinegames har knåpat ihop ett alldeles strålande spel. Ett riktigt klassiskt äventyr.
Doktor Jones ger sig ut på en världsomspännande resa i jakt på ett stulet föremål, vars betydelse han stegvis blir varse. När vi efter ett tag får stifta bekantskap med tyska nazister börjar berättelsen ta fart på allvar. Indys storslagna äventyr tar oss till pyramiderna i Giza, bergsmassiven i Himalaya, tempel i Irak och krigets Shanghai, för att nämna några. Variationen är kort sagt fullkomligt strålande, men vissa områden är betydligt mindre än andra och känns nästan instoppade mest för att erbjuda miljövariation, inte för att göra det mesta av platsen i fråga.
Indiana Jones and the Great Circle är inget actionspel med konstant rök ur pistolmynningen. Fokus ligger på utforskning och pussel, och det går alldeles utmärkt att undvika strid i många fall. Det är förvånansvärt olikt Tomb Raider och Uncharted. The Great Circle har en helt egen identitet, och valet av förstapersonsvy hjälper till att särskilja det än mer från Lara Crofts och Nathan Drakes äventyr.
Detta förstärks också av att spelet inte tar sig självt på alltför stort allvar. Det finns en liten känsla av slapstick här som passar perfekt in i Indiana Jones-universumet. Den gamle arkeologen är ingen massmördare utan föredrar att ta sig fram med lite större finess. Gärna med en torr kommentar efter att fienden fallit. Machinegames hade kunnat välja en annan väg med följden att tonen hade skurit sig med vad ett Indy-spel i min värld ska vara.
Som så ofta numera går det att välja just hur du vill spela genom att justera svårighetsgraden vad gäller strider och pussel. Jag valde att lägga mig på en mer behaglig nivå för att kunna spela avslappnat. Det medförde lägre fiendeintelligens, men om detta stör dig kan du alltså skruva upp svårighetsnivån något (även om det verkar vara lite si och så med AI:n också på högre svårighetsgrader).
Personligen fann jag det underhållande att smyga runt och dänga fascister i skallen med allt från stekpannor till kvastar och njuta av animationerna. För att smälta in krävs en förklädnad, men inte heller den är vattentät. Det går nämligen att bli avslöjad ändå, så skrid fram med försiktighet. Om man blir upptäckt finns det två val: antingen ta fajten eller fly undan och hoppas att de inte hittar en.
Striderna flyter på riktigt bra, och detta tack vare variationen i hur Indy kan slåss. Piskan är till stor hjälp genom att både fånga fiender och dra dem till sig samt slå vapnen ur deras händer. Det går också att kasta vapen på fienden (var beredd ifall de fångar det bara!).
Respekterar min tid
Miljömässigt kan vi förstås hitta likheter med Tomb Raider och Uncharted medan gameplay har spår av Hitman, lite Thief och definitivt en dos Dishonored. Machinegames har byggt spelet mestadels runt att undvika fiender, inte konfrontera dem. Stealth är således en avgörande ingrediens. Detta är ett ganska modigt vägval. Få hade höjt på ögonbrynen om The Great Circle varit avsevärt mer actionbetonat. Det hade säkert kunnat bli kul det också. Med ett långsammare tempo och mer fokus på utforskning och pussellösning bjuds vi däremot på en, i brist på ett bättre uttryck, mognare upplevelse. Spelet respekterar både min tid och min eventuella intelligens genom att inte hålla mig för hårt i handen. Vi får tid att tänka och reflektera, och det är så jag föredrar min Indiana Jones. Därmed inte sagt att det saknas actionsekvenser, för de finns här också och kan vara ganska spektakulära. Men de är inte alls spelets huvudfokus.
Något annat som finns är ett uppgraderingssystem. I stället för att nå nya nivåer i ett talangträd utvecklas Indy genom att läsa böcker, vilket på något vis känns logiskt. Trots denna utveckling är han inte övermänsklig. Indy blir trött av att klättra, simma och inte minst springa och allt detta påminner oss om att det är bättre att smyga runt fiender än att tampas med dem i grupp.
En levande värld
Jag skulle kunna ägna stora delar av den här texten åt Vatikanen. Detta tidiga område i spelet är väldigt öppet för utforskning och fullständigt proppat med pussel och mysterier. Det går att springa igenom det och fokusera på huvudberättelsen, men det finns så mycket roligt att göra att det vore dumdristigt att bara skippa allt gott som finns där bokstavligen under ytan. Inledningsvis gick jag mestadels runt som en turist, stal pengar från soldaterna och beundrade den vackra italienskan som pratas av både präster, nunnor och Mussolinitrogna i området. Snart insåg jag att nog borde försöka ta mig an själva spelet också.
Trots att kvaliteten på områdena varierar något har Machinegames överlag lyckats bygga en väldigt levande värld. Visst står en del karaktärer och upprepar ungefär samma replik, men när jag passerar människor pratar de inte bara. De visslar falskt, de suckar uppgivet över sin tråkiga vardag, de gäspar och nyser. Det må vara detaljer, men det är sådana här småsaker som gör en värld och människorna i den lite mer levande. Att alla dessutom pratar på sina egna språk, må det vara tyska, italienska eller arabiska, ger en härlig känsla av autenticitet.
Jag har ännu inte nämnt röstskådespelet, och då i synnerhet Troy Baker som Indiana Jones. Det är för att jag knappt vet vad jag ska säga. Baker har gjort många minnesvärda roller, men aldrig har han utmanats på detta sätt genom att iklä sig en ikonisk karaktär och bara briljera rakt igenom. Han är Harrison Ford. Röstskådespelet håller överlag en väldigt hög nivå, definitivt bättre än genomsnittet, och bidrar till den filmiska känslan hela äventyret igenom.
Allt man kan önska sig
Machinegames har lyckats med det allra viktigaste i den här sortens spel: de har gjort det genuint roligt att utforska. Det finns massor av valfria pussel och gåtor att upptäcka, och det är svårt att låta bli. Här finns en berättelse som engagerar, världar som bitvis nästan tar andan ur mig och en uppenbar kärlek till grundmaterialet som ramar in hela upplevelsen och bara skriker kvalitet.
The Great Circle känns som ett klassiskt äventyr som de brukade vara på vita duken en gång i tiden. Allt finns här. Miljöerna. Musiken. Självdistansen. Den ondskefulla tyska skurken. Matinékänslan. Till och med det klassiska Wilhelm-skriket.
Att spela Indiana Jones and the Great Circle är som att få en stor varm kram av 80-talet. Det går inte att önska sig så mycket mer från ett Indiana Jones-spel. Eller ett spel över huvud taget. Gillar du filmerna är det förstås ett plus, men jag är ett exempel på att man inte måste vara en Indy-fanatiker för att verkligen uppskatta spelet. Jag satt ändå med ett leende på läpparna under större delen av resan. Så här roligt att utforska gravar och lösa pussel i uråldriga tempel har det inte varit sedan det första Tomb Raider för snart 30 år sedan.
Vi nosar på högsta möjliga betyg, men några småsaker gör att vi landar strax därunder. Hatten av, Machinegames. Detta kan vara ert bästa spel hittills, och det är definitivt ett av de allra bästa till Xbox på många år.
Det har jag, och det skaver när man i spel försöker återskapa samma känsla som klassiska filmer har. Känns billigt när spel ser ut som många andra, men är "speciellt" bara för att det är en känd filmkaraktär.
Röstskådisen t o m låtsas vara Harrison Ford. Pinsamt.
Men man tjänar pengar på att gräva upp gammalt. Se bara på Silent Hill 2-remaken.
Jag vet inte hur mycket du har spelat. Men den allra största delen av spelet handlar inte om att återskapa scener från filmerna. Men om man gör ett spel från en franchise med en ikonisk karaktär är det ju ganska rimligt att flirta lite med filmerna, sätta tonen från dessa och låta huvudkaraktären vara med och se ut och låta som den ska. Allt annat vore väldigt konstigt. Men du behöver ju inte spela det.
Lite hybris, kanske? Spelet vann ju ändå pris på galan, och konkurrensen var stenhård. Rätt spel vann.
Tja… jag är helsåld på Unleashed (Wii-versionen, känns som ett helt annat spel än HD-versionen), Colours och Lost World. Det är möjligt att denna nya version blir en ny favorit för mig, men det känns inte som om det varit brist på bra Sonic i 3D tidigare.
Jag är rätt övertygad om att du kommer gilla spelet.
Påpekandet att galan lider av identitetsproblem är viktigt. För det är onekligen så det är. Det ska vara en gala som prisar årets bästa spel och prestationer, men samtidigt har tittarna vant sig vid att det bara ska ingå spännande trailrar och avslöjanden. Kanske sattes standarden på något vis när Microsoft valde att avtäcka Xbox Series X på galan. Ribban är högt satt. Och visst är det kul. Men hellre en eller två stora utannonseringar än en trailerkavalkad. En kortare och mer fokuserad upplevelse vore att föredra. Men cashen ska ju in, och det har ju rapporterats hur mycket varje sekund kostar. Så det blir väl ett moment 22.
Har bara spelat som sonic karaktärerna ännu. Är shadow spelbar från början eller något man låser upp? Jag har klarat första bossen typ.
Du väljer i startmenyn om du vill spela som Sonic eller Shadow, det är två separata äventyr. Givetvis kan man köra båda samtidigt som separata sparfiler och hoppa emellan.