Inlägg av Shamanfox

Inlägg som Shamanfox har skrivit i forumet

Skrivet av Flugsaft:

Nu måste jag vara lite hård och fråga hur du kan tycka det är bättre när jämförelserna är så solklara när det gäller detaljer och fysiken?

Du föredrar alltså att npcerna bara ramlar ihop när du åker sakta på dom istället för att de blir påverkade av bilen och sätter händerna på motorhuven?

Jag föreslår att du kollar upp detta istället för att vara en kuk i rymden som thrustar åt alla möjliga håll 😂😂😂

https://youtu.be/GWVtZJo-HqI?si=B3VHXzfH8gCeWfJh

Återigen, behöver inte titta på YT-klipp när jag har spelat själv bägge spelen.

Jag gillade 5an mer än 4an, både spelmässigt och storymässigt. Simple as that. För mig så handlar det inte om vilket som känns mer realistiskt, utan mer vilket som känns som är roligast att spela, och där föredrar jag GTA 5 över 4an.

Skrivet av elPresidente:

Efter bara några dagars spelande tog storyn slut. För mig personligen var detta en relativt stor besvikelse. Spelet i sig var helt fantastiskt på alla plan! Det fanns ett enormt potential att fortsätta bygga på SP med allt möjligt gott. Bilar, side-stories, ny bana eller helt enkelt utbyggnad av main-story! Icke sa Rockstar, här ska allt läggas på MP!

Det är exakt den girigheten jag är orolig över. Nog f*n har de råd att bygga en stor gedigen story med sina miljardvinster. En main-story på 100h ska inte vara ett problem med deras kapital!

Frågan är inte om det är ett problem, utan snarare efterfrågan. Har inte tittat på achievements, men har en känsla att en stor majoritet har inte klarat hela 5ans story, som ändå är ”bara” 30h långt.

Jag ser hellre resurser lagda på världsbygget än att dra ut en story 3x så långt som tidigare titlar. Tror jag inte har sett någon tidigare som varit missnöjd med att GTA storyn har ”bara” varit 15-30h långt.

Skrivet av Flugsaft:

Dock så sög kampanjen om man jämför med 4an, när det gäller handling men även fysiken i spelet osv. Kolla jämförelserna.. finns en video av "crowbcat" som heter gta 4 vs gta 5. Väldigt bra video, för jag minns själv när 5an kom hur besviken jag var när jag spelade det. Jag vart inte alls like immerst i världen som i 4an..

Hoppas de tagit in saker från rdr2 som är helt otroligt bra och detaljrikt. Personligen hade jag älskat om dom gjort djup bilmekanik att du t.ex måste tanka och ta hand om bilen för att den ska funka efter ordning. Lite som hästen i rdr 2. De måste göra något nytt på en markant plan, men är skeptisk efter som writern har lämnat vilket tenderar att säga en del samt att de får in så jäkla mycket pengar av mp delen..

För mig är det helt motsatsen. Jag gillade inte alls 4an, varken storyn eller spelkänslan. Tyckte 5an var mycket bättre, och i linje med hur San Andras, Vice City och GTA3 kändes.

Behöver inte direkt kolla jämförelser på YT då det är alltid subjektivt. Personligen kommer jag vara glad om de behåller känslan och fysiken som 5an.

Jag hoppas det stämmer att GTA6 går till Vice City stil igen. Kan tänka mig med HDR stöd så kommer all neonljus poppa ordentligt!

Skrivet av elPresidente:

Själv är jag orolig att de lagt större delen av sina resurser på MP-delen. Att vi får en ännu kortare och fattigare kampanj än i GTA5. Rockstar sket väl i stort sett helt i SP så fort de insåg vilka groteska pengar de drog in på MP. Inte en enda dlc/expansion till SP, men 10 års utvecklande av massa trams till MP.

GTA5 kampanjen var ju varken kort eller fattig. Den ligger ju i linje med andra GTA när det kommer till längd.

https://howlongtobeat.com/game/4064?q=Grand%2520Theft%2520Aut...

Personligen så är 30h tillräckligt långt storymässigt. Finns ju massa annat man kan göra i GTA utanför storyn.

Sen så är det ju klart att de kommer satsa på Online. Rockstar och Take Two är först och främst företag, vars huvudmål är att maximera vinst. Det är ju en anledning varför det har tagit så lång tid för att få GTA6 started i utvecklingsfasen.

För många JRPGs att hålla koll på vilka som är favoriter, men en titel som jag tycker måste nämnas som jag inte sett nämnas hittills:

Golden Sun.

Ett spel jag känner jag måste spela om någon dag snart.

Skrivet av spelgubbe:

Man blir lite sugen på att skaffa force feedback ratt och pedaler igen. Men man vet ju hur det blir. Kul en vecka sen kommer den utrustningen ligga i ett skåp någonstans i evigheter. Vet inte om det är värt det? En koppla in en controller i PC'n kanske är en ok kompromiss istället?

Jag kör med handkontroll, tycker det är kul. Sure, tappar FFB från att ha ratt, men man kan alltid skaffa ratt om man märker att man gillar spela spelet mer i en vecka

(Dock så har jag bara Logitech G27 så den är extremt gammal, och kör med relativt dålig FFB system)

Skickade friend request jag med, Shamanfox87

Bra recension!

Hittills gillar jag spelet. Har dock bara hunnit spela 2.3h och enbart kört Time Trial. Det enda jag skulle kunna tänka ge spelet ett minus för är prestandaproblemen. Ska bli kul när FZ DZ drar igång igen, denna gång kommer jag spela första säsongen med kontroll för att se hur bra det blir (mest för jag inte orkar koppla upp G25:an på datorbordet).

Skrivet av Soulless:

Har bara hunnit småläsa lite vad folk första reaktioner och åsikter verkar vara och det känns ju tyvärr inte hemskt peppande...

Prestandaproblem, krascher, knappt någon skademodell, sämre körkänsla än DR2...

Prestandaproblem och krascher kan jag inte kommentera, då fungerar relativt bra för mig. Kör med 3080 med 8700K processor. Upplösning 3440*1440.

Skademodellen och körkänslan tycker jag känns desamma som DR2. Det enda jag har att kritisera hittills är att det känns lite väl lätt även med alla assister av. Men samtidigt så är det inte ett simulationsspel (oavsett hur mycket Codemasters/EA vill marknadsföra det som det).

Skrivet av Hipshot:

Det som måste vara riktigt skitigt för sbz är att spelet sålde säkert sjukt bra day 1, sedan dog det ut helt pga serverproblemen, som de - som jag förstår det - inte kunde kontrollera?

MEEEEN jag tycker verkligen det är skit att tvinga på folk online only i SP, då hade ju folk kunnat spela det och man hade sluppit minst hälften av alla dåliga betyg och vetat att folk kan spela spelet.

Dessutom måste jag säga... p3 som spelet är, det är ju lite... man hade ju kunnat tro att efter 10 år så skulle det vara lite mera som GTA eller något annat, lite större liksom. Nu är det ju mera som en kopia av p2 fast kanske lite bättre plattform att bygga på.

Fast PD3 har inte utvecklats i 10 år. Som högst skulle jag våga påstå att utvecklingen har varit 2-3 år, max. PD3 gjorde sin första Teaser Trailer reveal 9 månader sen. Det är inte lång tid tillbaka om man jämför med spel som oftast annonseras 1+ år innan release.

Hade de utvecklat PD3 lika länge som CDPR utvecklade CP2077 så definitivt hade jag hållit med om att skalan på spelet borde ha varit större.

Skrivet av Tiggaren:

Fick en smärre chock när jag nyligen såg betyget på Steam, mostly negative 39%! Tycker jag har haft roligare än jag nånsin hade i FM7.

De flesta negativa kommer från att spelet krashar hos många spelare samt spelet presterar dåligt på flera maskiner. Jag kör genom Game Pass, men jag skulle inte kunna tänka mig spendera €70 för att knappt orka driva spelet på en RTX 3080. Just nu kör jag Medium inställningar i 1920*1080 för att få någorlunda stabil FPS (samt stängt av Raytracing helt), vilket är lite surt med tanke på att jag har en 3440*1440 skärm för bättre inlevelse.

Jag har inga problem som helst att kunna spela Forza Horizon på datorn. Jag har inga problem att spela F1 2022, DiRT Rally 2.0, ACC etc.

Så skulle jag ge spelet betyg på Steam så skulle jag tyvärr också ge den tumme ner. GT7 ser mycket snyggare ut på Ps5 än vad FM gör just nu på min PC, och då skulle jag även påstå att min PC är betydligt kraftfullare än min Ps5 är.

Om Turn10 fixar prestanda-problemen så skulle jag njuta utav spelet så mycket mer, speciellt om jag kan då köra spelet i fullscreen.

För de som klagar på "Varför släppa trasigt spel?" så är det rätt lätt svar på frågan; Pengar. De behöver få in pengar.

StarBreeze har inte haft det bra sedan 2018. De har gjort flera nyemissioner för att få in pengar för att kunna fortsätta driva bolaget.
Utannonseringen utav PayDay 3 var inte allt för länge sen, troligen så har de inte haft många år på sig att utveckla spelet.
Om jag inte minns helt fel, så var de tvungna att få tag på en Publisher först innan de ens kunde börja utvecklingen, troligen för att få finansiell stöd.
Publishern i sig hade nog en strikt deadline på när spelet måste släppas, samt att vi inte riktigt vet hur stor/liten budget de fick. Att driva ett företag kostar pengar, och börjar pengar ta slut så måste de sälja något för att driva in mer pengar.

I det här fallet, efter att ha följt Starbreeze i många många år (som aktieägare), så tror jag inte de har haft mycket val. De gick över till mobila marknaden efter PD2, och det har inte gått bra för dem. Det såg länge ut att de inte skulle göra PD3 överhuvudtaget.

Jag tror att PD3 är deras sista livlina för att undvika konkurs för att vara ärlig. Deras aktie har inte varit så låg som den är nu sedan 2012, det vill säga 1 år innan de släppte PayDay 2. Koch Media (som numera går under namnet Plaion) gjorde ett avtal med Starbreeze om €50M för PayDay 3, och den budgeten ska täcka produktionen, lansering samt post-lansering (dvs patchning/extra content) av spelet. Det var Mars 2021. €50M kommer man inte sådär jättelångt på, därmed varför spelet utvecklades under ett så kort tid (då budgeten ska även kunna täcka post-lansering).

Vill vi se ett långt framtid för PD3 samt framtida PayDay-spel så får vi hoppas att tillräckligt många köper spelet, samt spelar det genom Game Pass. Alt. att utgivarna i Embracer Group fortsätter att ge financiellt stöd till Starbreeze.

Nu har jag förvissa inga intern data, utan baserar ovanstående helt på deras offentliga finansiella rapporter samt av att ha följt bolaget länge nu. Och det jag tolkat från rapporterna så behövde/behöver Starbreeze få ut någon produkt för att driva in intäkter.

Skrivet av PixelGamer:

Japp men content creators är bara ute efter pengar.
Dom recenserar nya spel på kort tid för att snabbt få trafik. Youtube är förstört sen länge, off topic i för sig.

Det där beror extremt helt och hållet på vilka du följer/tittar på.

T.ex., vill jag har ARPG nyheter så tittar jag på Rhykker som för det mesta är väldigt transparent om det bra och dåliga, även i spel som han håller sig kärt och nära.
Vill jag ha spelnyheter gällande bilspel så tittar jag på Jimmy och SuperGT, tycker de har gett bra intryck på spel och varit öppna på både bra och dåliga.
Vill jag ha nyheter som är cRPG-orienterat så tittar jag på Cohhcarnage, tycker han har gett bra intryck, samt öppet kritiserar saker som är dåligt.

Finns fler som är nischade inom specifika genre eller spel, som är lika objektiva/subjektiva som vilken annan nyhetssida för spel.

Tror inte jag följer någon content creator som hypear upp spel som skulle vara trasigt utan att påpeka det. Enda som jag kan tänka mig som skulle kunna falla på den kategorin är Jackfrags, men följer inte honom så vet inte om han har blivit bättre.

Sen säger jag inte att det inte finns de som överhypear allt för att driva in så mycket trafik som möjligt. Sånt får man ju sålla bort, och istället hitta de man vet vågar visa negativa aspekter av spel som precis har släppts eller ska släppas.

Är jag ute: Tittar aldrig i mobilen om det inte jag väntar på meddelande eller samtal (oftast om jag ska möta upp någon) alt. om jag sitter på tåget/buss. Men är jag ute och går så ska ju man titta vart man går, inte ner i en skärm. Ser jag någon som är ute med sin hund, barnvagn eller med sina barn men har ögonen limmade fast i mobilskärmen med hörlurar i, så tittar jag lite kritiskt åt deras håll.

Är jag hemma: Kan det bli en hel del på iPaden om jag inte sitter vid datorn. Då är det antingen att jag läser Manga eller tittar på YouTube. Social Media har jag slutat med helt. Har gått flera år sen jag var inne och tittade på FB/IG. Jag har slutat gå in på nyhetssidor (vart att jag gick alltid in på Aftonbladet förut varje gång jag var uttråkad) vilket jag har märkt har gjort att jag är oftare på bättre humör. Dock så bor jag själv så stör jag inte direkt någon av att ha hög skärmtid. Är jag med polare så tittar jag aldrig i mobilen om jag inte får ett samtal. Mitt fokus ska ligga då på umgänget runtomkring mig, inte i en apparat.

När jag gick i skolan så hade vi inte direkt smartphones (född 80-talet), utan som mest hade vi kanske en Nokia telefon om ens det. Inga av barnen såg jag någonsin stirrandes i skärmar, oavsett om det var flipphones, Nokias eller Tamagochis.

Vet inte hur det ser ut i skolorna idag, men jag kan förstå varför barn skulle surfa mycket runt sociala medier. Förr var man alltid tvungen och vänta tills efter skolan för att kunna prata med sina polare som inte gick på samma skola, för att hänga med varandra osv. Med mobiler och sociala medier så kan du vara i kontakt med de folk du vill vara i kontakt med 24/7, du kommer alltid få reda på saker sekunden något händer (då allt måste postas direkt på Sociala Medier), och inte minst så finns det oändligt med underhåll på arms avstånd som är mycket roligare/intressantare än att plugga.

Tycker jag det är bra att man konfiskerar telefoner under skoldagen? Både ja och nej. Ja till att ungarna kan (förhoppningsvis) ha lite mer fokus under lektionerna, men samtidigt nej då man inte riktigt löser rotproblemet som är beroendet av att vara konstant uppkopplad till vad som sker utanför där man själv befinner sig. Men samtidigt så vet jag inte vad som är bästa lösningen, har inga barn och går inte i någon skola. Har bara själv lärt mig att det inte var bra för min mentala hälsa att konstant hålla mig uppdaterad vad som händer runtomkring mig 24/7, oavsett om det var genom Sociala Medier eller världsnyheter.

Skrivet av mikel_83:

Jag är sjukt sugen på att testa detta! Tror det kan bli jättebra.

Men alla är inte lika övertygade.

https://youtu.be/5nNQlNGksIw?si=9GFgeX6hkn7L-aqj

DiRT Rally har aldrig handlat om att vara 1:1 simulation med riktiga världen. Studion har väl velat skapa ett spel som balanserar simulation och arkad i en mix som gör att det är kul att spela, men samtidigt kan kräva lite skicklighet att få bra tider.

Som exempel; Sega Rally back in the day var mer eller mindre bara hålla in gasen hela tiden och ibland bromsa (t.ex. 180 svängarna). Väldigt arkadigt och lätt att komma in i. Däremot så (iaf jag) tröttnade man på det snabbt.

DiRT Rally är mer teknisk utav sig, men har kvar lite arkad-bitar så att folk i alla nivåer kan ha kul med spelet.

Vet själv att skulle WRC försöka sig på 100% Simulation så kommer säkert många spela det ett litet tag sen ge upp pga det är för svårt. Med tanke på att Rally som genre i sig är redan relativt litet så känns det som ett sett för studion att inte göra några vinster alls med spelet.

Av de jag har tittat på på YT som spelat spelet, så har de haft kul. Spelet har kvar DR 2.0 känslan fast med förbättringar, speciellt asfalt. Så personligen så ser jag riktigt fram emot spelet, och kommer lira det Day 1. Gillade DR 1.0 och 2.0, mycket mer än Colin McRae Rally samt vanliga Dirt-serien, så är rätt säker på att jag kommer gilla EA Sports WRC

Jag har försökt gilla Forza Motorsport, men jag har svårt med det då

1; spelet har ostabil FPS på min dator, och oavsett vad för inställningar jag försöker mixa så kan jag inte få det att flyta på stabilt.
2; AIn, jag blir less på att problemet från tidigare FM spel kvarstår, där AI helt utan anledning kör ifrån deras racing line för att åka in i mig som är en halv billängd till deras sida, så det finns plats för bägge.
3; Penalty systemet är skräp enligt mig. Det finns ingen logik eller resonemang hur det fungerar. Ibland så kan man åka in i en annan bil i 150km/h och man får inget straff öht, men ibland så blir man knuffad lite från sidan eller bakifrån av AIn och helt plötsligt får man 0.6s eller 0.8s penalty för "avoidable contact". Samma ifall man åker off track. Ibland har det hänt att man har missat bromspunkten vid en chicane och genat, och ändå inte fått någon penalty, ibland så har man råkat åka av vid en raksträcka för att inte krocka in i en AI, och kommit tillbaka till banan säkert utan att ha kört om någon, utan att ha blivit omkörd, och ändå blivit straffad.

Jag kommer ge spelet några chanser till, men så som det ser ut nu så kommer jag nog lägga spelet i hyllan då jag inte orkar med ostabil framerate i bilspel, och istället bara invänta på nästa WRC som släpps om 2.5 veckor.

Jag körde mestadels utan guide. Det enda jag gjorde efter 100+ timmar var att titta små ledtrådar online till side missions som jag hade spenderat timmar på utan att hitta hur jag ska gå vidare med.

Build guides kör jag oftast med 2a playthrough om jag vill försöka min/maxa. Första genomkörningen så gjorde jag en Holy Warrior build som jag knådade ihop där jag körde 2H + Holy Magic. Var inte helt optimalt men var kul och spela!

Okej, låt höra vad var fel i det jag skrev då? Dessutom så är det inte EA som utvecklar spelet, det är Codemasters. EA är bara utgivaren samt moderbolaget till Codemasters nu när de har köpt studion.