"Wii-utvecklare är slarviga"
Utvecklarna ser väl framåt lite också. Man tjänar mer i längden av att släppa ett fult spel först och sedan släppa en 2a med lite snyggare grafik. Men att dom inte använder bumpar texturerna är lite väl löjligt. Det enda välutvecklade spelet jag kan komma på som finns till Wii idag är Zelda, resten är bara skräp.
Tyvarr ar det alltid sa i borjan, att utvecklarna inte trycker ut all kraft ur hardvaran. Det kommer bli battre!
Metroid kommer bli ledstjarnan! Mmm..
Skillnaden med Wii är ju att den tycks vara så otroligt nära besläktad med Gamecube... se bara på det snyggaste spelet till konsolen Zelda: Twilight Princess, det utvecklades ju till Gamecube och portades mer eller mindre till Wii... Sen så vet jag inte hur bakåtkompabiliteten fungerar, men det känns lite konstigt att kunna lira Gamecube-spel på Wiin som är flera gånger snyggare än det som släppts till Wii... då tänker jag främst på spel som Resident Evil 4
Tyvarr ar det alltid sa i borjan, att utvecklarna inte trycker ut all kraft ur hardvaran. Det kommer bli battre!
Metroid kommer bli ledstjarnan! Mmm..
Skillnaden med Wii är ju att den tycks vara så otroligt nära besläktad med Gamecube...
Jepp. Wii är i princip en överklockad GC med annorlunda kontrollers.
Tyvarr ar det alltid sa i borjan, att utvecklarna inte trycker ut all kraft ur hardvaran. Det kommer bli battre!
Metroid kommer bli ledstjarnan! Mmm..
Skillnaden med Wii är ju att den tycks vara så otroligt nära besläktad med Gamecube...
Jepp. Wii är i princip en överklockad GC med annorlunda kontrollers.
nej det är den inte, sluta dvälja i er egen självgodhet. Wii är en ganska schyst maskin, den ligger ett par knäppar bättre än en Xbox. Det är exakt det hamenar i intervjun: Den är kraftfull, men utvecklare slarvar med kapacitet. Således, tror sånna som du att den bara är en "överklockad gamecube".
Tyvarr ar det alltid sa i borjan, att utvecklarna inte trycker ut all kraft ur hardvaran. Det kommer bli battre!
Metroid kommer bli ledstjarnan! Mmm..
Skillnaden med Wii är ju att den tycks vara så otroligt nära besläktad med Gamecube...
Jepp. Wii är i princip en överklockad GC med annorlunda kontrollers.
nej det är den inte, sluta dvälja i er egen självgodhet. Wii är en ganska schyst maskin, den ligger ett par knäppar bättre än en Xbox. Det är exakt det hamenar i intervjun: Den är kraftfull, men utvecklare slarvar med kapacitet. Således, tror sånna som du att den bara är en "överklockad gamecube".
"The hardware is basically a GC. We've upgraded our development tools to new versions but, you can still use GC programs as they are. With that in mind, I thought we could remake GC titles for the Wii and modify them to work with the Wii remote so that they're more fun to play."
//Shigeru Miyamoto
Ingenting negativt med det dock, ge dem bara lite tid. Wii spelen kommer bara att se bättre och bättre ut.
Det är trotsallt spelglädjen som räknas.
Jaha, ännu en utvecklare som menar att grafiken gör 90% av spelet
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
"The hardware is basically a GC. We've upgraded our development tools to new versions but, you can still use GC programs as they are. With that in mind, I thought we could remake GC titles for the Wii and modify them to work with the Wii remote so that they're more fun to play."
//Shigeru Miyamoto
Ingenting negativt med det dock, ge dem bara lite tid. Wii spelen kommer bara att se bättre och bättre ut.
Det är trotsallt spelglädjen som räknas.
Fast det där säger inget om prestandan i sig, efter att matteprocessorer började bli standard så är egentligen PCn som plattform nästan identisk med hur den var när de första Pentium 75 Mhz släpptes. Quake i originalskick släpptes för Pentium (alt. 486 DX) och går att spela felfritt än idag. Att de går att jämnställa arkitektoriskt gör dem bara kompatibla, inte lika snabba/långsamma.
LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU
Försöker folk medvetet att missförstå vad han sa i intervjun eller?
Att säga att man är besviken på den grafiska delen av dom första wii spelen är väl inte samma sak som att säga att grafik är det enda som räknas och att spelen suger.
Jag håller med honom, att Twilight Princess som också finns på gamecube är ett av dom snyggaste spelen på wii trots att wii är kraftfullare kan ju inte vara något annat än en besvikelse på den grafiska delen. Wii är för tillfället en gamecube med en mousegesture kontroll och emulator inbyggd, och det lockar inte mig till köp när jag redan har en gamecube. Nej framtiden får utvisa när/ifall det börjar komma lite mer bra spel som motiverar ett köp.
Det han säger är ju bara positivt. Han menar ju att Wii är kapabel till riktigt bra grafik men utvecklarna har inte satsat ordentligt på att pressa grafik och prestanda än. Men nu när Wii säljer så bra och bevisat att den är att räkna med lär ju fler utvecklare våga satsa lite mer på den.
Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD
Jag håller med, är grymt besviken på wii än så länge, jag har en gamecube och finns verkligen ingen anledning att köpa mig en wii på ett bra tag.
sen så är den ett skämt prestanda mässigt jämmfört med andra maskiner, nej jag vet grafik är inte allt, men varför hoppa över en bit när konkurenterna klarar av både spelkänsla och grafik på samma gång?
P.L.U.R
Skulle Wii har grafik som liknar 360 så skulle maskinen vara dyrare än Playstation 3 i princip! Dessutom har vi inte fått se vad Wii kan prestera ännu, tycker grafiken i Mario Galaxy räcker mer än väl för att skapa en mysig stämning.
Gösses va många pc-nördar det är här inne! Ni och eran grafik, när ska ni lära er att det är spelkänslan som räknas?
@radiuz: Ingen förväntar sig samma grafik som 360 eller PS3, men åtminstonde betydligt bättre än PS2! Konsollen kostar trots allt 2700 + lika dyra spel som till 360/PS3 (vilka förmodligen tar minst dubbelt så lång tid att utveckla).
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
@radiuz: Ingen förväntar sig samma grafik som 360 eller PS3, men åtminstonde betydligt bättre än PS2! Konsollen kostar trots allt 2700 + lika dyra spel som till 360/PS3 (vilka förmodligen tar minst dubbelt så lång tid att utveckla).
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
Varför tar ett spel till PS3 eller Xbox360 dubbelt så lång tid att utveckla? För att det är högre upplösning på texturerna?
Tror snarare att de få spel som verkligen utnytjar kontrollen bra tar lång tid att utveckla då det är rätt viktigt med mycket tester och kalibrering för att få det att funka bra med kontrollen, dock så verkar ju just denna biten ha varit särskilt väl utvecklad hitils i Wii spelen, vilket är helt absurt då det är det som är konsollens styrka. Ungefär som att göra däck som max får köra 50km/h till en formel-1 bil.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Skulle Wii har grafik som liknar 360 så skulle maskinen vara dyrare än Playstation 3 i princip! Dessutom har vi inte fått se vad Wii kan prestera ännu, tycker grafiken i Mario Galaxy räcker mer än väl för att skapa en mysig stämning.
Gösses va många pc-nördar det är här inne! Ni och eran grafik, när ska ni lära er att det är spelkänslan som räknas?
Varför kommer alltid meningen spelkänslan är viktigare än grafiken alltid fram när det passar?
Minns sist när nintendo förespråkare rekommenderade Resident evil 4 till gamecube före ps2 just pga att det var snyggare. Trots att ps2 versionen har extra material som inte finns på gamecube.
Det finns ingen regel som säger att man inte kan både ha bra spelkänsla och grafik.
Det handlar mest om hur man som gamecube ägare motiverar ett köp av en wii. Rent grafiskt presterar wii lika eller sämre än dom bästa spelen på gamecube. Spelmässigt är dom bästa spelen uppgraderingar av gamecube spel med nya kontroller och handling. Sen emulatormöjlighet som kan vara kul om man inte har kvar sina gamla konsoler och spel.
Personligen motiverar det mig inte till ett köp än. Jag hoppas på att tex nya Metroid och Resident evil ändrar min uppfattning men tills dess fortsätter jag spela ps2 spel, och kanske lite twilight princess på gamecube.
Aaah.. Factor 5.. Turrican spelserien! Men den är det säkert ingen som minns.. eller så är dom flesta för unga.
Factor 5, Turrican skaparna. Det är ju lite respekt!
Men är det samma folk fortfarande, I utvecklings teamet osv..?
Jag hoppas det kommer bättre spel till Wii iaf, Nintendo brukar ju ha spel med bra gameplay men spelutvecklarna måste ju utnyttja grafik resurserna om spelare ska bli nöjda.
När alla säger att Wii är "ett skämt prestandamässigt" eller dylikt, tror jag inte de riktigt är medvetna om hur Wii ligger till prestandamässigt.
Den riktigt stora skillnaden menllan X-box 360/PS 3 och Wii prestandamässigt är att de två tidigare kan rendera spele i högre upplösning. I tv-spel innebär detta inte främst att det blir mer detaljer utan att det blir mindre aliasing, mindre pixligt och att det också blir betydligt skarpare.
I form av bildkvalitet kommer alltså Wii aldrig kunna mäta sig, 480p är bara 480p. Men på andra områden är Wii inte så hopplöst långsam, och det går att skapa ganska så avancerad grafik.
Spelkänsla hör ihop med grafik. Vackra miljöer är till exempel oskiljaktiga från spelet Oblivion, och avancerade grafiska effekter är vad som gjorde spel som Doom 3 och Fear riktigt läskiga.
Bildkvalitet är däremot inte så otroligt viktigt för spelkänsla imo.
Det intressanta är vad rent tekniskt konsolen kan visa, och det hänger ihop med spelglädjen. Till exempel hur mycket detaljer det kan finnas i en miljlö kan vara en vitkig del av ett spel, förmåga att skapa naturtroget vatten, eller att skapa en stämning av en fuktig omgivande djungel (som far cry till pc gör, men knappast wii!). Därför är jag ganska glad att Nintendo endast levererar 480p, eftersom kraften i konsolen kan användas till vitktigare saker än att förbättra "bildkvaliteten"
@radiuz: Ingen förväntar sig samma grafik som 360 eller PS3, men åtminstonde betydligt bättre än PS2! Konsollen kostar trots allt 2700 + lika dyra spel som till 360/PS3 (vilka förmodligen tar minst dubbelt så lång tid att utveckla).
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
Varför tar ett spel till PS3 eller Xbox360 dubbelt så lång tid att utveckla? För att det är högre upplösning på texturerna?
Pratar vi avancerade grafikmotorer?
Pratar vi stora, fria och detaljerade banor?
Pratar vi snygga "påkostade" modeller?
Pratar vi avancerad AI?
Pratar vi bra röstskådespelare?
Pratar vi bra story?
Pratar vi onlinestöd?
Pratar vi kvalitetskänsla?
Så vad pratar vi om? Enkla spel som har samma pris som spel till 360/PS3. Visst är det lite extrajobb i och med Wiimoten, men överdriv inte är du snäll...
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
Klart att ett 360/PS3-spel tar längre tid att utveckla, läs bara rubriken på nyheten så förstår ni varför. Jag är besviken som fan på Wii, känns som att de va slöseri med pengar bara, förhoppningsvis så blir de väl en ändring på de i framtiden då utvecklarna börjar utveckla på allvar, för som det är nu så verkar ju dom flesta utvecklarna bara testa vad man kan göra med kontrollen och skiter i allt annat. Och är man ute efter att spela gamla spel så är inte Wii maskinen man ska skaffa, då ska man skaffa en chippad Xbox, till den kan du få tag på NES, SNES, Mega Drive, N64, PSone och många fler emulatorer som funkar klockrent.
@radiuz: Ingen förväntar sig samma grafik som 360 eller PS3, men åtminstonde betydligt bättre än PS2! Konsollen kostar trots allt 2700 + lika dyra spel som till 360/PS3 (vilka förmodligen tar minst dubbelt så lång tid att utveckla).
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
Varför tar ett spel till PS3 eller Xbox360 dubbelt så lång tid att utveckla? För att det är högre upplösning på texturerna?
Pratar vi avancerade grafikmotorer?
Pratar vi stora, fria och detaljerade banor?
Pratar vi snygga "påkostade" modeller?
Pratar vi avancerad AI?
Pratar vi bra röstskådespelare?
Pratar vi bra story?
Pratar vi onlinestöd?
Pratar vi kvalitetskänsla?
Så vad pratar vi om? Enkla spel som har samma pris som spel till 360/PS3. Visst är det lite extrajobb i och med Wiimoten, men överdriv inte är du snäll...
Tycker det är dags att ställa lite högre krav.
Ta t.ex. Zelda du tror det tog betydligt kortare tid att utveckla än typ Gears of War? Knappast. Sen använder du nuvarande wii spel som jag kan hålla med om har varit väldigt fattiga. Det mesta du räknar upp ovan behövs i ett Wii spel med för att göra det bra, och är inget unikt för PS3/Xbox360/PC. Dessutom kommer ju inte direkt alla spel med en helt egen grafikmotor så det har inte riktigt med utvecklings tiden av just det spelet att göra.
Så ser fortfarande inte varför ett Wii spel skulle ta hälften så lång tid att utveckla som en spel till andra plattformar. Ta t.ex. God of War 2 till PS2, det borde ju enligt ditt resonemang också bara vara att fixa till i en handvändning.
Dock kan jag hålla med om att alla dessa minispel och annat strunt som kommer till Wii inte borde ha fullpris, men göra inte korkade generaliseringar...
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Aaah.. Factor 5.. Turrican spelserien! Men den är det säkert ingen som minns.. eller så är dom flesta för unga.
Factor 5, Turrican skaparna. Det är ju lite respekt!
Men är det samma folk fortfarande, I utvecklings teamet osv..?
Jag hoppas det kommer bättre spel till Wii iaf, Nintendo brukar ju ha spel med bra gameplay men spelutvecklarna måste ju utnyttja grafik resurserna om spelare ska bli nöjda.
Skulle inte våga sätta pengar på att det är samma folk nu som då i Factor 5 teamet. Tror inte Chris Huelsbeck är kvar som musiker iaf.. mannen som komponerade den underbara musiken igenom hela serien av Turrican spel. :/