Tredje försöket på elektroniska får
Jag gör nu ett tredje försök att ta mig förbi den första femtio sidorna av Do Androids Dream of Electric Sheep?, Philip K Dicks roman som är förlagan till Ridley Scotts hyllade film Blade Runner. De två tidigare försöken strandade båda i tröttöga, en sjukdom jag får när texten tycks vara skriven lite väl omständigt. Visst, som skribent gillar jag tecken som - och ; men när varannan mening har flera lager och bisatser blir jag lätt matt.
Nej, det är den första boken jag prövat av honom och jag är som sagt inte så imponerad. Då gillar Robert A. Heinlein och Isaac Asiminov bättre om vi ska snacka "klassiska" verk.
Själv tycker jag Starship troopers är helt fantastisk. Läser den då och då. Den innehåller en hel del tankvärda saker både när det gäller samhälle, filosofi och moral.
Det är mycket sant. Dock blir jag, i den boken, inte riktigt klok på när gamle gubben Heinlein gör satir och när han är gravallvarlig. Ovissheten höjer i alla fall läsvärdet i mina ögon.
Det här är en av de bättre böckerna jag någonsin läst. Har du inte förstånd, alternativt smak, nog att uppskatta den har du mina kondoleanser. Annars vill jag raskt och hjärterligen rekommendera Ubik och Dr. Bloodmoney, av samma författare.
Det är därför jag ger den ett tredje försök. Har jag dock inte förståndet att uppskatta den så lär dina kondoleanser vara lika svårgreppade
Själv tycker jag Starship troopers är helt fantastisk. Läser den då och då. Den innehåller en hel del tankvärda saker både när det gäller samhälle, filosofi och moral.
Den har många bottnar, minst sagt. Tänk om det till exempel var Ridley Scott och inte Paul Verhoeven som gjort filmen... drömma kan göra.
Det här är en av de bättre böckerna jag någonsin läst. Har du inte förstånd, alternativt smak, nog att uppskatta den har du mina kondoleanser. Annars vill jag raskt och hjärterligen rekommendera Ubik och Dr. Bloodmoney, av samma författare.
Det är därför jag ger den ett tredje försök. Har jag dock inte förståndet att uppskatta den så lär dina kondoleanser vara lika svårgreppade
Hahaha Nöjsam läsning!