Vilse i Game Pass-djungeln

Redaktör
Ponny
Skrivet av Workout51:

-Flummhatten på-

Det är en vanlig känsla idag att inte våga bara vara, konstigt eftersom vi är human beings och inte human doings... Paradoxen är att när du inte aktivt agerar betyder det att du ändå passivt gör ingenting. I ingenting finns en kraft görandet aldrig kan mäta sig med.

“In today's rush we all think too much, seek too much, want too much and forget about the joy of just Being.” -Eckart Tolle

Jag skulle rekommendera dig och vem som att läsa "The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment" av Eckart Tolle. Det är den bok som förändrat mitt sätt att se på livet och även för många andra. Tror det är en av de mest sålda böckerna inom spiritualitet. Sen lägger du på en "Silent retreat" där det handlar om att vara tyst och närvarande och du kommer vara nästa gaming Buddha.

När man vågar stanna upp händer något mäktigt - du blir närvarande och upplever nuet. Plötsligt ser man hur träden gungar i vinden, ögonfärgen i den person man pratar med eller ens egna kropp och känslor. Att vara upptagen är många gånger att vi flyr från det som är och är nog den vanligaste spirituella kris vi har idag.

Det är också i tystnaden, andetaget, mellanrummet och långtråkigheten de riktigt originella idéerna föds. För det undermedvetna är mer intelligent än vårat medvetande. I det undermedvetna krockar idéer, tankar och känslor likt Big Bang och skapar kopplingar medvetandet aldrig hade kunnat drömma om. Många genier har uppskatta långa promenader, och de olagliga sakerna, av den anledningen. Personligen har mina bästa idéer kommit till mig när jag mediterat.

Påminner mig om ett av mina favoritcitat när jag läste en bok som enbart handlade om tystnad:
"Silence, silence. In a thousands sense i proclaim the indespensable worth of silence. Our only safe dwelling place often. This shallow generation knows nothing of silence. That is even the disease of it, will be the death of it, if not cured. Self renunciation too, that is silence in one of its senses."

Wow! Blev inspirerad. På riktigt! Flum är inte dumt! Kan själv känna att tystnaden är något jag undviker (bevisligen). Nästan lite rädd för den ibland? Alltid nåt i öronen eller framför ögonen. Det gäller ju att "MAXA TIDEN". Vet ju själv att när jag t.ex. varit på Gamescom att jag älskat att komma hem till hotellrummet på kvällen och stirra in i en vit vägg. Orkar inte fler intryck. Istället för att fylla sitt inre med ditt, datt, datt, ditt kan man ju faktiskt göra ett lugnt rum. Hitta ro. Chilla.

Allt ska hela tiden fyllas med något. Man ska prestera: på jobbet, i spelen, i träningen, etc. Har insett att jag behöver ta livet lite mer med en klackspark. Är ängslig av naturen, kan oroa mig för saker – och bli lite chockad när det går bra. Som det nästan alltid gör. Och går det inte bra, ja, då går det över. Okej, nu flummar jag kanske iväg ännu mer. Men det är intressant hur ens inre är och hur man kan påverka det. Tack för kloka ord!

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Korvfingrar:

Känner igen mig delvis. Jag hoppade av och på men till sist mig slutade det med att jag avslutade mitt Game Pass för evigt och sålde Xboxen. Jag vill ha fysiska kopior av spelen i hyllan så jag håller mig till Switch 2 nu ett tag. Jag kanske skaffar en PS5:a och köper enstaka fysiska spel till den nästa år, så som GTA6, vi får se.

Jag upplevde lite av ett uppvaknande efter att ha haft en Spotify-prenumeration sedan starten och insåg jag att jag nu betalat närmare 20 000 kr i prenumerationsavgifter efter alla dessa år. Tänk att betala 20 0000 kr för musik och sedan inte äga en enda låt. Det är ju egentligen samma sak som att betala 20 000 för en lite modernare version av radio.

Jag insåg vilken fantastiskt fin CD-samling jag istället kunde ha köpt för alla dessa pengar så nu har jag börjat köpa CD-skivor istället, och rippar dem helt enkelt. I lossless-kvalitet dessutom. Jag kan lägga dem i molnet på sikt om jag vill och bygga min egen lilla Spotify. En ny liten hobby och en fin samling i hyllan som jag nu kan njuta av utöver musiken.

En liten tankeställare

Kul projekt! Ett eget skräddarsytt Spotify är inte dumt. (Damn, fick lite Ågren nu kring vad man betalat för prenumerationer genom åren?) Jag gillar fysiska spel men då platsbristen blivit högst verkligen kör jag darlings fysiskt och "mindre viktiga" digitalt. Mycket digitalt blir det, således. Men bodde jag större med mer utrymme hade det säkert sett annorlunda.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kul projekt! Ett eget skräddarsytt Spotify är inte dumt. (Damn, fick lite Ågren nu kring vad man betalat för prenumerationer genom åren?) Jag gillar fysiska spel men då platsbristen blivit högst verkligen kör jag darlings fysiskt och "mindre viktiga" digitalt. Mycket digitalt blir det, således. Men bodde jag större med mer utrymme hade det säkert sett annorlunda.

Ja platsbristen är ett faktum när man bor i lägenhet. Det som kanske är lite tur i oturen nu, vad gäller Switch 2, är ju dessa Game Key Cards. Jag kommer inte att köpa dem utan köper endast de spel som är kompletta, vilket är realtivt få. Switch 2 samlingen kommer ju att bli betydligt mindre jämfört med Switch så det blir lite extra plats för CD.

Medlem

Jag hade gamepass och ett xbox series x i två år och tyckte det var fantastiskt smidigt med ett helt bibliotek och enkelheten, snabbheten när man startar ett spel är otroligt. I början kändes det nästan som att vara tillbaka i tiden igen med så många spel och alternativ att välja bland, jag kan jämföra det med då jag hade tusen tals disketter, cd skivor och annat på hyllorna.

Medlem

Istället för att faktiskt spela så sitter jag och bläddrar med gamepass

Medlem

Jag var tvungen att erkänna det. Jag gillar Gamepass, men det gör mig stressad och tar bort spelglädjen för mig.
Jag känner att, jag vill plöja igenom spelet jag är inne i för att sedan sätta igång med nästa. Snabbt ska det gå så jag hinner med allt!
För min del innebär det att skippa sidouppdrag och annat alternativt som man inte måste göra, och jag kan till och med tycka spelen blir för långa och för utdragna och bli irriterad över att de aldrig tar slut.
I vanliga fall skulle jag bli ledsen när ett spel man gillar går mot sitt slut och man vet att "innanför en hör dörren slutar äventyret".
Gamepass har lyckats sudda ut den känslan för mig.
Därför säger jag upp detta.

Medlem

Tjänster som gamepass stressar mig.
Jag vill ha frihet att spela utan tidspress.

Senast jag körde en gratismånad på gamepass så spelade jag ut Doom the darkages på 1 vecka. Men då gled jag mig genom spelet utan att ta allt. Blev lite tråkigt mot slutet. Jag tror att jag gillat spelet mer om jag köpt det men priset ca 800 spänn blev för högt att inte nappa på gratiserbjudandet.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vackert formulerat. Det här med att plocka upp en tung, fysisk bok är inte fel. Och spinner vidare: när jag pendlar håller jag mig sysselsatt hela tiden. Podd när jag går, bok/tv-serie när jag sitter still. Om jag nån gång inte gör någotdera får jag lite känslan av att jag "slösar med tid". Kanske är det tvärtom? Eller åtminstone: bra att hitta nån balans.

När jag i somras gick ut med min katt i koppel utan att ha någon musik eller liknande. Bara fokus på att stanna och titta mig omkring på omgivningen, få ha lite "tråkigt" när jag låter katten göra sitt.
Det blev en märklig känsla. Att inte tänka, bara finnas i nuet. Blev lite som att jag vaknade upp. Svårt att sätta orden på känslan.

Mindfullness kallas det tydligen. "ett tillstånd av närvaro i nuet, där man inte försöker analysera, planera eller distrahera sig, utan bara observerar och upplever det som är."

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fick tummen ur ändan och aktiverade de 3 månaders Premium som ingick med en laptop jag köpte i somras och... alltså... är det jag som missar någon slags storhet här? Ganska skralt utbud (ja, även med Premium, jag har trippelkollat att det är vad jag har och vad som visas - MS Store är ju dock inte ett under av användarvänlighet och sortering/filtrering), det är givetvis bara standardutgåvor utan tillstymmelse till DLC och det får man alltså pröjsa numera ~300 spänn i månaden för? (Nej, jag tänker inte räkna massa sätt att kringgå Microsofts officiella prissättning, för det är vad riktpriset faktiskt är.)

Nåja, ska pröva solodelen till något CoD jag inte har på Steam i alla fall, då så gott som alla DLCer där ändå rör multiplayer. Atomfall kanske ska prövas också, STALKER 2 mööjligtvis om det är patchat så det inte är så förbannat trasigt som det enligt utsago var vid release. Men är det bara ett par spel på sin höjd som är intressanta... då känns det rätt rejält dyrt för vad man får. Inte minst med tanke på hur ofta både Steam och GOG kör bra reor. Och då slipper man den löpande utgiften.

Jag kanske bara har udda spelsmak eller nåt. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fick tummen ur ändan och aktiverade de 3 månaders Premium som ingick med en laptop jag köpte i somras och... alltså... är det jag som missar någon slags storhet här? Ganska skralt utbud (ja, även med Premium, jag har trippelkollat att det är vad jag har och vad som visas - MS Store är ju dock inte ett under av användarvänlighet och sortering/filtrering), det är givetvis bara standardutgåvor utan tillstymmelse till DLC och det får man alltså pröjsa numera ~300 spänn i månaden för? (Nej, jag tänker inte räkna massa sätt att kringgå Microsofts officiella prissättning, för det är vad riktpriset faktiskt är.)

Nåja, ska pröva solodelen till något CoD jag inte har på Steam i alla fall, då så gott som alla DLCer där ändå rör multiplayer. Atomfall kanske ska prövas också, STALKER 2 mööjligtvis om det är patchat så det inte är så förbannat trasigt som det enligt utsago var vid release. Men är det bara ett par spel på sin höjd som är intressanta... då känns det rätt rejält dyrt för vad man får. Inte minst med tanke på hur ofta både Steam och GOG kör bra reor. Och då slipper man den löpande utgiften.

Jag kanske bara har udda spelsmak eller nåt. 😅

Blue Prince är riktigt bra, men det tar tid. Så där har du en del att göra.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Korvfingrar:

Jag upplevde lite av ett uppvaknande efter att ha haft en Spotify-prenumeration sedan starten och insåg jag att jag nu betalat närmare 20 000 kr i prenumerationsavgifter efter alla dessa år. Tänk att betala 20 0000 kr för musik och sedan inte äga en enda låt. Det är ju egentligen samma sak som att betala 20 000 för en lite modernare version av radio.

Jag insåg vilken fantastiskt fin CD-samling jag istället kunde ha köpt för alla dessa pengar så nu har jag börjat köpa CD-skivor istället, och rippar dem helt enkelt. I lossless-kvalitet dessutom. Jag kan lägga dem i molnet på sikt om jag vill och bygga min egen lilla Spotify. En ny liten hobby och en fin samling i hyllan som jag nu kan njuta av utöver musiken.

En liten tankeställare

Det är en tragisk utveckling. Musik skiljer sig också från exempelvis film vilket gör att Spotify skiljer sig från tjänster som Netflix. Filmer och framför allt serier ser de flesta inte om så många gånger. Musik, däremot, lyssnar vi ju på om och om igen. Att då se allting försvinna om man avslutar prenumerationen... ja, det är verkligen peak icke-ägande. Vilket vissa säkert trivs med. Men jag blir glad när jag ser att du börjat köpa CD-skivor. Dessa kommer ingen kunna ta ifrån dig.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Detekt:

Blue Prince är riktigt bra, men det tar tid. Så där har du en del att göra.

CoD WW2 rök åtminstone rätt fort efter installation (PPSj-41 i Normandie, jovisst) , så nu är det bara ett par kvar jag inte har prövat. 😅 Atomfall däremot är nog det som är mest lockande spontant - men det är verkligen inte särskilt många som får mig att bli till mig i trasorna. Fallout 76 fick jag krupp av förra gången jag prövade, så det tänker jag inte ens bry mig om igen. Övriga spel som är något att ha (Fallout i övrigt, exempelvis) äger jag redan. (Eller nåja, äger licens att spela när jag vill, på bl.a. Steam.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lonian:

När jag i somras gick ut med min katt i koppel utan att ha någon musik eller liknande. Bara fokus på att stanna och titta mig omkring på omgivningen, få ha lite "tråkigt" när jag låter katten göra sitt.
Det blev en märklig känsla. Att inte tänka, bara finnas i nuet. Blev lite som att jag vaknade upp. Svårt att sätta orden på känslan.

Mindfullness kallas det tydligen. "ett tillstånd av närvaro i nuet, där man inte försöker analysera, planera eller distrahera sig, utan bara observerar och upplever det som är."

Det är en fin känsla. När tankarna bara kommer och går. Och den kan ju appliceras lite grand även när man GÖR saker. Det är ju ofta man är på väg någon annanstans när man till exempel spelar något. "Sedan ska jag göra det" eller "Åh, vill egentligen spela det". Här och nu är en bra grej.

(Och fastnade vid "katt i koppel", ska villigt erkännas. Kul att det funkar! Har lekt med tanken men vete katten (!) om nån av våra fyra skulle kunna hantera det. Möjligen Björn-Helmut.

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar