Nej, du kan inte köpa en PS5 Pro-liknande pc till samma pris
Men en skivläsare på ps5 pro så är man uppe i 10500 ca. Visst datorn de byggde hade inte heller skivläsare men finns det inte en större digital konkurrens för spel på PC än vad det gör på konsol?
Rätta mig gärna om jag har fel!
Rätt, och en dator kan göra mer än spel också
Men en skivläsare på ps5 pro så är man uppe i 10500 ca. Visst datorn de byggde hade inte heller skivläsare men finns det inte en större digital konkurrens för spel på PC än vad det gör på konsol?
Rätta mig gärna om jag har fel!
Det riskerar att kosta mer än så. 800 euro är över 9 000 kr bara det, så jag gissar att PS5 Pro kommer kosta ca 10 000. Förhoppningen är väl att det släpps ett paket med konsol och skivläsare till lägre pris.
Rätt, och en dator kan göra mer än spel också
Sen så blir det dessutom billigare med PC i längden tack vare uppgraderingsmöjligheterna. Om 3-4 år när PS6 släpps för 9000 kr (risken finns att Sony behåller prislappen) så behöver du med PC kanske bara byta ut grafikkortet för 5000-6000 kr för att klå PS6, samtidigt som alla påstår att du behöver en dator för 12000 kr för att klå PS6. Moderkort, processor och RAM har väldigt lång hållbarhet och är inget man behöver byta ut lika ofta som man byter konsol.
Ja man kan ju inte bara ta i beaktande de direkta kostnaderna. Avgift för onlinespel på PS, billigare spel och bättre reor för PC överlag. Sedan är väl poängen mer det att nu är en konsol väldigt nära vad motsvarande eller bättre PC kostar och då kan man ju faktiskt fundera på vad poängen med konsolen ens är. Att konsoler ska vara mer lättillgängliga och mycket mer prisvärda än en speldator är väl hela poängen med de eller?
Sen vill jag också poängtera att detta är en mid/late gen uppgradering av en befintlig plattform där väldigt mycket av hårdvara och design är sig lik. Alltså ingen helt ny generation med R&D och massa marknadsföring som ska betalas av vilket gör priset ännu mer förbryllande.
Den kommer kosta fläsk här i Finland i synnerhet om man ska ha skivläsaren till som kostar bra bit över hundra €. Den höjda mervärdesskatten lär inte göra saken bättre.
Dålig analys. För det första förväntas priset vara högre ca 11500kr om man inte vill vara bunden till PS Store och fortfarande kunna spela fysiska spel som man köpt innan.
Hela problematiken är att gapet mellan en konsol och PC är näst intill obefintlig nu. När man köpte en PS3 för 6000kr då fick man verkligen spelgrafik som kunde mäta sig med en dator för dubbla priset. Det fanns inget som ens såg ut så bra som Killzone 2 när det släpptes.
Ja man kan ju inte bara ta i beaktande de direkta kostnaderna. Avgift för onlinespel på PS, billigare spel och bättre reor för PC överlag. Sedan är väl poängen mer det att nu är en konsol väldigt nära vad motsvarande eller bättre PC kostar och då kan man ju faktiskt fundera på vad poängen med konsolen ens är. Att konsoler ska vara mer lättillgängliga och mycket mer prisvärda än en speldator är väl hela poängen med de eller?
Sen vill jag också poängtera att detta är en mid/late gen uppgradering av en befintlig plattform där väldigt mycket av hårdvara och design är sig lik. Alltså ingen helt ny generation med R&D och massa marknadsföring som ska betalas av vilket gör priset ännu mer förbryllande.
Den kommer kosta fläsk här i Finland i synnerhet om man ska ha skivläsaren till som kostar bra bit över hundra €. Den höjda mervärdesskatten lär inte göra saken bättre.
Du betalar för enkelheten, och flexibiliteten när du köper konsol idag. I detta får du också ett mediacenter men självklart kan man sätta upp dator som mediacenter med som också gör de bättre.
PS5 Pro kommer också utnyttja en icke släppt teknik som inte finns i dagsläget på konsumentsidan för AMD:s GPU:er som är PSSR. Sen får vi väl se ifall denna teknik faktiskt är bra eller bara en gimmick.
Jo då, det går. Man kan beräkna kostnader ur en mängd vinklar. Här valde de vad en pc motsvarande PS5 Pro kostar, men det skulle gå att kolla på massa andra sätt: onlinekostnader, spelpriser, tv, gamepads, mus/tangentbord, möblemang osv.
Dålig analys. För det första förväntas priset vara högre ca 11500kr om man inte vill vara bunden till PS Store och fortfarande kunna spela fysiska spel som man köpt innan.
Hela problematiken är att gapet mellan en konsol och PC är näst intill obefintlig nu. När man köpte en PS3 för 6000kr då fick man verkligen spelgrafik som kunde mäta sig med en dator för dubbla priset. Det fanns inget som ens såg ut så bra som Killzone 2 när det släpptes.
De kollar hårdvarukostnaden rätt och slätt, inte spelkostnader och annat. Men skivläsare gör totalpriset lägre om man köper ett antal spel per år fysiskt, men sannolikt inte om man köper ett fåtal spel per år och kanske många av dem billigare än nypris.
Instämmer med Sweclockers. Men jag tycker inte man ska se ”gaming” som att det blivit dyrare. Det är snarare gaming-crowden som blivit kräsen. Gigantiska TV-apparater med höga upplösningar, syncade frames, 60fps minimum, raytracing, tyst och sval hårdvara, lägre watt-förbrukning.
Vi brukade dra ut spelen och blåste bort damm från kassetten när spelet frös. Vi bytte 6-7 CD-skivor under installationen. Det fanns ett annat tålamod förut.
Kolla på varje PC hos kidsen nu, få nöjer sig med något mindre än en vattenkyld CPU och pimpade LED-shower.
PS5 Pro riktar sig mot en alltmer kräsen marknad, säljsiffrorna får visa om efterfrågan finns. Jag tycker också det är en dyr konsol. Men om det var enkelt att tillverka en billigare så kommer vi se konkurrenterna presentera det snart.
Det är en intressant artikel, kul jämförelse. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det är lite "jämföra äpplen och päron" eftersom den egentligen bara svarar på en del; hårdvara vs hårdvara. Parametrar som PS Plus, skillnader i pris på spel mellan PC och konsol osv. kommer alltid att skilja plattformarna åt och är en viktig komponent för många.
För egen del är den viktigaste kompontenten väldigt abstrakt, och det är lättillgängligheten att spela på konsol kontra dator. Med PS4 och Switch slutade jag uppdatera min dator och spelade till 100 procent på konsol. För ett år sedan ruttnade jag lite på att mina PS5 och Series X allt som oftast bara levererade 30 fps, så jag investerade i en bra speldator och i en tillgörande ultrawide OLED, och spelar nog majoriteten av mina spel på PC numera. Däremot tycker jag ändå att tröskeln, om än mest mental, är betydligt mindre att komma hem efter en tuff dag på kontoret och slå på en konsol kontra att slå på datorn och börja spela. Det får väldigt ofta företräde när jag väljer plattform för spontant spelande.
Det är en personlig preferens, men den gör att jag med största sannolikhet kommer att köpa PS5 Pro oavsett hur kort- och långsiktig den ekonomiska vinningen att spela på X eller Y. Och som jag skrivit i tidigare trådar, Sony tvingar varken mig eller någon annan att köpa Pro för att komma åt PlayStations spelbibliotek. Den vanliga PS5 finns kvar och klarar av 100 procent av spelen som släpps, tycker det försvinner från diskussionen och att det istället låter som att det från och med nu kostar +9000 kr att spela PlayStation-spel.
Med tanke på spelpriserna så jämnar det ut sig till pc fördel.
Det hänger ju helt på vad spelen kostar och hur många man köper. Ja, nya storspel är ofta mycket dyrare i PS Store än till pc, men en PS5-spelare som väntar några månader och köper på skiva behöver inte betala särskilt mycket mer (om något alls).
Alltså det är ju en pro-version, den ska kosta mycket.
Visst väldigt pro att ta bort en funktion från standard och inte en skicka med en plastbit så den kan stå upp, ännu mer pro att tvingas köpa spel på en digital butik som har hybris.
Vi kanske bara har olika definition av vad som är pro och inte.
-:Observe the masses and do the opposite:-
PS5 pro = 9000
Disc drive = 1500
Vertical stand = 350
Summa: 10 850
PS plus 12 månader 760kr. Hur många år för att spela online?
"Nej, du kan inte köpa en PS5 Pro-liknande pc till samma pris"
"Som lägst har Sweclockarnas fått ihop en pc för 10 489 kr"
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Finns smartare val att göra om man kollar i kommentarstråden på sweclockers där både pris och prestanda är bättre än ps5 Pro. CPU'n till exempel på PC-bygget är ganska mycket snabbare än ps5.
GPU är ju lite svårare att jämföra rakt av men i ren rastrering är PC snabbare för liknande pris också.
Anledningen till att köpa en ps5 PRO är ju inte prestandan utan helhetserbjudandet med konsol, kontroller, tjänster och enkelhet.
Prismedvetna konsumenter har ändå råd att lägga extra pengar på hårdvara då spel idag är fruktansvärt billiga om man har tålamod och kan ligga ett par år efter releaser. AAA-spel går ju på ett par hundralappar eller mindre utan problem och gratisspel finns det också gott om. Billig hobby generellt sett.
9000kr och 10500kr är i högsta grad samma prisklass, löjligt att låtsas som att så inte är fallet.
Exakt.
Tramsig "analys" av Sweclockers må jag säga.
Du betalar för enkelheten, och flexibiliteten när du köper konsol idag. I detta får du också ett mediacenter men självklart kan man sätta upp dator som mediacenter med som också gör de bättre.
PS5 Pro kommer också utnyttja en icke släppt teknik som inte finns i dagsläget på konsumentsidan för AMD:s GPU:er som är PSSR. Sen får vi väl se ifall denna teknik faktiskt är bra eller bara en gimmick.
Yeah folk missar detta helt och samt att Pro versionen inte är till för massan alltså alla som klagar utan för dom som vill ha best of the best och vill spendera det på sin hobby.
Ja jag tycker det är fattigt inte ens stativet följer med men tänker ändå köpa en pro då jag har en dyr LG oled tv och vill kunna spela med preformance mode och grafik i soffan.
Jag slutade köpa spel på skiva samtidigt som datorn sluta ha cd i princip köper bara digitalt även om det är dyrare för orkar inte byta och fippla med skivor när jag vill byta spel. Ja jag förstår anledningen varför många vill ha det osv och att det är dyrare för mig men bekvämligheten är viktigare för mig.
Det hänger ju helt på vad spelen kostar och hur många man köper. Ja, nya storspel är ofta mycket dyrare i PS Store än till pc, men en PS5-spelare som väntar några månader och köper på skiva behöver inte betala särskilt mycket mer (om något alls).
Då är vi ju där med disc drive som kostar mer(pro). Om man köper exklusivt från ps-store så blir det i de flesta fallen dyrare. Är man en gamer så blir det dyrare om man spelar många olika titlar.
Nu vill jag ju inte försvara det skyhöga priset på en PS5 PRO (väntar hellre in PS6 som förmodligen blir någon tusenlapp billigare), men man måste addera mer till en PC för att jämförelsen ska bli lite mer rättvis:
Operativsystem - förinstallerat på PS5 PRO vs måste köpas till PC
Handkontroll - Dualsense (en av de bästa hankontrollerna någonsin) medföljer PS5 PRO värd ca 899 kr vs Tangentbord och mus måste köpas till PC plus eventuell handkontroll ifall du gillar att spela med det.
Montering av komponenter - Antingen gör du det själv gratis, men tar tid, eller så betalar du också för monteringen.
Fast om man inte får tag i en skivläsare är det enbart digitalt då som inte går att sälja, som jag tjötade om i en annan tråd. Det kan bli rätt mycket.
Nej men varför lägga pengar på en "upp-hottad"-version av en spelkonsol? Gick inte jättebra för 32X. Megadrive var redan döende då och 32X var ett stort ekonomiskt failure av SEGA. PS5 lever fortfarade, lägg dem resurserna på PS6 istället? Sony kommer missa stort på detta, min gissning.
Sedan kan vi kolla priser på spel så blir pc snabbt väldigt attraktiv. Från någon som sitter på alla current gen konsoller och en spel burk så att bara jämföra hårdvara känns sådär.
Om man vill spela Sonys spel på releasedagen, även andra utvecklares spel, så går ju PC bort helt. Nintendos spel kommer ju inte överhuvudtaget taget till PC. GTA VI kommer väl dröja ett par år innan det kommer till PC.