Speljättar anklagas för att "manipulera" spelare – inte minst barn
Har Minecraft en in-game valuta… till vadå?
Men hoppas det går igenom, hatar alla dess in game valutor, de gör att jag aktivt inte spenderar en krona i diverse butiker som håller på med sådant.
Eller eftersom de gör att jag aktivt inte handlar så kanske de borde få vara kvar, för min plånboks skull alltså.
Det hade varit nice om man även fick bukt med Psykologisk prissättning dvs att man sätter priser till 19.99€ istället för 20€.
Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!
Är inte dom här valutorna ett direkt loophole som dom använder för att komma förbi olika lagar på teknikaliteter?
Typ du får inte göra X och ta betalt i riktiga pengar så dom säljer en fiktiv valuta för riktiga pengar och SEN tar betalt för X?
Dålig koll på rejglerna.
Tänjker väl ifs att man tänker väl att man märker vad det kostar.
Sen använder dom ju alla möjliga knep för att få en att punga ut mer än man tänkt oftare än vad man tänkt... Men det har dom ju gemensamt med typ alla företag som säljer saker isåfall
subterranean homesick alien
Nu vet jag inte hur det ser ut i alla nämnda spel men vad gäller Fortnite, Roblox och Minecraft står det väl ganska tydligt vad X antal Vbucks, Robux etc kostar i kronor?
Till viss del är det väl bra att reglera för att undvika missförstånd men i grund och botten är det ett föräldraansvar. Mina barn kan inte köpa ett skit utan att jag bekräftar köpet.
Håller tummarna för att detta går igenom.
Hade varit toppen. Köper aldrig något för sådant här, men det sticker i ögonen varje gång jag ser det. Det är fult – på så många vis.
En Bamseponny av folket
Detta är gärna nått EU kan reglera bort.
Bort, bort, ska det. Iaf reglera till en sundare nivå.
Nu vet jag inte hur det ser ut i alla nämnda spel men vad gäller Fortnite, Roblox och Minecraft står det väl ganska tydligt vad X antal Vbucks, Robux etc kostar i kronor?
Till viss del är det väl bra att reglera för att undvika missförstånd men i grund och botten är det ett föräldraansvar. Mina barn kan inte köpa ett skit utan att jag bekräftar köpet.
Är det tydligt? Det är bara tydligt när du köper en klumpsumma av t.ex. vbucks då det står i rena kronor (eller annan valuta), men inte lika tydligt när du köper ett skin, hur mycket är 870 vbucks (eller vad något nu kan kosta) i kronor då?
Och vadå inte köpa ett skit? Dom kan ju köpa upp sina virtuella pengar bäst dom vill när du fyllt på i plånboken deras.
Varit medlem längre än dig.
Det är ju redan så. Köp 1000 coins för 199:- eller står det. Är det spelens fel att man inte kan läsa?
Du har nog missat exakt hela poängen med artikeln och förslaget. Det är inte när man köper klumpsumman, det är när man handlar sakerna. Det står t.ex. 60 spelpengar, istället för 12:-.
Detta vilseleder folk, främst barn, vad saker faktiskt kostar.
Varit medlem längre än dig.
Visst gör det det, men varför inte då bara använda riktiga valutor?
Dem använder medvetet virtuella valutor för att barn inte ska koppla ihop vad grejerna egentligen kostar. Barn sitter inte och räknar om v-bucks till svenska kronor vid varje köp. Du som förälder köper ju en klumpsumma som du säger måste godkänna att barnet köper, men sen vad barnet faktiskt spenderar dessa digitala pengar på inne i spelet har du noll kontroll på. Jag tror inte att barn kopplar ihop att en dans i Fortnite för 500 v-bucks kostar ca 60-65 svenska kronor i riktiga pengar.
Lägg även till att du aldrig kan köpa den exakta summan v-bucks du vill ha, du måste alltid köpa för mycket eller för lite v-bucks för att kunna köpa dem saker du vill ha.
Vore det inte bra om dem även anmälde hur dem hanterar sina shoppar med tidsbegränsade utbud?
Att ha begränsad säljtid av en digital vara som inte kan ta slut är ett sätt att skapa köp-stress hos barn. Det skapar ett "Måste köpa nu för man vet inte när den kommer tillbaka" känsla.
Dem kan lika gärna ha en stor online shop/katalog med en bra sök funktion och kategorier med alla sina digitala varor som alltid är tillgängliga.
Fan man skulle gått in i det där med att tjäna pengar på barn när det var nytt, nu är marknaden översvämmad av stora jättar som trycker ut de mindre familjeföretagen.
Jag antar att det där är ett skämt... ursäkta om jag missar ironin.
Har inte mycket förtroende för myndigheter och reglering av ingame valutor, lootlådor osv. Detta introducerades liksom, vad, 2012? Det är snart 15 år sen jag själv såg fenomenet växa fram i DotA(2)/CS
Carbonara görs inte med grädde.
Hade varit kanon om de stramade åt det lite. Värsta jag upplevt var nog Nintendos butik på Wii. Du var tvungen å köpa en valuta som du sen kunde handla med. Ofta/alltid så var spelen prissatta så att du var tvungen å köpa mer valuta än vad du behövde för det du ville köpa i butiken. Fullständigt idiotiskt.
Hade varit kanon om de stramade åt det lite. Värsta jag upplevt var nog Nintendos butik på Wii. Du var tvungen å köpa en valuta som du sen kunde handla med. Ofta/alltid så var spelen prissatta så att du var tvungen å köpa mer valuta än vad du behövde för det du ville köpa i butiken. Fullständigt idiotiskt.
Det är samma sak i Fortnite idag. Det finns inget pris för något skin eller liknande som matchar ihop med dem v-bucks paket du kan köpa.
Priserna för varorna i Fortnite ligger på 500, 800, 1800 och 2500.
Men dem V-bucks summor som finns att köpa är 1000, 2800, 5000 och 13500.
Det är medvetet gjort så att du alltid ska få lite v-bucks över så du ska tänka "jag behöver bara köpa lite till för att ha råd med en liten grej till", och vips så har du hamnat i en ond spiral.
Det är väl så överallt? Men numera är det låst ner till enskilda spel.
Men samma sak sker ju vid biltvätten. Man köper poletter men givetvis blir det alltid över. Men de räcker inte till en hel tvätt till så då köper man fler och så är cykeln igång.
Visst gör det det, men varför inte då bara använda riktiga valutor?
Dem använder medvetet virtuella valutor för att barn inte ska koppla ihop vad grejerna egentligen kostar. Barn sitter inte och räknar om v-bucks till svenska kronor vid varje köp. Du som förälder köper ju en klumpsumma som du säger måste godkänna att barnet köper, men sen vad barnet faktiskt spenderar dessa digitala pengar på inne i spelet har du noll kontroll på. Jag tror inte att barn kopplar ihop att en dans i Fortnite för 500 v-bucks kostar ca 60-65 svenska kronor i riktiga pengar.
Lägg även till att du aldrig kan köpa den exakta summan v-bucks du vill ha, du måste alltid köpa för mycket eller för lite v-bucks för att kunna köpa dem saker du vill ha.
Satt nästan kaffet i stolen när något stolpskott (Per Strömbeck) försökte förklara det här idag i en intervju på SVT (källa).
Han (Per Strömbeck på Dataspelsbranschen) låter väldigt mycket som en lobbyist åt jättarna... Förklarade att riktiga pengar skulle förstöra inlevelsen i spelen om du vill dräpa en drake och måste betala i SEK istället för guld osv.....
Det hade varit nice om man även fick bukt med Psykologisk prissättning dvs att man sätter priser till 19.99€ istället för 20€.
Om du INTE läser €19.99 som €20 bör du göra en självrannsakan. Inte du du utan gemene man.
I drank what?
Det var fan på tiden, äntligen! Sketna företag som antingen ska ha betalt för luft, eller för egentliga problem de medvetet skapat. "Köp det här ovanliga (rare) föremålet till passa-på-pris, den är endast masskopierad i en begränsad upplaga!", "Går hästen lite långsamt? Passa då på att köpa våran exklusiva specialhavre till kampanjpris!".
Kräks på skiten.
För at inte tala om de rent psykotiska prissättningarna där man erbjuds betala samma summa för en tidsbegränsad boost på whatever. Så rimligt att vänta 24 timmar på att ens trollbrygd ska bli klar, eller att betala 200 spänn för att den ska bli klar direkt. Som jag sagt tidigare...bedrägerier är det nya svarta. "Alla gör det, därför är det ok".
Satt nästan kaffet i stolen när något stolpskott (Per Strömbeck) försökte förklara det här idag i en intervju på SVT (källa).
Han (Per Strömbeck på Dataspelsbranschen) låter väldigt mycket som en lobbyist åt jättarna... Förklarade att riktiga pengar skulle förstöra inlevelsen i spelen om du vill dräpa en drake och måste betala i SEK istället för guld osv.....
Wow, om lobbyism hade ett ansikte. Vilken slemmig typ.
Carbonara görs inte med grädde.
Ska man börja dra i snöret så kan man likabra dra hårdare!
Om man uppger att primära användaren av en telefon är ett barn så bör all reklam i spel och appar totalförbjudas.
Barn saknar konsekvenstänk och vänjer sig extremt fort vid det de får göra.
Fortsätter reklam tillåtas att spela varannan minut på mobilappar så kommer hela generationer att växa upp accepterandes av sådan total sinnessjukhet.
Det är samma sak i Fortnite idag. Det finns inget pris för något skin eller liknande som matchar ihop med dem v-bucks paket du kan köpa.
Priserna för varorna i Fortnite ligger på 500, 800, 1800 och 2500.
Men dem V-bucks summor som finns att köpa är 1000, 2800, 5000 och 13500.
Det är medvetet gjort så att du alltid ska få lite v-bucks över så du ska tänka "jag behöver bara köpa lite till för att ha råd med en liten grej till", och vips så har du hamnat i en ond spiral.
Det är väl så överallt? Men numera är det låst ner till enskilda spel.
Men samma sak sker ju vid biltvätten. Man köper poletter men givetvis blir det alltid över. Men de räcker inte till en hel tvätt till så då köper man fler och så är cykeln igång.
Kan nog va så att det var i Wii-shopen jag senast handlade till mig själv med en "fakevaluta". När jag köper spel digitalt är det ju ändå pengar jag betalar med på ett "normalt sätt". Barnen köper jag ju tyvärr Robux och V-bucks till ibland men det sköter de för det mesta själva när de finns på kontot. Ruttet är det hur som.