Black Myth: Wukong har sålts i 18 miljoner exemplar

Robot
Black Myth: Wukong har sålts i 18 miljoner exemplar
Medlem

Är lite smått intressant att se hur stor andel av spelare som är kineser, är ju rena fenomenet där. I bilden ovan så har jag valt samtliga språk tillgängliga på steam förrutom simplified och traditional chinese.

Recensioner är inte en 1:1 till mängden spelare då kineserna har nationalistiskt intresse att ge praise åt spelet så dom är nog överrepresentarade i recensioner, men at 92% av recensionerna på steam är på kinesiska är dock anmärkningsvärt.

Medlem
Skrivet av Piigge:

https://i.imgur.com/uEVKUA6.png

Är lite smått intressant att se hur stor andel av spelare som är kineser, är ju rena fenomenet där. I bilden ovan så har jag valt samtliga språk tillgängliga på steam förrutom simplified och traditional chinese.

Recensioner är inte en 1:1 till mängden spelare då kineserna har nationalistiskt intresse att ge praise åt spelet så dom är nog överrepresentarade i recensioner, men at 92% av recensionerna på steam är på kinesiska är dock anmärkningsvärt.

Skulle väl vara mer anmärkningsvärt om så inte var fallet? Antar att ett spel som är baserat på kinesiskt fantasy, eller vad vi nu ska kalla det, lättare går hem i Kina. Hade det släppts till mobil så hade vi förmodligen behövt lägga på några nollor på försäljningen.

Medlem

18 miljoner måste lära sig och invänta rean! I den här takten lär det ta flera år innan vi kan få se de underbara 50%…

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det går bra nu 😎 Blir ett köp för mig med lite längre fram.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

18 miljoner måste lära sig och invänta rean! I den här takten lär det ta flera år innan vi kan få se de underbara 50%…

Verkligen… tänker ingen på oss som vill köpa på rea?!

Medlem

Väntar på xbox-utgåvan...

Medlem

Wow, kineserna storhandlar! Stöttar sin regering.

Medlem

Ett väldigt välgjort och läckert action-äventyr, bara att gratulera.

Inte i närheten av perfekt, men ett riktigt bra första storspel från studion och lätt värt en genomspelning.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Lätt mitt nästa spel i kön. Ett spel som inte är live service, open world, sequel, online only, mtx-beroende, battlepass-ifierat, säsongsbyggt eller kostar snudd på 900:-

Helt otroligt år 2024!!

signatur

Har spelbranschen som hobby

Flakmonkey

Förstår inte den här förvåningen över att det säljer otroligt bra i Kina, det är ju inte som att vi i Sverige är historiskt dåliga på att köpa spel som har en Sverige-anknytning direkt. Vi är ju så otroligt stolta över våra utvecklare som gör någonting bra och de spelen får mer uppmärksamhet här än i andra länder tack vare det. Så när det första "riktiga AAA-spelet" från Kina släpps, det baseras på en av deras mest kända myter och det är ett riktigt bra spel, ja då är det väl rätt självklart att det säljer bra där?

Hade vi varit lika många i Sverige som i Kina hade nog Backpacker eller Svea Rike varit två av de mest sålda spelen någonsin

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Förstår inte den här förvåningen över att det säljer otroligt bra i Kina, det är ju inte som att vi i Sverige är historiskt dåliga på att köpa spel som har en Sverige-anknytning direkt. Vi är ju så otroligt stolta över våra utvecklare som gör någonting bra och de spelen får mer uppmärksamhet här än i andra länder tack vare det. Så när det första "riktiga AAA-spelet" från Kina släpps, det baseras på en av deras mest kända myter och det är ett riktigt bra spel, ja då är det väl rätt självklart att det säljer bra där?

Hade vi varit lika många i Sverige som i Kina hade nog Backpacker eller Svea Rike varit två av de mest sålda spelen någonsin

Är nog, eventuellt, inte så mycket förvåning utan mer konstaterande samt möjligheten att få mycket klick på sina artiklar.

Antar att spel sålt i större mängd tidigare i Kina, men då kanske inte från en kinesisk utvecklare.

Men vad vet jag, kinesisk försäljningsstatistik är väl inte direkt open source.

Men visst, Battlefield har ju sålt en del i Sverige

signatur

Medlem

Ska bli intressant hur väl Xbox versionen fungerar sedan när den kommer.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

dyb
Medlem

Fysisk ps5 utgåva, when?

Detta är ju en framgångssaga utan like, jag tror inte gemene man inser hur stort detta är för dom. Nu ser dom att dom har en chans in på den globala spelmarknaden, och detta är bara första steget. Vad händer om Tencent får för sig (eller andra spelutvecklare i Kina), att lägga en miljard eller två på (lägg in valfritt exempel här), på någon spelgenre som domineras av av väst och gör en "bättre" version. Det kanske redan har hänt . . . Nya Delta Force hyllas av gamla Battlefield-fantaster, så hur ska DICE kunna slå dom på fingrarna den här rundan?

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Detta är ju en framgångssaga utan like, jag tror inte gemene man inser hur stort detta är för dom. Nu ser dom att dom har en chans in på den globala spelmarknaden, och detta är bara första steget. Vad händer om Tencent får för sig (eller andra spelutvecklare i Kina), att lägga en miljard eller två på (lägg in valfritt exempel här), på någon spelgenre som domineras av av väst och gör en "bättre" version. Det kanske redan har hänt . . . Nya Delta Force hyllas av gamla Battlefield-fantaster, så hur ska DICE kunna slå dom på fingrarna den här rundan?

Det är faktiskt en punkt värd att ta upp. Kina vill ta sig in på alla marknader i väst. Deras bilar har fått enorma strafftullar för att de kan säljas billigt. Made in China har vi sett på massvis med produkter sedan länge. Men just nöjesindustrin och populärkultur; böcker, filmer, musik och spel har de inte lyckats ta sig in på. Men nu har de fått in Three Body Problem, både som bok och serie. Sen då Black Myth. Säkert några mer jag missat, men dessa är de som brutit igenom till den större massan.

Skulle de fortsätta att släppa storproduktioner från sin egna industri och vi konsumenter börjar acceptera det precis som vi redan accepterat japans motsvarighet har de mycket att vinna.

signatur

Medlem

Mycket pengar till diktaturen :/

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Piigge:

https://i.imgur.com/uEVKUA6.png

Varför är det intressant hur många av recensionerna som är kinesiska om jag får fråga?

Medlem

Detta ständiga prat om att försäljningen domineras av kineserna, är de utomjordingar och inte människor med som oss andra?

Jag menar, hur ofta har vi fått läsa att t.ex. ca 80% (påhittad siffra) av CoD-köparna skulle vara amerikanare? Folk måste sluta fixera sig på vem köparna är.

Det skulle vara lite som att säga att detta spel har sålts i 18 milj, men 80-90% av köparna är från Kina, så det räknas inte och har ej samma betydelse...

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Du måste väl förstå att om vi alla väntar på rea så gör företagen låga vinster eller inga alls och vi kommer få se mindre spel som släpps Enkel matematik

Medlem

Fantastiska siffror! Inte illa. Tror dock det inte är något för mig men kul för dem som gillar det!

Fragtjuv

Fantastiskt roligt att spelet går så bra. Jag köpte det tidigare i veckan och tycker att det är riktigt underhållande. Bossarna är väldigt välgjorda och några har varit ganska svåra

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Detta ständiga prat om att försäljningen domineras av kineserna, är de utomjordingar och inte människor med som oss andra?

Jag menar, hur ofta har vi fått läsa att t.ex. ca 80% (påhittad siffra) av CoD-köparna skulle vara amerikanare? Folk måste sluta fixera sig på vem köparna är.

Det skulle vara lite som att säga att detta spel har sålts i 18 milj, men 80-90% av köparna är från Kina, så det räknas inte och har ej samma betydelse...

...och så snackar folk om nationalistiska kineser, när det lika mycket handlar om nationalistiska västerlänningar. Tycker detta spelet utgör att bra början med att utmana och få våran spelindustri att utvecklas och inte köra på så "säkra" kort. Man måste börja tänka nytt.

Avstängd

Ge inte kineserna mer utrymme än dom redan har säger jag.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför det ?

Kolla skolorna idag, dom barn som presterar bäst och har högsta betyg är Kinesiska barn.

Dom utklassar alla svenska barn och många Kineser blir uppflyttade en klass medans många andra får gå om en klass i skolan.

Tyvärr bara loosers som inte klarat högskolan och tagit master som klagar av avundsjuka.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Folk vill ha sin underhållning utan massa underliggande politik, klart det säljer.

Avstängd
Skrivet av Crank:

Varför det ?

Kolla skolorna idag, dom barn som presterar bäst och har högsta betyg är Kinesiska barn.

Dom utklassar alla svenska barn och många Kineser blir uppflyttade en klass medans många andra får gå om en klass i skolan.

Tyvärr bara loosers som inte klarat högskolan och tagit master som klagar av avundsjuka.

Whaat?
Finns mycket problem i Kina som är fucked up. Tycker synd om deras bar, det blir bara deprimerade NPCer styrda av regimen.
China fakes everything.

Apropå barnen

signatur

Avstängd
Skrivet av Crank:

Varför det ?

Ja, eller folk som inte kan stava till loser.

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad har det med kineser att göra? Det bor kineser över hela världen. Sverige, USA m.m. Menar du att vi ska börja oroa oss för t.ex äta på kinarestaurang också?

Avstängd
Skrivet av Maysay:

Vad har det med kineser att göra? Det bor kineser över hela världen. Sverige, USA m.m. Menar du att vi ska börja oroa oss för t.ex äta på kinarestaurang också?

Jag menade såklart kina

signatur

12
Skriv svar