Sommar-OS i Paris 2024

Skribent

Som väntat var kineserna för starka, men de fick jobba för det i alla fall! Skiljeset i alla matcher.

Så brons igår i segling, silver idag i bordtennis och då pekar allt på att det blir guld imorn i beachvolley.

Handbollsdamerna har bra medaljchans, men sen vette fan om det finns några fler realistiska chanser kvar? Vi är ju på sluttampen av spelen nu, så inte så många sporter kvar.

Medlem

Det var tre riktigt spännande matcher mot kineserna iaf, starkt av Karlsson att vända 2-0 underläget och ligga risigt till i tredje set för att vända till 2-2.
Golfdamerna har det inte gått något vidare för, men det är inget jag följt speciellt mycket heller.

Skribent

Nej, både herrar och damer i golfen gav jag upp efter första dagen. Hade högre förväntningar på Linn och Joakim

Edit: Dumstruten på! Självklart heter Sveriges just nu bäste golfare Ludvig Åberg och inte Joakim Åberg, vette fan vad jag fick Joakim ifrån. 🤔

Testpilot

Spanien fortsätter att vinna i fotboll. 5-3 mot Frankrike i finalen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

För att de har lyckats kvalat in med två duor, som är maxet. Är en 5-6 länder som gjort det både på dam- och herrsidan.

ok, kan uppenbarligen inget kring os och sport i gemen


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skribent

Danmark blev för svåra, så inget brons till handbollsdamerna det här OSet. Det betyder att i det OSet har danskjävlarna spöat oss i handbollen en gång på herrsidan och två gånger på damsidan.

Nu blir det OS-paus till 22.30 ikväll för min del då det är finaldags i beachvolley.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Danmark blev för svåra, så inget brons till handbollsdamerna det här OSet. Det betyder att i det OSet har danskjävlarna spöat oss i handbollen en gång på herrsidan och två gånger på damsidan.

Nu blir det OS-paus till 22.30 ikväll för min del då det är finaldags i beachvolley.

Ja det var blytungt, men Toft i målet var riktigt vass och ingen av dom svenska målisarna kom upp i bra nivå.
Det får bli några rundor Battlefield istället och låtsas att alla motståndarna är danskar.

Skribent

Nu kör vi! Dags att ta guldet nu! Första gången för min del som jag ser en match från början till slut.

Skribent

Alltså, måste bara lägga in den här bilden. Jag slötittade på basketen, och blev tvungen att spola tillbaka för att ta en bild på den här timeouten.

Det är alltså Frankrikes storstjärna Viktor Wembanyama (2,24m lång) och hans coach.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu kör vi! Dags att ta guldet nu! Första gången för min del som jag ser en match från början till slut.

Gillar att titta på vanlig Volleyboll men tål inte det tradiga tråkiga spelet i Beach så skippar det helt. Hoppas det går bra ändå så du får en trevlig lördagkväll


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu kör vi! Dags att ta guldet nu! Första gången för min del som jag ser en match från början till slut.

Första set grejat.

Jonatan Hellvigs blockspel är fenomenalt!

Skribent

Sådärja! Såg ju inte ens svårt ut. En enorm klasskillnad.

Skrivet av Nemo:

Första set grejat.

Jonatan Hellvigs blockspel är fenomenalt!

Ja, han var rena väggen där. Sånt psykiskt övertag också när han blockat 2-3 st.

Skribent

Nån som vet vad de snackar om att de har revolutionerat sporten?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nån som vet vad de snackar om att de har revolutionerat sporten?

Jag undrade också över det så jag frågade Claude AI (råkar ha subscription där). Jag fick ganska långt svar så jag lägger det i spoiler-block:

Claude AI: Åhman och Hellvig har verkligen introducerat några unika element i sitt spel som skiljer sig från många andra lag. Här är några specifika aspekter som är särskilt utmärkande:

  1. "Fake block" taktik: De använder ofta en taktik där blockaren låtsas gå upp för ett block men i sista sekunden drar sig tillbaka för att assistera i försvaret. Detta är ovanligt effektivt utfört och förvirrar ofta motståndarna.

  2. Extremt låga passningar: Deras set-ups är ofta mycket lägre än vad som är standard i beach volleyball. Detta ger anfallaren mindre tid i luften men också motståndarna mindre tid att reagera.

  3. Okonventionella anfallsvinklar: Särskilt Åhman är känd för att attackera från mycket ovanliga vinklar, ibland nästan parallellt med nätet, vilket är svårt att försvara sig mot.

  4. Snabba sidbyten: De byter sidor på planen mycket snabbare än de flesta lag, ofta innan motståndarna hunnit inta sina positioner.

  5. Aggressiv serve-mottagning: De tar emot servear mycket närmare nätet än vad som är vanligt, vilket ger dem möjlighet att snabbare gå till anfall.

  6. "Deep dish" försvar: Hellvig använder ofta en teknik där han gräver under bollen med båda händerna sammanförda, något som är ovanligt på elitnivå men mycket effektivt för vissa typer av anfall.

  7. Konstant rörelse: De är i ständig rörelse mellan bollarna, vilket gör det svårt för motståndarna att läsa deras avsikter.

  8. Psykologiska knep: De använder ofta små, subtila gester eller rörelser för att distrahera motståndarna, något som är mer utpräglat i deras spel än hos många andra par.

  9. Variation i servehastighet: De varierar hastigheten på sina servear mer extremt än de flesta, från mycket hårda till överraskande långsamma flytservear.

  10. Pokey-teknik: Även om enhandsslag (pokey) används av andra spelare, har Åhman och Hellvig utvecklat denna teknik till en konstnivå och använder den oftare och mer kreativt än de flesta.

Dessa element, särskilt när de kombineras, skapar en spelstil som är svår att förbereda sig för och som har bidragit till deras framgångar. Deras approach har tvingat många motståndarlag att omvärdera sina egna strategier och taktiker när de möter det svenska paret.

För att få en helt aktuell och verifierad analys av Åhman och Hellvigs spelstil skulle jag rekommendera att:

  1. Kontrollera med officiella källor från Svenska Volleybollförbundet eller internationella volleybollorganisationer.

  2. Se på några av deras senaste matcher för att få en direkt uppfattning.

  3. Läsa intervjuer med deras tränare eller motståndare för insikter om deras taktik.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Alltså, måste bara lägga in den här bilden. Jag slötittade på basketen, och blev tvungen att spola tillbaka för att ta en bild på den här timeouten.

Det är alltså Frankrikes storstjärna Viktor Wembanyama (2,24m lång) och hans coach.

<Uppladdad bildlänk>

haha vilken jäkla bild, som att se en hobbit brevid en ent

Grym match av beachpojkarna, körde över ze germans !

Skribent
Skrivet av Nemo:

Jag undrade också över det så jag frågade Claude AI (råkar ha subscription där). Jag fick ganska långt svar så jag lägger det i spoiler-block:

Claude AI: Åhman och Hellvig har verkligen introducerat några unika element i sitt spel som skiljer sig från många andra lag. Här är några specifika aspekter som är särskilt utmärkande:

  1. "Fake block" taktik: De använder ofta en taktik där blockaren låtsas gå upp för ett block men i sista sekunden drar sig tillbaka för att assistera i försvaret. Detta är ovanligt effektivt utfört och förvirrar ofta motståndarna.

  2. Extremt låga passningar: Deras set-ups är ofta mycket lägre än vad som är standard i beach volleyball. Detta ger anfallaren mindre tid i luften men också motståndarna mindre tid att reagera.

  3. Okonventionella anfallsvinklar: Särskilt Åhman är känd för att attackera från mycket ovanliga vinklar, ibland nästan parallellt med nätet, vilket är svårt att försvara sig mot.

  4. Snabba sidbyten: De byter sidor på planen mycket snabbare än de flesta lag, ofta innan motståndarna hunnit inta sina positioner.

  5. Aggressiv serve-mottagning: De tar emot servear mycket närmare nätet än vad som är vanligt, vilket ger dem möjlighet att snabbare gå till anfall.

  6. "Deep dish" försvar: Hellvig använder ofta en teknik där han gräver under bollen med båda händerna sammanförda, något som är ovanligt på elitnivå men mycket effektivt för vissa typer av anfall.

  7. Konstant rörelse: De är i ständig rörelse mellan bollarna, vilket gör det svårt för motståndarna att läsa deras avsikter.

  8. Psykologiska knep: De använder ofta små, subtila gester eller rörelser för att distrahera motståndarna, något som är mer utpräglat i deras spel än hos många andra par.

  9. Variation i servehastighet: De varierar hastigheten på sina servear mer extremt än de flesta, från mycket hårda till överraskande långsamma flytservear.

  10. Pokey-teknik: Även om enhandsslag (pokey) används av andra spelare, har Åhman och Hellvig utvecklat denna teknik till en konstnivå och använder den oftare och mer kreativt än de flesta.

Dessa element, särskilt när de kombineras, skapar en spelstil som är svår att förbereda sig för och som har bidragit till deras framgångar. Deras approach har tvingat många motståndarlag att omvärdera sina egna strategier och taktiker när de möter det svenska paret.

För att få en helt aktuell och verifierad analys av Åhman och Hellvigs spelstil skulle jag rekommendera att:

  1. Kontrollera med officiella källor från Svenska Volleybollförbundet eller internationella volleybollorganisationer.

  2. Se på några av deras senaste matcher för att få en direkt uppfattning.

  3. Läsa intervjuer med deras tränare eller motståndare för insikter om deras taktik.

Toppen! Tack för svaret. Förstod inte allt jag läste, men ger en bättre bild nu i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Fy fan nu mår man. Kross i finalen. Helvete vilken nivå de håller - önskat bara att det var norrbaggarna man tvålade till i finalen.

Medlem

Äntligen slut på eländet 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Manchester United FC ❤️

Medlem

Herrejävlar, kvinnan från Australien som gjorde något försök till breakdance. Självinsikt?

Extremt pinsamt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent

Yes nu var OS avslutat. För svensk del blev det:

4 guld
4 Silver
3 Brons

Helt ok ändå tycker jag.

Nästa Sommar-OS år 2028 är i Los Angeles och under avslutningsceremonin lämnades flaggan över till borgmästaren för nya värdstaden inne på Stade de France.

Flaggan lämnades sen vidare till Tom Cruise som kom ner från taket på Stade de France och dundrade iväg på motorcykel till tonerna av bl.a. Red Hot chilipeppers som sedan, efter ett montage av flaggans resa, tog över live från Santa Monica med Snoop Dogg m.fl.

Klippet med flagföverlämningen ses nedan.

Edit: den nerkortade versionen jag hittade blev copy rightad skulle jag tro. Nu är det den officiella längre versionen (men utan något från spelningen i Santa Monica) som är länkad ovan.

Skriv svar