Efter att ha dött 404 gånger på 32 timmar – Elden Ring-streamer tycker kritikerna ska skärpa sig

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag hatar spel där man dör pga bråk med kameran. Sålänge man löst den biten är jag nöjd.

Din pfp med ninja gaiden går inte ihop med det här påståendet hehe.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

"Get on your big boy pants" är väl kanske inte ett helt tidsenligt uttryck, men låt gå.

Jag har egentligen redan sagt allt jag vill säga om vad jag tycker är fel med Elden Ring, och From Software spel rent allmänt, så ska inte tråka ut folk mer med det.

Däremot kan man ju konstatera att From Software står inför lite av ett dilemma. I och med att Elden Ring blev så hajpat, mångas GOTY 2022 osv, så drar det till sig helt nya typer av spelare. Det är sannolikt en märkbar mängd spelare som inte haft full koll på vad Elden Ring är utan snarare köper det för att de hört att det ska vara väldigt bra.

Eller enkelt förklarat. En nischad produkt blir mainstream.

De negativa reviews vi ser där folk är sura över att spelet är svårt är sannolikt ett resultat av att många köpt spelet/expansionen utefter betygen snarare än att de gillar nischen, och blivit negativt överraskade av svårighetsgraden.

Så vart går vi härifrån? Ska man anpassa sig efter de nya spelarna som vill ha en enklare upplevelse, eller ska man ignorera missnöjda spelare som inte visste vad de köpte och deras dåliga recenssioner för att fortsätta göra det man alltid gjort?

Ekonomiskt är svaret sannolikt det förstnämnda, i alla fall på kort sikt, men From Software har ju tidigare valt att gå sin egen väg så varför inte nu också?

Om vi snackar steam recensioner så är över 61% av negativa recensioner från kina och väldigt många av dom nämner anti-cheat.

Med tanke på att dom har fått denna super hit genom att fortsätta med samma design så skulle jag inte tro att dom kommer ändra sig för att nå bredare publik.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag är benägen att hålla med en del här: har helt enkelt inte tiden i vanliga fall för att nöta timme ut och timme in. Som jag (halvt på skämt, halvt på allvar) brukar säga: livet är utmanande nog, så behöver inga ursvåra spel. När jag spelar vill jag komma framåt och inte stångas mot en betongvägg. Men! Leker med tanken på att i sommar när jag har semester as fuck att spela Elden Ring.

Låt dig inte avskräckas för att alla säger att det är ett svårt spel. Det har en viss utmaning, absolut, det kommer ibland kännas jäkla frustrerande, men spelet har även hjälpmedel in-game som underlättar något enormt. Sen blir man också bättre under spelets gång och börjar förstå lite hur man ska tänka/spela.

Har sagt det förr, men spelet är så mycket mer än bara svåra bossar. Världen, äventyret, upptäckandet, atmosfären, det estetiska, allt fenomenalt.

Jag tror nog du skulle klara dig galant.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Om vi snackar steam recensioner så är över 61% av negativa recensioner från kina och väldigt många av dom nämner anti-cheat.

Med tanke på att dom har fått denna super hit genom att fortsätta med samma design så skulle jag inte tro att dom kommer ändra sig för att nå bredare publik.

Dom har ändå ändrat en hel del i Elden Ring för att nå en bredare massa. Det finns så mycket hjälpmedel och valfriheten nu som underlättar för spelarna, om man vill använda det då. I jämförelse med t.ex. Sekiro.

Men förstår vad du menar i grunden med samma design. Det hoppas jag dom fortsätter med även i kommande titlar och inte viker sig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du menar att du inte spelat det (ännu)? 😁

Skrivet av Nimafor:

För att du aldrig spelat spelet? 😋

Exakt!! Så absolut noll dödsfall 🤣


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Har väl spelat 10h n så länge. Tycker ingenting har varit svårare än det jag mött i originalet direkt. Nån random vakt som varit mest irriterande. Dancing lion bossen var ruggigt enkel.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Din pfp med ninja gaiden går inte ihop med det här påståendet hehe.

Så sant! Jag har svurit ganska mycket åt det ska jag säga men jag tänkte mer på ”moderna spel” om jag får friskriva mig ☺️

Medlem

Förstår inte riktigt kontroversen med detta. Dra in en mimic om ni bara vill klara bossarna? Jag testade det bara för att se hur det gick men fick faktiskt ställa mig och dö med flit för att det blev på tok för enkelt. Bossens hälsa smälte bort.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Dom har ändå ändrat en hel del i Elden Ring för att nå en bredare massa. Det finns så mycket hjälpmedel och valfriheten nu som underlättar för spelarna, om man vill använda det då. I jämförelse med t.ex. Sekiro.

Men förstår vad du menar i grunden med samma design. Det hoppas jag dom fortsätter med även i kommande titlar och inte viker sig.

Jo precis. Det var lite det som var min poäng. Man har redan gjort ändringar, och jag vill minnas att en hel del "purister" beklagade sig över det när Elden Ring kom. Det var för enkelt. "Riktiga gamers använder inte spirit ashes" osv.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Jo precis. Det var lite det som var min poäng. Man har redan gjort ändringar, och jag vill minnas att en hel del "purister" beklagade sig över det när Elden Ring kom. Det var för enkelt. "Riktiga gamers använder inte spirit ashes" osv.

Äsch, var nog inte många som klagade alls. Tror inte det fanns så många av dessa "purister".

Dom ändrade fortfarande inte på sin filosofi och grundidé, men dom la in valfriheten att göra det enklare om man så vill.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

KoP
Medlem

Jaha. Lätt för honom att säga som inte har något riktigt jobb och lätt kan spendera 12 timmar om dagen med att spela. Så funkar ju dock inte verkligheten för dom allra flesta. 😐

Man får ju iofs välja spel som man känner att man kan lägga tid och energi på när ens timmar per dygn är begränsade när det kommer till spelande.

Medlem

Nu spelar jag inte FROM-spel själv, då jag aldrig gillat den typen av svårighet (har alltid föredragit svåra spel som är mer förutsägbara, som plattformare där hindren ser ut på samma sätt varje försök). Ta därför min åsikt med en nypa salt om ni vill.

Vad jag känner är att det är synd att FROM:s spel alltid förminskas till svårighetsgraden. Det finns ju mycket annat i deras spel som är väldigt unikt, som deras sätt att bygga världar t.ex.. Därför har jag alltid varit för idén att introducera svårighetsgrader, även om jag inte är passionerad nog att gå korståg för det (om inte annat finns det väl moddar, kanske?). Jag kan förstå att folk blir frustrerade om de ser ett spel som de tycker är fantastiskt vackert och intressant på ett sätt som andra spel inte är, för att sedan inse att spelet i sig är för svårt för att vara kul för dem.

Och ja, jag vet att svårighetsgraden är en del i spelens tematik, vilket alla FROM-älskare gillar att skanderar till skyarna. Tycker det verkar trist att ha samma tematik i spelmekaniken som alla andra spel man gjort (tror nog att det är en pengafråga också, att spela med vad publiken förväntar sig), men det är ju deras rättighet att vara trista isåfall. Finns gott om författare som skriver samma sak om och om igen, trots allt, och vissa av dem gillar jag skarpt.

För att tala om Elden Ring och dess expansion specifikt, så verkar det ju som att FROM skruvar i den där svårighetsskruven hårdare och hårdare för varje spel, i alla fall från kritiken jag hört. Det finns mer sätt att "cheesa" spelet på, men fienderna verkar ha blivit så aggressiva och har så långa attackserier att det kommit till en punkt där det för vissa inte känns lika roligt längre. Det kanske inte handlar om svårigheten i sig, utan sättet spelets utmaningar är sammansatta.

Har sett vissa göra sig roliga över att folk klagar på att expansionen till ett svårt spel är svårt, och även om jag tycker att det finns en viss poäng i det, så är det ganska reduktivt också. Som spelutvecklare vet själva: Att folk klagar betyder inte att de har rätt i det de klagar över, men det finns ju ändå något som skaver med spelet om det ger sådana reaktioner. Speciellt när det i detta fall är inbitna fans av FROM:s spel som sällat sig till klagokören. Tror inte att kritiken är helt grundlös och då har den ju en funktion också, även om man inte håller med.

Gen
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Det gjorde jag. Jag vill verkligen gilla Elden Ring, men har man typ 1-2h per kväll att spela så blir det snabbt tröttsamt. Jag förstår utmaningen, och hade nog älskat det om jag hade mer tid att spela. Men 32h speltid tar mig ca 4 veckor att skrapa ihop, och att spendera den tiden på att dö var 4min 45sek...njaaa. Mäktade med 8h Elden Ring, sedan fick jag se mig besegrad.

Riktigt kul att spelet ändå fått såpass bra respons, för det är en ball genre

Håller verkligen med dig och är i liknande sits som dig men samtidigt är det något med From spelen man automatiskt drar sig till Så sugen på att testa det och ja, ger man upp så gör man det. Har köpt de flesta From spel men inte klarat av Sekiro eller Dark Souls Remaster. Gäller verkligen att nöta så länge man orkar - minns tex att Bloodborne DLCn var svårare än originalspelet.

Medlem

Att ge det dåligt betyg för att man inte klarar en boss är väldigt småaktigt imo, men sista fighten i andra fasen blev jag RIKTIGT irriterad över kameran, blev förfan flashbangad 1000 gånger så man ser inte va bossen håller på med. Men förutom sista bossen så är dlc’t 10/10

Jag tycker verkligen inte allt behöver vara för alla. Vissa spel måste få vara otroligt svåra med en svårighetsgrad för att ge den upplevelse som utvecklarna tänkt sig. Kanske dålig jämförelse men finns såser som är för starka eller att en bastu kan vara riktigt varm, det är inte för alla men de som vill ha det så får njuta rejält.

Det finns så mycket spel ändå så då är det fint om en del går mot strömmen och vågar nischa sig lite. Ganska ballsy för övrigt att From Software släpper en expansion där man måste klara två bossar som bara 40% på Steam klarat. Jag har hört att det blivit nån rörelse där folk hjälper andra att klara dessa vilket är fint på pappret men jag tänker mig att de bossarna kan vara en tröskel som man bör klarat för att ens ha en janne i expansionen så dessa lär väl bli ännu mer rövkörda där sen om de inte får hjälp med alla bossar.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Det är okej att inte tycka om ett spel, om det är pga av svårighetsgraden eller annan orsak. Det finns ju andra spel! Men, om du vill ta dig igenom Elden Ring så finns andra lösningar, mods. Finns de som ändra regler kring flaskor, ändrar så att du inte tappar runor och så vidare. Ingen skam i att konfigurera detta som du önskar. Förslagsvis nämner du inte det på forum där edge-lords-try-hards attackerar dig för att du inte är och gillar samma saker som dom, eller har samma IRL dexterity liksom ;).

Körde på ps5 så mods är tyvärr ingen möjlighet men får tacka för tipsen ändå!

Vad andra tycker skiter jag fullständigt i. Det är för i helvete bara ett spel! 😆

Medlem
Skrivet av Fulci:

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Skrivet av Ziljun:

Det är helt ok att inte gilla ett spel p.g.a. svårighetsgraden, men det känns lite poänglöst att klaga på att det är för svårt när utmaningen är hela grejen. Själv tycker jag inte Souls-spelen är speciellt givande eller tidsvärda, så jag spelar dom helt enkelt inte. Folk reagerar på utmanande spel annorlunda, vissa värderar själva utmaningen och bemästrandet, andra föredrar progression, variation, story, estetik, etc etc. Vi spelar spel för många olika skäl.

Hehe, har också svårt för hela den här självskadebeteende-grejen med för svåra spel där det bara ska vara överjävligt för sakens skull. Själv tycker jag framåtskridande och utveckling i story och karaktärer är mycket ber berikande än att skrika sig sinnessjuk framför skärmen Men men. Each for his own I guess.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hehe, har också svårt för hela den här självskadebeteende-grejen med för svåra spel där det bara ska vara överjävligt för sakens skull. Själv tycker jag framåtskridande och utveckling i story och karaktärer är mycket ber berikande än att skrika sig sinnessjuk framför skärmen Men men. Each for his own I guess.

Även om jag tyckte streamern (Kai Cenat) var för dedikerad, blir det säkert en grym känsla när han sätter allting. Men det är inte för mig att nöta och dö så ofta. Däremot har jag i ett par spel börjat om senare och då har det gått bättre, istället för att låsa mig och göra om samma fel.

Att köra hardcore är en annan utmaning som jag själv provat. Men de spelen är inte lika utmanande som ER. Men det är en kontinuerlig risk att förlora allt, räcker med att tappa koncentration ett kort tag.

Testpilot
Skrivet av Fulci:

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Skrivet av Ziljun:

Det är helt ok att inte gilla ett spel p.g.a. svårighetsgraden, men det känns lite poänglöst att klaga på att det är för svårt när utmaningen är hela grejen. Själv tycker jag inte Souls-spelen är speciellt givande eller tidsvärda, så jag spelar dom helt enkelt inte. Folk reagerar på utmanande spel annorlunda, vissa värderar själva utmaningen och bemästrandet, andra föredrar progression, variation, story, estetik, etc etc. Vi spelar spel för många olika skäl.

Tänker i samma banor som Ziljun här;
Man spelar inte Souls-spel om man inte är ute efter en redlig utmaning, där att dö (många gånger) är en oundviklighet och en del av att bemästra spelet och dess mönster.

Souls-spel är inte för alla, och det är okej om många inte kan eller vill spela dessa typer av spel. Allt behöver inte vara lättillgängligt för en bred massa, finns annat att spela om man vill ha en upplevelse mer inriktad på berättande eller bara känna sig stark utan någon direkt färdighet.

Med det sagt spelar jag inte något som kommer från FromSoftware, även om jag gillar en bra utmaning i mitt spelande så blir jag bara frustrerad och omotiverad när det kommer till deras titlar


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänker i samma banor som Ziljun här;
Man spelar inte Souls-spel om man inte är ute efter en redlig utmaning, där att dö (många gånger) är en oundviklighet och en del av att bemästra spelet och dess mönster.

Souls-spel är inte för alla, och det är okej om många inte kan eller vill spela dessa typer av spel. Allt behöver inte vara lättillgängligt för en bred massa, finns annat att spela om man vill ha en upplevelse mer inriktad på berättande eller bara känna sig stark utan någon direkt färdighet.

Med det sagt spelar jag inte något som kommer från FromSoftware, även om jag gillar en bra utmaning i mitt spelande så blir jag bara frustrerad och omotiverad när det kommer till deras titlar

Jag ser det snarare som att spelaren i just det här fallet inte lyckas bemästra spelet och borde ta en paus för att ta sig an utmaningen senare. Eller kanske börja om från början och träna om skills. Om man konstant slår sig blodig tycker i alla fall jag att spelet tappar sitt underhållningsvärde.

Medlem

Ng++ kör jag på nu. Jag skulle inte bli ledsen om from Software la till ännu mer utmaning. De som tycker spelet är olidligt svårt har nog inte förstått spelets mekanik skulle jag säga. Men det i sig är himla kul att utforska tycker jag. Vill man ha det enklare kan man bygga en bonk bonk gubbe eller något annat som inte är nerfat än (perfume lightning grejen bör fixas, hur kunde de missas?)

Medlem
Skrivet av Fulci:

Även om jag tyckte streamern (Kai Cenat) var för dedikerad, blir det säkert en grym känsla när han sätter allting. Men det är inte för mig att nöta och dö så ofta. Däremot har jag i ett par spel börjat om senare och då har det gått bättre, istället för att låsa mig och göra om samma fel.

Att köra hardcore är en annan utmaning som jag själv provat. Men de spelen är inte lika utmanande som ER. Men det är en kontinuerlig risk att förlora allt, räcker med att tappa koncentration ett kort tag.

Ja, ibland blir det bättre att ta lite distans till spelet och få någon timme/dag paus från spelet och sen komma tillbaka mer fräsch. Men börjar det närma sig hundratals dödsannonser räcker nog inte lite distans för mig utan då blir det att säga hejdå utan att någonsin se tillbaka igen. Då är inte vinsten värd kampen tillräckligt för mig för att fortsätta stånga mig blodig bara.

Medlem

Om jag som kör cyberpunk och Last of us på easy kan spela Elden Ring så kan alla det.

Kolla in en build på youtube och bli lite op. Kör magi/intelligence om du inte vill parera i närstrid. De flesta kör strength eller dexterity första gången, det kan man göra runda två eller tre i mitt tycke, då vet man mera hur det funkar också.

En balanserad build består av många saker och kräver lite tålamod. Plocka blommor och slakta lite får innan du går in i dimman då, så slipper du dö hundra gånger.

Belöningen av grinden är ju att kunna oneshotta en boss istället för att slå på den hundra gånger.

Grattis till de som klarar allt utan att följa en build eller guide. Hårt gjort, verkligen. Men de flesta har nog roligast om de väljer sina färdigheter efter ett antal videos. Välj inte en endgame-build första gången bara, skriv beginner eller early när du letar guide, inget att skämmas för. Det går från överväldigande till superkul då, i min mening.

Medlem

Haha. Asmongold gav upp helt och hållet.

Medlem
Skrivet av Swayer:

Bra att höra, funderar själv på att Sekiro, men hört att block är väldigt viktigt. Vilket gör att jag tvivlar på att jag orkar.

Kan väl erkänna att inför slutbossar osv så körde jag easy mode i Sekiro från Nexusmods.
Ville bli klar med spelet och det blev roligare när svårighetsgraden gick att reglera, med det sagt inget jag önskar att använda på Elden Ring då man redan kan reglera svårighetsgraden på flera olika sätt med exempelvis hjälp av vänner eller andra spelare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Varför vill man bli bra på något som ett jättesvårt spel?

Medlem

Jag har spelat Souls-spelen sedan Demon's Souls kom ut i Asien (import), så jag skulle vilja påstå att jag har rätt bra koll på hur man ska spela dessa spel. Men jag kan tycka att vissa bossar i Elden Ring, och SPECIELLT i denna DLC, är väldigt dåligt designade till den grad att de blir unfun att köra mot. Då blir det att poppa en Mimic och allt annat cheese man kan hitta i lådan. Men överlag så tycker jag inte att DLCn är avsevärt mycket svårare än vanilla Elden Ring.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kan väl erkänna att inför slutbossar osv så körde jag easy mode i Sekiro från Nexusmods.
Ville bli klar med spelet och det blev roligare när svårighetsgraden gick att reglera, med det sagt inget jag önskar att använda på Elden Ring då man redan kan reglera svårighetsgraden på flera olika sätt med exempelvis hjälp av vänner eller andra spelare.

Okej, ja om det finns så är det ju inte hela världen om man köper det och sedan inser att man bara inte klarar att lära sig blocka perfekt. Så låter ju bra, kanske blir ett test då i framtiden.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Äsch, var nog inte många som klagade alls. Tror inte det fanns så många av dessa "purister".

Dom ändrade fortfarande inte på sin filosofi och grundidé, men dom la in valfriheten att göra det enklare om man så vill.

Verkar ha varit tillräckligt många som klagade i alla fall.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Jag trodde vi pratade om Elden Ring när det släpptes, det var åtminstone det jag pratade om när jag svarade. Så, hänger inte riktigt med vad du menar.

Sen är det fortfarande ingen ändring i deras grundfilosofi. Dom har alltid gjort balansändringar(oftast nerfs på bossar), så det är inget nytt. Det är tråkigt att det händer, enligt mig, men det är inget nytt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

123
Skriv svar