Medlem
Playstation Portal

Jag har i en sällsynt händelse själv fått välja min egna födelsedagspresent från sambon. Då jag är småbarnsförälder (dottern fyller 3 nu i augusti), så har jag som många andra begränsad speltid, 2-4h varje kväll om ork och lust finns. Jag har vid vissa tillfällen spelat på vår Ipad med blandat resultat. Förutom vissa stunder av ihållande lagg, så är det mest spelförstörande att kontrollen tappar kontakten 1-3 sek då och då. Sen är det ju ett krux att ligga i soffan, bekvämt men ändå se bra.

Så en Portal vore väl perfekt! Har svårt att se nackdelar, finns det några? Vet om att den saknar bluetooth. Men vad mer? Finns det planer på uppföljaren?

Tacksam för hjälp!

Väl mött

Medlem

Funderar spontant på om steamdeck eller liknande vore något? Då slipper du vara låst till att ha en ps5 när du skall spela. Men jag funderar på varför det måste vara handheld? Jag har ett eget kontor där gamingen sker, sedan ungen var 0 år haha.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Funderar spontant på om steamdeck eller liknande vore något? Då slipper du vara låst till att ha en ps5 när du skall spela. Men jag funderar på varför det måste vara handheld? Jag har ett eget kontor där gamingen sker, sedan ungen var 0 år haha.

Steamdeck är så klart ett alternativ, men då jag inte spelat pc spel på många år, så hade jag behövt köpa en massa för att ens kunna spela på den.

Skribent
Skrivet av Raider:

Jag har i en sällsynt händelse själv fått välja min egna födelsedagspresent från sambon. Då jag är småbarnsförälder (dottern fyller 3 nu i augusti), så har jag som många andra begränsad speltid, 2-4h varje kväll om ork och lust finns. Jag har vid vissa tillfällen spelat på vår Ipad med blandat resultat. Förutom vissa stunder av ihållande lagg, så är det mest spelförstörande att kontrollen tappar kontakten 1-3 sek då och då. Sen är det ju ett krux att ligga i soffan, bekvämt men ändå se bra.

Så en Portal vore väl perfekt! Har svårt att se nackdelar, finns det några? Vet om att den saknar bluetooth. Men vad mer? Finns det planer på uppföljaren?

Tacksam för hjälp!

Väl mött

Om du har problem med lagg på Ipad så borde du nog prova en PS Portal på ditt nätverk innan du bestämmer dig. Streamingen till Portal och på deras App ska i det närmaste vara identiskt, dvs vara beroende av ditt nätverk hemma.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle satsa på Steam deck.
Du kan streama ps5 till den också.
Plus spela pc spel, plus emulatorer och allt vad som finns.
Blir en fot ut ur Sonys kundfientliga ekosystem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kör en PS Portal men även Steamdeck. Tycker bägge fungerar utmärkt med streaming - fördelen med Steamdecken är ju att du inte är beroende av nätet och att utbudet är lite fetare.

Med det sagt är Portal en betydligt skönare produkt - lättare och är i förlängningen lika skön som en Dual Sense med allt vad det innebär. Där har Steamdeck en del att lära - dessutom är det klart minus med deckens tyngd (kör senaste OLED versionen).

Skärmarna tycker jag är ändå hyfsat likvärdiga i ett mörkt rum. Steam har ju OLED som säkert är vassar vid ljusare förhållanden men PS Portals skärm är verkligen fin.

Som någon skrev ovan - kolla så ditt nätverk är uppdaterat OCH se till att PS5 är trådad mot nätverket så ska den rulla fint.

Har kört igenom Baldurs Gate3 samt lirat en hel del Hollow Knight - tycker det fungerar fint.
Trådade hörlurar behövs dock för dels är externa ljudet i enheten rätt kass och Portal funkar bara trådlöst med speciella Sony lurar: Klart minus...

Medlem

Ska erkänna att jag var skeptisk när Portal kom men jag måste säga att jag är lite sugen ändå. De som äger den verkar vara nöjda iallafall. Jag spelar nästan aldrig på resande fot utan det blir mest hemma där jag har flera möjligheter att spela så den är helt onödig egentligen. Mest troligt kommer suget från att det var ett bra tag sedan jag köpte mig något roligt och det kanske inte är den bästa anledningen till ett köp.

Medlem

Jag som småbarnsförälder älskar min portal. Sjukt smidigt när man får en stund över att fortsätta på portalen.Spelar bara ps5 så för mig passar portal bra.
Laggade sjukt mycket för mig i början dock i mitt nätverk var ospelbart, men nu funkar det bra efter lite googlande

ZF
Medlem

En bättre router eller-och kontroll kanske kan vara värt att kolla på först. Om nu inte iPaden är så gammal att den också har seg wifi. Det kan ibland vara oklart vad kontrollproblem beror på med. Kopplar kontrollen verkligen från BT eller verkar det bara så för att streamen är överbelastad? Vet att det kan bli så även med trådad kontroll. Spelet fortsätter, ryckigt, men lever sitt eget liv.

Portal kommer antagligen inte heller att bli kul med en dålig router.

1
Skriv svar