Hårda fakta: 4 532 har fått gå från Embracer

Robot
Hårda fakta: 4 532 har fått gå från Embracer

44 studior har stängt och 80 projekt har skrotats.

#embracer


Gnällkuk

En framgångssaga utan dess like.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sjuka siffror. Visste inte ens att dom hade så många studios.

Medlem

Nämen, tänka sig, att dammsuga upp varenda IP och studio man hittar utan att producera så värst mycket var inte en hållbar strategi. Vem hade kunnat tro det?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Sjuka siffror. Visste inte ens att dom hade så många studios.

Dom hade en hel del "självständiga" studios och en hel del utgivare ned studios under sig i sitt ägarskap så det blev mycket allt som allt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Nämen, tänka sig, att dammsuga upp varenda IP och studio man hittar utan att producera så värst mycket var inte en hållbar strategi. Vem hade kunnat tro det?

Jag tror och det har jag skrivit i andra trådar om ämnet att planen hela tiden varit att låta det dom köpt upp fortsätta på som dom gjort hela tiden.
Mycket av det dom ägt under sig har ju varit sånt son känns "indie" "AA", omtyckt ja visst men inte jätte stort och en hel del nischat vilket går många förbi.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror och det har jag skrivit i andra trådar om ämnet att planen hela tiden varit att låta det dom köpt upp fortsätta på som dom gjort hela tiden.
Mycket av det dom ägt under sig har ju varit sånt son känns "indie" "AA", omtyckt ja visst men inte jätte stort och en hel del nischat vilket går många förbi.

Det stämmer säkert. Känns bara ganska onödigt från alla inblandade. Sen är det inte så konstigt att man blir en aning bitter när några av ens favorit IPn hamnar i limbo ännu en gång.
Sen kan man diskutera ökade kostnader för utveckling samt en aning orimligt höga förväntningar på indie och AA spel från både spelare och utgivare. Men det ämnet går nog ganska mycket off topic.

Kontot avslutas

Trodde först att TV4:s Kalla Fakta hade grävt i Embracer.


signatur

What ⏱ Is ♥?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Trodde först att TV4:s Kalla Fakta hade grävt i Embracer.

Fair point! Ändrade rubriken till "hårda fakta".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det gäller att köpa upp och lägga ner så fort man kan för att rensa marknaden från företag?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Trodde först att TV4:s Kalla Fakta hade grävt i Embracer.

Kalla fakta placerar en insider i pengafabriken. Gräver fram alla embracers smutsiga hemligheter.

Det hade varit nåt.

Medlem

Trist med embracer, i början var det en bra ide, jag gillade att de återupplivade gamla IPn tidigt, men sedan gick det ju helt banans och nu kan det likgärna stängas.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

En framgångssaga utan dess like.

För att inte tala om det fantastiska entreprenörskapet. Jag kan inte nog hylla någon vars enda bedrift verkar vara att köpa upp massa andra företag med lånade pengar.

Inaktiv

Stängt 44 studios? wow visste inte ens de hade så många, antog man kunde räkna totala på 2 händer...

Medlem

Älskar detta! Det finns redan tillräckligt med bra med spel där ute så tagga ner på att göra fler. Behövs inte så många människor på spelutvecklingsscenen längre så nu är de fria att göra annat i världen. Under tiden har vi tusentals fantastiska spel att spela.

Gnällkuk
Skrivet av Ender:

För att inte tala om det fantastiska entreprenörskapet. Jag kan inte nog hylla någon vars enda bedrift verkar vara att köpa upp massa andra företag med lånade pengar.

Lyxfällan 2.0!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lyxfällan 2.0!

Har fortfarande svårt att förstå hur mycket luft som slottet måste vara byggt på när en aktie rasar så enbart på grund av att ett KÖP inte gick igenom. Hade det handlat om en utebliven försäljning till stor vinst hade jag förstått det, eller att ett antal spel som det pumpats in miljarder i inte sålt som förväntat...men ett köp?
Det är ju inte så att de köpte en studio på nätet för 21 miljarder, betalade summan och det var en tom kartong som kom på Postnord. Pengarna bör ju i princip kvar, men ändå ses det som en företagsvältande förlust.

Då lär man inte ha mycket substans att stå på.

Skrivet av pazu:

Älskar detta! Det finns redan tillräckligt med bra med spel där ute så tagga ner på att göra fler. Behövs inte så många människor på spelutvecklingsscenen längre så nu är de fria att göra annat i världen. Under tiden har vi tusentals fantastiska spel att spela.

Skrivet av pazu:

Bra. Ju fler spelstudios som stängs desto bättre. Det finns tillräckligt med bra spel redan.

Skrivet av pazu:

Jättebra! Stäng ner majoriteten av spelsutios. Det finns jättemycket bra spel ute redan. Köp endast spel som är otroligt nytänkande och bra. Lägg inte en krona på tråkiga kopior på redan existerande spel.

Skrivet av pazu:

Bra. Det finns tillräckligt med bra spel där ute. Bättre om folk jobbar med annat.

Du upprepar samma sak hela tiden. Tråd efter tråd.
Kul för dig om du bara vill spela gamla spel. Vi andra ser fram emot nya titlar och nya äventyr.


signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Du upprepar samma sak hela tiden. Tråd efter tråd.
Kul för dig om du bara vill spela gamla spel. Vi andra ser fram emot nya titlar och nya äventyr.

haha du skojade inte, kommentarshistoriken är ju minst sagt intressant. nån slags personlig vendetta mot spelutveckling i stort.

KoP
Medlem

Och så blir folk nästan ännu mera upprörda utav att MS stänger ett par studios. 🙄

Medlem
Skrivet av Ender:

Har fortfarande svårt att förstå hur mycket luft som slottet måste vara byggt på när en aktie rasar så enbart på grund av att ett KÖP inte gick igenom. Hade det handlat om en utebliven försäljning till stor vinst hade jag förstått det, eller att ett antal spel som det pumpats in miljarder i inte sålt som förväntat...men ett köp?
Det är ju inte så att de köpte en studio på nätet för 21 miljarder, betalade summan och det var en tom kartong som kom på Postnord. Pengarna bör ju i princip kvar, men ändå ses det som en företagsvältande förlust.

Då lär man inte ha mycket substans att stå på.

Fast det handlade ju om utebliven försäljning. Embracer skulle sålt Lord of the Rings-rättigheterna till Saudi, Saudi backade och Embracer stod utan pengar de redan hade köpt upp på annat håll. Hela kollapsen uppstår genom att de tvingas försöka sälja studios och licenser innan tiden är rätt.

Death’s Embrace

Medlem
Skrivet av quadratis:

haha du skojade inte, kommentarshistoriken är ju minst sagt intressant. nån slags personlig vendetta mot spelutveckling i stort.

Han fick väl sparken antar jag.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Allt för att roffa åt sig massa copyrights/trademarks tänker jag anta?

Bara köpa massa studios, köra dom i grunden och sparka alla?

Sen när det lugnat sig säljer man rättigheterna vidare?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Du upprepar samma sak hela tiden. Tråd efter tråd.
Kul för dig om du bara vill spela gamla spel. Vi andra ser fram emot nya titlar och nya äventyr.

Är ni inte fascinerade av situationen vi är i? Vi har tusentals fantastiska spel som tar miljontals timmar att klara av. Tycker det är sjukt fascinerande att vi lyckats skapa mer spel än vi någonsin kommer behöva. Vi är klara. Alla kan gå hem nu.

Medlem
Skrivet av pazu:

Älskar detta! Det finns redan tillräckligt med bra med spel där ute så tagga ner på att göra fler. Behövs inte så många människor på spelutvecklingsscenen längre så nu är de fria att göra annat i världen. Under tiden har vi tusentals fantastiska spel att spela.

Nej du verkar inte ha fantastiska spel att spela, du gnäller bara. Det är du bra på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej du verkar inte ha fantastiska spel att spela, du gnäller bara. Det är du bra på

https://www.youtube.com/watch?v=GCU8DpStM1s

Medlem

Låt mig hjälpa dig att klistra in den


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar