Snabbkollen – Brukar du spela klart story-baserade spel?
Det brukar jag faktiskt oftast.
I princip det enda jag spelar Och 9/10 fall spelar jag klart dem, ska vara riktigt tråkigt gameplay/dålig story eller liknande om jag ska överge det.
Samma syndrom som när man läser en bok, ser en film eller åtar sig att se en tv-serie: Behöver inte vara det bäst som gjorts, men jag vill ta mig igenom det!
Jag spelar i regel klart alla typer av spel jag startar, då jag gör min lilla research över vad som ser intressant ut och faller mig i smaken.
Jag har bara droppat ett eller två spel under de senaste 10 åren över vad jag kan minnas. I så fall har spelen varit riktigt medelmåttiga, med dålig gameplay och kontroll.
Alltid. Sträck-spelar single player titlar tills jag är klar. Sist var Hogwarts Legacy. Cirka 41 timmar uppdelat på sex dagar in så var man klar. Innan det var det Starfield, Far Cry 6, Cyberpunk, Hollow Knight, Dead Island 2 och en massa skräckspel. Finns ett undantag dock. Rogue Warrior (2009). Det spelet gav jag mitt bästa men efter en crash och sparfil-error cirka halvvägs så gav jag upp.
Har för mycket tid nu för att inte spela klart storyn. Jag lägger också mer tid på varje spel än många så när jag har spelat klart mina favoritspel från ett år har nästa år börjat så jag hinner inte börja spela något som jag är osäker på om jag kommer att tycka om.
Om det är ett svagt spelår går jag hellre tillbaka till spel än att testa något nytt.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Om det är bra spelar jag ut det. Nu finns det så många intressanta spel att gå vidare till så jag har inga problem att överge ett spel jag tycker är tråkigt.
Exakt så gör jag också! Gameplay kan vara ganska tråkigt bara storyn är intressant så brukar jag allt som oftast spela klart det.
Oftast, skulle jag säga.
Är de kortare och mer fokuserade/linjära (Röki, Rime etcetera), nästan alltid men är de Open World, då är det mer 30/70. Fortfarande inte klarat CP2077 trots köp vid release, tog mig två år att klara Witcher 3 från release, och fortfarande inte spelat klart Blood & Wine (började på det för ett år sedan, knappt spelat det). Har lite OW fatigue tror jag.
Sedan spelar ju självfallet andra delar av spelen in - gameplay, estetiken (nej, behöver inte vara Unreal Engine femtioelva, klarar mig gott med pixlar om det är så) med mera - men kan förlåta mycket med bra story och bra medföljande musik.
Har alltför mycket att spela i förhållande till tid att spela på för att hålla fast vid sådant som inte håller mig fast.
Fenomenalt överjävla bra spel - lirar alltsom oftast klart. Har dock på senare tid allt svårare för långa spel och överger dessa, t.ex. Persona 5 och Red Dead Redemption 2 avslutades inte trots att det sistnämnda nog är ett av de bästa spel jag någonsin spelat.
Väldigt bra spel - brukar lira klart men tumma lite på sidoaktiviteter och ofta rusa igenom storyn i slutet, t.ex. The Witcher 3, Elden Ring, Starfield och ett gäng isometriska RPGs där de två förstnämnda avslutades med minimal mängd "fluff" avklarat medan de två senare ligger delvis avklarade.
Bra spel - ca. 30/70 om jag lirar klart eller ej, beror oftast på spelets längd och om något annat kommer emellan, t.ex. Far Cry 5+6, de tre Assassin's Creed i "RPG-trilogin", ett gäng RTS-spel och annat som kan uppfattas som ganska enformigt har jag inte kört klart även om jag hade ganska kul under den period jag spelade dem. De flesta open world-spel hamnar också här oavsett egentlig kvalitet.
Allt därunder avslutas i stort sett aldrig, tyvärr. Missar säkerligen ett gäng guldkorn som inte fångar en direkt.
Väldigt sällan, men spelar jag klart så är det för att det är bra gameplay med riktigt bra progression som loot, skills osv osv. Spel spelar jag aldrig för story, vill jag ha en bra story kollar jag film eller serie. Enda undantaget är ff7 remake där jag faktiskt fastnade för storyn.
Ja, en bra story gör att jag spelar klart spel även om själva gameplay skulle vara medelmåttigt.
När jag väljer spel är det till största del för att jag är intresserad av att spela en bra story.
Kombineras det med grym gameplay är det perfa såklart.
Sen lirar jag såklart spel som knappt har någon story ibland, typ plattformare osv. men
det är inte där mitt gamerhjärta ligger huvudsakligen.